Permalänk

Köpråd AMD eller INTEL

Hej måste bygga ny dator, har i nuläget första generationens i5a. Vad rekommenderar ni?
Ska använda datorn till följande: Spel, tex csgo, BF1, Programmering, skolarbeten.
Har kollat lite på Intel coffe lake och amd ryzen
någon som kan tipsa om processor och ett passande modekort till?
min budget för båda är max 4-6000.
tacksam för svar

Permalänk

Sikta på begagnat om du har den budgeten, mer prestanda per krona.
Sitter själv på en 8600K samt 1080, spelar liknade spel och har aldrig haft problem.
Beroende på programmering behöver du oftast ingen superdator, sålänge du har mer än 4gb ram.

Om du skall ha 8:gen, tänk då på att skaffa ett moderkort med styrkretsen z370.

Visa signatur

Asus z370-E | i5 8600K @4.5 GHz celsius s24 | Msi 1080 Gaming X| 850 Evo 500Gb | 16Gb Corsair Vengeance LED RED 3200MHz | AOC G2460PF 144Hz

Permalänk

räcker inte 4-600 kr på enbart processor och modekort? tanken är att jag köper de först, använder mitt nuvarande grafikkort och ram minnen och köper ett nytt när jag har bättre med pengar.

Permalänk
Medlem

@Datagubben123: Hur akut är bygget? AMDs Ryzen2 (zen+, vad man nu ska kalla den) är ju i annalkande och Ryzen 1 priserna kryper nedåt medan lanseringen närmar sig.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

@Datagubben123: Hur akut är bygget? AMDs Ryzen2 (zen+, vad man nu ska kalla den) är ju i annalkande och Ryzen 1 priserna kryper nedåt medan lanseringen närmar sig.

Är inte akut alls, men vill gärna ha lite saker som håller några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Är inte akut alls, men vill gärna ha lite saker som håller några år

Då kan AMD vara något för dig. Av den anledningen att du kan använda moderkortet längre för nästa serie CPU kommer fungera med det.
Intel gör aldrig så.

Med det sagt så är en bra CPU från Intel mest troligt god för en hel del år innan det är dags för byte.
Ta min 2600K från 2011, den är okey än

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Datagubben123:
Om du har första generationens i5 kan du inte använda dina gamla minnen då du måste ha ddr4 nu.

Permalänk
Medlem

Vänta någon månad inför Ryzen+. Det kommer röra om i grytan när det kommer till priserna.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det finns självklart en baktanke med min rekommandation som är en önskan om bättre konkurrens som vi redan sätt gör MASSOR med gott för konumenterna. Så jag rekommenderar dig att köpa en AMD om du kan. Du kommer kunna hitta en Intel som ger dig bättre enkeltrådad prestanda kontra an Ryzen, det skall man inte blunda för. Men prestandan du får av en Ryzen är fullgod för att spela med (speciellt med tanke på vad du redan suttit med) och i flertrådade applikationer så är det riktigt bra med prestanda för pengarna.

Du kommer överlag få mer prestanda per krona med en AMD processor, men om pengar inte är ett issue så kommer du kunna få mer absolut kraft med en Intel.

Om du väljer Ryzen och orkar vänta ett par månader så hade jag gett dig rådet att vänta in Ryzen+. Jag var insställed på lite lägre strömförbrukning men de verkar även komma med lite prestandaförbättringar att tala om. Orkar du inte vänta så leverarar Ryzen idag bra med prestanda per krona och man behöver absolut inte ångra sitt köp om man köper en Ryzen.
Att moderkorten sedan faktiskt stödjer kommande generationer från AMD till 2020 (vilket bör betyda att även Ryzen 2 kommer fungera i dem) så har man en uppgraderingsmöjlighet framöver.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P