Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att Sverige är ett av de få EU länder som kräver att man ska betala moms på importerade varor från första kronan, i resten av EU är det helt enligt reglerna att slippa moms på småkrafs:

Citat:

VAT is not due when the total value of all goods in a consignment (value not inclusive of customs duties or transport costs) is less than a threshold. The threshold may vary from 10 euros to 22 euros, depending on the EU country. For an overview see the pie chart below (information available for 24 Member States). Certain countries (like Sweden and Poland) however, exclude mail orders from the exemption. This exception does not apply to tobacco or tobacco products and alcoholic products.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-goods-services-online-personal-use/buying-goods/buying-goods-online-coming-from-a-noneu-union-country_en

Dessa regler ska dock ändras på EU nivå till 2019 eller 2021:
http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/12/05/vat-on-electronic-commerce-new-rules-adopted/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Återigen. Vilket företag tänkte du skall ta över? Och är villigt att göra vad som blir en förlustaffär för dem?

Har vi inte ett aktiebolag som sköter det idag?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Sverige börjar bli ett riktigt skämt, Exitskatten från Socialdemokraterna denna vecka samt deras förslag om begränsade vinster i välfärden, samtidigt som Postnord och andra samhällsfunktioner försämras och tryggheten i samhället minskar med ökat våld.

Skall vi skattas till döds, alternativt arbeta ihjäl oss då politikerna vill höja pensionsåldern, kemikalieskatten, bonus och malus för bilar, samt icke att förglömma att ALLA omgående skall betala för SVT / SR etc, oavsett om det nyttjas eller ej.

Det är helt sanslöst vilken ekonomisk makt staten börjar ta över invånarnas liv, det mest skrämmande är hur snabbt utvecklingen går mot total kontroll.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Aramirloth:

Betalat för tidigare kostnader ja, men om inte postnord börjar ta betalt vad det faktiskt kostar så kommer vi få betala liknande krispaket om och om igen. Det är totalt ohållbart och orimligt att skattebetalarna skall behöva betala för att folk skall kunna handla från Kina och bara betala några kronor i frakt.

Förr när det inte var så mycket paket från Kina så var det hanterbart, nu har dock handeln växt med över 50% per år i flera år vilket har gjort att situationen nu är helt ohållbar och det kommer bara bli värre.

Det är väl självklart att vi kommer få betala igen, oavsett om Postnord tar 125kr för några sketna plastbitar ifrån Kina eller inte.
Postnord fixade inte sina uppgifter oavsett de Kinesiska paketen eller inte, men har man något att skylla på så kanske de känns bättre för dem.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Den typ av exitskatt som föreslås existerar redan i en lång rad västeuropeiska och kapitalistiska stater t.ex. Danmark, Norge, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Sydafrika, Canada samt USA när aktieägaren upphör att vara amerikansk medborgare).

http://www.dagensjuridik.se/2017/12/forslaget-om-en-svensk-ex...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Återigen. Vilket företag tänkte du skall ta över? Och är villigt att göra vad som blir en förlustaffär för dem?

Nu försvarar jag inte portosubventioneringen mot Kina, men som svar på din fråga så är det inte omöjligt att ett smart nystartat företag skulle kunna ordna något i stil med att man kan bli "premium-medlem" och betala säg 199 kr/mån mot att de ser till att dina paket kommer från Arlanda direkt hem till dörren hos dig, eller nåt sådant. Precis som för Netflix och Spotify skulle ett sådant system bygga på att de som beställer 100 paket/lyssnar 24h/7 på musik/strömmar 10 filmer om dagen är förlustaffärer, men den stora massan betalar gärna sina abonnemang och utnyttjar dem relativt sparsamt ändå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Det är ju ingen skillnad på förtullningen, momsen och Postens avgifter idag än för 20år sedan, då var avgiften dok endast 100sek, men inte ens då med den lilla ström av Kinapaket klarade ju posten av att hantera dom, har momsat 2 paket på 20år.

Kineserna är uppfinningsrika när det gäller att få folk att handla av dom, och redan idag finns det ju massor av såkallade "EU-Lager" . Det finns alltid nya sätt att få sina varor momsfritt.

