Automatisk flyttning av bilder från iPhone till dator?

Permalänk
Medlem

Automatisk flyttning av bilder från iPhone till dator?

Beskrivningen blev lite lång men läs under "Ännu kortare" och om ni inte förstår så kan ni läsa resten också.

Jag har försökt söka mig fram till detta med det finns för många guider som talar om i princip "Hur du synkar allt mellan alla dina enheter" för att jag ska hitta detta som jag vill göra.

Jag har en iPhone 5s med 16GB utrymme. Den tjatar också om att iCloud(5GB) är full hela tiden vilket beror på att den packar dit bilder hela tiden.

Vad jag vill:
Jag vill att inga bilder och filmer ska lagras på telefonen utan istället laddas upp i något moln(endast vid Wi-Fi uppkoppling) som jag ändå kommer åt från telefonen. Från molnet ska det sedan laddas ner automatiskt till min dator när jag startar den. Jag vill sedan att molnets bild/film-mapp är begränsad till typ 2GB och när den blir full så raderas de äldsta bilderna/filmerna från molnet, men naturligtvis inte från datorn.

Alltså:
Alla bilder/filmer som jag tar med telefonen ska läggas upp i molnet när telefonen får Wi-Fi och sedan tas bort från telefonens minne.
Telefonen ska alltid komma åt bilder/filmer som ligger i molnet och kunna ladda hem dom för att titta på.
Alla bilder/filmer som finns i molnet ska laddas ner till min dator när jag startar den, dom ska aldrig tas bort därifrån förutom om jag gör det manuellt.
Molnet ska begränsas till typ 2GB på så sätt att de äldsta bilderna/filmerna tas bort.

Ännu kortare:
Telefonen ska oftast vara nästan tom på bilder/filmer
Molnet ska innehålla de senaste 2 GigaByten och gå att komma åt från telefonen
Datorn ska innehålla alla bilder/filmer och är det enda stället som det faktiskt ska lagras

Jag har tillgång till iCloud och Dropbox. Jag är inte så haj på detta så det kanske är jätte-enkelt att bara klicka i rätt inställningar eller så men jag hittar inte mycket inställningar i telefonen i alla fall.

Hur gör man?

Permalänk
Medlem

Tanken bakom Apple´s system är ju att bilderna ska finnas på alla dina enheter (oavsett var du tar bilden). Så telefonen är bara en pryttel i din hög av grejer som ska ha åtkomst till den enorma bildhög du har. Antingen får man stänga av det där och sitta och kopiera ut bilderna eller köra med typ dropbox och där då stänga av att det ska synkas (oklart hur). Men här är mitt tips på hur du ska göra, eller som iaf jag är extremt smidigt.

På telefonen, under inställningar och bilder välj att köra med icloudbiblioteket, välj att optimera lagring. Detta gör så att utrymmet på telefonen frigörs och orginalbilderna åker till icloud. Sen tar du 9kr och prenumererar på 50gb data. Jag har tyckt att det är bra 9kr för en totalt krångelfri funktion. Om man går på dom lite större planerna kan man låta familjemedlemmarna köra på din dataplan vilket även används för backup och appdata.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T