Permalänk
Medlem

Mining rig dör varje timme

Hej!

Har byggt en rig med följande komponenter:
6st 1080 ti
2st corsair 850w
intel core i3 8100
asus z370-p prime
4gb ram

Dock så dör datorn ca en gång i timmen och jag har ingen aning vad som kan orsaka det. Datorn är undeklockad så drar endast ca 180-200w per grafikkort. Grafikkorten går på höga fläktvarv (90) och håller låga temperaturer. Temperaturerna på korten går aldrig över 65 grader. Har ändrat alla inställningar i windows så att skärmen aldrig släcker, windows aldrig går i sleep mode osv. Nätet är trådat så skall inte vara några problem men det verkar som att internet dör innan datorn. Kör nätverket via elnätet via en sk powerline. Använder teamwiever för att kontrollera datorn.

Är det någon som vet vad problemet skulle kunna vara? Har verkligen ingen aning och känns mycket jobbigt att behöva sätta igång allting igen varje timme.

Permalänk
Medlem

Exakt efter 60 minuter? Eller nehe, ca en gång i timmen skrev du... Då borde det ju inte vara inställning i datorn.

Efter avstängning, är det bara att starta igen då och den kör en timme till? (För i så fall är det ju inte någon temperatur.

Permalänk
Medlem

@Cruceuz:

Det står inget i Eventloggen?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Tazadar:

Fick upp ett meddelande där det står

gpu_id 1 69 2 unspecified launch failure
Gpu 1 unresponsive - check overclocking
cudamemcpy 1 failed

detta hände efter att den rullat stabilt ca 50 min och temperatur på 52 grader.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att du har underklockat / undervoltat dina GPUs till en instabil nivå.

Permalänk
Medlem

Prova de här, Dra ner powerlimit till 75% och höj minnet ca 300Mhz låt gpu clock vara på 0.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Min amatörgissning säger att det är överklockningen som kanske är lite fel?

Vilka inställningar kör du på?

Permalänk
Medlem

@hg: Kör dem på följande:
Power limit: 65
core clock + 120
mem clock 0
fan speed 90

har ni rekommendationer på bättre överklockningar? Får ej dra för mycket ström då nätaggen endast är på 850w. Så varje kort får inte dra mer än ca 200-250w.

Permalänk
Medlem

Det är kört. Sälj dina 1080 Ti:s på marknaden för 4000kr styck. #mindcontrol

Permalänk
Medlem

@napahlm: Gissar att du själv är extremt intresserad av att offra dig att köpa dem också?

Permalänk
Medlem

Provade sänka till:

Power limit 65
Core +65
Mem clock -300
Fan speed 90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@hg: Kör dem på följande:
Power limit: 65
core clock + 120
mem clock 0
fan speed 90

har ni rekommendationer på bättre överklockningar? Får ej dra för mycket ström då nätaggen endast är på 850w. Så varje kort får inte dra mer än ca 200-250w.

Läs mitt inlägg lite högre upp. på mina kort så kan jag inte höja core clock alls. Och mem clock ska ge mer prestanda en core clock ändå.

Jag kör:
Power limit: 75%
core clock: 0
mem clock: +300
fan speed: auto med manuell fläkt kurva

Jag kör 3 kort på ett 850w nätagg

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@napahlm: Gissar att du själv är extremt intresserad av att offra dig att köpa dem också?

Har svårt att överge mitt kära AMD men för det priset så kunde jag kanske gjort ett undantag. Skämt åsido.
Hoppas ditt problem löser sig. Jag kan inget om mining

Permalänk
Medlem

Har nu spelat in via teamwiever och märkt följande saker:
Test 1:
Vid 48:41 så går gpu 1 från 66 till 0 grader inom loppet av några sekunder enligt nicehash loggen. Därefter fryser datorn och dör efter ca 1 minut.

Test 2:
datorn fryser på 18:36 och dör 2 minuter senare.

Permalänk
Inaktiv

Disken kanske överhettas? Hade liknande mönster med en m2

Permalänk
Medlem

Glöm inte att risers drar ström med.
Se till att alla risers sitter i som de ska. Och enligt vad jag har läst så har folk haft problem med risers som inte funkar.

Vad minar du för nåt?

Jag kunde inte klämma in 3st 1080tis till ett nätagg på 850w platinum inkl moderkortet osv.
Fick koppla in det sekundera 850w.

Testa att koppla in 2 Gpus till ett PSU, och 2 st till det andra.
Att den bara lägger ned så där kan vara strömförsörjningen.

Har haft lite strul med nicehash senaste dagarna då datorn fryser helt plötsligt sedan jag bytte chassi, drog ned till 90% power och har gått bra sedan dess. Men ändå bytt från nicehash, testar annat just nu.

Är själv rätt så ny med mining förresten.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, med att den börja frysa. Men det jag experimenterar är min Power Limit, den låg på 90%, och har nu höjt till 100% i MSI afterburner. Då jag istället har ändrat till att den inte får passera X i temperatur. Just nu har Rigen gått i 24h, utan något frys, vilket inte klarade av innan jag hade inställt på 90% i powerlimit. Jag använder mig utav 2st PSU's på 850 watt var och 6st Palit 1080s.

Om du undervoltar korten, kan även skapa någon typ av osäkerhet till korten, så något du ska testa är att höja din Power Limit, och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

Hej!

Har byggt en rig med följande komponenter:
6st 1080 ti
2st corsair 850w

Kanske är lite offtopic men hur lyckades du med att plugga in allt?

