Värt att hoppa på kryptovaluthypen (börja mina ?)

Permalänk
Medlem

Värt att hoppa på kryptovaluthypen (börja mina ?)

Hej!

Jag vet inte om det är rätt forumdel men om det är fel så ber jag om ursäkt.

De senaste månaderna har jag gått i tankar att börja mina/investera i krypto.
Allt jag gör vill jag göra legit. Som det ser ut idag har jag ingen möjlighet att mina i min lgh utan kommer isf behöva en extern lokal.

Det finns några frågeställningar som jag behöver besvara

1) Är det värt att mina? Finns det profit? Har pratat med några och det verkar som att det ändå finns en profit.

2) mitt mål är att detta ska vara en passiv inkomst och det ska också vara legit. Funderar på att starta AB med en kompis där vi bygger våra rigs från scratch och börjar mina diverse coins. Varför AB är för att man köper hårdvaran "momsfritt". Enskild firma är uteslutet då kryptovalutor räknas som värdepapper och får inte handlas med enskild firma.

Min fråga är. Är det fortfarande mer värt att mina som privatperson (skatta 30% på vinst) än att ha ett AB och ta diverse utdelningar (eller hur man nu väljer att ta ut). Kan det komma att räknas som något annat än hobbyverksamhet och därmed automatiskt tvinga en till AB?

Många frågor och tankar men jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Är det värt det? Ingen vet, det är som att köpa optioner i HM idag.

Om det är fortsatt lönsamt så är ju AB värt det när skalan blir tillräckligt stor, utan siffror går det inte att säga något.

Permalänk
Medlem

Alltså du har ju en investeringshorisont på flera år, så innan du börjar dra in pengar kan det ju hända massa saker. Sen beror det ju också på vad du har tillgång till för startkapital. Har du å din polare råd att köpa all hårdvara och betala lokalhyra+ström i två år eller vad det nu kan ta innan det börjar löna sig (förutsatt att marknaden fortsätter uppåt som den gjort) eller måste ni låna?

Personligen skulle jag aldrig våga satsa dom pengar som behöver satsas på att kryptomarknaden fortsätter lika starkt uppåt i två år till...

Skulle nog hellre köpa HM...

Permalänk
Avstängd

Ska du starta AB för att köpa riggar momsfritt, sedan skatta på BTC, betala skatter och sociala på det osv ?

Du är nog lite vilse nu.

Stoppa dina pengar i att köpa kryptovalutor istället så kommer du längre.

Permalänk
Medlem

Hehehe snackade precis med en kille från England över Fb för 5 minuter sedan. En fråga om kablar.

Han sitter på 40 st 1080 Ti kort och gör 17 pund i timmen efter el och utgifter xD snabbt räknat över 12 000 pund i månaden........... Köpte korten för 28 000 Pund.

Så nog fan finns det pengar o tjäna! Behöver bara startkapital och verkligen bra koll o veta vad man sysslar med!

Permalänk
Medlem

Jag började för ca en månad sen med 4x rx 570 och ett gtx 1070. Jag har dragit in ca 600$ under den tiden inräknat värdeökningar och minskningar. Fortsätter det i den takten som de gör just nu så kommer jag att gå plus/minus noll om ca 1,5månad. Snabbare om valutorna ökar i pris. Ej inräknat el som är någon tusing i månaden.(ca 800w).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ska du starta AB för att köpa riggar momsfritt, sedan skatta på BTC, betala skatter och sociala på det osv ?

Du är nog lite vilse nu.

Stoppa dina pengar i att köpa kryptovalutor istället så kommer du längre.

Hej tack för svar.

Om jag inte är helt ute och cyklar så betalar man väl inte moms som företag?
Vad gäller skatter och sociala. Har man det som utdelning slipper man den biten. Man kanske kan köpa andra aktier istället med pengarna. Dvs öppna ett kapitalförsäkringskonto och investera på börsen
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Alltså du har ju en investeringshorisont på flera år, så innan du börjar dra in pengar kan det ju hända massa saker. Sen beror det ju också på vad du har tillgång till för startkapital. Har du å din polare råd att köpa all hårdvara och betala lokalhyra+ström i två år eller vad det nu kan ta innan det börjar löna sig (förutsatt att marknaden fortsätter uppåt som den gjort) eller måste ni låna?

