Postnords nya regler för Kina-paket kan dröja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det "smidigaste" vore väl att göra det i efterhand, då paket slipper fastna, och betalar inte folk så finns ju möjlighet till indrivning via inkasso/kronofogden. Säger inte att jag gillar detta men om de nödvändigtvis vill ha moms på grejerna så känns det som den smidigaste lösningen.

Frågan är inte om det kommer missbrukas i slutändan, för de som struntar i att de är skuldsatta så är de bara glada att de kan få ut något och strunta i att betala avgiften.

Om det istället stoppas hos Tullen eller PostNord så kommer de nog inse att det inte är lönt att fortsätta beställa, även om det kommer leda till mängder med gods som blir liggandes.

Jag vet faktiskt inte vilket sätt som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Frågan är inte om det kommer missbrukas i slutändan, för de som struntar i att de är skuldsatta så är de bara glada att de kan få ut något och strunta i att betala avgiften.

Om det istället stoppas hos Tullen eller PostNord så kommer de nog inse att det inte är lönt att fortsätta beställa, även om det kommer leda till mängder med gods som blir liggandes.

Jag vet faktiskt inte vilket sätt som är bäst.

Fast speditören måste ju ändå veta om mottagaren har skulder, har mottagaren obetalda skulder till speditören så får de väl kräva betalt innan leverans.

Flera andra speditörer kör redan med räkning för importavgifterna, så vill du missbruka det så kan du redan missbruka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skickas garanterat mer varubrev än det någonsin gjorts tidigare. Att det skickas mindre papper spelar inte så stor roll, de har fortfarande jobb att göra. Så mycket att de vill förlänga de utlovade leveranstiderna.

De må skickas mer varubrev än tidigare (har inte sett några siffror), men den totala volymen brev som skickas (_inom Sverige_) sjunker och volymfallet accelererar.

Citat:

I Sverige upplever vi nu tilltagande volymfall i brevaffären. Den svenska verksamheten, som löpande har anpassat kostnaderna till lägre intäkter, har trots volymminskningarna på brevsidan kunnat visa någorlunda acceptabla resultat. Men från att tidigare möta volymfall om cirka 4 % per år så behöver vi nu anpassa kostnaderna till volymminskningar i storleksordningen 6–7 %. Återstående rationaliseringspotential bedöms inte kunna förena behovet av nödvändiga kostnadseffektiviseringar med god brevservice inom ramen för rådande postreglering. Den pågående översynen av den postala sektorregleringen är därmed mycket angelägen.

Edit: leveranstiderna förlängs för att man behöver spara pengar, vilket innebär att man bland annat lägger ner att skicka post med flyg i april, bara till och från Gotland och delar av Norrland som post kommer att skickas med flyg. Så den nya målsättningen är att 95% av alla brev skall komma fram inom två vardagar istället för 85% inom en vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast speditören måste ju ändå veta om mottagaren har skulder, har mottagaren obetalda skulder till speditören så får de väl kräva betalt innan leverans.

Flera andra speditörer kör redan med räkning för importavgifterna, så vill du missbruka det så kan du redan missbruka det.

Jag tänker på kinapost, dvs folk som beställer krimskrams eller billiga elektronikprylar för några kronor på Ebay t ex och betalar med PayPal.
4v senare ligger det i brevlådan, om det istället nu ligger en faktura på 125kr för att hämta ut något som kostade 10kr på Ebay och du redan är skuldsatt så tror jag inte den personen kommer betala avgiften.

Jag har aldrig personligen beställt något utomlands och betalat i efterskott, alltid betalat i förskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

De må skickas mer varubrev än tidigare (har inte sett några siffror), men den totala volymen brev som skickas (_inom Sverige_) sjunker och volymfallet accelererar.

Edit: leveranstiderna förlängs för att man behöver spara pengar, vilket innebär att man bland annat lägger ner att skicka post med flyg i april, bara till och från Gotland och delar av Norrland som post kommer att skickas med flyg. Så den nya målsättningen är att 95% av alla brev skall komma fram inom två vardagar istället för 85% inom en vardag.

