Ryzen APU för mining

Permalänk
Medlem

Ryzen APU för mining

Vad tror ni om att köra Ryzen APU för mining? Sitter ju ett överklockningsbart VEGA chip i.

Tänk på att billigaste versionen kostar bara 1000kr

Vad tror ni man skulle kunna få ut? 4-6MH/s ether?

(är inget jag kommer test, mest en intressant idé).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

APU, moderkort, RAM, USB-sticka..... 2500kr?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Ja +/- några 100kr.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Implor:

Vad tror ni om att köra Ryzen APU för mining? Sitter ju ett överklockningsbart VEGA chip i.

Tänk på att billigaste versionen kostar bara 1000kr

Vad tror ni man skulle kunna få ut? 4-6MH/s ether?

(är inget jag kommer test, mest en intressant idé).

Raven ridge har så vitt jag vet inte släppts? Och priser än så länge okänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Raven ridge har så vitt jag vet inte släppts? Och priser än så länge okänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Släpp 12 feb. $99 för 2200G och $169 för 2400G. Så säger de "officiella" läckorna :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Datavetare

Är egentligen helt meningslöst att använda en APU för CPU-mining. Varför?

Ethereum är specifikt designad för att vara "memory hard". Rent praktiskt betyder det att största flaskhalsen är effektiv minnesbandbredd.

Att AMDs CPUer är riktigt effektiva för Ethereum har väldigt lite att göra med att GCN på något sätt skulle vara superbra till GPGPU jämfört med andra GPUer (i praktiken, jämfört med Nvidias GPUer).

I stället kommer det av att Nvidia kommit lägre med minneskomprimering som fungerar bra för det dessa GPUer primärt byggdes för, d.v.s. köra spel och liknande. Sättet Ethereum använder RAM gör alla former av minneskomprimering helt värdelöst, vilket betyder att det som spelar roll är rå minnesbandbredd och den är klart högre hos AMDs GPUer jämfört med Nvidias GPUer i samma prisklass.

Så vad har allt detta att göra med CPU-mining? Anledningen att GPUer är långt mer lämpade för mining jämfört med CPUer är därför att GPUer har långt mer minnesbandbredd kontra resurser spenderat på övriga delar jämfört med en CPU.

Utan att ens blanda in iGPU-delen kommer man kunna maxa den minnesbandbredd som är tillgänglig för CPU-kretsen. Din gissning på 4-6 MH/s är nog väldigt nära vad man kommer se i praktiken. Teoretisk maximal prestanda för dual-channel RAM är

  • DDR4 2400 MT/s - 4,7 MH/s

  • DDR4 3200 MT/s - 6,3 MT/s

  • DDR4 3600 MT/s - 7,0 MT/s

  • DDR4 4333 MT/s - 8,5 MT/s

Detta är teoretisk max, säg att man får ut upp till 85-95 % av detta i praktiken (lär minska ju snabbare RAM man använder).

Så det billigaste och antagligen mest energieffektiva CPU-miningrigg man kan bygga är det billigaste Z270 moderkort som man kan hitta kombinerat med den billigaste Pentium CPUn, går att få för runt 1300-1400 kr ihop. Sedan köper man det snabbaste minne man kan hitta och hoppas skiten bootar.

Är målet specifikt att köra på en AMD APU får man göra lite research på en bra moderkortskombo och riktigt snabbt RAM. Lär bli rätt mycket samma MH/s rate vare sig man kör med CPUn eller GPUn då flaskhalsen är RAM-bandbredd.

Behövs minst 8 GB RAM, över 3600 MT/s drar priset iväg rejält så lägg på minst 1200 kr för 8 GB 3600 MT/s (det är det billigaste alternativet, så kanske inte någon garanti att man faktiskt kan köra på den hastigheten). Det borde kunna ge ~6 MH/s.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska man mina effektivt på CPU så väljer man en kryptovaluta som har en algoritm som passar CPU. Exempel är cryptonight som även går att mina på GPU (AMD Vega ger uppåt 2000 H/s). Ryzen 7 är en bra CPU för mining. Min Ryzen 7 1700 ger 500 H/s och strömförbrukningen ökar då ca 60 W från väggen. Då är det utan överklockning.