Personligen skulle jag aldrig våga satsa dom pengar som behöver satsas på att kryptomarknaden fortsätter lika starkt uppåt i två år till...

Skulle nog hellre köpa HM...

Hej och tack för svar !

Jag glömde skriva , men vi funderar på att tillsammans lägga in ca 100 tkr.

Hur många riggar skulle man kunna bygga med så mkt pengar. Vad gäller lokal så kan vi räkna med lokal för 4 tkr/mån.

Målet är att få tillbaka som ROI efter det är det förhoppningsvis bara profit.. och skulle det vara så att krypto går åt helvete så har vi åtminstone fått tillbaka initiala 100tkr och då är det lugnt.

Edit: är det bättre att mina som privatperson istället ? Men jag tror inte jag kan ha riggar för 100tkr och att det bara ska räknas som hobbyverksamhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@adde1337

Oavsett om du går Nvidia eller AMD kommer vi prata om enorm elförbrukning och värmeutveckling som kan värma 2-3 villor under vintertid. Det kommer även gå åt en del på kringutrustning, som internettillgång, nånstans att fysiskt husa komponenterna, ev. fläktar, skruvar, och annat krimskrams.

Den lokal som kostar er 4k/mån är med gratis el eller? Annars finns nog bättre alternativ. Eller jo, beror ju på vad elen kostar i lokalen iofs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adde1337:

Hej och tack för svar !

Jag glömde skriva , men vi funderar på att tillsammans lägga in ca 100 tkr.

Hur många riggar skulle man kunna bygga med så mkt pengar. Vad gäller lokal så kan vi räkna med lokal för 4 tkr/mån.

Målet är att få tillbaka som ROI efter det är det förhoppningsvis bara profit.. och skulle det vara så att krypto går åt helvete så har vi åtminstone fått tillbaka initiala 100tkr och då är det lugnt.

Edit: är det bättre att mina som privatperson istället ? Men jag tror inte jag kan ha riggar för 100tkr och att det bara ska räknas som hobbyverksamhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du 10x dina pengar per år genom att stoppa i tex Neo, NAV m.fl.

Mining är påväg bort i fördel för staking. Döende marknad.

Permalänk
Medlem

100k räcker väll bara till typ 4 burkar eller nått, delar ni dom mellan er å ni inte bor i pyttelägenheter med minisäkringar så borde väl inte ens strömtillgång vara problem... enda e väll att se till att utluften går ut genom fönstret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

100k räcker väll bara till typ 4 burkar eller nått, delar ni dom mellan er å ni inte bor i pyttelägenheter med minisäkringar så borde väl inte ens strömtillgång vara problem... enda e väll att se till att utluften går ut genom fönstret

Jag läste det som att de skulle gå in med 100k var. Det du säger stämmer bra för 100k, ev skulle man kunna göra en 7x 1080Ti rig för strax under 100k och vad drar en sån? Typ... 1500W? Inte alls så farligt. Bara stänga av ett element eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du 10x dina pengar per år genom att stoppa i tex Neo, NAV m.fl.

Mining är påväg bort i fördel för staking. Döende marknad.

Hej!

Ja. Det är möjligt. Jag är inte helt insatt. Har en bekant/internetvän från annat land som har ca 20 riggar och tjänar ca 15-20k USD i månaden.

Nu är det ju på en helt annan nivå. Jag sökte mer att få en mindre passiv inkomst vid sidan av jobbet. (Kanske 10k/mån )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8 (skattefusk)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag läste det som att de skulle gå in med 100k var. Det du säger stämmer bra för 100k, ev skulle man kunna göra en 7x 1080Ti rig för strax under 100k och vad drar en sån? Typ... 1500W? Inte alls så farligt. Bara stänga av ett element eller två.

Vi planerade att gå in med 50 tkr var. Dvs totalt 100tkr.
GTX1070 verkar ju vara bra GPU.

Att mina i lgh tror jag inte är något alternativ, har verkligen inget utrymme för det. Det är isf lokal som gäller och kostar ca 4tkr/mån exklusive el

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Vad gäller skatter och sociala. Har man det som utdelning slipper man den biten. Man kanske kan köpa andra aktier istället med pengarna.

Läs gärna på om utdelning i fåmansbolag först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adde1337:

Vi planerade att gå in med 50 tkr var. Dvs totalt 100tkr.
GTX1070 verkar ju vara bra GPU.