Tror inte de räknar in varubrev i den traditionella brevdelen. Hur som helst, omsättningen har ökat i Sverige och e-handel växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Jag tänker på kinapost, dvs folk som beställer krimskrams eller billiga elektronikprylar för några kronor på Ebay t ex och betalar med PayPal.
4v senare ligger det i brevlådan, om det istället nu ligger en faktura på 125kr för att hämta ut något som kostade 10kr på Ebay och du redan är skuldsatt så tror jag inte den personen kommer betala avgiften.

Jag har aldrig personligen beställt något utomlands och betalat i efterskott, alltid betalat i förskott.

Kuvert som kommer med flygpost hamnar faktiskt ofta i kassaskåpet hos ombudet, då det motsvarar rek. Alltså alla former av registered airmail. Allt dimper inte ner i lådan som det är.

I dagsläget så får personen en avi och får hämta ut det mot betalning hos ombudet och det är ingen katastrof, flera andra länder i Europa har också moms från första kronan och speditionsavgifter. Vill inte personen ha varan och låter bli att hämta så skickas den tillbaka, och det är väl inget problem med det. Fungerar i andra länder och fungerar säkert här med.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Därför att alla produkter som säljs till/inom Sverige ska momsbeläggas. Gör man inte det så kommer de som slipper momsen ha en klar konkurrensfördel vilket är klart olämpligt. Och ja, momsen är till för att dra in pengar till staten, inget nytt med det. Det är del av det som krävs för att ha en (någorlunda) fungerande välfärd.

Jovisst, men GRUND orsaken är ju att postmord gråter över att dom måste köra ut "paket gratis", inte över att DOM inte får moms för paketen/prylarna. sen vill ju alltid staten ha vartenda öre när det gäller ALLT.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte de räknar in varubrev i den traditionella brevdelen. Hur som helst, omsättningen har ökat i Sverige och e-handel växer.

Varubrev är brev och inte paket, vilket innebär att de borde ingå i den totala volymen av brev. Dock, vare sig postnord räknar dem eller inte, så är den ökningen inte på något vis i närheten av minskningen när det gäller alla andra brevtyper (mellan privatpersoner, mellan företag, reklam, räkningar, osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Varubrev är brev och inte paket, vilket innebär att de borde ingå i den totala volymen av brev. Dock, vare sig postnord räknar inte dem eller inte, så är den ökningen inte på något vis i närheten av minskningen när det gäller alla andra brevtyper (mellan privatpersoner, mellan företag, reklam, räkningar, osv.)

PostNord har ingen ordentlig statistik som de redovisar själva så jag vände mig till trafa istället.

Antalet som jobbar med postbefordran har ungefär halverats på 20 år, samtidigt är rörelseintäkterna för postbefordran högre än för 20 år sedan. Branschen går mer plus på postbefordran än på bud- och kurirverksamhet eller tidningsdistribution.

Brev har självklart minskat rätt så mycket senaste 20 åren, men de totala volymerna är inte direkt i fritt fall (totalt har volymen sjunkit några procent), reklam (oadresserad) har ökat sedan 90-talet och paket växer fortfarande, de gör också utdelningen med färre anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det kom ju för mycket brev/paket precis ifrån Kina, men nu är det helt plötsligt för få ?

Det skickas färre och färre brev inom Sverige och därför har Posten ökat portot t.ex.

Post (A och B-brev) ska inte förväxlas med saker man köpt billigt från Kina eftersom de är i 99,99% paket.

Skrivet av Petterk:

Skickas garanterat mer varubrev än det någonsin gjorts tidigare. Att det skickas mindre papper spelar inte så stor roll, de har fortfarande jobb att göra. Så mycket att de vill förlänga de utlovade leveranstiderna.

https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/nya-konsument...

Skrivet av Kevlarheart:

Jovisst, men GRUND orsaken är ju att postmord gråter över att dom måste köra ut "paket gratis", inte över att DOM inte får moms för paketen/prylarna. sen vill ju alltid staten ha vartenda öre när det gäller ALLT.

Så du betalar alltså 100% skatt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

~32 % skatt på lönen (mitt fall). Allt man handlar 25 % skatt. När/om man blir pensionär blir man beskattad igen, på redan beskattade löner man arbetat in genom livet (de tidigare 32% i skatt). Och vi har en "något fungerande välfärd".

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Gropenator:

Färre brev _inom Sverige_. Dvs de brev som genererar en vinst för postnord. Försändelser från andra länder är troligtvis i det flesta fall inte en större vinst alt förlust och definitivt en stor förlust när det gäller Kina.

