Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

@Fixxxer_

Det går att boota USB minnet via BIOS/UEFI men jag föredrar att trycka på funktionstangenten F8 (ASUS Moderkort) när datorn startar för att få upp en boot meny där man väljer vad man vill boota.

Vilket moderkort eller dator har du?

Här ser du hur man kan boota USB minnet via BIOS/UEFI https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Fixxxer_

Det går att boota USB minnet via BIOS/UEFI men jag föredrar att trycka på funktionstangenten F8 (ASUS Moderkort) när datorn startar för att få upp en boot meny där man väljer vad man vill boota.

Vilket moderkort eller dator har du?

Här ser du hur man kan boota USB minnet via BIOS/UEFI https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Jag lyckades få igång det nu.
Men datorn skulle starta om mitt i installationen och då fastnade den på windows-loggan så jag tänkte att jag kanske behövde ändra i BIOS igen så att den startade från hårddisken.

Problemet nu är att datorn fastnat vid Windows-loggan och det står förbereder. Har varit så i 20 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer_:

Jag lyckades få igång det nu.
Men datorn skulle starta om mitt i installationen och då fastnade den på windows-loggan så jag tänkte att jag kanske behövde ändra i BIOS igen så att den startade från hårddisken.

Problemet nu är att datorn fastnat vid Windows-loggan och det står förbereder. Har varit så i 20 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har systemhårddisken som första boot enhet i BIOS och sedan bootar USB minnet med hjälp av boot menyn så skall du inte behöva ändra på bootordingen under eller efter Windows 10 installationen.

Om du har flera hårddiskar inkopplad i datorn så bör du koppla bort SATA kabeln till dom under installationen, jag föreslår att du gör om hela installationen och du kan även rycka bort USB minnet när installationen meddelar att den startar om efter 10 sekunder för att undvika att datorn bootar USB minnet igen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du har systemhårddisken som första boot enhet i BIOS och sedan bootar USB minnet med hjälp av boot menyn så skall du inte behöva ändra på bootordingen under eller efter Windows 10 installationen.

Om du har flera hårddiskar inkopplad i datorn så bör du koppla bort SATA kabeln till dom under installationen, jag föreslår att du gör om hela installationen och du kan även rycka bort USB minnet när installationen meddelar att den startar om efter 10 sekunder för att undvika att datorn bootar USB minnet igen.

Det fungerade nu, tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har fortfarande inte kunnat uppdatera Windows 10 till v1709 Fall Creators Update, trots flera försök och jobbiga meddelanden.
får alltid detta error (i Blåskärm) under uppgradering:
MEMORY_MANAGEMENT

någon tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdAm25:

har fortfarande inte kunnat uppdatera Windows 10 till v1709 Fall Creators Update, trots flera försök och jobbiga meddelanden.
får alltid detta error (i Blåskärm) under uppgradering:
MEMORY_MANAGEMENT

någon tips?

Vilket verkar ha med ditt minne att göra. Har du kollat att ditt minne är ok?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket verkar ha med ditt minne att göra. Har du kollat att ditt minne är ok?

ja körde precis windows memory diagnostic och inga fel på minnen har rapporterats

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdAm25:

ja körde precis windows memory diagnostic och inga fel på minnen har rapporterats

Har du överklockat något? Testa att sänka denna till "normala" nivåer när du installerar.
Vad har du för något i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: tack för svaret! nej har inte överklockat något än, körde även sfc /scannow men det löste inte problemet heller. testade även att uppdatera via uppgraderingsassistenten men samma fel dök upp där, hade sett error 0x80d02002 någonstans också i samband med BSOD.

CPU: i7 4790K
GPU: GTX 970
MP: Asus Z97-A
RAM: Crucial DDR3 2x8GB
SSD & HDD

edit: något märkligt som sker i bios är att jag ofta återställer den till Defaults (Load Optimized Defaults) och när jag sparar så dyker dessa "ändrade" inställningar upp:

någon som vet varför de ändras av sig själv? det intressanta är att de också har med RAM att göra.

