Permalänk
Medlem

bryggningsbar router till com hem?

Hej

Jag har tänkt att göra en egen pf sense router och behöver då brygga min com hem router,men det går tydligen inte att göra enligt com hem

Så därför behöver jag tips på billig router som funkar till com hem med tv-funktion. Behöver inte vara med wifi eftersom det funkar ju ändå inte efter bryggning

sunfire

Permalänk
Medlem

Jag kör med ComHem och pfsense fungerar utmärkt! Då jag inte köpt någon AP ännu använder jag min gamla skit router till det ;). För gör det behöver du inte brygga routern utan du kopplar bara in nätverkskabelen i en vanlig port och inte i den dedikerad WAN porten.

Min setup ser ut ungefär så här ComHem-pfsense-switch-router. Hoppas du får till det pfsense är verkligen trevligt att leka med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Hej

Jag har tänkt att göra en egen pf sense router och behöver då brygga min com hem router,men det går tydligen inte att göra enligt com hem

Så därför behöver jag tips på billig router som funkar till com hem med tv-funktion. Behöver inte vara med wifi eftersom det funkar ju ändå inte efter bryggning

sunfire

Det vore ju bra om du talade om precis vilken router du har. De Comhem-routrar jag träffat på går att brygga men det kallas inte så. Om du läser handboken för just din router går det att räkna ut hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det vore ju bra om du talade om precis vilken router du har. De Comhem-routrar jag träffat på går att brygga men det kallas inte så. Om du läser handboken för just din router går det att räkna ut hur man gör.

Ok du får ursäkta mig det var klantigt av mig.. Jag har en technicolor tg 389 tror jag den hette. Får kolla när jag kommer hem i bruksanvisning. Vad kan det heta isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Jag kör med ComHem och pfsense fungerar utmärkt! Då jag inte köpt någon AP ännu använder jag min gamla skit router till det ;). För gör det behöver du inte brygga routern utan du kopplar bara in nätverkskabelen i en vanlig port och inte i den dedikerad WAN porten.

Min setup ser ut ungefär så här ComHem-pfsense-switch-router. Hoppas du får till det pfsense är verkligen trevligt att leka med

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå

Ursäkta det sena svaret...Det här såg ju intressant ut

Så du har kopplat comhemrouter -pfsense-switch-annan router. Utan att brygga.Har jag upfattat det rätt?

Permalänk
Medlem

Går det att göra utan att brygga comhem routern : ja
Är det rekommenderat : nej, läs på om dubbelnat.

Varför inte bara plugga in en pfsense och köra comhems lösen/pw genom den?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@sunfire: Inlägg raderat, inte tillåtet med bumpning!

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om detta var något nytt för dig så rekommenderar jag dig ta en titt på forumreglerna. Nu har du även fått en bump av mitt inlägg så håll dig till reglerna så har alla samma chans att bli sedda i trådlistningen.

Lycka till med routern!
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@sunfire: Inlägg raderat, inte tillåtet med bumpning!
Om detta var något nytt för dig så rekommenderar jag dig ta en titt på forumreglerna. Nu har du även fått en bump av mitt inlägg så håll dig till reglerna så har alla samma chans att bli sedda i trådlistningen.

Lycka till med routern!
/David, - Moderator

Ok då vet jag sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Går det att göra utan att brygga comhem routern : ja
Är det rekommenderat : nej, läs på om dubbelnat.

Varför inte bara plugga in en pfsense och köra comhems lösen/pw genom den?

Funkar det även när man har tv och telefon genom comhem? Och isåfall finns det nåra bra guider ellr liknande?

Permalänk
Medlem

Det vettigaste är att fixa ett comhem modem som går att brygga, alla jag har haft har gått men just den modellen du har går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det vettigaste är att fixa ett comhem modem som går att brygga, alla jag har haft har gått men just den modellen du har går inte.

Vet du nåt som funkar? När jag snacka med comhem förut så hade dom inget som gick att brygga.

