Kombinera RAM-minnen från olika tillverkare?

Permalänk
Medlem

Kombinera RAM-minnen från olika tillverkare?

Hej!

Jag har 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 ramminnen på 1600mhz och vill uppgradera då jag märker att det skapar en flaskhals i några av spelen jag kör.

Funderar på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Vad finns det för risker med att uppgradera på detta sätt? Eller spelar det någon roll vad det är för olika ramminnen i burken?

Tack på förhand!
David

Permalänk
Medlem

@Sienar: Tillberkare brukar inte spela så stor roll men det finns andra saker som bör vara samma för att det skall fungera stabilt.
De saker som bör vara samma är:
Hastighet
CL (CAS latency) timing
V (volt) spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hej!

Jag har 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 ramminnen på 1600mhz och vill uppgradera då jag märker att det skapar en flaskhals i några av spelen jag kör.

Funderar på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Vad finns det för risker med att uppgradera på detta sätt? Eller spelar det någon roll vad det är för olika ramminnen i burken?

Tack på förhand!
David

Skaffa de här istället https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/HX2K8GD318FB/hyperx-fury-black-ddr3-ram-minne-8-gb så att du kan nyttja dual channel.
Men kolla först att det är samma timings på dina nuvarande minnen, annars går det inte.
Nu ska jag inte svära mig fri att det funkar ändå, men det borde gå.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Tack för båda svaren!

@kribol01:
Nyttja Dual channel? Har ingen aning om vad det är. Antar att jag kan googla det men känns trevligare att fråga oldschool vis. Sen skulle jag vilja köpa 1x8GB Ram istället för 2x4 då det är möjligt att jag kommer vilja uppgradera lite till. Även om det är ett gammalt moderkort som iofs snart behöver bytas ut.

Detta är hela min build men med uppgraderat grafikkort och SSD: https://www.inet.se/kundvagn/visa/3853317/2013-09-08

Permalänk
Medlem

@Sienar: Kolla först att ditt moderkort stöder kombinationen 2 x 4GB + 1 x 8GB. Sen tycker jag att du ska läsa på om dual channel innan du väljer att avstå från det. Sen är frågan, tror du att du kommer behöva mer än 16GB minne innan du byter moderkort+CPU+minne?

Uppdatering: Om du ska matcha timingen på de minnena du har så är det dessa du ska ha: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen:

Stort tack för tipset!

Det är en bra fråga om jag kommer behöva mer minne senare. Det enda spelet jag kan komma på som tycks kunna kräva så mycket Ram är Star Citizen, vilket det väl lär dröja innan det kommer ut. Trots detta tycks det vara en väsentlig skillnad om man kör de i 16 eller 24 exempelvis.

Ser heller ingen anledning att byta moderkort på ett tag. De nya CPU-erna är visserligen starkare men inte så påtagligt mycket att de känns som ett krav för att hänga med i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

@Hurtigbullen:

Stort tack för tipset!

Det är en bra fråga om jag kommer behöva mer minne senare. Det enda spelet jag kan komma på som tycks kunna kräva så mycket Ram är Star Citizen, vilket det väl lär dröja innan det kommer ut. Trots detta tycks det vara en väsentlig skillnad om man kör de i 16 eller 24 exempelvis.

Ser heller ingen anledning att byta moderkort på ett tag. De nya CPU-erna är visserligen starkare men inte så påtagligt mycket att de känns som ett krav för att hänga med i utvecklingen.

Glöm denna posten, fick för mig du hade annan cpu än du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Sienar: Kolla först att ditt moderkort stöder kombinationen 2 x 4GB + 1 x 8GB.

Hur kollar man upp detta förresten?

Och skulle exempelvis detta vara ett alternativ?: https://new.webhallen.com/se/product/166606-Corsair-Vengeance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hur kollar man upp detta förresten?

Och skulle exempelvis detta vara ett alternativ?: https://new.webhallen.com/se/product/166606-Corsair-Vengeance...

Om du väljer att köra enbart dom minnena kommer det inte vara något problem, om dom kommer kunna köras tillsammans med befintliga vet jag inte.

Edit: Efter att ha kollat på de minnena du länka till i kundkorgen bör dom fungera med dina befintliga också, se bara till att dom paras rätt i minnesslotten.
Även dom @Hurtigbullen länka till skall fungera med befintliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hur kollar man upp detta förresten?

Borde stå i manualen till moderkortet. Annars borde det också stå på tillverkarens hemsida.

Skrivet av Sienar:

Borde funka och timingen matchar också, vilket inte är fel (även om det inte är ett absolut krav).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Borde stå i manualen till moderkortet. Annars borde det också stå på tillverkarens hemsida.

Borde funka och timingen matchar också, vilket inte är fel (även om det inte är ett absolut krav).

Det enda som jag hittade var att det stöder upp till 31 GB ram.

Återigen, tack för alla svar! Moderkortet verkar krångla lite med nya gpun pga dess storlek så avvaktar lite med att köpa minnen. Berättar senare om/när jag skaffar dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Det enda som jag hittade var att det stöder upp till 31 GB ram.

Återigen, tack för alla svar! Moderkortet verkar krångla lite med nya gpun pga dess storlek så avvaktar lite med att köpa minnen. Berättar senare om/när jag skaffar dem!

Har du uppdaterat bios på moderkortet, kan behövas till grafikkort som är nyare.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag prövade att uppdatera med MSI Live Update.. osäker på om det uppdaterar BIOS också.

Det som hände var att grafikkortet kraschade och jag fick starta om datorn. Så fort det krävdes minsta styrka från grafikkortet så krachade det, fläktarna gick på 100% fram tills att jag höll inne "power" knappen på desktoplådan för att tvinga en omstart. Testade att ta ut kortet och sätta in det igen då jag tänkte att det kunde vara ett mellan moderkortet och gpun och nu verkar det fungera som det ska.. gjorde som sagt en MSI Live Update också så vet inte säkert vad det beror på. Har iofs inte hårdtestat kortet än, känns lite läskigt med tanke på vad som hände..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

@MacAllan: Jag prövade att uppdatera med MSI Live Update.. osäker på om det uppdaterar BIOS också.

Det som hände var att grafikkortet kraschade och jag fick starta om datorn. Så fort det krävdes minsta styrka från grafikkortet så krachade det, fläktarna gick på 100% fram tills att jag höll inne "power" knappen på desktoplådan för att tvinga en omstart. Testade att ta ut kortet och sätta in det igen då jag tänkte att det kunde vara ett mellan moderkortet och gpun och nu verkar det fungera som det ska.. gjorde som sagt en MSI Live Update också så vet inte säkert vad det beror på. Har iofs inte hårdtestat kortet än, känns lite läskigt med tanke på vad som hände..

Går säkert uppdatera bios via Live tjänsten, men symptomen du fick är en anledning till att man ALDRIG uppdaterar bios från Windows utan alltid från bios med det inbyggda flash programmet.