Leverans försenad trots lagd innan kl 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweda:

Onekligen finns det många fanboys här...
1. Inet lovar att varor som beställs innan 17 skickas samma dag. Detta framgår klart och tydligt på startsidan utan reservation. I mitt fall lades ordern redan 15.00 och ingenstans fanns information om det som man senare skriver i mailet.
2. Då alla andra varor skickats som utlovat igår från andra leverantörer är det Inet som fördröjer bygget med en dag. Oavsett vad vissa av er anser kan ett löfte att skicka innan en viss tid vara avgörande för var man beställer.
3.Kompensation? Företag A bryter ett löfte som drabbar Kund A, agerar man då seriöst så erbjuder man kompensation.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du prompt ska fortsätta att argumentera för hur dåligt Inet hanterat leveransen av din order så får du åtminstone ge mig en rimlig förklaring på vad som händer om din släkting får datorn en dag senare än väntat.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@sweda: om det var så tidskritiskt, varför beställde du inte alla varor från samma butik? Att dela upp sin beställning är lite som att be om problem.

Priset där var klart högre och då man lovade att skicka innan 17 körde jag på Inet. Och här någonstans ligger problemet. En majoritet här tycker tydligen att det är helt ok att bryta löften som dessa och höjer inet till skyarna. För mig kvarstår faktum. Av mina ordrar hos företaget har 50% skickats i tid. Att då inte ens kompensera sina kunder utan istället spela på deras förståelse är nonchalant. Och varför gör man då såhär, jo naturligtvis för att man kan.

Permalänk
Skrivet av sweda:

1. Inet lovar att varor som beställs innan 17 skickas samma dag. Detta framgår klart och tydligt på startsidan utan reservation.

Du kanske ska gå in o läsa under vilkor? Oh du som jobbar med försäljning...

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Inaktiv

Detta är verkligen dagens problem för så många tragiskt nog ^^

Jobbar själv med gods leveranser bland annat och även större leveranser (parti gods) mot företag så kan reaktionen vara densamma fast att avtal etc säger tydligt hur det ligger till men alla vill ha leverans nu direkt samma sekund gärna innan beställning för blir det försenat så blir det ett svek? Men som direkt gör inget för sakerna behövs ofta inte direkt ändån men måste ha det NU!?

Innan var det inga problem att det kunde ta någon dag extra men idag ska allt serveras på sekunden och självklart förstår jag att det är inte lätt o veta om hur (lagerna) är uppbyggda idag och kan inverka på leverans tid, men om du inte dör av förseningen? vad är då problemet?
Kan förstå känslan men ta en kopp kaffe/jolt/te/mjölk/vatten etc och gör något annat så länge så kommer snart grejorna!

//Skane

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Vad är det du vill ha kompensation för ?
Än så länge lever Inet upp till sin del av avtalet du slutit med dem.

Nej, det gör dem inte. Deras löfte var att skicka samma dag om ordern mottogs innan 17.00. Bryter man mot ett sådant löfte är det snyggt att erbjuda kompensation och dessutom rimligt.

Permalänk
Medlem

@sweda:

Om vi ska vara lite produktiva i den här tråden då och inte bara sitta och "fanboya" som du säger.
Vad för kompensation tycker du är rimligt för en dags försening? Du borde ju ha en idé eftersom du jobbar med försäljning.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweda:

Lade blott min andra beställning någonsin under gårdagen hos Inet efter bra omdömen såväl här som hos prisjakt. Tyngst vägande var det faktum att Inet lovade att skicka varorna samma dag om ordern inkom innan klockan 17.
Idag kommer ett e-postmeddelande där Inet beklagar att man brustit i sitt löfte. Oförutsedda problem på lagret samt en hög belastning anges som skäl. Ingen kompensation erbjuds. Slutsatsen är att Inet var medvetna om problematiken igår men struntade i att kommunicera detta via hemsidan för att inte förlora ordrar. För egen del kommer jag framöver att hålla mig till mer seriösa och ansvarstagande butiker.

De kommer när det kommer, du sitter inte i en båt mitt på sjön.
Har aldrig varit så nöjd som med inet och webhallen
Beställde mitt Cosmos 2 , Fick vänta lite mer än 1 vecka på grund av förseningar.
Det skulle kommit dagen efter
Bara gilla läget och se glad ut

Permalänk
Medlem

Gud vad glad jag är att jag till 95% fakturerar företag för mitt arbete när man läser sådant här. Människan som privatperson är något man skall akta sig för.

Permalänk
Inet
Skrivet av sweda:

Priset där var klart högre och då man lovade att skicka innan 17 körde jag på Inet. Och här någonstans ligger problemet. En majoritet här tycker tydligen att det är helt ok att bryta löften som dessa och höjer inet till skyarna. För mig kvarstår faktum. Av mina ordrar hos företaget har 50% skickats i tid. Att då inte ens kompensera sina kunder utan istället spela på deras förståelse är nonchalant. Och varför gör man då såhär, jo naturligtvis för att man kan.

Vet inte om du läser vad vi svarat dig tidigare i tråden men vore tacksam för lite konstruktiv diskussion istället.

Hej Sweda!

Det är högst olyckligt att vi inte lyckades få med din försändelse med Postnord igår kväll men att du anklagar oss för "fulsälj" vilket för mig låter som bedrägeri tycker jag är att dra det lite för långt. Vi jobbar hela tiden stenhårt med att hålla vad vi "lovar" och gör det 99.9% av tiden men ibland blir det förutsättningar där det helt enkelt inte går, det är omöjligt att planera för alla olika scenarion som kan inträffa med svårighet att få personal att jobba på helgdagar, sena kvällar, sjukdom, tekniska problem o.s.v.