Jag kommer då fortsätta handla i vanlig ordning i 20år till, utan att betala moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu försvarar jag inte portosubventioneringen mot Kina, men som svar på din fråga så är det inte omöjligt att ett smart nystartat företag skulle kunna ordna något i stil med att man kan bli "premium-medlem" och betala säg 199 kr/mån mot att de ser till att dina paket kommer från Arlanda direkt hem till dörren hos dig, eller nåt sådant. Precis som för Netflix och Spotify skulle ett sådant system bygga på att de som beställer 100 paket/lyssnar 24h/7 på musik/strömmar 10 filmer om dagen är förlustaffärer, men den stora massan betalar gärna sina abonnemang och utnyttjar dem relativt sparsamt ändå.

/hulle.

199kr/mån, dvs 2388kr/år? Om det nu visar sig att det skulle kosta 125:- att förtulla så skulle jag alltså behöva beställa 19 paket varje år från Kina för att det skulle löna sig... Tror inte man kan få många att gå med på det...

Permalänk
Inaktiv

Kina ska behandlas som alla länder utanför EU, samma avgifter och kostnader därifrån ska finnas.
Detta har inte gällt och nu ska de göra det motsatta istället..

Permalänk
Medlem

Helt rätt att minska importen av billiga skitprodukter till Sverige. Svenskar har råd att köpa en HDMI kabel för 99 kr från den lokala handlaren. Samma kabel behöver inte flygas hit från fjärran öster.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är ju ingen skillnad på förtullningen, momsen och Postens avgifter idag än för 20år sedan, då var avgiften dok endast 100sek, men inte ens då med den lilla ström av Kinapaket klarade ju posten av att hantera dom, har momsat 2 paket på 20år.

Kineserna är uppfinningsrika när det gäller att få folk att handla av dom, och redan idag finns det ju massor av såkallade "EU-Lager" . Det finns alltid nya sätt att få sina varor momsfritt.

Jag kommer då fortsätta handla i vanlig ordning i 20år till, utan att betala moms.

Ett företag med EU-lager kommer inte att kunna undvika moms, och då det med all säkerhet kommer att sälja för mer än 360000kr (eller vad gränsen nu är) till Sverige så kommer det även få betala svensk moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag tycker det är en utmärkt idé. Vi måste få ner importen av skitprodukter som går sönder snabbare än vad själva frakten tog. Det är inte särskilt bra för miljön och hur mycket betalt kan de får för produkter som säljs för 7kr inkl frakten.
Hur många ören tjänar människan och under vilka villkor?

Beror ju på varan men troligen liknande vilkor som alla andra produkter som tillverkas på samma plats som du sedan köper i äppelbutik etc, bara att du inte behöver få ett påslag för femtielva mellanhänder.
Krimskrams går sönder ja men det finns mycket bra produkter med och krimskrams säljs även i Sverige.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Ett företag med EU-lager kommer inte att kunna undvika moms, och då det med all säkerhet kommer att sälja för mer än 360000kr (eller vad gränsen nu är) till Sverige så kommer det även få betala svensk moms.

Ja, precis. En vara för 10 kronor kanske kommer att kosta 12,50 istället för 137,50 (vet att avgiften inte är spikad).

Edit: Sen kanske frakten blir lite dyrare eftersom att det levereras från ett annat EU-land. Men säg 20 kronor inkl. frakt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arson:

Helt rätt att minska importen av billiga skitprodukter till Sverige. Svenskar har råd att köpa en HDMI kabel för 99 kr från den lokala handlaren. Samma kabel behöver inte flygas hit från fjärran öster.

Ja för du har en lokal handlare som löder ihop egna HDMI-kablar eller?

Skrivet av Gropenator:

För momsen är problemet?

Skrivet av N!klas:

Ja, precis. En vara för 10 kronor kanske kommer att kosta 12,50 istället för 137,50 (vet att avgiften inte är spikad).

Exakt, ingen bryr sig om momsen, det är "administrationsavgiften" som upprör.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Kostnaden är ju för paket, så beställer du mycket så blir kostnaden per vara inte lika hög... Och beställer man dyra saker så blir ju den extra kostnaden inte lika hög, sett till priset.

