Dator hittar inte hårddiskar och startar om sig utan klar anledning.

Permalänk
Medlem

Dator hittar inte hårddiskar och startar om sig utan klar anledning.

Hej!
Jag har ett problem med min dator som jag själv inte kan lista ut.

Problemet är att ibland hittar inte min dator min andra hårddisk (kör en ssd och en Hdd) och ifall detta händer så om man startar om för att tex gå in i bios så hittar den inte någon av diskarna. Om man stänger av och låter datorn vara någon minut så har jag igen tillgång till båda hårddiskar. Den andra saken är att datorn startar ibland om sig utan förvarning och utan att vara värmerelaterat ( har hänt då jag haft temperatur program öppna och detta hänt. Så pga detta tror jag problem 1 kan vara relaterat till problem 2.

Min största undran är om någon komponent kanske är på väg att säga adjö, och i så fall vilken?

Specs:
operationssystem: win10
CPU: AMD A10-7850k
Ram: 8gig någonting
GPU: AMD rx460 4gb
Hårdiskar: Kingston 120gb ssd, Toshiba 1tb hdd.
PSU: ZM500-GLX 500w

Om något mer undras fråga bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornx:

Hej!
Jag har ett problem med min dator som jag själv inte kan lista ut.

Problemet är att ibland hittar inte min dator min andra hårddisk (kör en ssd och en Hdd) och ifall detta händer så om man startar om för att tex gå in i bios så hittar den inte någon av diskarna. Om man stänger av och låter datorn vara någon minut så har jag igen tillgång till båda hårddiskar. Den andra saken är att datorn startar ibland om sig utan förvarning och utan att vara värmerelaterat ( har hänt då jag haft temperatur program öppna och detta hänt. Så pga detta tror jag problem 1 kan vara relaterat till problem 2.

Min största undran är om någon komponent kanske är på väg att säga adjö, och i så fall vilken?

Specs:
operationssystem: win10
CPU: AMD A10-7850k
Ram: 8gig någonting
GPU: AMD rx460 4gb
Hårdiskar: Kingston 120gb ssd, Toshiba 1tb hdd.

Om något mer undras fråga bara.

Du får ingen BSoD?
Mycket möjligt att det är något hårdvarufel.

Tryck in Hiren's BootCD på ett USB och börja köra diagnostik på alla dina komponenter.

http://www.hirensbootcd.org/
http://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon: Har fått ett BSoD under den period jag haft detta problem. Det var någon gång då ett äldre spel frös och jag tänkte att det kan varit felet då. (Hänt innan i samband med äldre spel) Så bara en gång. Annars så får jag inga felmeddelanden eller något annat. Men ska genast använda programmet du länkade och kolla. tack i förhand

Permalänk
Medlem

@Cornx: Hela namnet och ca ålder på nätagget behövs också. Att datorn lever är ingen garanti för att den är ok.

Edit:
Händer det igen så kopplar du ur HDD och SATA kabeln från moderkortet innan du startar datorn igen.

Permalänk
Medlem

@panpo98: fixat. ålder vet jag ej tyvär men det är minst 4 år kanske

Permalänk

@Cornx, Frysningarna har troligen med diskarna att göra eftersom Windows behöver tillgång till systemdisken hela tiden.
Viket moderkort har du eftersom mycket talar för kort problem ?
Finns där SATA-portar med annan färgmärkning ? I så fall koppla om diskarna till andra portar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: moderkortet är en Gigabyte F2A78M-DS2 ett fm2/fm2+ socket. den har inga färger på SATAportarna och inga andra portar förutom de 3 som används för hårddisk och CD-läsare

Permalänk
Medlem

Zalman-agget, kan vara en alternativ felkälla, och/eller att någon strömkabel sitter dåligt och glappar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Okay, så tappar du alla tre enheterna i BIOS ? eller bara diskarna ? finns alltid CD-läsaren med ?
Har du samma strömkablage till diskarna som tappas ? (samma utgång från nätaggregatet)
Eftersom nätaggregatet är modulärt så kan du koppla om eller byta kablage till diskarna.

P.S. Om hårddisken tappar strömmatningen så känns det genom att den slutat snurra... med en SSD är det svårare.
Jag hade två Corsair Force GT SSD vars SATA-kontakter lossnat i lödningen inne i disken (vickningskänsliga).
Troligen på grund av kablaget varit sträckt under en lång tid.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Okay, så tappar du alla tre enheterna i BIOS ? eller bara diskarna ? finns alltid CD-läsaren med ?
Har du samma strömkablage till diskarna som tappas ? (samma utgång från nätaggregatet)
Eftersom nätaggregatet är modulärt så kan du koppla om eller byta kablage till diskarna.

Alltid en risk att kablar o kontakter får dålig kontakt på nåt ställe. Så ett tips är att ta ut alla kablar och kort och sen sätta tillbaka. Passa även på att kolla att guldfingrar på kretskorten är rena och ev göra rent med lite alkohol.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Okej ska prova det nu i helgen då jag har tid över. vet att delarna har några år på sig och är i god tid för en uppdatering. men ska kolla nätagget och kablarna