Permalänk

Hjälp vid val av nytt chassi!

//Skippa till sista stycket om ni inte vill ha reda på backstoryn

Jag sitter just nu på ett NZXT LEXA S chassi och fick en Corsair h45 vattenkylare i julklapp.(ville egentligen ha luft kylning av just den anledningen som jag kommer förklara för er nu). När jag skulle installera kylaren så fick jag problem då jag inte fick plats med den längst bak så jag försökte sätta den längst upp, kunde inte sätta den längst till vänster för då kom fläkten till vänster i vägen och om jag sätter den till höger så är ramet ivägen, fick nu istället sätta fast den i lufthålen(inte skruvhålen). Är lite trött på mitt chassi och har sedan innan funderat på att byta.

Nu till vad jag vill ha er hjälp med är att försöka hitta ett chassi där jag kan få plats med denna kylare längst bak i chassit på den ensamma platsen bredvid moderkortet. Har försökt leta själv men kan inte hitta något för ett acceptabelt pris. Vill helst ha en glaspanel och ett sånt där hölje över nätaggregatet, Hade varit väldigt tacksam om någon lyckas hitta ett chassi.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Fermskogarn:

vilken prisklass hade du tänkt dig?
färgval?

stilrent eller ''häftigt'' och lysande fläktar mm?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Läst på mycket om chassi i det senaste pga planerat nyköp, som ovan undrar jag, storlek?
Ska det vara det sista chassit du köper?
Vad för annan kylning vill du stoppa i lådan?
Sen förståss färgtema, glas.

Permalänk
Medlem

Phanteks P400S TG bör rymma lösningen för dig. Överkomlig prislapp, rymdskeppsbelysning ingår, bra monteringsmöjligheter.

AIO i chassit
Chassibild

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

@Fermskogarn: kan rekommendera Meshify C, extremt bra luftflöde, psu-shroud och en tintad TG-panel

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av erieri02:

@Fermskogarn:

vilken prisklass hade du tänkt dig?
färgval?

stilrent eller ''häftigt'' och lysande fläktar mm?

Skrivet av Mogato:

Läst på mycket om chassi i det senaste pga planerat nyköp, som ovan undrar jag, storlek?
Ska det vara det sista chassit du köper?
Vad för annan kylning vill du stoppa i lådan?
Sen förståss färgtema, glas.

Vill ha ett svart chassi med en glaspanel, skulle vilja ha något lite större än det jag har nu men då det jag har är lite åt det mindre hållet så lär väl vara normal storlek för ett midtower men även något åt det större hållet är okej. Vill gärna hålla det under tusenlappen och hade endast tänkt att ha vanliga fläktar i resten av chassit. Vill helst hålla det stilrent men led fläktar är inget minus men vill helst att de ska vara rgb isf. Förhoppningsvis kan det vara det sista chassit jag köper så hade kanske vara bra med plats för en större radiator någon stans om jag bestämmer mig för att uppgradera vatten kylare men är definitivt inget måste prioritera ett är att kunna ha min kylare längst bak brevid moderkortet om ni förstår vad jag menar

Permalänk

@sweisdapro: tack för förslaget ska definitivt ha det som ett alternativ verkar som ett bra chassi som har allt jag behöver och inte mycket mer utan onödigt krimskrams. Lite dyrare än jag tänkt mig men definitivt värt det för vad man får.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

Vill ha ett svart chassi med en glaspanel, skulle vilja ha något lite större än det jag har nu men då det jag har är lite åt det mindre hållet så lär väl vara normal storlek för ett midtower men även något åt det större hållet är okej. Vill gärna hålla det under tusenlappen och hade endast tänkt att ha vanliga fläktar i resten av chassit. Vill helst hålla det stilrent men led fläktar är inget minus men vill helst att de ska vara rgb isf. Förhoppningsvis kan det vara det sista chassit jag köper så hade kanske vara bra med plats för en större radiator någon stans om jag bestämmer mig för att uppgradera vatten kylare men är definitivt inget måste prioritera ett är att kunna ha min kylare längst bak brevid moderkortet om ni förstår vad jag menar

Denna har jag och är skit nöjd, det är en "Big Tower".
https://www.komplett.se/product/807742/datorutrustning/pc-komponenter/chassibarebone/big-tower/corsair-graphite-760t-big-tower-svart

Visa signatur

Moderkort - Asus Rog Maximus XI Hero (WI-FI)
GPU - GTX 1080 ti
CPU - i9 9900K
Minne - 64GB 3200Mhz
Hårddisk - 500GB + 2TB + 2TB

Permalänk

Är tyvärr nog inget för mig, vill nog inte ha ett big tower, är alldeles för hög prisklass och vet inte om jag vill binda mig till en färg, gillar inte designen heller vill ha något lite mer simpelt

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Phanteks P400S TG bör rymma lösningen för dig. Överkomlig prislapp, rymdskeppsbelysning ingår, bra monteringsmöjligheter.