Att mina i lgh tror jag inte är något alternativ, har verkligen inget utrymme för det. Det är isf lokal som gäller och kostar ca 4tkr/mån exklusive el

Skickades från m.sweclockers.com

Helt enkelt, du köper Neo, väntar 12 månader och säljer. 100k kommer ge dig 500-1000% avkastning.

Låter kommentarerna hagla, men återkom i slutet av 2018 då går du se.

Som sagt, investera inte i något som kommer dö (mining). I bästa fall får du tillbaka pengarna innan det är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Helt enkelt, du köper Neo, väntar 12 månader och säljer. 100k kommer ge dig 500-1000% avkastning.

Låter kommentarerna hagla, men återkom i slutet av 2018 då går du se.

Som sagt, investera inte i något som kommer dö (mining). I bästa fall får du tillbaka pengarna innan det är borta.

Intressant aspekt. Det verkar råda delade meningar huruvida det är lönsamt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så det är DETTA som är en av de största orsaken till varför alla dessa high-end GPU:s gått upp i pris som satan de senaste åren ??

Lite synd om oss som bara vill köpa GPU för att lira spel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Helt enkelt, du köper Neo, väntar 12 månader och säljer. 100k kommer ge dig 500-1000% avkastning.

Låter kommentarerna hagla, men återkom i slutet av 2018 då går du se.

Som sagt, investera inte i något som kommer dö (mining). I bästa fall får du tillbaka pengarna innan det är borta.

Och här har vi återigen problemet med vissa som förespråkar kryptovalutor. Ingen tveksamhet, man är fullkomligt övertygad om att det kommer att ge 500-1000% avkastning.

Hur skulle du själv reagera om någon säger: Sätt in 100k pengar på det jag förespråkar, det kommer att ge 5-10ggr pengarna på ett år!

Låter det trovärdigt? Normalt sett så hoppas jag att man nog utgår från att det är en bondfångare som är i farten. Det finns en anledning till att alla seriösa mäklare mm påpekar att historisk vinst inte är någon garanti för vad som kommer att hända i framtiden

Sedan bör man rent generellt vara klart skeptisk mot de som bara ser en sida av myntet, nedsidan som inte nämns är då att dessa valutor blir helt värdelösa. Förslagsvis genom att länder förbjuder dessa och/eller inför egna valutor som de själva har kontroll över och faktiskt går att handla med på ett påtagligt sätt. Tekniken i sig kommer definitivt att finnas kvar framöver, men värdet på kryptovalutorna i dess nuvarande form är tveksamt. Priset går inte upp för att folk handlar med dom, priset går upp för att folk köper och sedan sitter på dom. Kommer tillräckligt många på att de egentligen inte har något eget värde så kommer de att gå under.

Så jag förstår att du räknar med att få mothugg med denna typ av påståenden.

Skrivet av adde1337:

Intressant aspekt. Det verkar råda delade meningar huruvida det är lönsamt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu är det lönsamt, frågan är vad som kommer att ske i framtiden. Man bör som sagt vara medveten om att värdet kan raderas totalt på mycket kort tid. Det finns inga som helst garantier för att värdet kommer att fortsätta öka eller ens ligga kvar på nuvarande nivå. Köper du hårdvara så kommer den alltid att vara värd något även om kryptomarknaden kollapsar, köper du mynt så är restvärdet minimalt vid en eventuell kollaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Just nu är det lönsamt, frågan är vad som kommer att ske i framtiden. Man bör som sagt vara medveten om att värdet kan raderas totalt på mycket kort tid. Det finns inga som helst garantier för att värdet kommer att fortsätta öka eller ens ligga kvar på nuvarande nivå. Köper du hårdvara så kommer den alltid att vara värd något även om kryptomarknaden kollapsar, köper du mynt så är restvärdet minimalt vid en eventuell kollaps.

Detta. Det är väl lite så jag tänker. Ca 3 riggar.. försöka få ROI direkt och sälja av så att jag verkligen har mina 100tkr på kontot igen. Efter det tänkte jag inte ta ut mer pengar utan mer köra på chansning, men skulle det visa sig efter att jag fått tillbaka mina pengar att det INTE är lönsamt... Ja då får jag stänga ner allt och sälja av delarna, men jag har iaf inte då gått minus (mer än att jag lagt ner en jäkla mkt tid på att fixa allt).