Permalänk
Skrivet av AdAm25:

@Jalle64: tack för svaret! nej har inte överklockat något än, körde även sfc /scannow men det löste inte problemet heller. testade även att uppdatera via uppgraderingsassistenten men samma fel dök upp där, hade sett error 0x80d02002 någonstans också i samband med BSOD.

CPU: i7 4790K
GPU: GTX 970
MP: Asus Z97-A
RAM: Crucial DDR3 2x8GB
SSD & HDD

edit: något märkligt som sker i bios är att jag ofta återställer den till Defaults (Load Optimized Defaults) och när jag sparar så dyker dessa "ändrade" inställningar upp:
http://www.bilddump.se/bilder/20180130215312-185.113.97.186.jpg

någon som vet varför de ändras av sig själv? det intressanta är att de också har med RAM att göra.

Googlar man på felkoden har det för vissa hjälpt at göra enligt nedan.

Check if the region is correct. Follow the steps mentioned.
a. Type "Region" on the Start screen. Click "Settings" and press ENTER.
b. On the "Format" tab, select "English (United Kingdom)".
c. Click "Languages Preferences"> "Add a language" and add "your language".
d. Once added, select it and click "Move Up" to make it the first language. Close the Language window.
e. On the "Region" window, click "Additional Settings" and check if the values are same.
f. Click the "Location" tab and change the Home Location to "your country" and then click OK.

Permalänk
Medlem

Sitter nu på version 1607 och vill uppdatera till 1709.
Hittar inga verktyg på windows egna hemsida mer än att forcera direkt till 1803.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r:
För att kunna hämta 1709, behöver du MediaCreationTool version 10.0.16299.15, och eftersom Microsoft troligtvis har uppdaterat verktyget på sin officiella sida till att hämta 1803, så blir det att leta på inofficiella sidor.

Det finns även ett annat verktyg man kan hämta officiella ISO's med, men jag har glömt vad det heter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Ang3r:
För att kunna hämta 1709, behöver du MediaCreationTool version 10.0.16299.15, och eftersom Microsoft troligtvis har uppdaterat verktyget på sin officiella sida till att hämta 1803, så blir det att leta på inofficiella sidor.

Det finns även ett annat verktyg man kan hämta officiella ISO's med, men jag har glömt vad det heter.

Tack, ska kolla upp det sen när jag kommer hem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Sitter nu på version 1607 och vill uppdatera till 1709.
Hittar inga verktyg på windows egna hemsida mer än att forcera direkt till 1803.

Om du kör win update, vill den hämta 1803 direkt då?
Jag har för mig den tar nästkommande och inte senaste, men jag är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade igår min Win 10 till senaste uppdateringen.

När datorn startade om gick den först nästan till BIOS sedan startade den om igen men nu jobbade den i 1 sekund sedan stod den still i 3 sek för att gå igång i 1 sekund i en oändlig slinga.

Jag bytte hårddisk till en tom för att installera om windows men den gör på samma sätt. Jag startade utan hårddisk med samma resultat. Jag satte in min windowshårddisk genom USB i en annan dator och jag ser alla filer.

Alltså:
Det går inte starta ens BIOS
Det går inte installera Windows eftersom den inte kan starta BIOS

Mina frågor:
- Installerar Windows också i BIOS:en med tanke på att detta händer?
- Vad kan vara fel när den inte ens går till BIOS:en?
- Hur kan man fixa detta fel

Datorn har gått perfekt i 3 år. Har aldrig haft fel.
Moderkort: Gigabyte H77N-WIFI
Processor: Intel i7
Minne: 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du kör win update, vill den hämta 1803 direkt då?
Jag har för mig den tar nästkommande och inte senaste, men jag är inte helt säker.

Tack du hade helt rätt!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag uppdaterade igår min Win 10 till senaste uppdateringen.

När datorn startade om gick den först nästan till BIOS sedan startade den om igen men nu jobbade den i 1 sekund sedan stod den still i 3 sek för att gå igång i 1 sekund i en oändlig slinga.