(Och postnord kommer få pengar för att skicka varan, då den skickas från ett EU-land.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja för du har en lokal handlare som löder ihop egna HDMI-kablar eller?

För momsen är problemet?

Exakt, ingen bryr sig om momsen, det är "administrationsavgiften" som upprör.

Har aldrig hävdat att momsen var problemet, han jag svarade trodde att det skulle fortfarande bli momsfritt. Och det stora problemet kommer att lösas, dvs kostnaden för att transportera försändelsen inom Sverige.

Edit: eller rättare sagt, jag tror nog att det stora problemet kommer att minskas, är osäker på om det som postnord får från tex Nederländerna fullt täcker kostnaden för att transportera ett paket inom Sverige. Om det inte är så att yta och befolkningstäthet ingår när man bedömmer kostnader så kan jag tänka mig att Sverige och Nederländerna mycket väl betalar lika mycket när det gäller att skicka paket till de respektive länderna. Och det är utan tvekan klart billigare att skicka ett paket inom Nederländerna (70% fler invånare än Sverige på en yta som är en elftedel av Sveriges) än inom Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Har aldrig hävdat att momsen var problemet, han jag svarade trodde att det skulle fortfarande bli momsfritt. Och det stora problemet kommer att lösas, dvs kostnaden för att transportera försändelsen inom Sverige.

Aha, ja då är jag med.

Som kuriosa är det flera säljare på Ali t.ex. som skickar från EU med gratis frakt. Sedan kan man ju anta att den frakten är lika "gratis" som t.ex. adlibris, dvs. det handlar bara om att företaget bakar in fraktkostnaden i priset.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Gropenator:

Det finns redan idag massor av EU lager, jag har själv använt mig av dom tidigare, varan blir dog ca 10% dyrare, vilket är helt ok för mig, hur företagen sedan sköter det struntar jag fullständigt i, bara jag får mina varor utan att betala först 25% moms + adminavgift på ca 100sek

Permalänk
Skrivet av Bael:

Har vi inte ett aktiebolag som sköter det idag?

Postnord är förvisso ett AB med det ägs av Svenska och Danska staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aramirloth:

Postnord är förvisso ett AB med det ägs av Svenska och Danska staten.

Precis & det kanske är det som är problemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Edit: eller rättare sagt, jag tror nog att det stora problemet kommer att minskas, är osäker på om det som postnord får från tex Nederländerna fullt täcker kostnaden för att transportera ett paket inom Sverige. Om det inte är så att yta och befolkningstäthet ingår när man bedömmer kostnader så kan jag tänka mig att Sverige och Nederländerna mycket väl betalar lika mycket när det gäller att skicka paket till de respektive länderna. Och det är utan tvekan klart billigare att skicka ett paket inom Nederländerna (70% fler invånare än Sverige på en yta som är en elftedel av Sveriges) än inom Sverige.

"Problemet" i det här fallet är väl i första hand att tull och moms inte betalas för kinapaketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arson:

Allting är ändå gjort i Asien och flygs/skeppas ändå in från fjärran östern oavsett om man beställer det på nätet eller köper från den lokala handlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Precis & det kanske är det som är problemet?

Fast ett ickestatligt bolag skall ju helst klara av att göra det här utan några tillskott från staten och samtidigt kunna generera vinst åt sina ägare... Klarar det inte av det första så kan man ju fråga sig varför man privatiserade det och klarar det inte av det andra så kan man ju fråga sig varför någon skulle få för sig att ta över från Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

"Problemet" i det här fallet är väl i första hand att tull och moms inte betalas för kinapaketen?

Det är vad som hävdas vara problemet...

Det är ju vad andra transportföretag klagar över, att Postnord inte tar in detta, vilket uppenbart snedställer konkurrensen.

Från statens/Postnords sida så är det stora problemet att leverera dessa paket går med _ordentlig_ förlust, och då man inte själva kan ändra vad Kina skall betala så är det här en lösning för att få ner volymen och få betalt för att leverera de försändelser som fortfarande kommer från Kina. Sen kan man ju omdirigera det som behövs som krispaket eller dylikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och en anledning till att det går så dåligt är för att dom har 150.000 paket om dagen ifrån Kina som dom måste hantera gratis...

