Vad behövs för att kunna livestreama med 100fps +

Permalänk

Vad behövs för att kunna livestreama med 100fps +

Moderkort, cpu, gpu och ram

Nuvarande burk innehåller en i5 4690K, 8Gb ram och en gpu i R9 200 serien och enligt
personen som använder denna burk så hänger den inte med alls

Permalänk
Medlem

@peckapecan: Vilket spel vill du streama 100+ fps??
Men till att börja så behöver du nog inte mer än 16gb RAM, samt moderkort spelar ingen större roll så länge det passar med CPUn
Men som lowngcawt sa, vilka sidor stöder 100fps+ stream?

Edit: la till lite info

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Vilken streamingsida stödjer ens över 60fps?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peckapecan:

Moderkort, cpu, gpu och ram

Nuvarande burk innehåller en i5 4690K, 8Gb ram och en gpu i R9 200 serien och enligt
personen som använder denna burk så hänger den inte med alls

Jag antar att fps i ämnesraden blev lite fel.
Så för att hjälpa dig lite iaf. Du vill iaf ha en i7. Det viktigaste är att cpu klarar flera saker samtidigt när du ska streama i bra kvalitet. Det är nog där dagens brukare av datorn märker av problemet.

Ska du få bra fps i spelen också, då krävs ett bra grafikkort. Där är det bästa att veta vilka spel som spelas. För vissa spel är mycket beroende av vilken processor du har medans andra är beroende av grafikkortet.

Permalänk

Ok, har nu kollat lite med den person som ska använda detta mer exakt vad han menar.

Han ska alltså streama Overwatch i 720/1080p utan att det uppstår en massa lagg, det var det som detta handlade om

Själv är jag totalnoob när det gäller det här.......

Permalänk
Medlem

Då är det en hexacore du måste ha, med 12 trådar, som minst.

Detta begränsar urvalet till en Intel i7 8700K eller AMD R5 1600X och uppåt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Alternativet är om han har en extra datorn liggandes med en 4-kärnig processor övers.

Då spelas spelet på en dator och via capturekort (kostar runt 1500 kronor) så plockar andra datorn upp bild+ljud och sköter streamen.

Keep in mind: Tittare ska kunna de-coda men framför allt ha bandbredden för att titta på streamen. så den generella regeln är att köra 1080p/30fps eller 720p/60fps

Finns mycket kunskap inom det här men annars håller jag med, en hexacore med SMT/HT och ett vettigt grafikkort. Sen utöver det vill du ha en lina som minimalt har 15 Mbit/s i uppladdningshastighet för annars räcker inte nätverket till för att ladda upp streamen

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

jag kör 1080ti | 7700k| 16gb ddr4 3000mhz | m.2 diskar | 100/100 |
och jag tycker att det laggar när jag streamar... men man får tänka på ett om du spelar med 144hz skärm så kommer det bli mycket för datorn.

jag hade en gammal dator med i7 2600k | GT 2500 | och ett capture card (elgato)
då körde jag OBS och elgato på "streaming datorn" och spelade på spel datorn för då av lastar du den.. det finns mer optimala sätt att få över data till en annan data utan capture card. tex via nätverk som kommer ge mer prestanda än ett capture card

fördelen med capture card är att det är en genväg..

___

kör du ett capture card på din speldator så kommer skillnaden inte bli stor (vilket är idiotiskt)
för obs och upplandningen till twitch kommer bli tungt för datorn

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Tack för svaren

Då det bara finns en dator att tillgå samt att den har några år på nacken så antar jag att det blir vettigast att uppgradera den.