Förbud mot oregistrerade kontantkort

Permalänk
Medlem

Förbud mot oregistrerade kontantkort

Fick precis se att Socialdemokraterna har kommit på nya galenskaper, den här gången vill man förbjuda oregistrerade kontantkort i syfte att förhindra terrorister och övriga kriminella från att kommunicera, med alla konsekvenser det innebär. Även moderaterna förbereder ett liknande förslag. Men galenskaperna slutar inte här, för att undvika att folk kringgår förbudet vill man även förbjuda roaming från utländska oregistrerade kontantkort.

Skrivet av Anders Ygeman:

I dag är det så att kriminella och även terrorister använder sig av ett stort antal mobiltelefoner och kontantkort som de sedan byter. Det gör att de är anonyma när de kommunicerar med varandra. Här tar du bort den möjligheten, säger Anders Ygeman, gruppledare för S i riksdagen.

https://www.svd.se/s-vill-forbjuda-oregistrerade-kontantkort

Detta väcker många frågor:

  • Har Ygeman bott under en sten eller blundar han för alla andra anonyma sätt att kommunicera som dessutom är krypterade? Ett förbud mot oregistrerade kontantkort omöjliggör inte anonym kommunikation som hans uttalande får det att framstå som.

  • Hur ska de svenska nätägarna urskilja utländska oregistrerade kontantkort från registrerade sådana?

  • Hur ska folk utan svenskt personnummer få svenska telefonkort?

Fyll gärna på listan, detta var bara tankarna som väcktes hos mig när jag läste artikeln.

Vad tycker Sweclockers om dessa idéer?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är väl det kommer uppstå målvakter, som har några tusen registrerade kontantkort på sig. Precis som med parkeringsböter. Den här lagförslaget kommer inte lösa problemet de försöker fixa.

Permalänk
Medlem

Trodde det var privata tankar från TS när jag läste rubriken. Men förstod snabbt att jubelidioterna just visat nytt prov på deras hjärndöd.

Om man nu kör med oreggat kontantkort så kan ingen spåra via numret.
Så lycka till att spåra dem som väljer att bryta lagen.
Och känns inte som att de tänker lägga energi på att kolla och spåra alla som kör oreggat genom att gå via luren och dess gps system. >_>

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem

Det här har väl gällt i ett gäng andra EUländer sedan rätt länge. Bodde i london för ca 10 år sedan och samma sak gällde där redan då.
Först verkade det lite dumt, men ändrade åsikt rätt fort och tycker det verkar ganska vettigt att det alltid finns en ansvarig som är knuten till "abonnemanget". Jag kunde registrera mitt nummer i UK innan jag hade social security number så det går nog även utan personnummer... På nån vänster.

Men det är klart att det blir rätt stora luckor i upplägget så länge det finns andra länder i EU som tillåter kontantkort utan registrering. Inte minst nu när roamingavgifterna är väck. Får hoppas på mer konsolidering i frågan på EUnivå här tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att norge redan har detta i system.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Har man inget svenskt personnummer får numret registreras via ens pass. Visst kommer kriminella fortfarande kunna kommunicera, men det kommer bli avsevärt svårare för dem, vilket alltid är bra.

Hur de ska känna igen oregistrerade utländska kontantkort vet jag inte, och klarar de inte av det känns hela projektet meningslöst.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med det faktiskt. Sen är det sant precis som ni säger att det finns andra sätt att kommunicera anonymt men varför inte ta bort det mest lättillgängliga?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Folk som säger idioti med detta, andra länder har redan detta lol.
Klart det finns andra medel, detta är dock extremt enkel metod, så ta bort den för att försvåra.

100% bakom detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan dock inte föreställa mig att ett roamingförbud är lagligt för kontantkort från EU-länder. Löser alltså inte problemet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

"Fick precis se att Socialdemokraterna har kommit på nya galenskaper"

Tycker det är TS som står för galenskaperna i inlägget.
Att försvåra, även om det är en mindre del av den anonyma trafiken som sker på nätet, är nödvändigt.
Ser mer att det är starten av en flertal nya lagar som kommer i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det här har väl gällt i ett gäng andra EUländer sedan rätt länge. Bodde i london för ca 10 år sedan och samma sak gällde där redan då.
Först verkade det lite dumt, men ändrade åsikt rätt fort och tycker det verkar ganska vettigt att det alltid finns en ansvarig som är knuten till "abonnemanget". Jag kunde registrera mitt nummer i UK innan jag hade social security number så det går nog även utan personnummer... På nån vänster.