Inte bara gratis, de går ju back på just den fronten för att få äran att hantera dessa Kinapaket.
Den lilla summan de får via för att hantera alla dessa paket är bra mycket mindre än vad personal och infrastrukturen på Arlanda kostar.

Om en fast avgift på samtliga paket gör att antalet paket som anländer varje dag från t.ex Kina halveras så är det en stor vinst både för Postnord och deras kunder.

Själv plockar jag ut flera paket varje vecka då jag får reservdelar för mitt arbete hemskickade och jag har haft 1 enda problem under närmare 3 år och det var ett paket som låg på veddestaterminalen i en vecka, i övrigt har jag alltid haft mina delar på 1-2 dagar.

Enda klagomålet jag kan ha är väl att brevbäraren lägger grannens post i min låda lite väl ofta men det gör å andra sidan Brings utdelare också.

Edit: Till alla som klagar, går ni till jobbet varje dag och betalar er arbetsgivare för att få äran att jobba för dem? För det är ju i prinsip vad Postnord gör i dagsläget när det gäller alla dessa kinapaket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det finns riktiga EU-lager också. Jag har beställt från Banggoods EU-lager. Paketen kommer från Holland och levereras på bara 4-5 dagar. Frakten kostade 50-70 kr tror jag. Varorna var kanske 5 % dyrare där än i kinalagret, men jag valde EU-lagret för att jag inte ville vänta bara. Sparade ändå 1 000 kr jämfört med att handla i Sverige.

Så där lär man kunna fortsätta handla iaf då paket som skickas inom EU inte kan tullas osv...

/hulle.

Problemet är mest att de måste begå tullbrott för att få in varorna till EU. Det har de inget problem med idag men till slut uppmärksammar landet som de gästar hela upplägget eller kommer utsättas för påtryckningar av andra EU-länder eftersom det inte bara handlar om att undanhålla skatt utan också rubba konkurrensen på den inre marknaden. I praktiken handlar det ju om organiserad brottslighet, och det är nog bra om folk börjar handla från mindre anonyma typer och från säljare som tulldeklarerar som man ska och kanske t.o.m. betalar avgiften, tullen och momsen i förväg så som alla seriösa speditörer mer eller mindre vill att man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Fast ett ickestatligt bolag skall ju helst klara av att göra det här utan några tillskott från staten och samtidigt kunna generera vinst åt sina ägare... Klarar det inte av det första så kan man ju fråga sig varför man privatiserade det och klarar det inte av det andra så kan man ju fråga sig varför någon skulle få för sig att ta över från Postnord.

Tänkte mer på när man går från ett statlig serviceinrättning för medborgarna till aktiebolag med krav på att generera vinst, har pratat med några post anställda det var inte bra när det bara var posten men efter det blev aktiebolag så mer eller mindre sket det sig! Sen om det är aktiebolagsbildningen eller inblandning av danska staten som är problemet vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag förstår faktiskt inte ni som klagar, tullverket har låtit postnord göra det här alldeles för länge, och sedan suttit ner med dom, och förklarat vad postnord måste göra.
Jag vill ju inte betala med mina skattepengar, för att andra köper MOBILSKAL från Kina....
Jag har själv köpt 1! grejj från Aliexpress, en fläkt till mitt grafikkort, ja, den var väldigt billig, men jag hade gärna betalat moms OCH 125 spänn i avgift iallafall, för det var det enda stället jag hittade just den fläkten på, och att beställa samma fläkt från grafikkortstillverkaren, hade, även om jag betalat avgiften och momsen, blivit dubbelt så dyrt....
Sen var det någon som hoppades att "nästa regering" skulle fixa det här....
Vakna!
Det blir inget regeringsbyte.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Inaktiv

"Bästa pris på Big Trouble in Little China" hahah

Permalänk
Medlem

tanken är väl också att 125 kr på en hel pall är ingenting så att så länge man köper inhemskt blir billigt ändå.
mobilskal för 39 kr på bosses lur AB i stället för att man köper för 25 kr från wish.
skapar arbetstillfällen i landet osv.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.