Postnords nya regler för Kina-paket kan dröja

Permalänk
Medlem

Posten förlorar i dagsläget pengar på varje paket från kina. Problemet är att de begränsas i vilket porto de kan ta ut av avtal FN:s Universal Postal Union, grundat 1874, med vilket utvecklingsländer skulle få hjälp att dra igång postal verksamhet. Dessa förluster tvingar posten att höja portot på inhemsk post för att finansiera post från kina.

http://fortune.com/2015/03/11/united-nations-subsidy-chinese-...

Posten kan inte lämna UPU då detta är hur internationell post regleras, och ingen förändring kommer ske i närtid då UPU är lika seg som mänga andra delar av FN. Lösningen blir att straffa Kinaposten genom att ta ut en avgift för att kontrollera varje paket, och därmed i stort sätt döda post från kina. Post från Kina får istället säljas genom återförsäljare i europa som får betala normalt porto på paketen. PostNord är inte den enda som försöker hitta lösningar på detta, men detta är bland de hårdaste lösningarna på problemet.

Jag är positiv till lösningen. Det är idiotiskt som det är idag, och den här typen av konsekvenser skulle driva på snabbare förändringar i FN. Att subventionera utländska frakt så att den blir billigare än inhemsk är också väldigt dåligt ur en nationalekonomisk synvinkel.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Och som vanligt gäller https://sv.wikipedia.org/wiki/TANSTAAFL
Svenne-banan klagar över Postnords "nya" avgifter medans kineserna skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Saken är att det förmodligen kommer va billigare att köpa saker från Kina och låta det paketeras om i ett billigt EU land sen skickas till Sverige än att köpa saker här i Sverige. Dessutom kommer man kunna köpa större mängder på samma gång. Det innebär flera kan vara med på samma beställning och dela på fraktkostnaden. Det finns nog ett och annat land inom EU som inte tar ut "straffavgift" på Kina paket.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Sorry jag orkade tyvärr inte läsa hela ditt inlägg. Men man bör tänka på vilka fraktbolag man ska välja om man inte vill fastna i tullen. Jag vet att man inte ska välja DHL iaf. TNT vet jag inte mycket om. Men jag gissar på att man inte ska välja de heller. Och grejen är ju att Kina paketen skickas som "gift". Det finns inte en chans att man ska ha kvitto eller nåt underlag för betalning om man inte har köpt nåt.

Det må vara så i Sverige, men jag tror inte att detta är möjligt att göra så i Tyskland.
En kompis till mig i Berlin beställer rätt så regelbundet av Hobbyking.com i Kina och det blir alltid tullen eller GDSK han får brev av.
Han har inte lyckats beställa något i Kina dom senaste åren och slippa tullen för det. Oavsett hur liten värdet var.
Och han har beställt en massa kims krams under åren som gått.

Det slutar med att dom öppnar kuvertet/paketet och värderar sakerna som han sen kan hämta ut.
Det ser ut följande:
Ett inköpspris upp till 22 Euros: Ingen moms, ingen tullavgift.
Från 22.01 Euros till 150 Euros: Moms tillkommer
Från 150,01 Euros uppåt: Moms tillkommer plus den individuella tullen du skall betala för denna produkt.
Hur många procent det blir, är individuellt för produkten och är reglerat i TARIC-listan.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

När gjorde postnord och svenska staten nåt genomtänkt senast? Men skämt åt sido. Jag tror stenhårt på deras "nya" system kommer kunna "utnyttjas". Antingen kan man göra det jag skrev eller så kan man beställa massa skitbillga saker som man inte hämtar ut så postnords lager blir överfulla.

Det där får fanimig bli min strategi nu sedan Posten dirigerat om mig till att behöva hämta mina paket ute i förorten, när jag bor väldigt centralt. Att flooda deras caches. Man borde få välja/önska sitt postombud själv. Viss post går underligt nog till mitt reguljära ombud, men viss post går ut åt helvete. Känns nästan som ett övergrepp. Hellre då att de inte åtar sig uppdraget alls och meddelar avsändaren att "Nej, vi kan tyvärr inte åtaga oss att leverera paket till Mr. nanananaBatman. Eftersom vi är värdelösa får vi inte inräkna honom till vårt tjänsteutbud".