"okej..."

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon279748:

Det här med kinapaket är ju bara trams. Folk köper så mycket skit bara för att det är billigt. Hoppas att det nya systemet innebär färre inköp.

Du är livsnjutare uppenbarligen🙄. Det mesta jag köpt från Kina har bra kvalité trots att det är väldigt billigt och använder dom flesta sakerna med nöje.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnarok:

Det kom ju för mycket brev/paket precis ifrån Kina, men nu är det helt plötsligt för få ?

Ja det är faktiskt precis så knäppt som det låter, men det stämmer.

Mängden brev som posten får betalt för går ner med ett gäng procent varje år. Det leder till att de får in mindre pengar varje år.
Men posten kan inte dra ner på sina leveranser ut till brevlådorna i samma utsträckning utan rundorna måste fortfarande köras lika ofta. Minskade intäkter utan minskad arbetsbörda ger svårigheter ekonomiskt.
Jag vet att postnords VD var med i TV i slutet på förra året och uttalade sig om det här och han gjorde ett rätt dåligt jobb i att förklara problematiken så folk förstod det men problemet att de tappar kanske 8% intäkter per år innebär att de bara har hälften av intäkterna mot vad de hade för 10 år sedan och detta ras fortsätter. Jag vet inte hur siffrorna ser ut exakt egentligen men det är detta som är deras problem med svenk brevhantering iaf. Samtidigt förväntar vi oss leveranser i lika stor utsträckning som tidigare.

Samtidigt har vi den ökade mängden paket från kina. Det kan låta som en räddning och något som kan göra upp för underskottet för inrikesposten. Men tyvärr får då postnord inte betalt för hanteringen av paketen från kina så där är det tvärt om så att de förlorar mer pengar ju fler paket de ska leverera.
Det här är alltså två olika problem som båda påverkar ekonomin negativt.

Dessutom är det så att danska posten går svinkass. Det kom in över 2 miljarder, men mycket av detta går ju åt att försökta laga vad som är trasigt i just danmark (tänkte skriva tyvärr men det är ju tvärt om ganska vettigt).
Så ja, postnord sverige har ett gäng utmaningar i nuläget kan man säga

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zipmiX:

~32 % skatt på lönen (mitt fall). Allt man handlar 25 % skatt. När/om man blir pensionär blir man beskattad igen, på redan beskattade löner man arbetat in genom livet (de tidigare 32% i skatt). Och vi har en "något fungerande välfärd".

No worries friend ;). Så illa är det inte.
Man blir inte dubbelbeskattad på pensionslantarna. Det är skatt en gång på dem bara ;).
Tidigare var det så att man inte skattade på pengarna som gick till pensionen utan skatten togs ut när man tog ut dessa pengar som pensionär. Det har ändrats så att man nu istället skattar direkt när man tjänar pengarna men det kommer inte tas ut skatt en gång till på det här.
En liten parentes på momsen är att det inte är 25% moms på allt riktigt. Upp till 25% är mer rätt. Finns produkter och tjänster som har reducerad momssats.

Bra va? Saker och ting är ibland bättre än man trodde. Win på den

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är faktiskt precis så knäppt som det låter, men det stämmer.

Mängden brev som posten får betalt för går ner med ett gäng procent varje år. Det leder till att de får in mindre pengar varje år.
Men posten kan inte dra ner på sina leveranser ut till brevlådorna i samma utsträckning utan rundorna måste fortfarande köras lika ofta. Minskade intäkter utan minskad arbetsbörda ger svårigheter ekonomiskt.
Jag vet att postnords VD var med i TV i slutet på förra året och uttalade sig om det här och han gjorde ett rätt dåligt jobb i att förklara problematiken så folk förstod det men problemet att de tappar kanske 8% intäkter per år innebär att de bara har hälften av intäkterna mot vad de hade för 10 år sedan och detta ras fortsätter. Jag vet inte hur siffrorna ser ut exakt egentligen men det är detta som är deras problem med svenk brevhantering iaf. Samtidigt förväntar vi oss leveranser i lika stor utsträckning som tidigare.