Men det är klart att det blir rätt stora luckor i upplägget så länge det finns andra länder i EU som tillåter kontantkort utan registrering. Inte minst nu när roamingavgifterna är väck. Får hoppas på mer konsolidering i frågan på EUnivå här tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag även att de skulle kräva att du med utländsk telefon var tvungen att registrera detta innan det gick att använda i Sverige. Vet inte om det var exakt så men något åt det hållet. Jag läste detta lite snabbt tidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kunde registrera mitt nummer i UK innan jag hade social security number så det går nog även utan personnummer... På nån vänster.
Skickades från m.sweclockers.com

Britterna jobbar ju inte riktigt med personnummer på samma sätt som vi. I England är du "ditt namn och din adress", jmf. med att öppna bankkonto i UK.

/Bodde i UK förra året

Däremot, jag kan förstå viss tankegång, men tror inte det är särskilt hållbart. Som sagt, registrera ett kontantkort på en målvakt istället, hur svårt kan det vara? Tänk på ex. bilmålvakter, finns bra många redan idag.

Sedan, det kan fortfarande användas en hel del anonyma kommunikationsmetoder ovanpå kortet, med TOR tillexempel. Visst, man kan bevisa att det har skett något krypterat/anonymt men det kan ju lika gärna vara någon som vänsterprasslar som att någon planerar ett terrordåd.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu tror jag även att de skulle kräva att du med utländsk telefon var tvungen att registrera detta innan det gick att använda i Sverige. Vet inte om det var exakt så men något åt det hållet. Jag läste detta lite snabbt tidigare.

Jag har ett brittiskt nummer, aldrig registrerat detta i Sverige.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Största skillnaden är väl det kommer uppstå målvakter, som har några tusen registrerade kontantkort på sig. Precis som med parkeringsböter. Den här lagförslaget kommer inte lösa problemet de försöker fixa.

Det var det första jag tänkte när jag såg inslaget på nyheterna igår.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Ser inga problem med det faktiskt. Sen är det sant precis som ni säger att det finns andra sätt att kommunicera anonymt men varför inte ta bort det mest lättillgängliga?

Känns som att att det ställer till det mer för laglydiga än kriminella? Om syftet är att stoppa anonym kommunikation mellan terrorister som Ygeman säger så kan det här knappast ha någon större effekt? Om de nu skulle förbjuda anonyma kontantkort finns det tusentals andra anonyma sätt att kommunicera på som man istället skulle använda sig av. Den enda effekten är då att man inte kan använda kontantkorten för legitima syften. Ett sätt mindre att kommunicera anonymt på, ingen stor skillnad alls. Ska man förbjuda alla andra sätt då också för att det ska ge någon effekt?

Svar på §1 /mod
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Tycker de är bra då brushorna från förorten använder dessa kort och 100kr telefoner för att sälja knark.

Bort med dessa svin från våra gator det är bättre att de fokuserar på skolan eller försöker hitta ett jobb istället för att springa omkring och störa folk.
Sedan är kanske inte dessa kriminella världens smartaste människor till att börja med så det tar nog ett bra tag innan de kommer på ett nytt anonymt sätt att kommunicera på.

Permalänk
Medlem

Tele säljare lär sitta och gnugga händerna över detta förslag.
Snart blir det väl förbud mot att äga en walkietalkie också för att inte tala om att skicka ett brev utan att först visa upp ID handling som stämmer överens med avsändar adress.

Permalänk

Jag är emot "övervakningssamhället", så detta är jag emot. Men samtidigt så är jag givetvis emot brottslighet, förutom att vi alla blir drabbade genom skattsedeln samt genom dyrare varor så är jag drabbad av det personligen. Så den bistra kontentan är att jag ändå är för det

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Som det redan påpekats så kommer det garanterat uppstå målvakter som har kontantkort registrerade på sig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Fenix: Icke problem. Är bara sätta limit på 10st registrerade kort per person. Ser inget tillfälle en privatperson behöver flera än så aktiva samtidigt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fick precis se att Socialdemokraterna har kommit på nya galenskaper, den här gången vill man förbjuda oregistrerade kontantkort i syfte att förhindra terrorister och övriga kriminella från att kommunicera, med alla konsekvenser det innebär. Även moderaterna förbereder ett liknande förslag. Men galenskaperna slutar inte här, för att undvika att folk kringgår förbudet vill man även förbjuda roaming från utländska oregistrerade kontantkort.

https://www.svd.se/s-vill-forbjuda-oregistrerade-kontantkort

Detta väcker många frågor:

  • Har Ygeman bott under en sten eller blundar han för alla andra anonyma sätt att kommunicera som dessutom är krypterade? Ett förbud mot oregistrerade kontantkort omöjliggör inte anonym kommunikation som hans uttalande får det att framstå som.