Corsair 850W = 4x 6+2 PCIE (vad jag vet ivf)
2 PSU = 8x 6+2 PCIE

6x 1080Ti = 12x 8-pin
6x risers = 6x 6-pin

8 "sladdar" in i 18 kontakter? Länka vilka splitters du använder och hur du daisychainat dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@hg: Kör dem på följande:
Power limit: 65
core clock + 120
mem clock 0
fan speed 90

har ni rekommendationer på bättre överklockningar? Får ej dra för mycket ström då nätaggen endast är på 850w. Så varje kort får inte dra mer än ca 200-250w.

Varför bara inte köra på standardklock? För hög elräkning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Hade jag varit du hade jag provat att utesluta något kort. tex prova minea med hälften kort sen öka det. Fortsätter det så prova ända tills du kört varje kort för sig själv. Därefter prova med riser du vet fungerar. Annars sen börja koppla på dem en efter en, om det är psun som inte pallar att leverera? Samt mät hur mycket den drar från vägguttaget

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Kanske är lite offtopic men hur lyckades du med att plugga in allt?

Corsair 850W = 4x 6+2 PCIE (vad jag vet ivf)
2 PSU = 8x 6+2 PCIE

6x 1080Ti = 12x 8-pin
6x risers = 6x 6-pin

8 "sladdar" in i 18 kontakter? Länka vilka splitters du använder och hur du daisychainat dom.

Psuen bör ha 3st 8+8pin kontaker, x2 = 12 kontakter!
Sen risersen brukar ha adapter kabel till molex eller sata Så kör iaf jag

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

@Cruceuz: Vad minar du?
Edit: såg nicehash

Drar du ner power limit till 65% lär inte gpu:n ens hålla original klocken, så du behöver inte höja din gpu alls

Så om den dör är det för den få för lite power / för hårt klockad.
Hade liknande problem när jag klockade mina minnena för högt på ena gpu:n, fick 2mh/s på två av korten.
Sänkte lite på klocken och allt gick bra.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Psuen bör ha 3st 8+8pin kontaker, x2 = 12 kontakter!
Sen risersen brukar ha adapter kabel till molex eller sata Så kör iaf jag

Juste, glömde bort molex och sata.

Jag trodde 3st 8+8 var för corsairs 1000W och uppåt? Eller var det 4, och 850W hade 3? Kanske jag som gjorde en tankevurpa från första början.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Juste, glömde bort molex och sata.

Jag trodde 3st 8+8 var för corsairs 1000W och uppåt? Eller var det 4, och 850W hade 3? Kanske jag som gjorde en tankevurpa från första början.

Kanske skiljer olika på 850wattarna men min jag köpte för en månad sen fanns där 3x gpu kablar

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Har nu löst problemet. Det var mycket enklare än jag trodde. Laddade helt enkelt ner en gammal verision av nicehash och körde på ewbf algoritmen istället för equihash. Det finns två anledningar till att jag sänkt strömmen till den som frågade. Dels att datorn står i ett litet utrymme så korten blir alldeles för varma om jag har power limit över 75-80. Dessutom kör jag tre kort på ett nätagg tillsammans med resten av systemet och känns lite sådär att ligga precis på gränsen av nätaggets kapacitet.

Permalänk
Medlem

Den här jävla datorn bara fortsätter att krångla... Som jag skrev löste jag problemet. Fungerade bra i 2-3 dagar och har nu gått tillbaka till samma problem. Datorn dör, ibland efter en kvart, ibland efter 2 timmar. Korten har även börjar underklocka, så får nu endast ut 2300 sol/s på 6st 1080ti. Borde ligga runt minst 3600 sol/s. Hopplöst. Har någon en aning om varför den beter sig så konstigt? Bör jag helt enkelt ta isär allt och ominstallera windows och hela köret?

Permalänk
Medlem

Beskriv hur du har kopplat alla strömkablarna i grafikkort och risers. Ladda gärna upp bilder på hela riggen också.

Permalänk

Pröva mina utan kort nr 0, samma fel?
Slå på kort 0 stäng av kort 1, Samma fel?
Slå på kort 1, stäng av kort 2 osv osv osv

snart vet du om det är ett av korten som strular

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@napahlm: Gissar att du själv är extremt intresserad av att offra dig att köpa dem också?

Jag är inte omöjlig , jag kan ta 2 för 8 laxar.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

@Trebsor:

Har kopplat följande:

PSU 1:
Grafikkort 1,2,3
CPU
Moderkort
3st PCIE risers
Hårddisk

PSU 2:
Grafikkort 4,5,6
3st PCIE risers

sedan en add2psu som kopplar ihop de två nätaggen.

Har för tillfället följande siffror.

Gpu 0: 398 sol/s
gpu 1: 436 sol/s
gpu 2: 425 sol/s
gpu 3: 59 sol/s
gpu 4: 561
gpu 5: 584

Kort 3,4,5 (egentligen kort 4,5,6) har alltså betydligt högre siffror bortsett från gpu 3 (gpu 4). Vilket är konstigt då alla kort igår låg runt 600 (förutom gpu 3 (gpu 4) som ligger på 59 sol/s och alltid legat långt under de andra). Datorn är inte min utan står hos en polare så därför jobbigt att behöva åka dit och aktivt pilla på datorn. Skall dock byta PCIe riser på det extremt underpresterande kortet när jag får tid.

Överklockningar för samtliga kort ligger på följande:
Power limit: 75
temp limit: 74
core clock: 0
Memory clock: + 200
Fan speed: 90