Samtidigt har vi den ökade mängden paket från kina. Det kan låta som en räddning och något som kan göra upp för underskottet för inrikesposten. Men tyvärr får då postnord inte betalt för hanteringen av paketen från kina så där är det tvärt om så att de förlorar mer pengar ju fler paket de ska leverera.
Det här är alltså två olika problem som båda påverkar ekonomin negativt.

Dessutom är det så att danska posten går svinkass. Det kom in över 2 miljarder, men mycket av detta går ju åt att försökta laga vad som är trasigt i just danmark (tänkte skriva tyvärr men det är ju tvärt om ganska vettigt).
Så ja, postnord sverige har ett gäng utmaningar i nuläget kan man säga

Så kommunikation är av ondo om inte Postnord kan göra vinster på dem?
Problemet kanske mer ligger i att Postnord ska genera vinst åt deras aktieägare.

Ska vi privatisera alla ålderdomshem och lägga ner ålderdomshem som inte generera tillräckligt med vinst åt ägarna?
Ska vi privatisera alla vägar och lägga ner de vägar som inte generar tillräckligt med vinst åt ägarna?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Har redan börjat komma ompaketerade paket från wish, paketeras om i polen blandannat.. Det är ju inom EU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kommer bli så kul att köpa småsaker för typ 3 kr till random folk som de får betala massa för.

Ps: Tror Löfven och bossen for tullen kommer får MÅNGA "presenter"!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kronvrak:

Så kommunikation är av ondo om inte Postnord kan göra vinster på dem?

Nä. Det har nog ingen sagt.

Skrivet av Kronvrak:

Problemet kanske mer ligger i att Postnord ska genera vinst åt deras aktieägare.

Problemet har jag beskrivit ovan och det handlar snarare om att det inte går ihop sig med postsystemets nuvarande upplägg i förhållande till samhällsförändringarna. Postnord kan inte fortsätta utföra det vi förväntar oss av dem om de konstant får in mindre och mindre pengar. Det kan ingen få ihop oavsett om det är privatägt eller offentlig verksamhet. Kommer mindre pengar in till verksamheten för vart år och man fortsätter ha samma leveranskrav så skiter det sig vem som än försöker lägga pusslet.
Men det är ju ändringar på gång som ska ta hand om en del av nuvarande problem.

Skrivet av Kronvrak:

Ska vi privatisera alla ålderdomshem och lägga ner ålderdomshem som inte generera tillräckligt med vinst åt ägarna?
Ska vi privatisera alla vägar och lägga ner de vägar som inte generar tillräckligt med vinst åt ägarna?

Nä det tycker jag nog inte, men så är jag vanligen inte så positiv till privatieringstrenden heller så det kanske inte är så konstigt

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Kommer bli så kul att köpa småsaker för typ 3 kr till random folk som de får betala massa för.

Det kan ju inte vara så ogenomtänkt att de tar ut 125kr för att beräkna momssatsen? Man får nog betala den summan när man hämtar ut paketet. Råkar du då skicka ditt 3kronorpaket till någon som väntar ett annat kinapaket ungefär då, ja då måste han nog gå och casha ut dem båda eftersom postnord aldrig i min erfarenhet, märkligt nog, aldrig håller någon avsändarinfo för paket.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Du tycker alltså att snö är ett problem för dem som ska skotta, och det är bättre om de gör något annat ? Kanske tar en fika eller så, det är änna trevligare.

Postnord har fått 2,2 miljarder men det är klart, de ville ha 5 så att leverera post kanske inte är att tänka på. Tänk vad jobbigt att vara tex brandman, måste släcka en eld om det brinner....

Det handlar inte om att det är deras uppgift att leverera paketen. Det gör dom ju, men det handlar om att dom inte får betalt av någon i fallet det är ett paket från Kina.
Om tex DHL i Tyskland tar emot ett paket av mig som skall skickas till Sverige, har fraktkostnaden JAG ska betala redan inbakat den andelen som Postnord tar ut för att skicka/leverera paketet av denna vikt/storlek inom Sverige. Vilket inte är fallet med Kinapaket.
Postnord får helt enkelt inte ett enda öre av Chingchangchong-Chinapost-Hong_Kong (eller vad dom nu må heta).
Men trots allt MÅSTE Postnord leverera dessa paket och "offra" arbetstid, kapacitet i logistik och Manpower samt bränsle och kapacitet i bilarna för att leverera det. Vem skall betala för det om inte Kunden med Frakten han ska betala när han beställer?
Det är just därför det finns internationella avtal bland fraktföretagen i alla sorters länder nästan för att just täcka denna kostnad, så ingen går jobba gratis.
Kina verka skita i dessa avtal, då det gynnar dom att kunna sälja mobilskal för tre fuckin... kronor med en frakt som är obefintlig för att skicka det runt jordklotet.
Att skicka en moped från en stad i Kina till en annan kostar runt 10 till 14 Euros har jag fått veta av en expat som jobbar i Shenzen.
Det är fraktkostnader, västerländska fraktföretag inte kan leva på med lönerna vi har. Och dessa är redan alldeles för låga inom denna bransch här i Europa.