Ja, mkt tankar. Samtidigt är man lite feg. Jag menar , bygga massa riggar, ordna lokal. Teckna diverse avtal och så kanske allt går åt pipsvängen.

Det viktigaste för mig är att inte gå i förlust. Att faktiskt få tillbaka de pengarna jag investerat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Kryptovalutor har lika säkert värde som tulpanlökarna hade, idag har lökpriserna stabiliserat sig kring en mer rimlig nivå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Och här har vi återigen problemet med vissa som förespråkar kryptovalutor. Ingen tveksamhet, man är fullkomligt övertygad om att det kommer att ge 500-1000% avkastning.

Hur skulle du själv reagera om någon säger: Sätt in 100k pengar på det jag förespråkar, det kommer att ge 5-10ggr pengarna på ett år!

Låter det trovärdigt? Normalt sett så hoppas jag att man nog utgår från att det är en bondfångare som är i farten. Det finns en anledning till att alla seriösa mäklare mm påpekar att historisk vinst inte är någon garanti för vad som kommer att hända i framtiden

Sedan bör man rent generellt vara klart skeptisk mot de som bara ser en sida av myntet, nedsidan som inte nämns är då att dessa valutor blir helt värdelösa. Förslagsvis genom att länder förbjuder dessa och/eller inför egna valutor som de själva har kontroll över och faktiskt går att handla med på ett påtagligt sätt. Tekniken i sig kommer definitivt att finnas kvar framöver, men värdet på kryptovalutorna i dess nuvarande form är tveksamt. Priset går inte upp för att folk handlar med dom, priset går upp för att folk köper och sedan sitter på dom. Kommer tillräckligt många på att de egentligen inte har något eget värde så kommer de att gå under.

Så jag förstår att du räknar med att få mothugg med denna typ av påståenden.

Just nu är det lönsamt, frågan är vad som kommer att ske i framtiden. Man bör som sagt vara medveten om att värdet kan raderas totalt på mycket kort tid. Det finns inga som helst garantier för att värdet kommer att fortsätta öka eller ens ligga kvar på nuvarande nivå. Köper du hårdvara så kommer den alltid att vara värd något även om kryptomarknaden kollapsar, köper du mynt så är restvärdet minimalt vid en eventuell kollaps.

Skrivet av adde1337:

Detta. Det är väl lite så jag tänker. Ca 3 riggar.. försöka få ROI direkt och sälja av så att jag verkligen har mina 100tkr på kontot igen. Efter det tänkte jag inte ta ut mer pengar utan mer köra på chansning, men skulle det visa sig efter att jag fått tillbaka mina pengar att det INTE är lönsamt... Ja då får jag stänga ner allt och sälja av delarna, men jag har iaf inte då gått minus (mer än att jag lagt ner en jäkla mkt tid på att fixa allt).

Ja, mkt tankar. Samtidigt är man lite feg. Jag menar , bygga massa riggar, ordna lokal. Teckna diverse avtal och så kanske allt går åt pipsvängen.

Det viktigaste för mig är att inte gå i förlust. Att faktiskt få tillbaka de pengarna jag investerat

Skickades från m.sweclockers.com

Och detta är varför det finns sånna som
Jag som gör 500-2000% per år.

Men det är ers
Pengar så för
Mig spelar det ingen roll. Jag gav det bästa
Tipset på enklaste sätt.

Tjänar inget på att övertyga dig.

Pengar är pengar helt enkelt, och jag är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kryptovalutor har lika säkert värde som tulpanlökarna hade, idag har lökpriserna stabiliserat sig kring en mer rimlig nivå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Tulpan kan du jämföra med bitcoin.

Inte med resterande valutor. Lägg ner.

Permalänk
Medlem

Om man har 50K vardera att gå in med, och ska starta ett aktiebolag... Så tror jag man bränner hälften av pengarna bara på aktiekapitalet. Det ger en 50K att skaffa hårdvara för. Det känns inte som en rimlig väg att gå.
Du och polaren bör, om ni alls ska ge er på mining, bygga vars en setup, och ha den hemma. En vertikal setup på ett par ohyvlade träpinnar från närmsta brädgård, ställda på högkant i ett rum det går att stänga om, som har hyfsat god ventilation, och man slipper lyssna på dem så ofta... Skithuset? Man får rimligtvis lämna dörren öppen när man duschar, men så länge man har icke kondenserande luftfuktighet, och varm utrustning, borde det inte vara ett problem. Och med tanke på att de flesta har minst ett 10A uttag i badrummet i dag, så är det 1150-2300w, mer än nog för att driva anläggningen med.
Med fördel har man ett 230v uttag, och inte ett nedtransformerat 115v, eftersom den transformatorn säkert inte är gjord för kontinuerlig drift, men va fan... Det ska vara korrekt avsäkrat, och har man jordfelsbrytare ovanpå det, borde det vara lugnt.

