Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det skulle inte förvåna mig om de vill ha 250kr istället för 125kr.
Skall de greja ihop 2.8 miljarder kr så får de se till att ta betalt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

tanken är väl också att 125 kr på en hel pall är ingenting så att så länge man köper inhemskt blir billigt ändå.
mobilskal för 39 kr på bosses lur AB i stället för att man köper för 25 kr från wish.
skapar arbetstillfällen i landet osv.

Den administrativa avgiften är för paket och är samma avgift de tagit för paket från andra länder, vad speditören tar för en hel pall är något annat. Dessutom hade du sluppit PostNords avgift om säljaren hade förtullat och deklarerat varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Varför kostar det då mer att skicka ett stort paket än ett litet om man beställer frakt hos Postnord? Det är ju samma jobb...

Hur resonerar du här om man får vara lite nyfiken?
Om ditt inlägg var seriöst så får du nog fundera lite till.

Skrivet av OSkar000:

Inte annat än rimligt.

Folk är förövirgt ganska roliga. Det gnälls enormt mycket på vart skattepengarna går och att skatterna är för höga. Men nåde den som förstör möjligheten att köpa saker tillverkade under tveksamma förhållanden med ingen garanti på säkerhet i material, eventuella gifter eller elsäkerhet. Transporten ska förstås vara gratis eller bekostas av skattebetarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Sett till kommentarerna i denna tråden så kan en hel del av "folket" på swec aldrig satt sin fot på arbetsmarknaden.
Man kan i alla fall förutsätta att dom inte vet vad dom själva tjänar eller vad hela verksamheten dom är involverade i kostar att driva.
Jag har skummat igenom 15 sidor av tråden nu och har fortfarande inte sett någon av gnällspikarna ens försöka uppskatta arbetstiden som krävs för att administrera ett av dessa paket.
Med andra ord så har ingen av dessa individer kunnat motivera varför 125 kr är en för hög avgift.

Arbetsförhållandena är sannolikt identiska då det i regel är samma fabriker som tillverkar produkterna oavsett hur dom är importerade eller vilka märkningar dom har/saknar. Vad det anbelangar säkerhet, material etc så kan jag bara hålla med. I många fall tror nog folk att dom jämför äpplen mot äpplen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är vad som hävdas vara problemet...

Det är ju vad andra transportföretag klagar över, att Postnord inte tar in detta, vilket uppenbart snedställer konkurrensen.

Från statens/Postnords sida så är det stora problemet att leverera dessa paket går med _ordentlig_ förlust, och då man inte själva kan ändra vad Kina skall betala så är det här en lösning för att få ner volymen och få betalt för att leverera de försändelser som fortfarande kommer från Kina. Sen kan man ju omdirigera det som behövs som krispaket eller dylikt...

Om konkurrensen ska vara jämn så bör ju postnord kunna ta lika mycket betalt som alla andra transportföretag gör.
Vilket de inte kan som jag förstår det. Även med avgift + tull och moms så kommer postnord ändå att vara billigare. För att de inte har något val. Antar att andra bolag tar ut vad det faktiskt kostar.

Jag menar, om du väljer DHL på eBay så får du ofta betala minst 100 kr. Sen tillkommer ju deras avgift+tull+moms.
Konkurrensen skulle bli mer jämn om Postnord fick ta ut samma avgifter som andra transportbolag. Så länge de inte kan göra det så kanske man inte ska gapa efter så mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

När Nivida Shield TV Pro modellen släpptes i USA importerade hade den flera månader innan den kom till Sverige.

Jag importerade den första modellen. Betalade tull, moms och avgifter direkt till Amazon. Det blev dyrare än när den släpptes i Sverige men det var det värt för att ha den tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag importerade den första modellen. Betalade tull, moms och avgifter direkt till Amazon. Det blev dyrare än när den släpptes i Sverige men det var det värt för att ha den tidigt.

Så här såg min import från amazon ut

Order Summary
Item(s) Subtotal:
$299.99
Shipping & Handling:
$15.48

Total before tax:
$315.47
Estimated tax to be collected:
$0.00
Import Fees Deposit
$78.87
Gift Card Amount:
-$394.34

Grand Total:
$0.00
Refund Total:
$394.34

Fick varan plus pengarna tillbaka för leveransen var 2 dagar försenad, har alltid fått behålla varona plus få pengarna tillbaka för minsta lilla problem, skada på yttre katrong, kartongen förstor jämfört mot varan, eller försenade leveranser.

Amazon är väldigt mån om sina kunder feedback så de mer än gärna ger bort varorna för kunna förbättra sina grejer åt sina kunder, däremot har man läst hur de företaget behandlar sina anställda.

Den tyska amazon är inte alls lika trevlig i mitt tycke.