Jag bytte hårddisk till en tom för att installera om windows men den gör på samma sätt. Jag startade utan hårddisk med samma resultat. Jag satte in min windowshårddisk genom USB i en annan dator och jag ser alla filer.

Alltså:
Det går inte starta ens BIOS
Det går inte installera Windows eftersom den inte kan starta BIOS

Mina frågor:
- Installerar Windows också i BIOS:en med tanke på att detta händer?
- Vad kan vara fel när den inte ens går till BIOS:en?
- Hur kan man fixa detta fel

Datorn har gått perfekt i 3 år. Har aldrig haft fel.
Moderkort: Gigabyte H77N-WIFI
Processor: Intel i7
Minne: 16Gb

Eftersom detta verkar vara ett hårdvarufel skapade kag denna tråd istället:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1518064-datrorn-starta...

Permalänk
Medlem

Nu har även min dotters dator uppdaterat sig till nya versionen, fungerade inte. Den tidigare versionen installerades tillbaka. Jag upptäckte att både min dator (innan den gick sönder) och min dotters dator hade samma felmeddelande: 0xc1900101

Någon som vet vad 0xc1900101 betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Någon som vet vad 0xc1900101 betyder?

Titta här C:\$Windows.~BT\Sources\Panther or C:\$Windows.~BT\sources\Rollback efter en fil som heter setuperr.log i den står det förmodligen varför uppgraderingen misslyckades.

Källa:
How To Fix 0xc1900101 Installation errors in Windows 10

Men saker som brukar förhindra uppgradering är te.x antivirus eller antimalware program.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Titta här C:\$Windows.~BT\Sources\Panther or C:\$Windows.~BT\sources\Rollback efter en fil som heter setuperr.log i den står det förmodligen varför uppgraderingen misslyckades.

Källa:
How To Fix 0xc1900101 Installation errors in Windows 10

Men saker som brukar förhindra uppgradering är te.x antivirus eller antimalware program.

Min dotter har inget antivirusprogram. Jag har men stängde av det. Visserligen går antivirusprogrammet igång igen vid omstart. Kan kanske vara det som är fel för mig men inte för min dotter.

Jag blir jävligt lack på uppdateringar som till slut kräver att man använder en nyinstallation på en ren disk. Det är ju ett hästjobb att lägga in allt igen.

Men tack för dina förslag och länkar. Jag skall undersöka detta.
Jag skall också försöka stoppa uppdateringarna inför framtiden. Är för mycket problem och jobb.

Permalänk

Damens mamma kan inte starta sin dator efter en uppdatering. Den bara kommer til samma meny hela tiden :
Välj ett alternativ:
Fortsätt (avsluta och gå til windows rollback)
Slå av pcn (lol)
Använd ett annat Operativsystem (LOL)
Felsöking

Har testat alla alternativ men inget funkar. Kan koma til svart skrivbord utan Internet men kan inte aksessa diskar eller nått står typ att "inte explore.exe funkar".

Jag tänker en ren installation på en ny HD här....men hur gör man då när hon bara har en Win7 skiva och har använt sig av den gratis win10 uppdateringens som nästan tvingade sig på en?
Kan man ladda ned sista win10 nånstans och så köra med win7 nyckeln då?

Permalänk
Medlem

@Kriistoffer: Under uppdateringen till Windows 10 skapas det en digital licens som kopplas till moderkortet och till någon Microsoft server, när du sedan gör en helt ren installation på en ny HDD eller SSD så kommer digitala licensen aktiveras automatiskt när datorn är uppkopplad till internet

Så du skall inte skriva in någon licensnyckel https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

På denna sida kan du klicka på "Ladda ned verktyget nu" och skapa Windows 10 installationsmedia på ett USB minne genom köra verktyget MediaCreationTool https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Välj Windows 10 när du kör MediaCreationTool och då kommer du att få välja mellan Home och Pro när du sedan gör Windows installationen på HDD eller SSD

Och här ser du hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk

Takk det funka perfekt. Glömde sjekka om licensen kom inn men hela prosedyren gick bra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Takk det funka perfekt. Glömde sjekka om licensen kom inn men hela prosedyren gick bra iaf.

Du kan se det här "Settings/Update & Security", sedan på vänster sidan klickar du på "Activation," om aktivering är gjord kommer det vid aktivering stå "Windows is activated with a digital licens"
Om du har ett Microsoft konto istället för ett lokalt, kommer det att stå "Windows is activated with a digital licens connected to your Microsoft account".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Postar också här eftersom problemet är relaterat till uppdateringen av Windows.

Nu har jag det bekräftat att Windows senaste uppdatering förstört mina moderkort för nu har det hänt också med min dator som min dotter använder.

Det är exakt samma förfarande:

1. Uppdateting sker

2. Får blåskärm med fel 0xc1900101 3 gånger

3. Tidigare Windows återinställs

4. Datorn går igång.

5. Efter att datorn varit avstängd startar man den och den går i 10 sek, stängs av, går i 10 sek, stängs av osv

Det är alltså två datorer som gått söner för mig vid exakt samma tillfälle (installation av senaste uppdateringen) och på exakt samma sätt (går i 10 sek, stängs av, går i 10 sek, stängs av osv).

Ett av moderkorten var inlämnat för kontroll och de konstaterade att något har hänt så att den kommit in i en oändlig loop.

Att det händer en gång med en dator exakt samtidigt som den uppdateras är nästan osannlikt men bara nästan osannolikt. Att exakt samma sak händer med två datorer för mig är inte bara osannolikt, det står helt klart att det är Windows uppdatering som gjort sönder datorerna och som kommer att kosta mig mycket pengar!!

Vad är det som gör sönder mina moderkort?

Verkar vara något med BIOS:en (man ser BIOS-loggan innan den startar om), kanske Windows försöker uppdatera BIOS?

Jag kan inte lita på Windows 10 efter detta. Har köpt nya grejer till en dator för nära 7.000kr men vågar inte installera Windows förrän jag är helt säker på att den inte har sönder de nya grejerna också.

Den senaste datorn som gick sönder skall lämnas in på kontroll i morgon 2018-05-25.

Permalänk
Medlem

Min dotters dator har varit på undersökning.

BIOS:en uppdaterades till senaste som teknikern sade är vad senaste uppdateringen av Windows kräver.

Han sade också att de fått in flera datorer som inte fungerar efter senaste Windows uppdatering. Han sade att orsakerna till de flesta av dem är att hårdvaran är för gammal och stöds inte av senaste uppdateringen. En del av dessa datorer är bara 3 år gamla. Ofta hamnar de i en startloop som inte går att komma ur. Man kan uppdatera BIOS om man ens kommer in i BIOS:

Dåligt av Microsoft att deras os inte fungerar också på äldre datorer och ännu sämre att man inte innan talar om vad den nya uppdateringen kräver och att man kan välja bort den. För de flesta som har "Home" där uppdateringen "bara" misslyckades kommer att uppdateras med samma uppdatering om och om igen tills man ger upp och slänger datorn.

Om inte Microsoft fixar detta kommer Linux att få ett rejält uppsving.

Återkommer när jag testat datorn med uppdaterad bios.

Eftersom det är maskinvaruproblem postar jag detta också i tråden för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Min dotters dator har varit på undersökning.

BIOS:en uppdaterades till senaste som teknikern sade är vad senaste uppdateringen av Windows kräver.

Han sade också att de fått in flera datorer som inte fungerar efter senaste Windows uppdatering. Han sade att orsakerna till de flesta av dem är att hårdvaran är för gammal och stöds inte av senaste uppdateringen. En del av dessa datorer är bara 3 år gamla. Ofta hamnar de i en startloop som inte går att komma ur. Man kan uppdatera BIOS om man ens kommer in i BIOS:

Dåligt av Microsoft att deras os inte fungerar också på äldre datorer och ännu sämre att man inte innan talar om vad den nya uppdateringen kräver och att man kan välja bort den. För de flesta som har "Home" där uppdateringen "bara" misslyckades kommer att uppdateras med samma uppdatering om och om igen tills man ger upp och slänger datorn.