För hur kan man göra så (detta är försås okopplat till "Kinapost" men har ju med Postnord att göra): Postnord säljer tjänsten till moster Märta att de kan leverera hennes porslinstallrik till mig där jag bor, någonstans i Svealand. Sedan stoppar Postnord upp paketet i en mörk kiosk i Abisko, varpå de skickar en lapp hem till mig att jag är välkommen till Abisko för att hämta mitt paket. Har de verkligen följt sitt åtagande? Nu kan jag ha överdrivit avstånden en smula, men hur långt bort får de verkligen skicka min tallrik och fortfarande hävda att paketet har nått fram till mig? En skattkarta till var de gömt mitt paket är inte att ha levererat, särskilt inte om jag ska behöva ta mig långt långt bort. Jag är alltid snabb på att hämta min skit, tycker de kan straffa de som har lång medeltid stället.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det må vara så i Sverige, men jag tror inte att detta är möjligt att göra så i Tyskland.
En kompis till mig i Berlin beställer rätt så regelbundet av Hobbyking.com i Kina och det blir alltid tullen eller GDSK han får brev av.
Han har inte lyckats beställa något i Kina dom senaste åren och slippa tullen för det. Oavsett hur liten värdet var.
Och han har beställt en massa kims krams under åren som gått.

Det slutar med att dom öppnar kuvertet/paketet och värderar sakerna som han sen kan hämta ut.
Det ser ut följande:
Ett inköpspris upp till 22 Euros: Ingen moms, ingen tullavgift.
Från 22.01 Euros till 150 Euros: Moms tillkommer
Från 150,01 Euros uppåt: Moms tillkommer plus den individuella tullen du skall betala för denna produkt.
Hur många procent det blir, är individuellt för produkten och är reglerat i TARIC-listan.

Det borde man väl hypotetiskt kunna kringgå genom man köper varan för under 22 euro på kvittot och betalar resten på en separat betalning? Man kan då visa upp kvitto för paketet på under gränsen för moms? Typ kvitto för paket med x innehåll med y ordernummer på 20 euro. Betala sen 1000 på en annan betalning. Eller öppnar de paketen ändå även man har ett kvitto? Jag vet inte mycket om hur det funkar i Tyskland.

Skrivet av nanananaBatman:

Det där får fanimig bli min strategi nu sedan Posten dirigerat om mig till att behöva hämta mina paket ute i förorten, när jag bor väldigt centralt. Att flooda deras caches. Man borde få välja/önska sitt postombud själv. Viss post går underligt nog till mitt reguljära ombud, men viss post går ut åt helvete. Känns nästan som ett övergrepp. Hellre då att de inte åtar sig uppdraget alls och meddelar avsändaren att "Nej, vi kan tyvärr inte åtaga oss att leverera paket till Mr. nanananaBatman. Eftersom vi är värdelösa får vi inte inräkna honom till vårt tjänsteutbud".

För hur kan man göra så (detta är försås okopplat till "Kinapost" men har ju med Postnord att göra): Postnord säljer tjänsten till moster Märta att de kan leverera hennes porslinstallrik till mig där jag bor, någonstans i Svealand. Sedan stoppar Postnord upp paketet i en mörk kiosk i Abisko, varpå de skickar en lapp hem till mig att jag är välkommen till Abisko för att hämta mitt paket. Har de verkligen följt sitt åtagande? Nu kan jag ha överdrivit avstånden en smula, men hur långt bort får de verkligen skicka min tallrik och fortfarande hävda att paketet har nått fram till mig? En skattkarta till var de gömt mitt paket är inte att ha levererat, särskilt inte om jag ska behöva ta mig långt långt bort. Jag är alltid snabb på att hämta min skit, tycker de kan straffa de som har lång medeltid stället.