Kan väl ge sisådär 40$ / månad med cryptonight.
http://minecryptonight.net/

Men just nu minar jag algoritmen Argon2d som ger ca 45 kH/s med min Ryzen 7.
http://crds-calulator.000webhostapp.com/
Nuvarande pris är 0,165$/CRDS och med 45 kH/s ger det enligt kalkylatorn 5,80 $ / dygn (ca 46 kr/dygn.
Men den drar ca 60W mer från väggen jämfört med idle så vinsten kanske blir 44 kr/dag (datorn står ändå alltid på). Man har tjänat in en Ryzen 7 1700 på ca 66 dagar. Fast jag tror inte denna lönsamheten håller i sig i längden. Men genom att optimera val av algoritm och kryptovaluta som kanske är övervärderad för tillfället så går det att få det hyfsat lönsamt åtminstone för stunden. Med lite tur har man tjänat in sin CPU efter ett halvår (mer realistiskt än 66 dagar).

Så för CPU väljer man algoritm anpassad för CPU. För GPU väljer man något annat som passar GPU. En APU blir då troligtvis en halvkass kompromiss som varken är optimal som CPU eller GPU.

Edit: Glömde kryssa i "use block spacing" i kalkylatorn så jag fick rätta siffrorna lite.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Min Ryzen 7 1700 ger 500 H/s och strömförbrukningen ökar då ca 60 W från väggen. Då är det utan överklockning.

Jag får upp 365 ungefär på min 1700 med alla kärnor på 3,7. Har du ändrat något? Jag installerade bara nicehash miner och valde cpu.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Jag får upp 365 ungefär på min 1700 med alla kärnor på 3,7. Har du ändrat något? Jag installerade bara nicehash miner och valde cpu.

En tråd per 2 MB CPU-cache så 8 trådar är optimalt (16 MB L3). Jag kör xmrig miner då den gett bästa hashrate för mig. Jag kör helt utam överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vad tror ni om att köra Ryzen APU för mining? Sitter ju ett överklockningsbart VEGA chip i.

Tänk på att billigaste versionen kostar bara 1000kr

Vad tror ni man skulle kunna få ut? 4-6MH/s ether?

(är inget jag kommer test, mest en intressant idé).

Skrivet av ronnylov:

En tråd per 2 MB CPU-cache så 8 trådar är optimalt (16 MB L3). Jag kör xmrig miner då den gett bästa hashrate för mig. Jag kör helt utam överklockning.

Problemet med APUer och interna GPUer är att de använder system RAM som är för långsamt. Snabbt minne är väldigt viktigt för de idag populära: Ethereum, Monero och Zcash.

Jag kör XMR-stak och kommer upp i ca 700 på Ryzen. Man ska köra 8 trådar och inte välja kärnorna bredvid varran (SMT)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Jag får upp 365 ungefär på min 1700 med alla kärnor på 3,7. Har du ändrat något? Jag installerade bara nicehash miner och valde cpu.

Skulle dock gärna vilja veta hur man laddar in config-filen i NiceHash. Provat lägga den i config-mappen men inte lyckats få programmet att ta in den. Får köra med att manuellt stänga av en tråd i varje kärna var gång jag startar programmet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Jag får upp 365 ungefär på min 1700 med alla kärnor på 3,7. Har du ändrat något? Jag installerade bara nicehash miner och valde cpu.

får upp min i 590h/s(ryzen 1700 3.9ghz) samtidigt som jag minear med xmr stack och lite inställningar. Dock värt att notera är att jag behövde aktivera large pages. Det gav mig en boost från 400 till 600 https://docs.microsoft.com/en-us/sql/database-engine/configur...

Permalänk
Medlem

@yrfhar: kör bara xmr stack/xmr rig och sen koppla den till ditt nicehash konto istället. Din cpu kommer endå bara minea cryptonight