Amazon skickar alla paket med DTP Dudy Tax paid

Vilket gör att tullen är redan förbetalt, tullen rapporterar tillbaka fulla priset till amazon är tullkostnaden mer än vad man har förbetalt så får man skillnaden gratis då står amazon för det, men är tullavgiften billigare än vad de har beräknad så återbetalar de mellanskillnaden.

Håller med betala extra gör ju inget så länge man är först på ha dem i Sverige.

Betalade nästan $6 000 för min Surface Studio på jobbet när original värdet var $4 199.
Men dock var det ju till företaget det innebär bara att man minskar vinsten i bolaget och man då får istället betala in lägre skatt i Sverige, så det äter ju upp förlusten.

Dock ska jag köpa mig en egen privat Surface Studio för 50.000 SEK så fort Elgigaten får in den stora varianten, det är en enhet som är värt varenda krona.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Det låter som att tull och moms inte är något problem för de allra flesta.

Tror inte så många skulle ha så stora problem att betala brevporto 15kr eller liknande heller.

Problemet blir ju då man lägger en avgift som oftast kommer att vara större än produkten man köper
dvs hela köpet blir oskäligt. Handeln kommer i stort att upphöra vilket förmodligen är syftet med avgiften.

Det som känns mest irriterande för mig är att jag anser att man lär se det som tre separata "affärer".

En affär mellan mig som köpare och säljaren i Kina. Där man kommer överens om varans pris och vilken frakt avgift som skall betalas.
Eller som i detta fall då säljaren kan erbjuda mig fri frakt eftersom FN subventionerar kinesisk frakt.

Sen en andra affär mellan Säljaren i Kina (kinesiska posten) och Postnord vad det gäller fraktförfarandet. Här är det ju uppenbart att Postnord drar en riktig nitlott på grund av FN:s subventionering av kinesisk frakt. Aktörerna här är således FN, posten i Kina och Postnord. Konsumenten är ingen part i den här uppgörelsen.

Sen kommer också tullverket in som en tredje "affär" vad det gäller betalande av tull och moms på varor. Den affären är mellan konsumenten och tullverket.

Problemet ligger här i "affär" nummer två dvs fraktförfarandet och i den affären är inte konsumenten en part det är ju just därför som det blir så fel när man ska kompensera detta genom att ålägga konsumenten en avgift på 125kr .

Det rimliga här vore väl i så fall att Postnord krävde en avgift av kinesiska posten som i sin tur fick kräva en avgift av säljaren som i sin tur fick ta ut en "frakt" , avgift eller högra pris av köparen. Det skulle ju vara det rimliga förfarandet.

Permalänk
Medlem

På Tradera då? Finns ju en del Kina försäljare som säljer där och varorna skickas från Kina/Japan.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Härligt! Nu är det slutsmugglat!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

när de bara skriver paket så känns det som att vanliga brev och småförsändelser går bra. alltså mobilskal kanske?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

"RÄTTELSE: I en tidigare version av texten stod det att administrationsavgiften skulle bli 125 kronor per paket. Detta stämmer inte. I dagsläget är avgiften inte bestämd ännu, uppger Postnord."

Tagen från SVT
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-infor-avgift-pa-p...

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@Xcm:

Idag levererar porstnord alla kina packet gratis, om det blir 80% färre och dom får betalt för dom sista 20% låter det som en vinst..

PostNord leverar inte gratis, utan dom får betalt också, fast till kraftigt subventionerat pris och vilket PostNord oftast förlorar på det. Så helt gratis är det inte. Kina räknade som sen 1874 som ett u land. För hjälpa till få igång deras postsystem, får Kina kraftiga subventioner vid e-handel. Nu är det slut med det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@affero: men skatten täker inte portot, jag vet inte om du har skickat packet någongång? Men man betalar alltid portot.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

när de bara skriver paket så känns det som att vanliga brev och småförsändelser går bra. alltså mobilskal kanske?

Nej, varubrev innehåller också varor. Allt som PostNord hanterar till konsument (eller företag för den delen, men större varor tas normalt inte emot av PostNord eller kan eventuellt hanteras annorlunda, företag har ofta speciella konton för att betala tullen) kommer de ta ut avgiften för, andra speditörer måste också ta ut tull/moms från första kronan och har sina egna administrativa avgifter när säljaren inte förtullat varan. Är inte tull/moms förbetald så måste speditören hålla på varan tills moms och eventuell tullsats är betald. Är varorna feldeklarerade så innebär det eventuellt massor extrajobb.

