Måla om Fractal Design mini C TG, tips.

Permalänk
Medlem

Måla om Fractal Design mini C TG, tips.

Hej.

Jag har tänkt att köpa nytt chassi för att sedan måla om om så det passar in med övrig inredning i hemmet.

Chassit jag tänkte köpa är Fractal Design Mini C TG.

Har ingen kunskap om vilka färger som är lämpliga.
Har sökt lite på nätet och det jag läser mig till är att sprayfärg crc är att rekommendera?

Någon som vill komma med konkreta tips om vad jag ska tänka på samt vad det är jag behöver.

Misstänker att ytan måste slipas innan?

Permalänk

@astrom86:
Tvätta av med em disktrasa varmt vatten och yes, och låt det torka.
Slipa med ett fint sandpapper för att rugga upp ytan.
Prima, och låt det torka ordentligt mellan gångerna. Läs på burken vad som gäller. Prima ett andra lager om det känns bättre för dig, och sen några lager färdigfärg. (2-3?)
Skulle det uppstå små knottror vid någon av målningsbehandlingarna så är det bara att ta fram slip-pappret igen.

Edit: Om du behöver tejpa för att täcka något, så finns det en gul målartejp i färgbutikerna. Den är dyr (150 kr rullen?), men den är grym. Den vanliga maskeringstejpen skulle jag undvika...
https://www.bauhaus.se/maskeringstejp-tesa-precision-50mx25mm...

Edit 2: Jag har aldrig målat något chassi...bara hus och väggar. (Och plåtskåp/dörrar)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

@astrom86:
Tvätta av med em disktrasa varmt vatten och yes, och låt det torka.
Slipa med ett fint sandpapper för att rugga upp ytan.
Prima, och låt det torka ordentligt mellan gångerna. Läs på burken vad som gäller. Prima ett andra lager om det känns bättre för dig, och sen några lager färdigfärg. (2-3?)
Skulle det uppstå små knottror vid någon av målningsbehandlingarna så är det bara att ta fram slip-pappret igen.

Edit: Om du behöver tejpa för att täcka något, så finns det en gul målartejp i färgbutikerna. Den är dyr (150 kr rullen?), men den är grym. Den vanliga maskeringstejpen skulle jag undvika...
https://www.bauhaus.se/maskeringstejp-tesa-precision-50mx25mm...

Edit 2: Jag har aldrig målat något chassi...bara hus och väggar. (Och plåtskåp/dörrar)

Hej:)

Vad innebär prima? Är det grundfärg?

Sprayfärg är väl det lämpliga va?

Den här är ju både primer och färg?

Eller behövs det mer än bara denna?

https://m.clasohlson.com/se/Sprayfärg-CRC-Pro-Paint/34-6047-5...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av astrom86:

Hej:)

Vad innebär prima? Är det grundfärg?

Sprayfärg är väl det lämpliga va?

Den här är ju både primer och färg?

Eller behövs det mer än bara denna?

https://m.clasohlson.com/se/Sprayfärg-CRC-Pro-Paint/34-6047-5...

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, primer är grundfärgen.

Som sagt...jag har aldrig målat chassi innan. Vad jag sett i en del byggloggar här på Swec så är det många som kör med sprayburkar.
Det går säkert att använda vanlig färg också och använda roller, men det beror också helt på hur chassit ser ut, och om det är många plast-detaljer. Jag vet inte hur sprayfärgen är, men vanlig målarfärg biter inte så bra på plast och den lossnar lätt...speciellt om man råkar repa ytan.

Jag tror att den gråa är primer, och dom andra är kulörerna du kan använda efter du primat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Vilket sandpapper är bäst?

Bör man tvätta också? Och våtslipa?

Permalänk
Skrivet av astrom86:

Vilket sandpapper är bäst?

Bör man tvätta också? Och våtslipa?

Sandpapper...en fint, typ 240 eller så.
Det skadar inte att torka av med en våt trasa efter att man slipat.
Våtslipa? Ingen aning som sagt....har aldrig målat om chassi innan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

En annan lösning är ju annars att klä in chassit i vinyl, blir bra om man är noggrann, slipper böka med färg. Och går att återställa.

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]