Permalänk

Fiber och 3 routrar

Hej!
Vi har ett stort hus med en hyresgäst som bor i bottenvåningen så jag har kört med en switch som har kopplats direkt till Telia öppenfiber och därefter till 3 routrar.
Detta har fungerat utmärkt tills jag bytte internetleverantör till Universal Telecom idag.
Nu fungerar internet bara på 2 routrar samtidigt och den tredje har ingen internet. Det verkar som bara 2 routrar kan erhålla internet åt gången. Denna begränsning fanns inte tidigare med Bredband2.

Jag är inte särskilt kunnig i området men har en Netgear 8 portars switch och denna setup har tidigare fungerat utmärkt med Bredband2.

Jag vill helst att det ska fungera som tidigare och vill inte köra en router som Access point.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Förmodligen fick du 3+ ip adresser av telia, men bara två av bredband två. Du bör bara ha en router, och flera switchar/accespunkter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Leon_Azzaro:
Finns det inget behov att kunna komma åt enheterna i nätverket (d.v.s fildelning), sätt en av routrar istället för switchen mot fibern, och koppla sedan de två övriga till den.

Kanske inte mest optimala lösningen, men det fungerar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Vad är skälet till att du inte vill köra en (eller två) av routrarna som access punkt?
Normalt kopplar man en router mot internetleverantören och efter den kan du bygga ditt interna nät som du vill.

Permalänk

Anledningen till att vi har 3 olika nätverk är att hyresgästen har sitt eget, jag har min och min mor som bor i andra delen av huset har sitt.
Men jag får köra med er lösning och lägga en router emellan eller köra med 2 routrar bara och google wifi.
Är Google wifi en bra lösning på problemet förutsatt att jag och min mor kör med samma nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Detta har fungerat utmärkt tills jag bytte internetleverantör till Universal Telecom idag.
Nu fungerar internet bara på 2 routrar samtidigt och den tredje har ingen internet. Det verkar som bara 2 routrar kan erhålla internet åt gången. Denna begränsning fanns inte tidigare med Bredband2.

Ett sätt att lösa problemet kan vara att gå tillbaka till Bredband2, såvida inte Universal Telecom erbjuder något annat som ni värdesätter högre.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ett sätt att lösa problemet kan vara att gå tillbaka till Bredband2, såvida inte Universal Telecom erbjuder något annat som ni värdesätter högre.

Fick halva priset i 8 månader i samband med Black Friday så det var anledningen till bytet. Men hade jag vetat att jag skulle få problem, hade jag nog inte bytt.

Permalänk
Universal Telecom

Har du pratat med Netgears support?

@Leon_Azzaro: Hej Leon, hoppas att allt är bra med dig.

Har du pratat med Netgears support? De är experter på sina egna produkter och kan hjälpa dig direkt med installation eller konstatera att produkten ska skickas till service. Du kan kontakta Netgear här 0770-93 00 33.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom

Permalänk
Medlem

Bra svar från universal telecom..

Totalt orelevant.

Du får bara 2 pubika adresser och då kan du inte ha 3 enheter som du haft tidigare.

Lösning 1: Två användare får dela på IP, det är normalt inget problem men tex vissa spel kan strula om två olika vill spela samma spel samtidigt.
Lösning 2: Prata med universal telecom och fråga om du kan få totalt 3 publika adresser
Lösning 3: Sätt en router först, sen 3 andra routers på denna. Då delar alla på samma IP, men du får problem om nån av dom 3 användarna vill köra tex en server som kräver portar öppnas.

Dock skulle jag inte rekomendera något av det, då du står som ägare på abonnemanget oavsett antal IP adresser. Om hyresgästen gör olagliga saker på internet så är det DU som åker på detta som ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universal Telecom:

@Leon_Azzaro: Hej Leon, hoppas att allt är bra med dig.

Har du pratat med Netgears support? De är experter på sina egna produkter och kan hjälpa dig direkt med installation eller konstatera att produkten ska skickas till service. Du kan kontakta Netgear här 0770-93 00 33.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom

Kanon att ni är på hugget, men problemet är att TS inte får 3 publika ip-adresser och det kan ingen router i världen ordna.

Permalänk
Medlem

Självklart skall alla ha varsin router. Man ska inte ansvara för vad någon annan sysslar med på nätet. Bara ring till Universal och säg att du bytar om du inte får 1 extra IP....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Självklart skall alla ha varsin router. Man ska inte ansvara för vad någon annan sysslar med på nätet. Bara ring till Universal och säg att du bytar om du inte får 1 extra IP....

Det här ju hans ansvar i slutändan om han står på abonnemanget. Oavsett hur många routrar han kopplar in.

Switch
-------------------------------
 |           |
 |           |
Router -         Router
  |   |
  |   |
  | Unify AP Lite/Pro 
  |
Router
Så här skulle jag göra om jag var du. Alternativt skippa routern in till din mamma och dra in en liten switch dit.
Så kan du göra om din mamma prompt måste ett nätverk skiljt ifrån ditt. Hur många enheter har hon uppkopplade egentligen 1-2?

Permalänk
Universal Telecom

@joalin, @boibo tack för hjälpen!

@Leon_Azzaro, skulle du vilja ge mig ditt kundnummer så ska jag kolla upp det till dig och ev. be någon på vår tekniska support att kontakta dig.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal