Permalänk

Dator random restart/reset

Tjena, haft det här problemet med datorn ett tag nu, men har inte orkat ta tag i det utan bara levt med det, för oftast funkar det bra.

Men iallafall, min dator startar om sig helt random, ibland kan den stå igång hela dagen, andra gånger kan det starta om från login skärmen. Men det är som sagt väldigt random.

Restartsen är inte som att den stänger av sig, jag får inga BSOD, utan det är som att man tryckt på resetknappen, strömmen kapar och sen startar den igen.
Jag har provat att ta loss resetknappen, jag har flyttat runt på ramminnen och kört utan en av dom osv. Jag har kopplat in och ur komponenter, kört den utanför chassit.
Jag har även kört memtest utan några fel, det lustiga är att då kunde den stå i 4.5h utan att starta om.
Jag har installerat om windows.
Min dator ville heller ej överklocka förut, inte ens en enkel på typ 3.9-4Ghz, men jag sket i det och tänkte att jag är väl shit out of luck, för att datorn fungerade prima då annars, det var först ett år efter typ som rebootsen började.

Jag skrev till EVGA för att se om dom kunde hjälpa mig utesluta psu'n, och dom sa att jag skulle testa lite olika saker, tex kolla 12v railen, men den var stabil på 12.0096v.
Jag körde även datorn utan hårddiskar, dvs. att den bara stått i BIOS och då startade den om random också.

Så jag står här helt väck och undrar vad som är problemet... Tack på förhand!

Sry för wall of text haha, min setup är i sig.

Visa signatur

|Asus Rampage V Extreme|i7 5930k @4Ghz 1.152V|G.Skill Ripjaws4 4x4GB 2666Mhz|Samsung 840 pro 512GB|Gigabyte G1 Gaming GTX 970|EVGA 850W Supernova G2|Corsair 750D|Corsair H110|WD Red 3TB|

Permalänk

Tjena!

Min fråga blir; Vad har du för bildskärmskabel?

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Svårt läge.

Skulle dock lite lätt peka på PSU. Vad du mäter för spänning utan last är ointressant ofta (förutom att kolla den inte är stendöd).

Felsökningsordning.
1. Kolla temps så den inte stängs av pga överhettning (MSI afterburner)
2. Testa med annat nätagg.
3. Testa med annat ram (bytlånas med en polare eller så).
4. Testa med annat moderkort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade likadana symptom förut. Orsaken var värmeproblem i nättagget som i sin tur berodde på skit bakom spakarna vid montering. Inte rekommenderat att vända aggets fläktgaller neråt mot chassigolvet

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderade i enlighet med §4*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av roberrrtz:
Skrivet av roberrrtz:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du nollställt inställningarna i bios sedan du experimenterade med överklockning?

Instämmer att det låter som en labil nätdel, men prova som sagt factory default i bios.

Permalänk

@Implor:

Temps är bra, borde jag lagt till i OP haha

Ska hämta ett i jul men den är bara på 500w, så får se om det funkar :/

Ska se om jag har nån, men dom flesta är fortfarande på ddr3 :/

Moderkort är ju det svåra...

Visa signatur

|Asus Rampage V Extreme|i7 5930k @4Ghz 1.152V|G.Skill Ripjaws4 4x4GB 2666Mhz|Samsung 840 pro 512GB|Gigabyte G1 Gaming GTX 970|EVGA 850W Supernova G2|Corsair 750D|Corsair H110|WD Red 3TB|

Permalänk

@Sca: Inte om det är helt slutet under nej haha ;P

Visa signatur

Permalänk

@elBenko: jo, har nollställt inställningar, clearat cmos, testat 3 olika biosupdateringar :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberrrtz:

@Implor:

Temps är bra, borde jag lagt till i OP haha

Ska hämta ett i jul men den är bara på 500w, så får se om det funkar :/

Ska se om jag har nån, men dom flesta är fortfarande på ddr3 :/

Moderkort är ju det svåra...

500 watt lär räcka fint för att testa iallafall.

Om du endå har problem med nytt agg så testa bara med en sticka (om det ens går på x99).

sedan om du fortfarande har problem så är det "fräshed" nytt ram som gäller (låna?)

Sen är det tyvärr inget kvar änn att byta moderkort

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Problemet är löst verkar det som!

Uppdaterade till senaste biosen 3801 som tydligen släpptes 1a december 2017.

Visste ej att dom hade släppt den... Den senaste innan (3701) släpptes 9e juni och den hade ej löst mitt problem..

Men nu verkar det funka, den har inte startat om sig på 2 dagar där den varit igång 4h+/dag så nu återstår det att se om nåt dyker upp, men hittills funkar det

Tack till alla som svarat!

Visa signatur