Nu har jag snart övertalat mig själv till att jag kan ha det i mitt badrum... 230v uttag, fönster, och luftutsug. Kan knappt bli bättre. Svalaste rummet i bostaden sommartid. Och man är där inte längre stunder bara när man skiter eller duschar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om man har 50K vardera att gå in med, och ska starta ett aktiebolag... Så tror jag man bränner hälften av pengarna bara på aktiekapitalet. Det ger en 50K att skaffa hårdvara för. Det känns inte som en rimlig väg att gå.
Du och polaren bör, om ni alls ska ge er på mining, bygga vars en setup, och ha den hemma. En vertikal setup på ett par ohyvlade träpinnar från närmsta brädgård, ställda på högkant i ett rum det går att stänga om, som har hyfsat god ventilation, och man slipper lyssna på dem så ofta... Skithuset? Man får rimligtvis lämna dörren öppen när man duschar, men så länge man har icke kondenserande luftfuktighet, och varm utrustning, borde det inte vara ett problem. Och med tanke på att de flesta har minst ett 10A uttag i badrummet i dag, så är det 1150-2300w, mer än nog för att driva anläggningen med.
Med fördel har man ett 230v uttag, och inte ett nedtransformerat 115v, eftersom den transformatorn säkert inte är gjord för kontinuerlig drift, men va fan... Det ska vara korrekt avsäkrat, och har man jordfelsbrytare ovanpå det, borde det vara lugnt.

Nu har jag snart övertalat mig själv till att jag kan ha det i mitt badrum... 230v uttag, fönster, och luftutsug. Kan knappt bli bättre. Svalaste rummet i bostaden sommartid. Och man är där inte längre stunder bara när man skiter eller duschar.

Glöm vad jag sa.

Såhär ska man göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Glöm vad jag sa.

Såhär ska man göra.

Ingen aning. Jag ser mining som ett intressant fenomen, men har ingen insyn varken i dess möjliga livslängd, eller det praktiska genomförandet.
Man jag har sett massor av platskrävande byggen där man har ett moderkort på en hylla, och sedan en massa grafikkort på högkant ovanför det, med en sju-helvetes massa sladdar till moderkortet. Platsoptimerat som fan, inte. Vänd hela skiten på högkant, så har det gjort av med 0,25 kvadratmeter, och man skulle säkert kunna få in 20-24 grafikkort på höjden, med mer än nog luft mellan dem. Kör man på ett av de där moderkorten med 19 PCI-E slots, så borde man ha en "rigg" per set stolpar. Inte snyggt, men det kräver inte speciellt mycket plats.

Med det i åtanke, är det ju bar löjligt att lägga X antal tusen i månaden på lokalhyra, försäkring, och elavtal för lokalen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om man har 50K vardera att gå in med, och ska starta ett aktiebolag... Så tror jag man bränner hälften av pengarna bara på aktiekapitalet. Det ger en 50K att skaffa hårdvara för. Det känns inte som en rimlig väg att gå.
Du och polaren bör, om ni alls ska ge er på mining, bygga vars en setup, och ha den hemma. En vertikal setup på ett par ohyvlade träpinnar från närmsta brädgård, ställda på högkant i ett rum det går att stänga om, som har hyfsat god ventilation, och man slipper lyssna på dem så ofta... Skithuset? Man får rimligtvis lämna dörren öppen när man duschar, men så länge man har icke kondenserande luftfuktighet, och varm utrustning, borde det inte vara ett problem. Och med tanke på att de flesta har minst ett 10A uttag i badrummet i dag, så är det 1150-2300w, mer än nog för att driva anläggningen med.
Med fördel har man ett 230v uttag, och inte ett nedtransformerat 115v, eftersom den transformatorn säkert inte är gjord för kontinuerlig drift, men va fan... Det ska vara korrekt avsäkrat, och har man jordfelsbrytare ovanpå det, borde det vara lugnt.