  • Hur ska de svenska nätägarna urskilja utländska oregistrerade kontantkort från registrerade sådana?

  • Hur ska folk utan svenskt personnummer få svenska telefonkort?

Fyll gärna på listan, detta var bara tankarna som väcktes hos mig när jag läste artikeln.

Vad tycker Sweclockers om dessa idéer?

De har inte tänkt klart tror jag. Det blir ju målvakter som kommer ta pröjs för att regga sig istället.

Jon Karlung, Bahnhof, var såklart blixtsnabbt ute och kallade det här tilltaget för tokigheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Känns som att att det ställer till det mer för laglydiga än kriminella? Om syftet är att stoppa anonym kommunikation mellan terrorister som Ygeman säger så kan det här knappast ha någon större effekt?

Det är väl lite av en feltolkning av det Ygeman sagt. Eller inte fel, men vinkeln blir lite knas. Du tog upp terrorister men hoppade över ordet kriminella i sista delen vilket innefattar en väldans stor bredd av annat användande där detta absolut kan försvåra kommunikationen från hur det är i dagsläget. Langare och liknande exempelvis...

Skrivet av Bakgrund:

Om de nu skulle förbjuda anonyma kontantkort finns det tusentals andra anonyma sätt att kommunicera på som man istället skulle använda sig av.

Yes men man tar bort det enklaste och mest uppenbara sättet och dessutom finns det mervärde i att knyta macadress och ieminummer för metadata mot specifika namn. Datan som går att få fram kan alltså vara av relevans trots krypterat innehåll. En uppkopplad telefon ger sig delvis till känna oavsett kan man väl säga. Men visst finns det även helt andra sätt utanför att använda mobiler men det försvårar ju definitivt att avstå från dessa helt.

Skrivet av Bakgrund:

Den enda effekten är då att man inte kan använda kontantkorten för legitima syften.

Jo då. Kontantkort kommer kunna fortsätta användas för legitima syften. Kontantkort ska inte förbjudas helt ;). Men man måste registrera numret.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men ändå relaterat.
Är inte fysiska SIM-kort på väg bort?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Fenix: Icke problem. Är bara sätta limit på 10st registrerade kort per person. Ser inget tillfälle en privatperson behöver flera än så aktiva samtidigt.

Det har ju gått bra med bilarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Känns som ännu ett försök att kontrollera, övervaka och beröva friheten hos den svenska befolkning. Vänta bara tills alla blir tvungna att ha en RFID-probe upp i baken för att öka säkerheten på flygplatsen.

Permalänk
Medlem

Visst, kul att detta diskuteras och alla ska givetvis få säga sitt. Dock lite synd att TS redan i första tråden tar avstånd från förslaget. Debatt är ju till för att båda sidor ska få säga sitt och första tråden borde endast vara i informativt syfte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

jsons post som ett av klickvalen!

Permalänk
Medlem

Inte första gången Ygeman föreslår åtgärder mot terrorism/kriminella som i princip är verkningslöst och bara gör det svårare för laglydiga svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Visst, kul att detta diskuteras och alla ska givetvis få säga sitt. Dock lite synd att TS redan i första tråden tar avstånd från förslaget. Debatt är ju till för att båda sidor ska få säga sitt och första tråden borde endast vara i informativt syfte.

Själv tycker jag inte att det skadar att trådskaparen kommer med egna tankar i första inlägget, det hindrar dig inte från att komma med dina tankar/åsikter kring ämnet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Själv tycker jag inte att det skadar att trådskaparen kommer med egna tankar i första inlägget, det hindrar dig inte från att komma med dina tankar/åsikter kring ämnet.

Hur vore det om en programledare för en debatt i TV sa "Fick precis reda på att Socialdemokraterna har kommit på nya galenskaper, den här gången vill man förbjuda oregistrerade kontantkort i syfte att förhindra terrorister och övriga kriminella från att kommunicera, med alla konsekvenser det innebär. Vad säger ni om det? Skitdåligt va?!"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500