Man får va glad att paketet kommer fram. Borttappade paket är ganska vanligt.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Du har helt rätt med det du säger. Jag tror att Kina fullständigt skiter i svenska tullen eller Postnord, och Kinamannen som sålt varorna som han sen får tillbaka blir inte heller less på att kunna sälja allt tredubbelt.

Nu vet jag inte exakt hur Tyskland har löst det med Kinapaket från Wish och Banggood, iom jag aldrig har beställt något där själv, men jag vet att när jag importerar saker som privatman och inte via mitt företag, beror det på fraktbolag som jag väljer att låta det skicka med hur förfarandet blir.

Väljer jag DHL från Kina, får jag följande brev:
https://uploadix.de/image/Lna4Z.jpg

Där kan man sen låta varan deklareras hos tullen av GDSK och pröjsa 26,95 Euros per Paket genom att underteckna option "A"
Eller göra deklarationen helt själv med all papperskrig det för med sig genom att kryssa i den högsta checkboxen och INTE underteckna option "B" (Fast det står att man skall om man ska deklarera själv) och skicka ett foto som detta med DITT brev med nummer och adress på via E-Mail till GDSK.
Sen är det upp till dig att leta fram TARIC-Nummret till din produkt, fylla i tullens ATLAS online dokument, skicka skärmklipp/kopia av din Bank betalning/PayPal betalning till tullen samt klickbar länk i en .doc eller .odt fil som länkar till produktens sida av nätbutiken du köpt det ifrån.
Går inte detta för att du köpt av en OEM tillverkare som inte lägger ut priser på deras sida, skall du ange exakta modelbeteckningen samt full kontaktdata av OEM tillverkaren så tyska tullen kan göra en egen "privat" förfråga hos OEM tillverkaren för att kolla om du ljugit för dem eller inte.
Har du gjort allt detta, får du sen paketet hemskickat av DHL medans du inväntar tullens faktura på moms, tull och eventuella importavgifter.

Jag brukar ibland importera carbonfälgar, navsatser, snabbkopplingar, ekrar och nipplar för att bygga lättviktiga hjulsatser som jag sen donerar till sportföreningar som har ungdoms avdelningar som förbereder för Olympia eller andra internationella tävlingar.
Så jag har gått igenom det hela ett antal gånger själv.

Låter jag skicka grejorna via TNT-Express, får jag som privatperson ingen möjlighet att deklarera själv och behöver då betala omkring samma summa per paket till TNT för deklarationen.

Det har med att göra att TNT:s logistik centrum ligger utanför tullzonen där frakten anländer när den når tyskland.
Medans GDSK har sina lokaler inom tullzonen direkt på flygplatsen in Frankfurt Main.

Hade mycket bråk om detta med TNT och varför jag inte fick deklarera själv, fast lagen säkerställer att jag får det om jag vill.

Nu vet jag inte hurvida Postnord har sina lokaler inom svenska tullens tullzon eller om svenska lagar tilllåter ett annat förfarande.

Men en sak vet jag iaf, Kinas postföretag (oavsedd vilket) MÅSTE kräva kunden på fraktandelen till Tyskland ifrån första början.
Det betyder att min OEM tillverkare bakar in den tyska fraktandelen i fraktpriset. Annars skickar Tyska tullen tillbaka paketet.
Det finns avtal mellan tyska Staten och Kinesiska staten att detta måste följas på punkt och prick.
Tror att Tyskland är tillräcklick stor ekonomisk att "vi" kan sätta press på Kineserna.

Hur det är med Sverige och Kina, vet jag dock ej.

Avtalet som gör att postnord måste levera brevpost från Kina trots att de inte får betalt tillräckligt är bestämt internationellt i en organisation där i stort sett alla länder är med (Andorra är det inte).
Tyskland kan inte tvinga Kina att anta andra regler, helt möjligt att båda länderna kan enas om andra lösningar, USA har tex ePacket, men jag uppfattar det inte som att man kan förhandla bort orginalreglerna.