AIO i chassit
Chassibild

Får definitivt överväga detta, kanske skulle vilja ha något en aning mer simpelt, men är ändå helt ok. Precis som Meshify C som en annan person rekomenderade har det allt jag behöver problemet är att det ser ut som att det har lite sämre luftflöde och vet inte om jag vill binda mig vid en färg då jag har en övervägande röd färg på min setup men har vissa blå detaljer som min musmatta, en blå led knapp på skärmen och blå led på mina högtalare, så alternativet är väl att ta den röda versionen och sedan hitta en lösning till att få bort det blåa. Har tänkt byta skärm och det blir isf en svart med röda detaljer men hade helst velat ha kvar den jag har nu som andra skärm.

Tack för förslaget!

Permalänk
Skrivet av Fermskogarn:

Ta gärna input från det jag har skrivit till andra om deras förslag!

Permalänk
Medlem

Under 1000kr:
Nzxt S340, finns i massor av färger
Phantek p400 stadigt köp till det priset. massor av färger
Fractal Define C mycket låda för pengarna.
Fractal define S mycket låda för pengarna. tyst!
fractal design meshy C störst av lådorna också dyrast.
Coolermaster masterbox 5 mycket för pengarna
Under 1500kr:
Nzxt 440i Finns i massa färger, inte mycket större än de ovan.
Thermaltake supressor f51 Större, framtidssäker men dyrare.
Fractal design R6 Större, framtidssäker men igen dyrare.

Med Tempered glass kostar alla lådor 2-300kr mer, utan glas går de tystare och är billigare.

Skulle nog tagit en Define C eller S om jag siktade på en låda under 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogato:

Under 1000kr:
Under 1500kr:

Med Tempered glass kostar alla lådor 2-300kr mer, utan glas går de tystare och är billigare.

Va några fel i denna texten angående Fractal Design chassin.
Define C och Meshy C är lika stora, Define S är större, både Define C och S är ljuddämpande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mogato:

Under 1000kr:
Under 1500kr:

Har kollat på alla chassin under tusenlappen, vill helst inte betala mer än så och har kommit fram till att det är dessa som jag gillar mest:
Phantek p400
Fractal Design Meshify C
Coolermaster masterbox 5 lite/lite rgb ( tycker den vanliga är lite tråkig)

Nu kommer frågan om vilka av dessa som man kan få plats med min vattenkylare på den bakre fläktplatsen i? Den enda som visar just detta på sin sida på komplett är Masterbox 5 lite så då kan man kanske anta att det får plats i även rgb varianten? Såg även att en någon skickade en bild där det vart just detta i phantek p400 men då är endast frågan om detta skulle gå i Meshify C vilket är det chassit som jag lutar mot.

Tack så hemskt mycket för all hjälp och inte bara till dig utan till alla som kommenterat på tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

...men då är endast frågan om detta skulle gå i Meshify C vilket är det chassit som jag lutar mot.

Det ska få plats 120mm rad lösningar på utblåsplatsen bak på lådan.
Ursäkta storleksfelet, lade till Define S och mastercooler efter och glömde editera om.

Finns recensioner videor och texter bla Tom's H-ware där de citerar att de modulära slider hålen back till tillåter placering av en single rad på utblåset.

Permalänk
Skrivet av Mogato:

Det ska få plats 120mm rad lösningar på utblåsplatsen bak på lådan.
Ursäkta storleksfelet, lade till Define S och mastercooler efter och glömde editera om.

Finns recensioner videor och texter bla Tom's H-ware där de citerar att de modulära slider hålen back till tillåter placering av en single rad på utblåset.

Tack så mycket för hjälpen lutar som sagt mot det chassit och nu när jag vet att det uppfyller det jag behöver så känns det som ett väldigt bra alternativ