Har fiber.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett modem varken kan eller behöver bryggas eftersom det är ett modem...
Det finns rena modem men de flesta får nån multifunktionsenhet som innehåller modem, router, brandväögg, dhcpserver, accesspunkt, switch och kanske nått mer och bryggning innebär att man konfigurerar om enheten så att den bara uppträder som ett modem.
Länka manualen till den enhet du har fått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett modem varken kan eller behöver bryggas eftersom det är ett modem...
Det finns rena modem men de flesta får nån multifunktionsenhet som innehåller modem, router, brandväögg, dhcpserver, accesspunkt, switch och kanske nått mer och bryggning innebär att man konfigurerar om enheten så att den bara uppträder som ett modem.
Länka manualen till den enhet du har fått.

Den här är det.
https://www.manualslib.com/products/Technicolor-Tg389ac-49398...

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet hos Com Hem?`
Jag har nämligen ett modem liggande som du kan få för fraktkostnaden, men jag tror 250mbit är max på det. Det går att brygga.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Vad har du för hastighet hos Com Hem?`
Jag har nämligen ett modem liggande som du kan få för fraktkostnaden, men jag tror 250mbit är max på det. Det går att brygga.

Jag har 500/100 men tack iallafall..

Permalänk
Rekordmedlem

Den där har ju inget modem utan du ansluter väl via nätverk ? I så fall kan du nog bara låta bli att koppla in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det du länkat till är en router och inte ett modem. Du nämner att du använder fiber. Du har alltså ett nätverksuttag i väggen och använder inte "tre hål i väggen-uttaget"?

Om så är fallet kan du bara skippa Technicolor-routern helt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den där har ju inget modem utan du ansluter väl via nätverk ? I så fall kan du nog bara låta bli att koppla in den.

Den är kopplad så här: Mediaomvandlare -->technicolor tg389 med Tv och telefon -->switch.

Använder alltså Tv och telefonfunktionen i routern

Edit. Har nog alldrig sagt att det är ett modem utan jag har skrivit router hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det du länkat till är en router och inte ett modem. Du nämner att du använder fiber. Du har alltså ett nätverksuttag i väggen och använder inte "tre hål i väggen-uttaget"?

Om så är fallet kan du bara skippa Technicolor-routern helt.

Jag bor i villa, så inkommande fiber -->mediaomvandlare --> router

Hur gör man med tv och telefon då?

Edit: nej har inte"tre hål i väggen uttag"

Permalänk
Medlem

@sunfire:

Tv kan jag inte svara något på i samband med comhem, det kan vara vlan som det routas genom, det kan vara nån annan lösning comhem har. I det fallet måste routern som ska sitta bakom klara vlan för att det inte ska bli tok, Men det kan vara egen utgång på routern dom skickade

Telefon ska fungera (Kör liknande uppsättning för företagsnät hos en i familjen) dock med annan routermodell, compal-ch7486e om jag minns rätt, den har dedikerad port för telefonen som inte påverkas av ändringar i router i övrigt

Comhems router, satt i bryggat läge, sen en asus rt56 bakom som sköter saker.

Men du borde kunna logga in på routern och fixa det, om du pm:ar mig och har tid ikväll (nånstans från 5-6 och frammåt så kan jag kanske hjälpa lite snabbt med det)

/cuda

Permalänk
Medlem

"I det fallet måste routern som ska sitta bakom klara vlan för att det inte ska bli tok, Men det kan vara egen utgång på routern dom skickade"
Nej det är ingen egen tv-utgång...bara till telefon
Man kanske kan sätta com hem routern efter pfsense. Funkar det tro? Då behöver man stänga av dhcp på comhem routern kanske

Jag har ju en annan router utan tv och tele som jag kan brygga om det hjälper.

