Permalänk
Medlem

Fristaden

I och med att jag nyligen flyttat till en ny bostad har jag äntligen kommit i ordning med min studio/datorhörna. Syftet med detta galleri är dels till för att inspirera er på forumet med mina olika lösningar och designval, men det är även till för mig själv att kunna blicka tillbaka på (nörd som man är).

Dator

  • Asus Z170 Pro Gaming

  • Be Quiet! Dark Base 900

  • Be Quiet! Silent Wings 3 PWM 140mm, *6

  • Corsair Force 3 series 120GB

  • Corsair Hydro H100i V2

  • Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz, 2*8GB

  • EVGA 750W G2

  • i7 6700k @4.5Ghz

  • Palit Geforce GTX 1080

  • Samsung 750 EVO 500GB

Datortillbehör

  • Akg K701

  • Asus MG279Q

  • Blue Microphones Yeti

  • Dell Professional P2212H

  • Logitech G810 Orion Spectrum

  • Logitech G900 Chaos Spectrum

  • Pro-Ject Head Box S2 Digital

  • Q Acoustics BT3

  • QPAD UC-90 Pro XXL

Möbler

  • Arbetsstol, IKEA - MARCUS

  • Kabellåda, IKEA - KVISLE

  • Ljudabsorbenter - EQ Acoustics Classic Wedge 30 Tile grey

  • Skrivbord, IKEA - HILVER (bordsskiva), ADLIS (Ben)

  • Skrivbordslampa, IKEA - RANARP

  • Vägghylla, IKEA - EKBY JÄRPEN / EKBY BJÄRNUM

Detta galleri kommer i framtiden att fyllas på med bilder från min ljudanläggning/vardagsrumsdel.

Ha det fint och tack för mig!

Besök galleriet här

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk

Snyggt! Hjälper dina ljuddämpnings plattor något? har rätt lyhört i min lägenhet så funderat på att skaffa såna

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Medlem

@vanillaskyes: Det beror lite på vad ditt syfte är... Är det för att generellt få en mer dämpad akustik i lägenheten eller är det för att få bort förstareflexen från dina högtalare?

Först och främst är det aldrig bra att ha parallellt kala ytor i ett rum. För att motverka detta kan du exempelvis ha så mycket matta på golvet som möjligt, tjocka gardiner vid fönsterna och hyllor med gejor i på väggarna (hyllor fungerar som difusor).

I min lägenhet har jag tagit till ovanstående råd och dessutom placerat ut absorbentplattor på väggen bakom högtalarna. Det ger ett mer fokuserat ljud i mellanregister och diskant men tar däremot inte bort några problem som kan finnas i basområdet.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Denna gillar jag skarpt. Väldigt smakfyllt och trevligt. Detaljer jag uppskattar extra:
-Din skärmuppsättning är så skön, planerar att ha något liknande i framtiden, om än spegelvänt. Men just en mindre skärm i porträttläge är så värt.
-Lite roligare ljud än average joe. Framför allt är jag ett fan av AKG:s öppna lurar, är rätt sugen på någon K- eller Q-700-variant.
-Sista bilden är en kaffekopp, själva sinnesbilden för "a man of taste"
5/5!

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Vad roligt att du gillar det! Kan varmt rekommendera k701orna (har inte lyssnat på q varianten). Dels har priset på k modellen gått ner rejält mot när jag köpte dem för ca 2.8k och sedan låter de fantastiskt bra enligt mig. Väldigt trevlig ljudblid med ett stort dynamiskt omfång. Vissa klagar på att basen är för tunn i lurarna. Det kan ju vara en smaksak, men om man som jag är intresserad av en neutral frekvenskurva är basen super. Lurarna ger en väldigt naturlig återgivning som ligger nära inspelnignen.

Värt att nämna är dock att sladden inte är utbytbar vilket kan förekomma på en del lurar. Om det uppstår ett problem så som att höger lur slutar att fungera är det skala kabel, byta kontakt och lödning som gäller om man inte vill byta ut lurarna mot ett par nya. Detta dick jag göra då höger lur slutade fungera. Det går att se på bilden där lurarna är inkopplade till hörlursförstärkaren.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

@jH0Ni: Vad roligt att du gillar det! Kan varmt rekommendera k701orna (har inte lyssnat på q varianten). Dels har priset på k modellen gått ner rejält mot när jag köpte dem för ca 2.8k och sedan låter de fantastiskt bra enligt mig. Väldigt trevlig ljudblid med ett stort dynamiskt omfång. Vissa klagar på att basen är för tunn i lurarna. Det kan ju vara en smaksak, men om man som jag är intresserad av en neutral frekvenskurva är basen super. Lurarna ger en väldigt naturlig återgivning som ligger nära inspelnignen.

Värt att nämna är dock att sladden inte är utbytbar vilket kan förekomma på en del lurar. Om det uppstår ett problem så som att höger lur slutar att fungera är det skala kabel, byta kontakt och lödning som gäller om man inte vill byta ut lurarna mot ett par nya. Detta dick jag göra då höger lur slutade fungera. Det går att se på bilden där lurarna är inkopplade till hörlursförstärkaren.

Jag är ute efter neutral ljudbild, och jag har lyssnat på Q-varianten så jag vet hur det kan låta Möjligt att mina Sennheiser HD558 som jag har nu är lite mer "basiga", men å andra sidan har jag inte dom kopplade till min O2+Odac, kan tänka mig att den kan ge en liten liten förbättring (inte nödvändigtvis ökning) av basen. Om jag tex skulle koppla ett par K701 till den dvs

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Så skulle det mycket väl kunna vara. De största skillnaderna jag märkte genom att jämföra min externa hörlursförstärkare/dac (Head Box S2) mot den integrerade på moderkortet var framförallt det dynamiska omfånget och basen med fördel till den externa lösningen. Med lurarna inkopplade i Head Box S2 fanns där ett annat djup i ljudet och var inte lika "pang på" som med den interna lösningen. Basen hade även mer karaktär och var tydligare definierad. För 1.4k som är priset man idag får betala för ett par AKG K701 skulle jag säga att det är mycket väl investerade pengar.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3