Permalänk
Medlem

långsam comhem bredband

beställ t bredband 500 för hastigheten alltid vart långsam,
detta utlovas;

HASTIGHET
Ta emot filer
300-500 Mbit/s
Skicka filer
30-50 Mbit/

jag som inte kan tolka siffror, men har kört bredbandskollen och blir aldrig bättre än så här, snarare kan va sämre ;

nerladdning; 138 mbit
uppladdning; 51mbit

om jag fattat rätt så ligger väl inte värdena ens nära vad man ska ha ?

Permalänk
Medlem

Vad för sorts internet?
Vilket modem/router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toru:

beställ t bredband 500 för hastigheten alltid vart långsam,
detta utlovas;

HASTIGHET
Ta emot filer
300-500 Mbit/s
Skicka filer
30-50 Mbit/

jag som inte kan tolka siffror, men har kört bredbandskollen och blir aldrig bättre än så här, snarare kan va sämre ;

nerladdning; 138 mbit
uppladdning; 51mbit

om jag fattat rätt så ligger väl inte värdena ens nära vad man ska ha ?

På trådlöst eller med kabel rakt i datorn?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad för sorts internet?
Vilket modem/router?

antar det är adsl då det är en skruvkontakt in i routern , det är comhems "snabbaste " router C1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

På trådlöst eller med kabel rakt i datorn?

mätte med min mobil alltså wifi, stod precis brevid routern, senast sent på natten , tidig morgon så borde inte va belastat att andra i hyreshuset som använde internet om det nu påverkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toru:

mätte med min mobil alltså wifi, stod precis brevid routern, senast sent på natten , tidig morgon så borde inte va belastat att andra i hyreshuset som använde internet om det nu påverkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis wifi eller din telefon som påverkar, mät med dator och nätverkskabel. Ingen bryr sig om vad du får ut trådlöst helt oväsentligt. Du får ut rätt med riktig egen utrustning, ergo dator och kabel.och det är ej ADSL, utan docsis. Men problemet är att du kör trådlöst med telefon kompis..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Vilken telefon har du? Om det var över 2.4 GHz så var det ett väldigt bra resultat. Om det var över 5 GHz så borde du kunna få mycket bättre resultat beroende på vad din mobil klarar av.
Men hur som helst så borde du testa på en dator med ethernet-kabel. Då ska du se att du antagligen kommer få 500 megabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vilken telefon har du? Om det var över 2.4 GHz så var det ett väldigt bra resultat. Om det var över 5 GHz så borde du kunna få mycket bättre resultat beroende på vad din mobil klarar av.
Men hur som helst så borde du testa på en dator med ethernet-kabel. Då ska du se att du antagligen kommer få 500 megabit.

mätt med 5ghz , med 2.4 betydligt sämre.
skall mäta med dator med .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

med lg g3 wifi, stod'brevid router

2.4 ghz;

nerladdning; 51mbit
uppladdning; 45mbit

5ghz

nerladdning ; 133mbit
uppladdning ; 53mbit

med dator ; 4 år gammal laptop med i5

2.4ghz

nerladdning ; 66mbit
uppladdning; 48 mbit

5ghz

nerladdning ; 22 mbit
uppladdning ; 23mbit

blir det så dåliga resultat utav wifi ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är många faktorer som avgör vilken hastighet du kan få över wifi.
Som sagt: testa med kabel.

Permalänk
Medlem

Om du mäter över wifi räknas det inte som slösurf, det finns massor med faktorer som påverkar och du kommer inte nå 500mbit/s med din mobiltelefon eller laptop över wifi. Så mät med kabel, om du har dåliga värden då med så är det slösurf.