Detta gäller då för nationella postoperatörer (tex Postnord i Danmark och Sverige, USPS i USA, Royal Mail i Storbritannien, och Deutsche Post AG i Tyskland), det gäller inte för andra fraktbolag (UPS, FedEx, TNT-Express) och gissar att det inte gäller för dotterblog till nationella postoperatörer, som då tex DHL Express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Det borde man väl hypotetiskt kunna kringgå genom man köper varan för under 22 euro på kvittot och betalar resten på en separat betalning? Man kan då visa upp kvitto för paketet på under gränsen för moms? Typ kvitto för paket med x innehåll med y ordernummer på 20 euro. Betala sen 1000 på en annan betalning. Eller öppnar de paketen ändå även man har ett kvitto? Jag vet inte mycket om hur det funkar i Tyskland.

Man får va glad att paketet kommer fram. Borttappade paket är ganska vanligt.

Som jag fattat det, öppnar dom alla paket, oavsett storlek, Vikt och angivet värde.
Tyska tullen för en lista, där alla produkter som någonsin importerats av andra och dig listas upp med modellbeteckning, pris och nätbutik som sålde det.
Därefter taxerar dom värdet (medelvärde) ochså när inget pris är angiven. TEX om dom skickar paket som Gift.
Jag vet av folk som råkat på böter, för att "presentet" inte var förpackat som present inuti och för att den typiska "grattis till Födelsedagen" kortet saknades.

Må det nu vara så att du köpte något för 20 Euro, fast det var REA pris och det ligger normalt på säger vi 35 Euros, så måste du bevisa med direktlänk till Erbjudandet att det är fallet. Då slipper du avgifter och tull.

Mina Paket iaf har alltid en faktura med på utsidan i ett plasthölje, där produktens beteckning, pris och avsändare är med på samt fraktkostnadena.
Men jag har som sagt beställt väldigt dyra saker för flera tiotusentals Euro ibland.
Vet faktiskt inte om ett mobilskal har en räkning eller ett kvitto med i paketet.
Men öppnar gör dom iaf.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Som jag fattat det, öppnar dom alla paket, oavsett storlek, Vikt och angivet värde.
Tyska tullen för en lista, där alla produkter som någonsin importerats av andra och dig listas upp med modellbeteckning, pris och nätbutik som sålde det.
Därefter taxerar dom värdet (medelvärde) ochså när inget pris är angiven. TEX om dom skickar paket som Gift.
Jag vet av folk som råkat på böter, för att "presentet" inte var förpackat som present inuti och för att den typiska "grattis till Födelsedagen" kortet saknades.

Må det nu vara så att du köpte något för 20 Euro, fast det var REA pris och det ligger normalt på säger vi 35 Euros, så måste du bevisa med direktlänk till Erbjudandet att det är fallet. Då slipper du avgifter och tull.

Mina Paket iaf har alltid en faktura med på utsidan i ett plasthölje, där produktens beteckning, pris och avsändare är med på samt fraktkostnadena.
Men jag har som sagt beställt väldigt dyra saker för flera tiotusentals Euro ibland.
Vet faktiskt inte om ett mobilskal har en räkning eller ett kvitto med i paketet.
Men öppnar gör dom iaf.

Men asså jag fattar inte varför vi började snacka om Tyskland. Men till och med tullen måste väl fatta att det är omöjligt att visa direktlänk till en rea när rean är över?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Avtalet som gör att postnord måste levera brevpost från Kina trots att de inte får betalt tillräckligt är bestämt internationellt i en organisation där i stort sett alla länder är med (Andorra är det inte).
Tyskland kan inte tvinga Kina att anta andra regler, helt möjligt att båda länderna kan enas om andra lösningar, USA har tex ePacket, men jag uppfattar det inte som att man kan förhandla bort orginalreglerna.