Jag tror inte heller att Postnord inte vet om att dom har plikten att leverera. Det gör dom ochså, men denna leverans kostar som sagt, men ingenstans ifrån får dom betalt för det när det gäller Kina.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Det kan ju inte vara så ogenomtänkt att de tar ut 125kr för att beräkna momssatsen? Man får nog betala den summan när man hämtar ut paketet. Råkar du då skicka ditt 3kronorpaket till någon som väntar ett annat kinapaket ungefär då, ja då måste han nog gå och casha ut dem båda eftersom postnord aldrig i min erfarenhet, märkligt nog, aldrig håller någon avsändarinfo för paket.

När gjorde postnord och svenska staten nåt genomtänkt senast? Men skämt åt sido. Jag tror stenhårt på deras "nya" system kommer kunna "utnyttjas". Antingen kan man göra det jag skrev eller så kan man beställa massa skitbillga saker som man inte hämtar ut så postnords lager blir överfulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Ps: Tror Löfven och bossen for tullen kommer får MÅNGA "presenter"!

Skrivet av MrJiM:

När gjorde postnord och svenska staten nåt genomtänkt senast? Men skämt åt sido. Jag tror stenhårt på deras "nya" system kommer kunna "utnyttjas". Antingen kan man göra det jag skrev eller så kan man beställa massa skitbillga saker som man inte hämtar ut så postnords lager blir överfulla.

Skulle tro att de som sålt varorna i Kina blir något trötta på att folk okynneshandlar varor och helt enkelt är mycket hjälpsamma när postnord/tullen/etc frågar efter information om köparen av paket som skickas tillbaka.

Sen tror jag inte det blir något större problem, är ju inte vad vuxna människor normalt ägnar sig åt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Skulle tro att de som sålt varorna i Kina blir något trötta på att folk okynneshandlar varor och helt enkelt är mycket hjälpsamma när postnord/tullen/etc frågar efter information om köparen av paket som skickas tillbaka.

Sen tror jag inte det blir något större problem, är ju inte vad vuxna människor normalt ägnar sig åt...

Du tror företagen i Kina skulle bli arga för de får betalt för varan och dessutom får varan tillbaka? Och du tror de bryr sig att svara svenska tullen? Du har inte pratat med många kineser du.

Och just det. Jag tror ganska många vuxna kommer jävlas tillbaka mot postnord/tullen. Jag fyller 40 nästa gång. Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Du tror företagen i Kina skulle bli arga för de får betalt för varan och dessutom får varan tillbaka? Och du tror de bryr sig att svara svenska tullen? Du har inte pratat med många kineser du.

Och just det. Jag tror ganska många vuxna kommer jävlas tillbaka mot postnord/tullen. Jag fyller 40 nästa gång. Hur gammal är du?

Så din mogna lösning när du inte längre kan beställa billiga saker från Kina som alla andra skall betala frakten för är att beställa saker åt Löfven?

Gällande din ålder så hade jag ju hoppats att dina föräldrar att fått för sig att registrera ett konto åt dig här på din 1års-dag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Så din mogna lösning när du inte längre kan beställa billiga saker från Kina som alla andra skall betala frakten för är att beställa saker åt Lövden?

Gällande din ålder så hade jag ju hoppats att dina föräldrar att fått för sig att registrera ett konto åt dig här på din 1års-dag....