Hade de fyllt i en korrekt importdeklaration och förtullat via speditören när de skickar grejerna så hade det bara gått direkt till kunden, utan att fastna någonstans, speditören tar såklart ut avgifter för detta också, men avgiften hos speditören i avsändarled kan vara högre så det är mest för att det är smidigare man kan göra det. Men många paket är också värda betydligt mer än PostNords administrativa avgift, så inte kan det göra så jävla stor skillnad, avgiften fanns ju tidigare också. Är upp till speditören i Kina om de vill erbjuda förtullningstjänster till humana priser för dessa typer av leveranser. Säljarna kommer inte ge upp, men många hoppas såklart på att de ska slippa undan allt ansvar och alla avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

Du är medveten om att det är Svenska regeringen och den Danska regeringen som äger Postnord ?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv

**rensat "vilda" off-topic (igen), försök hålla er till ämnet /måd **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ja, antalet paket lär ju reduceras med 80% eller något kolossalt.
Sedan ska dom ta längre tid på sig, hur ska dom gå till väga med "25% moms", dom vet ju inte vad priset är.

Sedan går postnord ännu mer åt helvete.

Knappast att staten får in 500mkr i moms om volymen minskar precis som du säger. Gäller i princip alla skattehöjningar. Staten lurar sig själv, uppmuntrar till fusk och gör att folk hittar andra lösningar eller avstår helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Du är medveten om att det är Svenska regeringen och den Danska regeringen som äger Postnord ?

"Svenska staten och den danska staten"

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

"Svenska staten och den danska staten"

Precis ^^ det jag menade, tack. Hur som helst det är inget direkt företag som äger posten, det är staten och det är därför den är så pass dålig som den är, allt statligt går i princip utför i Sverige idag. Hade Postnord varit privatägt så hade det förmodligen fungerat betydligt bättre.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Föredetting

Läste "bara" de första sju sidorna igår, men är det ingen som minns hur det låg till innan boomen med AliExpress, Wish och liknande? Jo, då tog Posten ut tull (där varuvärdet översteg gällande gränsvärde) + moms samt... expeditionsavgift. På alla paket som hade avsändare utanför EU. Vad var expeditionsavgiften? 100:- + moms, alltså 125:-.

Är man så förbannat kåt på att köpa skräp billigt, boka ett flyg till Shenzhen och fyll resväskan och sälj sedan dina brandfarliga kablar/laddare vidare till folk. Eller köp i bulk så expeditionsavgiften inte blir så kännbar, det kommer fortfarande vara billigare än att köpa i svensk butik, eftersom du inte betalar för något som helst konsumentskydd.

Personligen är jag rätt neutral till avgiften, även om jag är småföretagare. Har sett E-handlare som jublar över det hela, men jag välkomnar att folk köper skräp från Kina och halvt slår ihjäl sig innan de hamnar antingen i rullstol eller köper ordentliga grejer. Natural selection, liksom.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Precis ^^ det jag menade, tack. Hur som helst det är inget direkt företag som äger posten, det är staten och det är därför den är så pass dålig som den är, allt statligt går i princip utför i Sverige idag. Hade Postnord varit privatägt så hade det förmodligen fungerat betydligt bättre.

Hade Postnord varit privatägt hade all posthantering norr om Dalälven varit nerlagd pga dålig lönsamhet.

Permalänk
Medlem

Beställde precis ny skärm till en surfplatta för 100 kr.... hoppas inte detta slår i kraft innan.

125 kr var lite saftigt kan jag tycka, borde ju gå efter tyngd på paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Allting är ändå gjort i Asien och flygs/skeppas ändå in från fjärran östern oavsett om man beställer det på nätet eller köper från den lokala handlaren.

Självklart är det mesta tillverkat i Asien. Det är även många företags affärside, att importera kvalitetssäkrad elektronik till kunder i Sverige. Vinster skapar skatt som i sin tur skapar välfärd.

Marknadsekonomi måste tillämpas. Släpper man på gränserna kommer allt raseras till slut. Tänk det klassiska Big Mac index

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Helt ärligt man blir ju rädd när man läser i den här tråden. Hur många här har en utbildning? Är folk verkligen så här dumma eller är det bara ett stort skämt. Dom som har gått i skolan måste väl för fan vet hur Sverige är upp byggd. Vi kanske bör ta bort skatt på allt så kan vi slippa betala för lite kina skit? Fullt pris på läkar besök och nu kommer det men jag är aldrig sjuk. Nä kanske inte det men du har väl säkert någon mamma pappa syskon barn som är det va? Skulle du inte vilja att dom ska kunna få vård utan slänga ut 10.000 kr men du kanske är genrös betalar det för du slipper betala skit avgift från kina. Vi kan ska skrota avgift på dagis och skola också så kanske föräldrar kan betala detta istället. Vi kanske ska ta bort vägskatt också för inte behöver vi några vägar eller dom som går och åker buss kanske ska få betala en extra avgift för dom är ju inte med betalar vägskatt? Säger bara fy fan att man kan gnälla för köpa hem lite saker från kina som man vet är alldeles för billigt. Tycker verkligen dom som tycker det är så jobbigt att bo i Sverige som betalar barnbidrag, sjukvård, brandkåren, polis, utbildning m.m ni kan ju flytta till något annat land och se om det blir så himla mycket bättre spar några kr här och betala fler kr på andra håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

@BasseBaba:
Du har rätt i att det behöver moderniseras. Men kostnaden är rimlig oavsett om innehållet är värt 5kr, för postnords del allrså.
Att ta ut moms på något som värt 5kr vet jag inte om det är så rimligt men vart ska man sätta gränsen?