Detta gäller då för nationella postoperatörer (tex Postnord i Danmark och Sverige, USPS i USA, Royal Mail i Storbritannien, och Deutsche Post AG i Tyskland), det gäller inte för andra fraktbolag (UPS, FedEx, TNT-Express) och gissar att det inte gäller för dotterblog till nationella postoperatörer, som då tex DHL Express.

Tyskland har som sagt satt press på Kina och talat om för dom att tullen höjs markant om detta inte slutar.
Tyskland är en stor marknad och den är viktig för Kina.
Vi har liknande avtal för paket från Kina som TEX USA har med ePacket. Dom är jättebilliga dom med, men iaf får Posten/DHL sin lilla andel.
Det är bara några enstaka cent som jag hört, men dom får iaf något.
Men oberoende på det, hamnar all post från Kina hos tullen.
Det var mcyket bråk om kunder på Ebay, som köpte från Kina och fick hämta ut sina kuvert som blev oppnad hos tullen.
Därför har Kinesiska handlare gått över till Lager i Tyskland, där som skickar ifrån med vanlig frakt och allt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Men asså jag fattar inte varför vi började snacka om Tyskland. Men till och med tullen måste väl fatta att det är omöjligt att visa direktlänk till en rea när rean är över?

Shame on me, det var jag som började med det. Men jag ville visa upp med exemplen från Tyskland, att det redan kommit regler för problemet om obetald frakt och paket som smyger undan tullen.
Så det kan hända att Sverige så småningom kommer försöka få fram liknande avtal med Kina.

Det med rean kan vara ett problem tror jag.
Men det är ju ochså så att du lär inte vara den ende som beställt denna produkt på rea. Så om andra har beställt samma produkt till samma rea pris, lär det inte vara nåt problem. Men är det en specialrea "only for you" lär dom bli misstänksamma.

Jag fick tex bevisa till tullen att jag importerade allt i syfte med donation till ungdoms idrotten och att inga avsikter för vinst spelar in.
Dom kom med en hel lista över allt jag importerade genom åren och ställde frågor.
Dom har nog sina databaser antar jag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men...Det vore kul (skrämmande?) att se hur mycket vi betalar i skatt för att driva in skatter. Hur mycket resurser läggs på att knipa åt medelsvensson så mycket det bara går?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Enkelt; Släng på en tusenlapp i avgift på alla försändelser så löser det allt. Det är ändå bara 200% skräp från Kina, för att inte tala om århundradets miljöbov detta är.

Skickades från m.sweclockers.com

En av mina senaste beställningar via Wish var ett sortiment med o-ringar för A/C-system till en kostnad av ungefär 1/5 mot i Sverige.

Förklara gärna hur det kan vara "århundradets miljöbov" att täta luftkonditioneringssystem som annars fortsatt läcka gas.

Tre senaste beställningarna: O-ringar för A/C, oljebeständiga o-ringar för motorer och sortiment med gummigenomföringar för elkablar. "200% skräp"? Berätta!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Borde det inte bara vara possitivt att vi handlar massa paket från kina? Det skapar ju arbetstillfällen och det älskar ju staten. Låt oss köpa kina saker anställ mer personal arbetslösheten sjunker staten får in mer pengar. och ja det kostar pengar att anställa folk men vafan kostar ett frimärke typ 9kr så drar de in lite pengar med så

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Vad man borde göra (det kanske redan finns?), är att starta en Kina-importfirma i något annat EU-land där dessa regler inte finns ännu, och sedan sälja vidare till Sverige.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Returtony:

Borde det inte bara vara possitivt att vi handlar massa paket från kina? Det skapar ju arbetstillfällen och det älskar ju staten. Låt oss köpa kina saker anställ mer personal arbetslösheten sjunker staten får in mer pengar. och ja det kostar pengar att anställa folk men vafan kostar ett frimärke typ 9kr så drar de in lite pengar med så

Mjaa. Här missar du nog en stor del av problematiken som varit uppe både i nyheter och i stora delar av tråden.
För nej. Postnord får inte betalt i nuläget för att hantera paketen från kina. Varje paket de hanterar går de mer back på. Så anställer de fler för att ta hand om fler paket så går de bara mer back. Staten skulle inte heller få in mer pengar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Här missar du nog en stor del av problematiken som varit uppe både i nyheter och i stora delar av tråden.
För nej. Postnord får inte betalt i nuläget för att hantera paketen från kina. Varje paket de hanterar går de mer back på. Så anställer de fler för att ta hand om fler paket så går de bara mer back. Staten skulle inte heller få in mer pengar.

