Permalänk

Oled monitor

Har lite funderingar av de som har erfarenhet av oled skärmar som använts som monitor och framförallt inbränningar. Jag spelar 99% single player spel.

Undrar då jag har en oled tv som köptes 2018 och har använts normalt, jag hade tyvärr oturen att få loggan från National Geographic inbränt och även lite annat i mitten på skärmen, detta ser man har en ljusare bakgrund på tvn. Bilden är fortfarande fantastiskt men hade ju oturen att få inbränning och när man väl vet att den är där så kan jag inte hjälpa att kolla varje gång man tittar på tvn.

Hur stor skillnad är det på en oled skärm från 2017/2018 jämfört med en idag (tror skärmen är från 2024)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14411399&gad_source=1&g....

Har ni ex alla element på i hud när ni spelar, ikoner på skrivbordet, taskbar synlig m.m?

Planen är att aktiva alla inbyggda skydd mot inbränningar.

Kollade med LG igår och de menar på att man man har garanti mot inbränningar i 2 år.

Permalänk
Medlem

Jag har inga inbränningar på min OLED55BX (modell från 2020) som jag haft i ca 4,5 år. I spel har jag oftast HUD på men jag kör helskärm i webbläsaren (nice med mer yta när man vant sig) och så gömmer jag taskbaren automatiskt. Använt den som datorskärm i snitt runt åtta timmar per dag skulle jag tro. Däremot har jag tyvärr fått en del döda pixlar i toppen men det kan ju drabba alla typer av skärmar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS PG42UQ (42" WOLED) som använt till både spel och office jobb i flera år.

Ingen antydning alls till inbränning.

Jag har alltid användt "uniform brightness" inställningen och då är ljuset stabilt och lågt nog att var jätte safe!

Det fungerar fint även i ljust rum!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danhill76:

Hur stor skillnad är det på en oled skärm från 2017/2018 jämfört med en idag (tror skärmen är från 2024)

Pekar jag med hela handen är det olika tillverkningsprocesser och många års utveckling. Två olika skärmar. De första OLED-TV-modellerna kom 2012 och börjar med T-forden som liknelse för den första OLED-TV-modellerna är en 2017-OLED jämförbar med en bil från 50-60-talet och en 2024-OLED är som dagens bilar. Så ja, det har hänt en del.

Det finns en anledning till att just 2016-2018-modellerna kommer upp hela tiden som exempel på inbränningar och det är för att tekniken och framför allt användningen av tekniken ännu inte var helt mogen. Särskilt om det var en Philips OLED-TV du har erfarenhet av.

Med 2019 och framåt, särskilt 2021-modellerna och nyare är detta betydligt bättre och då både ur synpunkten att panelerna är tekniskt mer tåligare/effektivare och att det finns mer inbyggda hjälpmedel för att motverka inbränningar. Du som användare har också bättre verktyg för att köra en OLED säkert, till exempel uniformity brightness-funktioner så att panelen håller en jämnare och lägre nivå av ljusflöde som inte sliter. Plus att om du är villig kan du utbilda dig själv om hur man vårdar en OLED-panel under en längre tid.

Rtings gamla inbränningstest av 2017-LG OLED (C7) krävde från 3000 till runt 10000 timmar beroende på bildinställningar av exakt samma innehåll innan synliga permanenta skador började synas. Detta då med den generation av OLED-teknik du har erfarenhet av. Dagens teknik är betydligt tåligare men förstås inte helt riskfri om man planerar att köra panelerna så hårt det bara går. Fast det är ju ingen teknik som är helt immun mot problem som följd av hård drift.

Permalänk

Tack alla. Då kan jag känna mig lite säkrare med nyare skärmar.

Laxpudding, det stämmer bra, det är en Philips Oled tv 😉

En dum fråga, är det en särskilld inställning som heter uniformity brightness på de nyare oled panelerna eller är det att man ska hålla sig på lägre nivåer utav ljusstyrka?