Tyvärr har jag svårt att arbeta med nätverket kvällstid för det blir ett jävla liv på familjen om det inte funkar😁

Permalänk
Medlem

nja, inte riktigt, om det är vlan switch så kan du inte sätta den efter pfsense utan att konfa inkommande vlan och sen tagga vidare dom till rätt ställ. stänger du av dhcp och sätter statisk på den kommer den troligen leka ap bakom pfsensen endast :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

nja, inte riktigt, om det är vlan switch så kan du inte sätta den efter pfsense utan att konfa inkommande vlan och sen tagga vidare dom till rätt ställ. stänger du av dhcp och sätter statisk på den kommer den troligen leka ap bakom pfsensen endast :/

Ok tyvärr så går inte min comhemrouter att brygga tyvärr vad jag kan se,så får försöka hitta en annan router som kan funka.

Comhem har inga alls som går att brygga enligt dom själva..så jag försöker hitta en nån annastans,men det är svårt att hitta med både vlan och tele

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jag bor i villa, så inkommande fiber -->mediaomvandlare --> router

Hur gör man med tv och telefon då?

Edit: nej har inte"tre hål i väggen uttag"

Comhem brukar väl ge flera IP-adresser. Du har inte flera LAN-portar på mediaomvandlaren?

Mediaomvandlare -> comhem-router för tv och telefoni
Mediaomvandlare -> pfsense-router för bredband

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha grävt i det lite djupare, så vitt jag vet är den routern du har (Technicolor TG389) inget märkvärdigt. Och kör du IPTV är det med stor sannolikhet faktiskt VLAN för varje typ av tjänst (tv, telefoni och tv).

Jag hade kopplat in min dator direkt utan routern och kör WireShark som kan sniffa VLAN, bara att söka på "WireShark capture VLAN".

Sedan hade jag nog bygt en pfSense router av lite modernare och kraftfullare hårdvara, alternativet är ju att köra någon Ubiquiti EdgeRouter, t.ex. Ubiquiti EdgeRouter ER-4 eller ER-8

Den tekniska specifikationen för routern du har:
Technicolor TG389

Tycker förövrigt att det är sjukt drygt att operatörerna inte har denna information tillgänglig, fick själv ta reda på vilka VLAN som hör till vilken tjänst (Har Telia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Comhem brukar väl ge flera IP-adresser. Du har inte flera LAN-portar på mediaomvandlaren?

Mediaomvandlare -> comhem-router för tv och telefoni
Mediaomvandlare -> pfsense-router för bredband

Jo det har jag faktiskt...bra ide

Jag har tydligen fyra ip adresser

Men det blir drygt att dra upp en kabel, får kolla på det

Hmm en tanke..... funkar det med en split på befintlig kabel?

Permalänk
Medlem

För att tydliggöra, det är IPTV du har och inte Tivo som använder vanlig antennkabel? Tivo behöver anslutas till internet för att funka som den ska, men den kan du koppla in i vilken router som helst och behöver inte tänka på VLAN och liknande.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jo det har jag faktiskt...bra ide

Jag har tydligen fyra ip adresser

Men det blir drygt att dra upp en kabel, får kolla på det

Hmm en tanke..... funkar det med en split på befintlig kabel?

Hmm.. Hade nog inte använt en split då det ev. är VLAN inblandat. Samt att du då (oftast) delar på paren i kabeln vilket resulterar i att de två enheterna bakom splitten får 100-länk, istället för gig.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Hmm.. Hade nog inte använt en split då det ev. är VLAN inblandat. Samt att du då (oftast) delar på paren i kabeln vilket resulterar i att de två enheterna bakom splitten får 100-länk, istället för gig.

Ok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

För att tydliggöra, det är IPTV du har och inte Tivo som använder vanlig antennkabel? Tivo behöver anslutas till internet för att funka som den ska, men den kan du koppla in i vilken router som helst och behöver inte tänka på VLAN och liknande.

Ok ska testa med en annan router..funkar det så öppnar sig många möjligheter... 😁

Skickades från m.sweclockers.com