Hade de gjort importdeklarationen hade de fått 100 kr för varje försändelse. Momsen staten går miste på är ett par miljarder och PostNord Sverige går med vinst. Kan omöjligen vara en dålig affär för PostNord att följa lagen och deras egna regelverk, det hela är en ledningsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vad man borde göra (det kanske redan finns?), är att starta en Kina-importfirma i något annat EU-land där dessa regler inte finns ännu, och sedan sälja vidare till Sverige.

Och då måste du betala svensk moms på försäljning till Sverige, och dessutom måste alla paket (du importerar) ha ett värde under 22 EUR och verksamheten i ett land som har den gränsen fram till 2021. 2021 försvinner möjligheten att undanta försändelser med mindre varuvärden i hela EU.

Hantering, moms och frakt blir inte gratis, så det finns ingen större vits i att hantera massor småprylar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Hade de gjort importdeklarationen hade de fått 100 kr för varje försändelse. Momsen staten går miste på är ett par miljarder och PostNord Sverige går med vinst. Kan omöjligen vara en dålig affär för PostNord att följa lagen och deras egna regelverk, det hela är en ledningsfråga.

Ja du har helt rätt.
Det är väl jag som inte uttryckt mig riktigt rätt/tydligt.
Jag tolkade inlägget jag svarade på som att lösningen var att ta in mer personal för paket alltid är av godo.
Men det är inte riktigt på personalfronten det har varit problem utan på inkomstfronten.

Om de sätter in system så att de kan hantera administrationen kring faktureringen för momsen och kontrollavgiften så lär kulorna trilla in för både postnord och staten, yes.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja du har helt rätt.
Det är väl jag som inte uttryckt mig riktigt rätt/tydligt.
Jag tolkade inlägget jag svarade på som att lösningen var att ta in mer personal för paket alltid är av godo.
Men det är inte riktigt på personalfronten det har varit problem utan på inkomstfronten.

Om de sätter in system så att de kan hantera administrationen kring faktureringen för momsen och kontrollavgiften så lär kulorna trilla in för både postnord och staten, yes.

PostNord Sverige går ganska bra, gamla Post Danmark som blöder.

Det de struntat är ju att importdeklarera, och då har de struntat i att få ersättningen de tar ut för importdeklaration. Det var kaos i terminalen innan Tullverket påpekade att de måste ta ut moms, så visst behöver de ny ledning och på vissa håll mer personal. Postbranschen i sin helhet har tappat hälften av sina anställda senaste 20 åren, omsättningen har dock ökat. Systemet de behöver för att kontrollera paketen och registrera informationen som behövs till importdeklarationen är anställda. Om det fortsättningsvis sköts som idag att man betalar via ombudet vid uthämtning eller om de skickar faktura spelar nästan ingen roll i sammanhanget. Andra speditörer skickar faktura för den delen.

Det är miljardbelopp från speditionsavgiften de struntat i att ta ut eftersom de struntat i att följa lagen. Du kan utan problem anställa några tusen nya medarbetare på Arlanda och Toftanäs för de pengarna, utan risk för att staten får skjuta till pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

PostNord Sverige går ganska bra, gamla Post Danmark som blöder.

Det de struntat är ju att importdeklarera, och då har de struntat i att få ersättningen de tar ut för importdeklaration. Det var kaos i terminalen innan Tullverket påpekade att de måste ta ut moms, så visst behöver de ny ledning och på vissa håll mer personal. Postbranschen i sin helhet har tappat hälften av sina anställda senaste 20 åren, omsättningen har dock ökat. Systemet de behöver för att kontrollera paketen och registrera informationen som behövs till importdeklarationen är anställda. Om det fortsättningsvis sköts som idag att man betalar via ombudet vid uthämtning eller om de skickar faktura spelar nästan ingen roll i sammanhanget. Andra speditörer skickar faktura för den delen.

Det är miljardbelopp från speditionsavgiften de struntat i att ta ut eftersom de struntat i att följa lagen. Du kan utan problem anställa några tusen nya medarbetare på Arlanda och Toftanäs för de pengarna, utan risk för att staten får skjuta till pengar.

Precis. Jag har skrivit lite om det här med danmark tidigare i tråden också.
Men det jag försökte säga var att man inte löser nuvarande system med att anställa fler. Det är fel i deras arbetsflöden och sätt att ta betalt som är problemet och det är den delen som behöver åtgärdas. Något de verkar ta tag i nu iaf.
Sedan är det som du säger att får man rätt på det här med att ta in avgifter så kan man anställa fler. Yes. Men det är alltså inte anställningsdelen som har varit problemet utan att postnord inte haft en arbetsprocess på plats för att ta in kontrollavgifter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Precis. Jag har skrivit lite om det här med danmark tidigare i tråden också.
Men det jag försökte säga var att man inte löser nuvarande system med att anställa fler. Det är fel i deras arbetsflöden och sätt att ta betalt som är problemet och det är den delen som behöver åtgärdas. Något de verkar ta tag i nu iaf.
Sedan är det som du säger att får man rätt på det här med att ta in avgifter så kan man anställa fler. Yes. Men det är alltså inte anställningsdelen som har varit problemet utan att postnord inte haft en arbetsprocess på plats för att ta in kontrollavgifter.

Det sista är ju dock för att de inte har personal till det på terminalerna i fråga, vilket i sig är något de valt. Att sätta upp stationerna är knappast något problem, men de måste fortfarande bemannas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Själv köper jag nästan enbart från England men snart är det väl slut på det iom Brexit. Om drygt ett år blir det väl 125Kr därifrån också ? Just nu är det värt då priserna kan vara bra på Ebay och man får varan på en vecka men ska man betala 125Kr på det efter Brexit så blir det nog inga fler köp.
Undrar vart man ska beställa då istället. Svenska butiker har kasst sortiment förutom några specialbutiker som tar 200% pris typ.

Tyskland. Fantastiskt utbud av butiker och förmånliga priser, oftast billigare porto än från Storbritannien med. Dom är inte lika bra på Engelska men tyskan är hyfsat lätt att lära sej tillräckligt för att shoppa iallafall, med lite hjälp av automatöversättningar går det smidigt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Själv köper jag nästan enbart från England men snart är det väl slut på det iom Brexit. Om drygt ett år blir det väl 125Kr därifrån också ? Just nu är det värt då priserna kan vara bra på Ebay och man får varan på en vecka men ska man betala 125Kr på det efter Brexit så blir det nog inga fler köp.
Undrar vart man ska beställa då istället. Svenska butiker har kasst sortiment förutom några specialbutiker som tar 200% pris typ.

Skrivet av FlyingFinn:

Tyskland. Fantastiskt utbud av butiker och förmånliga priser, oftast billigare porto än från Storbritannien med. Dom är inte lika bra på Engelska men tyskan är hyfsat lätt att lära sej tillräckligt för att shoppa iallafall, med lite hjälp av automatöversättningar går det smidigt.

Ser inte varför det skulle vara ett problem, Komplett.se har sitt lager i Norge och de är utanför både den inre marknaden och tullunionen exempelvis. För företag kommer det inte vara några större problem hur de än gör, hur det blir med privata och mindre säljare beror väl däremot på vad de förhandlar sig fram till eller vilka tjänster speditörerna erbjuder, om de stannar kvar i tullunionen och den inre marknaden eller ingår i speciella avtal med EU så blir det heller inte så stora förändringar.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Gränskontroller ska finans för att stoppa olagliga varor, men överallt hör man det pratas om moms.
Hur vore det om produkterna enbart skattas i det land där de säljs i och problemet är löst?

Men... svenskarna måste betala skatt på allt!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men... svenskarna måste betala skatt på allt!

Det är faktiskt EU-regel att moms tas ut där varan omsätts, det vill säga där köparen befinner sig och det är helt enkelt bara för att konkurrensen inte fungerar på en öppen marknad annars.

Internationellt har det alltid varit så att moms inte tas ut vid export hur som helst, så om du inte tar ut det vid import tas det inte ut någon alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Tyskland. Fantastiskt utbud av butiker och förmånliga priser, oftast billigare porto än från Storbritannien med. Dom är inte lika bra på Engelska men tyskan är hyfsat lätt att lära sej tillräckligt för att shoppa iallafall, med lite hjälp av automatöversättningar går det smidigt.

Ja dom brukar ligga ganska nära UK i pris på ebay men frakten är oftast lite mer på dom grejor jag beställt. Kanske beror på vad man beställer. Inte mycket skillnad dock så värt det ändå.

Skrivet av Petterk:

Ser inte varför det skulle vara ett problem, Komplett.se har sitt lager i Norge och de är utanför både den inre marknaden och tullunionen exempelvis. För företag kommer det inte vara några större problem hur de än gör, hur det blir med privata och mindre säljare beror väl däremot på vad de förhandlar sig fram till eller vilka tjänster speditörerna erbjuder, om de stannar kvar i tullunionen och den inre marknaden eller ingår i speciella avtal med EU så blir det heller inte så stora förändringar.

Tänkte mer på Ebay. Det jag beställer på Ebay finns oftast inte i Sverige/Norden och absolut inte i vanliga kedjor.
Skulle beställa en grej idag som kostar 20 spänn men den fanns inte ens från UK på Ebay
Det är en 35mm till 37mm adapter med utvändiga gängor i båda ändar (för speciella fotolinser bl.a.).
Verkar endast finnas i Kina. Problemet är att Kinesiska nyåret börjar den 16 ! så vet inte om den hinner. Brukar ta minst en vecka innan produkten lämnar landet så om jag har maximalt flyt kanske... Får hoppas man slipper 125:- extra när den kostar 20:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

För att de har åkt på en avgift som PostNord har haft bra länge, https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import. Inget nytt och har inget med det nya systemet att göra.

Okej, kände inte till detta.. En tredje bekant nu som hämtat ut paket med denna avgift, misstänker att de fått direktiv att bli nogare med att fullfölja denna typ av avgift.
Rätt ska vara rätt, känns bara lite surt när man sluppit denna avgift i +10år och nu plötsligt skall betala den. Men är den godkänd och berättigad får man helt enkelt bita i det sura äpplet
Tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men... svenskarna måste betala skatt på allt!

Hyperbole much?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är faktiskt EU-regel att moms tas ut där varan omsätts, det vill säga där köparen befinner sig och det är helt enkelt bara för att konkurrensen inte fungerar på en öppen marknad annars.

Fast svenska butiker kan, även om man betalar moms och ev tull inte konkurera. Utbudet är, inom många områden, helt obefintligt och i de fall det finns något slags utbud är det ett aber att hitta var man kan köpa grejerna och de består det i de flesta fall av de absolut billigaste skitprodukterna som de sedan lägger på 1000% marginal (plus moms) på. I regel hittar man dessutom grejerna på någon liten obskyr firma med usla avdal med posten och så får man betala 79kr i frakt för några skruvar.

Personligen har jag inget emot att betala momsen och tullen, jag skulle ändå få en vara av bättre kvalitet för en bråkdel av priset jag skulle på betala i en svensk butik.
Det jag undrar är hur man kan försvara det ockerpris man tar ut för administrationen av förtullningen. Någon får gärna upplysa mig vad detta arbete eg innebär men jag har svårt att tänka mig att det skulle ta mycket mer än 5 min när man har gjort det några ggr och fått lite rutin.