Permalänk
Medlem

Nordichardware har haft inbrott!

Såg precis på facebook att NHW gjorde ett inlägg där dom skriver att dom har haft ett inbrott.
Tjuven har kommit över ett antal cpuer och gpuer samt moderkort.
Det verkar som att det tjuven vill göra sig av med grejerna snabbt på blocket.

edit: Jag tog bort då det inte verkar stämma att dom annonserna är gjorde av tjuven. Tack för infon!.
Hur som helst så är det en massa cpuer och grafikkort och några moderkort som är ute på vift någonstans.

edit2: Lista över stulna produkter ur NordicHardwares testlabb (uppdateras)

Permalänk
Medlem

Vilket geni…

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Såg precis på facebook att NHW gjorde ett inlägg där dom skriver att dom har haft ett inbrott.
Tjuven har kommit över ett antal cpuer och gpuer samt moderkort.
Det verkar som att det tjuven vill göra sig av med grejerna snabbt på blocket.
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/26962023_10155248490083321_4876111325414660129_o.jpg?oh=e7369bb083b9cf1414091ef25e527320&oe=5AF19526
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/19250551_10155248491003321_3562267360148349137_o.jpg?oh=14d1cfa6067181eae35b6fa195a1d7ca&oe=5ADD8929

Hoppas polis har fått ta del av denna information så inte tjuven blivit varnad via snabba och observanta sweclockers?

OP har tagit bort länkarna till Blocketannonserna då de troligen är orelaterade, tog bort dem ur citatet här /Andreaz1, mod
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan han vara så korkad? Det kommer ju upp namn och adress på det numret! Behöver ju inte stämma iofs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Kan han vara så korkad? Det kommer ju upp namn och adress på det numret! Behöver ju inte stämma iofs!

Förmodligen ett tillfälligt anonymt nummer. En tilläggstjänst som Blocket tillhandahåller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

någon som anmält till blocket?
och någon som hittat samma på tradera?

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Såg precis på facebook att NHW gjorde ett inlägg där dom skriver att dom har haft ett inbrott.
Tjuven har kommit över ett antal cpuer och gpuer samt moderkort.
Det verkar som att det tjuven vill göra sig av med grejerna snabbt på blocket.
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/26962023_10155248490083321_4876111325414660129_o.jpg?oh=e7369bb083b9cf1414091ef25e527320&oe=5AF19526
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/19250551_10155248491003321_3562267360148349137_o.jpg?oh=14d1cfa6067181eae35b6fa195a1d7ca&oe=5ADD8929

Fast nu hänger du ju ut en oskyldig person.

Tog bort Blocketlänkarna ur citatet /Andreaz1, mod
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så jävla trist, vilken mardröm. Blir både förbannad och ledsen. Processorer och närmast oersättliga refernsexemplar av grafikkort sen flera år tillbaka borta...

Stöter någon på något som ni tror kan vara förknippat till inbrottet, vänligen hör av er direkt till NordicHardware och häng inte ut folk utan vidare. Jag håller kontakt med NordicHardwares chefredaktör Anton Karmehed och SweClockers kommer hjälpa till i den mån vi kan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Fast nu hänger du ju ut en oskyldig person.

man kan ju gå så långt att det är jävligt suspekt i alla fall och att det bör undersökas innan man handlar av personen på blocket.

typ fråga efter kvitto, finns inte det är det ju bara att skita i det.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Skrivet av zorrzoor:

man kan ju gå så långt att det är jävligt suspekt i alla fall och att det bör undersökas innan man handlar av personen på blocket.

typ fråga efter kvitto, finns inte det är det ju bara att skita i det.

Vad är suspekt egentligen? Att någon har köp upp något konkurslager på auktion och säljer det på blocket? Eller tycker du att det är suspekt för personen som har numret inte har ett vanligt svennenamn?

Blocket är ju fullt av annonser av folk som säljer många saker i samma annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så jävla trist, vilken mardröm. Blir både förbannad och ledsen. Processorer och närmast oersättliga refernsexemplar av grafikkort sen flera år tillbaka borta...

Stöter någon på något som ni tror kan vara förknippat till inbrottet, vänligen hör av er direkt till NordicHardware och häng inte ut folk utan vidare. Jag håller kontakt med NordicHardwares chefredaktör Anton Karmehed och SweClockers kommer hjälpa till i den mån vi kan.

Har de gått ut och erbjudit att köpa tillbaka dem? Kanske vore ett alternativ om det är väldigt ovanliga exemplar.