Jag tycker att det är rimligt att ta moms på allt.
Däremot står jag ju fast vid att avgiften inte är rimlig.
Säger man 125:- i avgift för att momsa 5:- så är det ju indirekt att säga samma sak som att man dödar all sån paket/leverans.

Folk ha hängt upp sig så sjukt på detta med subventionerad frakt.
Vill man ha bort det får man väl se till att ändra fraktreglerna, inte lägga en ”straffavgift” som skrämmer bort beställningar?

Handlar man för 250:- så är linförbannat avgiften ett påslag på 50%, rimligt? Knappast?
Även vid 1250:- varuvärde är påslaget 10%, fortfarande högt i min mening.

Man kan skicka 2kg med Postmord inom Sverige för mellan 35-90:- beroende på volym, hur är det så rimligt att dom vill ha 125:- för att administrera en tull?
Återigen så måste det vara sjukt dåliga rutiner som gör att det tar för mycket tid. Samtidigt så ”löser” dom ju inte detta eftersom hela meningen med denna avgift i det tysta, vilket dom inte erkänner, är ju att döda denna typ av ha del.

Ekvationen är enkel:
125:- i avgift = inga 150k paket per dygn längre = postnords ”paketkris” är löst

Skulle man likt mins idéer istället fixa en bra, modern teknisk lösning för tullandet så skulle ju paketinflödandet kunna fortsätta och det vill dom ju inte.

Så återigen för att förtydliga så jag slipper onödiga påhopp:
- det är absolut rimligt att momsa allt
- den subventionerade frakten är galen och hela det systemet borde ses över
- vad jag dock är skeptiskt emot är det horribelt höga priset PN ska ha per ärende

Skrivet av Meantek:

Personligen är jag rätt neutral till avgiften, även om jag är småföretagare. Har sett E-handlare som jublar över det hela, men jag välkomnar att folk köper skräp från Kina och halvt slår ihjäl sig innan de hamnar antingen i rullstol eller köper ordentliga grejer. Natural selection, liksom.

Ytterst oklart vad dom har att jubla över? Naivt att tro att någon större del av kina-handeln ska flyttas över till Sverige.

Permalänk
Medlem

Aldrig tidigare har så många starka åsikter varit så dåligt underbyggda som i denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

massa matnyttig text

så då är det bara ett sätt att få alla att betala sin moms som det var tänkt från början aliexpress och de stora anpassar sig väl ganska fort kan jag tänka mig.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Man kan skicka 2kg med Postmord inom Sverige för mellan 35-90:- beroende på volym, hur är det så rimligt att dom vill ha 125:- för att administrera en tull?
Återigen så måste det vara sjukt dåliga rutiner som gör att det tar för mycket tid. Samtidigt så ”löser” dom ju inte detta eftersom hela meningen med denna avgift i det tysta, vilket dom inte erkänner, är ju att döda denna typ av ha del.

Vad är en rimlig avgift tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Har inte läst hela tråden men många gnäller på att posten tar 125kr i administrationsavgift. Den är för att ni ska slippa åka till Arlanda och förtulla era paket. Det är lite jobbigare för en privatperson att få ordning på alla papper än förPpostnord. Förtullas det inte så får ni inte ut era varor.

För många är det nog så. Men om man som företagare vill slippa avgiften och förtulla paketen själv, då går inte det, och det suger...

Jag sköter alla mina tulldokument elektroniskt och har alla tillstånd som behövs för betalningsanstånd mm från tullverket, och jag kan därmed sköta alla mina tullärenden hemifrån med deklaration och klarering. Sen får jag en räkning från tullverket som jag betalar. Visst, jag har en verksamhet som skulle må mycket bättre utan konkurrens från Kina, men väldigt mycket av allt krångel drabbar mig också. Jag beställer mycket varuprover via aliexpress och alla avgifter blir då en nätt summa...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Aldrig tidigare har så många starka åsikter varit så dåligt underbyggda som i denna tråden.

Tyvärr tycker jag att det blir mer och mer vanligt på både detta forumet och andra forum. All form av källkritik är borta.