Det viktigaste av allt tycker vi är att stå rakryggade och informera proaktivt och tydligt om något skulle inträffa som gör att vi bryter våra kundlöften vilket vi även gjort per e-post som du själv skriver. Jag tycker vi är ganska bra på att informera och ta ansvar för när saker går snett, för hur mycket man än önskar så kommer det alltid finnas tillfällen där det inte går som det är planerat för och då gäller det att ha bra rutiner för att informera om det och inte försöka mörka det inträffade, så resonerar vi i vart fall på Inet.

Att vi inte informerar på hemsidan i förväg beror såklart på att vi trodde att vi skulle hinna med allt igår och när vi inser att det inte går är klockan redan sent på kvällen, långt efter "deadline". Hade vi vetat att det inte skulle gå hade vi lagt ut information om det, precis som någon skriver att vi gjorde under mellandagarna.

Vad beträffar kompensation, vad anser du är rimligt för det inträffade? Tar gärna emot feedback på hur vi skulle kunna göra för att du skulle blir nöjd med oss som leverantör av datorprodukter, vill du inte skriva här går det bra att maila till erik@inet.se

Vänligen
Erik Wickman
vd

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweda:

Onekligen finns det många fanboys här...
1. Inet lovar att varor som beställs innan 17 skickas samma dag. Detta framgår klart och tydligt på startsidan utan reservation. I mitt fall lades ordern redan 15.00 och ingenstans fanns information om det som man senare skriver i mailet.
2. Då alla andra varor skickats som utlovat igår från andra leverantörer är det Inet som fördröjer bygget med en dag. Oavsett vad vissa av er anser kan ett löfte att skicka innan en viss tid vara avgörande för var man beställer.
3.Kompensation? Företag A bryter ett löfte som drabbar Kund A, agerar man då seriöst så erbjuder man kompensation.

Det enda de lovar är det som står i försäljningsvillkoren, som du själv kan läsa här: https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor , ett intressant utdrag: "Bekräftade beställningar före klockan 17.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Skräddarsydda datorsystem har normalt en leveranstid på 7-10 arbetsdagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning."

Att man orkar vara så kränkt är för mig fascinerande. Saker händer, även för företag, och framförallt i jul/mellandagstider (och Black Friday för den delen), medarbetare kan bli sjuka, Postnord kan glömma att komma och hämta paket, det finns oceaner av felkällor för att något ska skita sig. Måste du prompt ha grejerna ett specifikt datum får du åka och köpa/hämta det i butik själv.

Personligen har 100% av mina beställningar från Inet skickats samma dag, även under BF. Antalet ordrar är i dagsläget 16 st. Du har rent ofly med ovanstående saker, och ska prompt ha ersättning, trots att villkoren klart och tydligt säger ovanstående. Ok.

Har du ens varit i kontakt med Inet gällande det här, eller ville du bara spy galla på internet som en hormonstinn tonåring som inte fick biljetter till sitt favoritbands konsert?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du hittar inga seriösare än Inet....

Permalänk
Inaktiv

Som sagt en dags leverans är inget konstigt. Har man extremt bråttom så kan många butiker ordna det emot betalning, en polare skulle ha en vara levererad från Tyskland och det var extremt bråttom. Paketet vägde 0,3kg och det gick på runt 1500kr exkl moms i frakt för att få det levererat snabbt under en helg.

Jag vet även svenska datorhandlare där man kan få saker levererat, mitt i natten om man så vill. Det kostar dock lika mycket som en billig dator att få en sak levererad inom någon timma vid runt Kl 02:00. Det blir en sådan där expressbud som kör raka vägen från butiken hem till en, kostar typ dubbelt som en taxi.

Skrivet av Stromming90:

@sweda:

Om vi ska vara lite produktiva i den här tråden då och inte bara sitta och "fanboya" som du säger.
Vad för kompensation tycker du är rimligt för en dags försening? Du borde ju ha en idé eftersom du jobbar med försäljning.

Jag själv hade minst krävt en iPhone X. (ironi såklart)

Permalänk
Medlem

Jag är också offer för denna fulsälj-taktik. Förra veckan kunde Inet inte skicka mitt paket samma dag jag lade ordern. Mina chassifläktar kom en dag senare och nu har jag vart apatisk och legat i fosterställning i 4 dagar. Skicka hjälp.

Jag fick dessutom, samma dag, mailet där ni beskriver att ordertrycket är högt och ni ber om ursäkt. Hemsk upplevelse.

Mailar om ett 1080Ti som kompensation för sveda och besvär.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@sweda:

Du få också tänka på att före och efter jul och nyår är dom bland de värsta dagarna för butikerna och posten att återhämta sig till de normala, Inte alltid lätt att leverera paket i tid till kunden. Själv har man väntat ungefär 1 vecka för att få mitt paket (Inte oss inet), får de idag istället. Ha tålamod eller så får man helt enkelt beställa i andra månader som är betydligt lugnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweda:

Nej, det gör dem inte. Deras löfte var att skicka samma dag om ordern mottogs innan 17.00. Bryter man mot ett sådant löfte är det snyggt att erbjuda kompensation och dessutom rimligt.

Jo, det gör dem.

Bekräftade beställningar före klockan 17.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Skräddarsydda datorsystem har normalt en leveranstid på 7-10 arbetsdagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll. Skulle leveranstiden bli orimligt lång eller given leveranstid ej visat sig vara korrekt har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*

@Inet eller @sweda är välkomna att kontakta mig när något konstruktivt skrivs eller utbytes. Tråden har i sitt nuvarande skede inget diskussionsvärde och ger upphov till en rad inlägg som modereras av mig. Inte mindre än 4 st. inlägg har tillkommit och raderats under lika många minuter medan jag läser igenom tråden.

/David, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin