Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det var ingen superökning, i linje med föregående år. Summorna börjar bli hög per st bara. Procentuell var den inte hög.

Öhm, från mitten av mars till mitten av december så gick bitcoin från runt 1k till knappt 20k. Dvs 2000% på 8 månader...det klassar i alla fall jag som en raketuppgång. Året innan gick det från $300 till $900, dvs 300% vilket också är en extrem värdeökning men en bra bit ifrån 2000%. Jag har i alla fall svårt att tro att det inte finns ett visst mått av spekulation med i bilden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Klart det finns en risk, men mönstret är samma som alla åR som varit.

Dom med pengar utnyttjar det och marknaden följer.

Men att mönstret nu stämmer med slutfasen i en klassisk bubbla är inget som man ska bry sig om? Det är inget som dom med pengar är väl medvetna om och troligen utnyttjar? Varför ska man titta på det ena men inte det andra?

Men om du nu accepterar att det faktiskt finns en risk, varför skriver du då att:

"Krash detta år kommer inte på kartan alls. Det kommer inte på bra lång tid."

Jag undrar helt ärligt hur du får det att gå ihop?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Men att mönstret nu stämmer med slutfasen i en klassisk bubbla är inget som man ska bry sig om? Det är inget som dom med pengar är väl medvetna om och troligen utnyttjar? Varför ska man titta på det ena men inte det andra?

Men om du nu accepterar att det faktiskt finns en risk, varför skriver du då att:

"Krash detta år kommer inte på kartan alls. Det kommer inte på bra lång tid."

Jag undrar helt ärligt hur du får det att gå ihop?

Du gör exempel av vad alla i krypto skrattar åt. Det du säger har folk sagt i 8 år. Varje år. Detta har alla vetat ska hända, det är ingen bubbla som spricker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du gör exempel av vad alla i krypto skrattar åt. Det du säger har folk sagt i 8 år. Varje år. Detta har alla vetat ska hända, det är ingen bubbla som spricker nu.

Skillnaden nu ska väl då vara att flera av faktorerna för en bubbla finns där. Uppgången har noterats av media och det har blivit en snackis...om inte annat så får jag regelbundet spam-mail där jag kommer att tjäna fantastiska summor på bitcoin om jag bara klickar på länken i mailet. Det krävs en viss uppmärksamhet för att få folk att dras med och vilja bli rika snabbt för att kunna blåsa upp denna typ av bubbla. Men jag vet inte om det är en bubbla nu, precis som att du inte kan veta det heller. Man kan vara mer eller mindre övertygad om endera saken, men veta kan man inte förrän i efterhand.

Visst har det finns bubbelliknande kursrörelser tidigare, men som sagt så har jag i alla fall fått intrycket att den mediala uppmärksamheten varit betydligt större denna gång vilket också gjort allmänheten mer nyfiken. Båda två komponenter som ökar risken för spekulationsdriven kursuppgång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Skillnaden nu ska väl då vara att flera av faktorerna för en bubbla finns där. Uppgången har noterats av media och det har blivit en snackis...om inte annat så får jag regelbundet spam-mail där jag kommer att tjäna fantastiska summor på bitcoin om jag bara klickar på länken i mailet. Det krävs en viss uppmärksamhet för att få folk att dras med och vilja bli rika snabbt för att kunna blåsa upp denna typ av bubbla. Men jag vet inte om det är en bubbla nu, precis som att du inte kan veta det heller. Man kan vara mer eller mindre övertygad om endera saken, men veta kan man inte förrän i efterhand.

Visst finns det bubbelliknande kursrörelser tidigare, men som sagt så har jag i alla fall fått intrycket att den mediala uppmärksamheten varit betydligt större denna gång vilket också gjort allmänheten mer nyfiken. Båda två komponenter som ökar risken för spekulationsdriven kursuppgång.

Nej där har du fel igen. Svensk Media har utnyttjat det för att sälja i samband med att bitcoin når summor som drar ögonen åt sig.

Det är vardagsmat i övriga länder för 2-3 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Nej där har du fel igen. Svensk Media har utnyttjat det för att sälja i samband med att bitcoin når summor som drar ögonen åt sig.

Det är vardagsmat i övriga länder för 2-3 år sedan.

Det är möjligt att det skrivits om det i andra länder redan tidigare, men med tanke på prisuppgången så har troligen hypen ökat rejält även utomlands under föregående år. Finns ingen anledning att tro att utländsk media inte uppmärksammat detta på samma sätt som svensk media. Jag har svårt att tro att den typ av uppgång som varit INTE innefattar ett rejält mått av spekulation, speciellt då det inte finns något vettigt sätt att faktiskt beräkna vad kryptovalutor borde vara värda. Men som sagt, jag vet inte och försöker vara noggrann med att poängtera detta.

Permalänk
Medlem

Känns som det börjar lugna sig lite tillslut, sitter mycket och tittar på Eth/usd.
Jag kan undra vad det är som gör att Ethereum aldrig tar sig under 790 USD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Känns som det börjar lugna sig lite tillslut, sitter mycket och tittar på Eth/usd.
Jag kan undra vad det är som gör att Ethereum aldrig tar sig under 790 USD.

Denna nedgången är en generell nedgång, således är det ingen valuta som går ner procentuellt mycket mer än dom andra (* med undantag)

Bitcoin styr upp/nedgång för tillfället. Får se nu om den dyker under 8000 på riktigt, den ligger lite latent just nu.

Permalänk
Medlem

@Xcm: Yes sitter och kollar eth just för den är den enda intressanta att köpa i.
Den dock går eth marginellt bättre än BTC just nu.

Dock så går Nano dåligt vilket är tråkigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

@Xcm: Yes sitter och kollar eth just för den är den enda intressanta att köpa i.
Den dock går eth marginellt bättre än BTC just nu.

Dock så går Nano dåligt vilket är tråkigt.

Ingen av valutorna visar sin riktiga skepnad idag.

NANO och ICON är inga problem, man sitter väldigt bra med dessa två.

Vill du ha en bättre än Ethereum så går du in i NEO. NEO är som Ethereum men NEO väljer själva ut vilka som får göra applikationer. Dvs alla ICO'er som skapas till NEO är kvalitativa och har genomgått total-kontroll i källkod och allt därtill.

Ethereum släpper in vad som helst.

Neo och ICON är sydkoreas kärleksbarn, dom är extremt starka där. Och Sydkorea är kryptolandet #1.

Permalänk
Medlem

@Xcm:
ICON är väll inte ens listad på en koreansk exchange än va?

Sitter och hodlar mina ICON för livet just nu. Kollar man blockfolio charten så är det ingen rolig syn önskar jag sålde dagen innan summit så jag kunde dubbla mitt portfolio(alltid lätt o va efterklok när de kommer till investeringar) Men är helt säker på att vi kommer upp i highs ganska snart igen. Något senare än vad jag trodde i december dock men men.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Haha damn mina 10k har förvandlats till skitpengar på 3 veckor xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nere på 7k...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad händer med krypto nu? Allt har ju rasat så inihelvete de senaste dagarna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

Vad händer med krypto nu? Allt har ju rasat så inihelvete de senaste dagarna.

Jag har inte lagt någon större tid vid funderingar, men det är väl två huvudalternativ som är av relevans nu.
Antingen droppar det en bit tills det når en botten och vi är väl där snart. Har sett liknande nedgångar varje år innan.
Eller så blir känslan av oro större tillsammans med att det svänger i övriga finansvärlden just nu och då kanske krypto och aktiemarknandens fall påverka varandra vilket kan bli en ordentlig dans nedåt under året...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Hymer: Många tror att alla dåligt insatta som köpte tidigare iår när bitcoin låg högt säljer av sin crypto och drar sig ur.
Sen har det varit två stora nyheter som skrämt folk.
1. fler och fler banker bannar folk att köpa crypto på kredit vilket jag tycker låter väldigt sunt ?
2. Kina gör mer och mer ansträngningar för att hålla kvar folks pengar i landet och inte utomlands och försöker stoppa folk från att köpa crypto där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Haha damn mina 10k har förvandlats till skitpengar på 3 veckor xD

Skrivet av DozeN:

Nere på 7k...

Skrivet av Hymer:

Vad händer med krypto nu? Allt har ju rasat så inihelvete de senaste dagarna.

Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte lagt någon större tid vid funderingar, men det är väl två huvudalternativ som är av relevans nu.
Antingen droppar det en bit tills det når en botten och vi är väl där snart. Har sett liknande nedgångar varje år innan.
Eller så blir känslan av oro större tillsammans med att det svänger i övriga finansvärlden just nu och då kanske krypto och aktiemarknandens fall påverka varandra vilket kan bli en ordentlig dans nedåt under året...

Som vanligt, det är en nedgång. Har ni investerat så håll i pengarna. Har ni inte investerat: skjut in pengar. Det är mitt tips.

Håll pengarna och invänta hösten, resultaten kommer.

Valarna inom krypto kommer inte låta värdet sjunka mycket mer, det är chicken race om vem som kan låta bitcoin gå så långt ned som möjligt, sen drar dom igång en rush. Frågan är om det blir en Bitcoin uppgång eller om ALT-coinsen kommer hänga på.

Investeringarna är långvariga så det är bara strunta i att uppdatera priset och invänta bättre tider, kort och gott.

Ni förstår nog hur mycket pengar det handlar för dom som har mycket bitcoin. Dom styr marknaden helt, och kan trycka upp den exakt när dom vill.

Permalänk
Medlem

Alltså när ETH dubbleras i värde på några veckor så är allt som det ska men om det sedan halveras igen så blir alla oroliga. Det är ju mycket volatila saker så inget konstigt. Trenden över lång tid har länge varit uppåtgående så ta det lugnt.

Dessutom så uppmärksammas krypto mer och mer i mainstream media och många vill in med ett ägande i en marknad med begränsat antal coins (även om de sakta ökar). När fler vill ha av något med begränsad tillgång så gissa vad vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Valarna inom krypto kommer inte låta värdet sjunka mycket mer, det är chicken race om vem som kan låta bitcoin gå så långt ned som möjligt, sen drar dom igång en rush. Frågan är om det blir en Bitcoin uppgång eller om ALT-coinsen kommer hänga på.

Coins med mindre market cap måste ju vara lättare att manipulera med stort kapital tänker man. Om det stämmer är ju altcoins smartare att satsa på än bitcoin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Alltså när ETH dubbleras i värde på några veckor så är allt som det ska men om det sedan halveras igen så blir alla oroliga. Det är ju mycket volatila saker så inget konstigt. Trenden över lång tid har länge varit uppåtgående så ta det lugnt.

Dessutom så uppmärksammas krypto mer och mer i mainstream media och många vill in med ett ägande i en marknad med begränsat antal coins (även om de sakta ökar). När fler vill ha av något med begränsad tillgång så gissa vad vad som händer?

Yes, men många som inte varit med tror att detta är något utöver det vanliga. Men detta är daglig basis i kryptovärlden, det är bara vänja sig om man vill investera i kryptovalutor.

Låt inte känslor ta över, lita på dina investeringar och sälj inte förrän du gått plus.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är för många som get sig in med pengar dom inte kan tänka sig förlora.
Nu drar dom sig ur med stort hål i plånboken och inte pengar till räkningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Coins med mindre market cap måste ju vara lättare att manipulera med stort kapital tänker man. Om det stämmer är ju altcoins smartare att satsa på än bitcoin.

På sätt och vis. Men dom tjänar pengar på att personer köper i uppgångar och säljer i nedgångar.

Därför trycker dom på valutor som en typisk svensk/sweclocker ser i media, dom köper, men säljer i nedgång då dom tror att marknaden är volatil för att priserna går upp/ner så mycket. Dom med mycket pengar ökar sin totala kassa med 5 eller upp mot 20x sina pengar.

Anledningen till att detta inte sker i aktiehandel är för att det är strikt förbjudet att pumpa valutor. Dock är det ej reglerbart i kryptohandel.

Om Qtum pumpas så kommer man inte få med media helt enkelt.

Det är "Anti-krypto" personer som test-investerat i hyper som valarna tjänar sina pengar på.

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Då får man skylla sig själv xD Läste om en snubbe på flashback som tog blancolån för att köpa Bitcoin när den var uppe på typ 150k

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Jag tror det är för många som get sig in med pengar dom inte kan tänka sig förlora.
Nu drar dom sig ur med stort hål i plånboken och inte pengar till räkningar.

Helt korrekt. Detta är vad som genererar pengar till dom med mycket pengar. Därför ser marknaden volatil ut. Folk med lika mycket pengar som hela länder är det som styr. (Pump and dump basically).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@Cadtekniker: Då får man skylla sig själv xD Läste om en snubbe på flashback som tog blancolån för att köpa Bitcoin när den var uppe på typ 150k

Jag själv har blancolånat för Cryptovalutor, dock på väldigt lågt pris. 3-4% ränta per år, det är inga problem att dra igen med kryptovalutor, speciellt inte 2017/2018/2019.

runt 15k. Som idag är strax runt 100k efter knappt halvår.

Permalänk
Medlem

@Hymer: Kalla mig korkad men jag har väldigt svårt att förstå hela grejen med kreditkort, blancolån och avbetalningar.
Hur kan man få för sig att det är en bra idé ?

Permalänk
Medlem

@Xcm: Har du kvar lånet ?
isf varför ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

@Xcm: Har du kvar lånet ?
isf varför ?

Då jag anser att resterande del att amortera gör sig bättre investerade än återbetalda. Hade det kostat mer än det smakat så hade jag betalat av det på direkten.

Sen ser jag inte 15.000 som en direkt risk om något skulle hända helt enkelt, hehe

Permalänk
Medlem

@Xcm: Nej 15k är ju inga jättesummor speciellt inte om du bara har 4% ränta och bara 50kr räntekostnad per månad.