Permalänk
Medlem

@Math-ematics:

Ja tog bort annonserna efter jag såg ditt inlägg vilket var bra av dig.
Men tycker vi alla ska ha lite koll här på sweclockers, blocket, tradera ifall det kommer upp något som inte verkar stämma.

Permalänk
Medlem

Enda som skulle kunna göra att man får tag i tjuvarna är nog om någon hittar en säljare av en cpu med samma serienummer som de som försvann. För visst har väl Intel unika serienummer på varje processor? Då gäller det ju även att man har bilder på dem så man vet med 100% säkerhet att det är rätt cpu också. Annonser med många cpu:er är inget ovanligt så känns inte som någon idé att peka ut en annons bara på grund av det. Grafikkorten blir nog ännu svårare att hitta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Enda som skulle kunna göra att man får tag i tjuvarna är nog om någon hittar en säljare av en cpu med samma serienummer som de som försvann. För visst har väl Intel unika serienummer på varje processor? Då gäller det ju även att man har bilder på dem så man vet med 100% säkerhet att det är rätt cpu också. Annonser med många cpu:er är inget ovanligt så känns inte som någon idé att peka ut en annons bara på grund av det. Grafikkorten blir nog ännu svårare att hitta.

Inte alla processorer: http://images.bit-tech.net/content_images/2017/01/intel-core-... Däremot skrev de att många av dem var ingenjörsexemplar. De är ju enklare att plocka men tjuven lär ju inte vara så dum att hen lägger ut bilder på dem tyvärr. Nordic Hardware kanske kommer ut med en lista på stulna saker.

Blir så förbannad att vissa inte kan skilja på "mitt" och "inte mitt" och på något sätt tycker att de har rätt att göra så här. Blir spyfärdig på dessa personer och när jag tänker på allt jobb som kan bli förstört på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Så jäkla tråkigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

Kan i alla fall meddela att annonserna har tagits bort från blocket! Anledning oklar.

För att självklart blev denna eventuellt oskyldiga människa fullständigt nedringd, spam-mailad, hotad osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vad är suspekt egentligen? Att någon har köp upp något konkurslager på auktion och säljer det på blocket? Eller tycker du att det är suspekt för personen som har numret inte har ett vanligt svennenamn?

Blocket är ju fullt av annonser av folk som säljer många saker i samma annons.

Ja absolut, gör så själv
Men...
Oavsett om du/jag eller någon anser att det är skumt eller inte.
Be om kvitto, finns det inte, tänk då efter en extra gång så att du inte står där med grannes stulna cykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk

Nu ligger en lista på vad de blivit av med ute på NHW sida. https://www.nordichardware.se/artikel/inbrott-i-nordichardwar...

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt. Det inbrottstjuvarna tjänar är nog en bråkdel av vad nordic hardware förlorar. Brott lönar sig inte.

Permalänk
Avstängd

Väldigt trist, särskilt som detta knappast representerar något högre ekonomiskt värde heller, hoppas att ni får tillbaka åtminstone något av samlingarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jävligt tråkigt!
Dock måste jag tyvär skriva att det är lite dumt att inte ha det inlåst eller ordentlig övervakning.

Permalänk
Avstängd

Sjukt Tråkigt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt jävla trist detta, fy fan att börja veckan så här.
Hoppas verkligen på att detta ordnar upp sig väl. Antalet svenskspråkiga datorsidor går troligen att räkna på en hand i dagsläget så en väldigt stor smäll för oss alla med gemensamt intresse.

Permalänk
Medlem

@Jacob Ni kan ju belysa händelsen lite extra genom att lägga den på nyhetssidan här på Sweclockers

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jävligt tråkigt!
Dock måste jag tyvär skriva att det är lite dumt att inte ha det inlåst eller ordentlig övervakning.

Inlåst? Tror inte direkt någon sätter in alla sina produkter i feta kassaskåp efter varje dag
Övervakning hjälper absolut inget när dom vet vad dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vad är suspekt egentligen? Att någon har köp upp något konkurslager på auktion och säljer det på blocket? Eller tycker du att det är suspekt för personen som har numret inte har ett vanligt svennenamn?

Blocket är ju fullt av annonser av folk som säljer många saker i samma annons.

Det som var suspekt var att det var EXAKT samma annons 3 gånger på 3 olika orter, inte konstigt att man börjar undra då, eller hur.

Permalänk
Medlem

måste ju vara någon form av insider information? känns så iaf men kanske 100 tals som vet att NH har sina prylar där vad vet jag men håller tummarna de får i sakerna igen och tjuvarna blir åtalade

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men vad i helvete Fasen vad trist!