Ja jag kan inte vara helt opartiskt eftersom jag själv har mitt kort ute på tradera nu.
Men som sagt innan så är det GTX 1060, 970, 980 samt AMD 480 eller 580 dessa kort jag hade kikat på om jag var du.
Jag vet att 1060 3gb modellen har varit nere i pris runt 1900 eller så, nytt på rea. Tyvärr har du kommit in i en liten dålig tid att handla grafikkort då både nypris och begagnat har börjat skena.
Men även ett beg 1050ti skulle kunna vara av intresse förutsatt att priset är det rätta.
Jag såg att du kikade på ett 1050 utan ti nytt för 1500-1800, det är ett riktigt dåligt kort till en mycket dyr prislapp.
Här har du ett prestandaindex du kan gå på så du får en bild av hur grafikkorten står sig mot varandra.
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...
Annars är ett tips om du tex vill kika på 1050ti, att googla "1050ti sweclockers" så brukar man komma direkt till ett större test av korten.
Det går även söka på korten på youtube så ser du hur det presterar.
Med det sagt så med ett GTX 1060, 970, 980 samt AMD 480 eller 580 så kommer du få riktigt bra prestanda.
Med ljudnivå så är i stort sett nyare bättre eftersom de generellt sätt drar mindre ström därmed alstrar de mindre värme iaf när det kommer till nvidia, amd verkar vara lite strömtörstigare, sen även välja kort med 2 fläktar eller mer så brukar det vara helt okey ljudnivå i de flesta fall.