Det är ett ganska brett ämne, många delar och RF som kan vara svår för en del att ta in hur allt hänger ihop. Det är inte bara antal antenner, det är kanalbredd, signalstyrka (högre dB är inte alltid bättre), gain, beacon intervals osv. Allt påverkar. Men när det står på en router att den har "2.6Gbit/s wifi!" så är det lätt att tro att det är vad du kan få ut ur din telefon med bredbandskollen, men den där siffran är en kombination av 2.4Ghz + 5Ghz + tillgängliga antenner och frekvenser och ofta en properteriär komprimering av trafiken som gör att under superoptimala förhållanden kan man nå höga hastigheter. Men då pratar vi typ rum som är helt isolerade från all annan RF och riktantenner mm. Så inte direkt något man som konsument kan hoppas uppnå. Det finns massor att läsa om och se på YouTube angående det här ämnet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

provat fast anslutning, och JA det blev betydligt bättre fart, ligger på runt 400 mbit och uppladning på 50mbit som utlovat.
trisst man får 20 ggr långsammare hastighet med wifi

trisst att man inte använder något till fast anslutning. cromecasten skulle man kunna men trisst dra 10m lång kabel

Permalänk
Avstängd

Du får aldrig lika bra hastighet med wifi som du får direkt på datorn med kabel och det är inget adsl. har fiber från comhem och han borde ha samma fast han har 500mbit då jag har 100mbit ner och 10 upp och jag får sämre hastighet från mobilen via wifi. Däremot 5ghzan får jag full hastighet via wifi på mobilen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Universal Telecom

Hej @toru, ta gärna en titt på Bredbandskollens egna videos ang. surfhastigheter.

https://www.youtube.com/watch?v=dT5llg9nRxM
https://www.youtube.com/watch?v=R1fPKBvp5iE
https://www.youtube.com/watch?v=Nm8M-_Eg76Y

Många saker kan påverka din hastighet: en skadad nätverkskabel, nätverkskort som inte stödjer hastighet, virus, om du surfar trådlöst eller inte etc.

Bäst är det kanske att kontakta din operatör så att de kan hjälpa dig vidare och ev. felanmäla din tjänst.

Lycka till och ha en fortsatt fin dag!

Mvh, Alfred på Universal Telecom

Permalänk

Hej Toru,

Jag har själv COMHEM, precis samma abonnemang som dig och hastigheten på WIFI är verkligen URUSELT! Tyvärr.

När jag sätter i sladd så får jag cirka 500 i hastighet, så jag rekommenderar dig att testa sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Hej Toru,

Jag har själv COMHEM, precis samma abonnemang som dig och hastigheten på WIFI är verkligen URUSELT! Tyvärr.

När jag sätter i sladd så får jag cirka 500 i hastighet, så jag rekommenderar dig att testa sladd.

ja antar lika dålig wifi för alla , testad med sladd , fick runt 400 i hastighet vid det tillfället , men e att rekommendera med kabel vid anslutningar man ej rör , typ apple tv , dator mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej
Jag vill kunna surfa på mobilen hemma. Men wifi är så långsamt!
Jag har 100/10 ComHem. Testat 2.4 och 5.0
Testat restart på routern och via 192.168.0.1

När jag restarta via 192.168.0.1 på dagen var det snabbare tills nu på kvällen då det är långsamt igen.

One Plus 5 telefon
Sambon upplever(de) samma på sin iPhone

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toru:

antar det är adsl då det är en skruvkontakt in i routern , det är comhems "snabbaste " router C1

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte ADSL utan vanligt fiber, mer känt som comhems tre hål i väggen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fread:

Hej
Jag vill kunna surfa på mobilen hemma. Men wifi är så långsamt!
Jag har 100/10 ComHem. Testat 2.4 och 5.0
Testat restart på routern och via 192.168.0.1

När jag restarta via 192.168.0.1 på dagen var det snabbare tills nu på kvällen då det är långsamt igen.

One Plus 5 telefon
Sambon upplever(de) samma på sin iPhone

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner wifi Analyzer i playstore och gör sen en channel rating, då får du fram vilken kanal som har bäst mottagning. Och sen får du välja denna i routern/modemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|