Om inte Microsoft fixar detta kommer Linux att få ett rejält uppsving.

Återkommer när jag testat datorn med uppdaterad bios.

Eftersom det är maskinvaruproblem postar jag detta också i tråden för det.

Ditt problem lät som mjukvaruproblem, får man BIOS post och den loppar efter denna är det windows som är boven. Låter knepigt att Windows skulle förstöra för bios (har hellt annan system, som inte ska påverkas vad för os du kör sen).

Kör själv win 10 på en dator från 2005 mer eller mindre, det har hittills fungerat fint. Vet dock inte om jag fått apriluppdateringen än (har hindrat den uppdateringen komma in i burken). har pro så den skjuter uppdateringar 2 månader framåt och försökt hålla uppdateringstjänsten avstängd (MS aktiverar den själv då och då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ditt problem lät som mjukvaruproblem, får man BIOS post och den loppar efter denna är det windows som är boven. Låter knepigt att Windows skulle förstöra för bios (har hellt annan system, som inte ska påverkas vad för os du kör sen).

Kör själv win 10 på en dator från 2005 mer eller mindre, det har hittills fungerat fint. Vet dock inte om jag fått apriluppdateringen än (har hindrat den uppdateringen komma in i burken). har pro så den skjuter uppdateringar 2 månader framåt och försökt hålla uppdateringstjänsten avstängd (MS aktiverar den själv då och då).

Det är Apriluppdateringen som inte fungerar på äldre datorer och på vissa nyare.

Min dator gick sönder, det går inte alls att komma in i BIOS och då går det inte att uppdatera BIOS.
Min dotters dator klarar Apriluppdateringen men hade ett föråldrat BIOS. Nu har den ett nyare BIOS-programvara men jag har inte hunnit testa den ännu. Enligt teknikern skall den fungera nu.

Jag rekommenderar att du inte uppdaterar till April-uppdateringen. Jag tror inte din dator klarar det enligt vad jag lärt mig senaste dagarna.

Permalänk
Medlem

Hej är det någon annan en jag som har problem efter den senaste uppdateringen av Windows 10, version 1803? Varje gång jag ska starta datorn får jag efter att jag loggat in en svart skärm med endast asus gpu tweak som syns annars är allt svart kan se muspilen också. jag kan gå in i aktivitetshanteraren och se den också men när jag går ur den blir allt svart igen förutom gpu tweak. Ibland efter att jag går ur aktivitetshanteraren får jag upp den vanliga startskärmen annars måste jag starta om datorn och tillslut efter att jag gått in och ur aktivitetshanteraren så ser det ut som vanligt men det är väldigt frustrerande att göra så varje gång jag vill starta datorn. Vad är det för fel och vad kan jag göra? Går det gå tillbaka till en äldre version av windows eller är det bara att vänta och hoppas att många andra har samma problem så dom måste komma med en uppdatering snarast?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0r90:

Hej är det någon annan en jag som har problem efter den senaste uppdateringen av Windows 10, version 1803? Varje gång jag ska starta datorn får jag efter att jag loggat in en svart skärm med endast asus gpu tweak som syns annars är allt svart kan se muspilen också. jag kan gå in i aktivitetshanteraren och se den också men när jag går ur den blir allt svart igen förutom gpu tweak. Ibland efter att jag går ur aktivitetshanteraren får jag upp den vanliga startskärmen annars måste jag starta om datorn och tillslut efter att jag gått in och ur aktivitetshanteraren så ser det ut som vanligt men det är väldigt frustrerande att göra så varje gång jag vill starta datorn. Vad är det för fel och vad kan jag göra? Går det gå tillbaka till en äldre version av windows eller är det bara att vänta och hoppas att många andra har samma problem så dom måste komma med en uppdatering snarast?

Mvh

Glömde nämna att datorn blivit sjukt långsam att starta förut tog det nog inte en 1 sek från det att jag skrev in lösenordet till att den startade men nu står den och tänker i säkert 1 min innan allt blir svart