Nu har jag snart övertalat mig själv till att jag kan ha det i mitt badrum... 230v uttag, fönster, och luftutsug. Kan knappt bli bättre. Svalaste rummet i bostaden sommartid. Och man är där inte längre stunder bara när man skiter eller duschar.

Oj det var mer än vad jag visste. Det kostar alltså såpass mkt pengar att bara starta AB och komma igång så att säga ?

Är trångbodd och det enda stället är på mitt rum, men tror inte jag kommer kunna sova då ;).

Hmmm önskar att jag bodde i ett hus så hade man kunnat sätta upp en fet rigg i garaget eller liknande..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adde1337:

Oj det var mer än vad jag visste. Det kostar alltså såpass mkt pengar att bara starta AB och komma igång så att säga ?

Är trångbodd och det enda stället är på mitt rum, men tror inte jag kommer kunna sova då ;).

Hmmm önskar att jag bodde i ett hus så hade man kunnat sätta upp en fet rigg i garaget eller liknande..

Skickades från m.sweclockers.com

Du får binda kapital i företagets tillgångar (tex datorer) så de måste inte finnas som kontanter, du kan också bilda aktiebolag i ett annat EU land med andra krav på insatser och det är många som gör det också men det finns ju för och nackdelar med det beroende på hur mycket bokföring/administration du vill lära dig, du kan också ha ett handelsbolag (det går förresten inte att ha enskild firma med flera ägare)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Och detta är varför det finns sånna som
Jag som gör 500-2000% per år.

Men det är ers
Pengar så för
Mig spelar det ingen roll. Jag gav det bästa
Tipset på enklaste sätt.

Tjänar inget på att övertyga dig.

Pengar är pengar helt enkelt, och jag är nöjd.

Nej, om du går 500-2000% plus/år så beror det verkligen INTE på oss skeptiker, det beror i så fall på alla du och andra lyckas dra med i detta stadiet av kryptovalutornas existens. Det som gör att priset går upp är att fler vill köpa än det är som vill sälja. Så jo, det spelar roll om du och andra lyckas övertala fler att lägga pengar i kryptovalutor, gör ni inte det så kommer priserna att stagnera vilket sedan drar igång en nedåtgående spiral.

Visst finns det de som har tjänat massa pengar på kryptovalutor, det kommer högst troligen att vara ännu fler som kommer att förlora massa pengar på det hela. Som sagts tidigare, detta är inget nytt fenomen, det följer samma klassiska mönster som andra bubblor och beskrivs exempelvis här:

https://www.quora.com/What-can-you-say-about-financial-bubble...

och här:

http://irvinerenter.com/psychological-stages-of-a-financial-b...

Som sagt, om någon säger till dig att du garanterat kan tjäna 500-2000% /år på en investering, skulle du tycka att denna personen verkar trovärdig?

Skrivet av oouhdawg:

Tulpan kan du jämföra med bitcoin.

Inte med resterande valutor. Lägg ner.

Ah, så alla andra valutor utöver just bitcoin som är den som slog ingenom först och starkast är INTE bubblor, medan just bitcoin är det? Intressant teori...vad skiljer dessa från bitcoin mer än att det möjligen är mer tekniskt avancerade? Rent fundamentalt ÄR det ingen skillnad utöver det tekniska. Det finns fortfarande ingen substans bakom valutorna, det finns ingen stat/företag/organisation som garanterar ett visst värde, man äger ingenting substantiellt mer än några ettor och nollor som inte har något som helt bakomliggande värde. Det är svårt att komma ifrån dessa grundläggande problem, även om man gärna blundar för det då det är nytt och fantastiskt. Visst kan man tjäna pengar i bubblor, men det är varken speciellt tryggt eller hållbart i investeringssynpunkt. Man bör vara medveten om att det är många proffs som känner igen dessa mönster och utnyttjar detta, de har då ett rejält kunskapsförsprång på de som bara ser uppsidan.

@adde1337
För att hålla sig OT: Om man tänker sig att hårdvara ska vara någon form av säkerhet vid en eventuell kollaps av kryptovalutornas värde så bör man vara medveten om att det lär finnas en hel del hårdvara uppbunden i riggar lite här och var. Om kryptobrytning blir olönsamt så finns det en klar risk att begagnatmarknaden dränks av begagnade grafikkort...