Hur mogen är du som tror att Kina företagen skulle bli arga och läcka information om köparen? Du lever i en fantasivärld. Jag är precis så gammal som jag skrev. Du bör nog bli torr om öronen innan du använder ord som vuxna. Och ja. Jävlas de med folk kommer folk jävlas tillbaka. Och nej. Det är inte olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Hur mogen är du som tror att Kina företagen skulle bli arga och läcka information om köparen? Du lever i en fantasivärld. Jag är precis så gammal som jag skrev. Du bör nog bli torr om öronen innan du använder ord som vuxna. Och ja. Jävlas de med folk kommer folk jävlas tillbaka. Och nej. Det är inte olagligt.

Har aldrig hävdat att du inte snart är 40. Jag skrev att jag hoppades.

Att ta ut de avgifter som gäller är att jävlas?

Men som sagt, beställ paket åt andra människor. Du kommer att tröttna på det förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Har aldrig hävdat att du inte snart är 40. Jag skrev att jag hoppades.

Att ta ut de avgifter som gäller är att jävlas?

Men som sagt, beställ paket åt andra människor. Du kommer att tröttna på det förr eller senare.

Jag tror många kommer se det som att de jävlas. Och jag ser inte att jag har skrivit att jag/folk inte kommer tröttna på det. Du skrev vuxna inte gör så. Jag hävdar motsatsen. Jag tror att du är så blåögd som inte fattar hur verkligheten fungerar. Jag började inte kalla andra omogen bara för de har andra idéer och tankar än vag jag har. Jag började inte skriva massa strunt om hur Kina företagen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Du har helt rätt med det du säger. Jag tror att Kina fullständigt skiter i svenska tullen eller Postnord, och Kinamannen som sålt varorna som han sen får tillbaka blir inte heller less på att kunna sälja allt tredubbelt.

Nu vet jag inte exakt hur Tyskland har löst det med Kinapaket från Wish och Banggood, iom jag aldrig har beställt något där själv, men jag vet att när jag importerar saker som privatman och inte via mitt företag, beror det på fraktbolag som jag väljer att låta det skicka med hur förfarandet blir.

Väljer jag DHL från Kina, får jag följande brev:

Där kan man sen låta varan deklareras hos tullen av GDSK och pröjsa 26,95 Euros per Paket genom att underteckna option "A"
Eller göra deklarationen helt själv med all papperskrig det för med sig genom att kryssa i den högsta checkboxen och INTE underteckna option "B" (Fast det står att man skall om man ska deklarera själv) och skicka ett foto som detta med DITT brev med nummer och adress på via E-Mail till GDSK.
Sen är det upp till dig att leta fram TARIC-Nummret till din produkt, fylla i tullens ATLAS online dokument, skicka skärmklipp/kopia av din Bank betalning/PayPal betalning till tullen samt klickbar länk i en .doc eller .odt fil som länkar till produktens sida av nätbutiken du köpt det ifrån.
Går inte detta för att du köpt av en OEM tillverkare som inte lägger ut priser på deras sida, skall du ange exakta modelbeteckningen samt full kontaktdata av OEM tillverkaren så tyska tullen kan göra en egen "privat" förfråga hos OEM tillverkaren för att kolla om du ljugit för dem eller inte.
Har du gjort allt detta, får du sen paketet hemskickat av DHL medans du inväntar tullens faktura på moms, tull och eventuella importavgifter.

Jag brukar ibland importera carbonfälgar, navsatser, snabbkopplingar, ekrar och nipplar för att bygga lättviktiga hjulsatser som jag sen donerar till sportföreningar som har ungdoms avdelningar som förbereder för Olympia eller andra internationella tävlingar.
Så jag har gått igenom det hela ett antal gånger själv.

Låter jag skicka grejorna via TNT-Express, får jag som privatperson ingen möjlighet att deklarera själv och behöver då betala omkring samma summa per paket till TNT för deklarationen.

Det har med att göra att TNT:s logistik centrum ligger utanför tullzonen där frakten anländer när den når tyskland.
Medans GDSK har sina lokaler inom tullzonen direkt på flygplatsen in Frankfurt Main.

Hade mycket bråk om detta med TNT och varför jag inte fick deklarera själv, fast lagen säkerställer att jag får det om jag vill.

Nu vet jag inte hurvida Postnord har sina lokaler inom svenska tullens tullzon eller om svenska lagar tilllåter ett annat förfarande.

Men en sak vet jag iaf, Kinas postföretag (oavsedd vilket) MÅSTE kräva kunden på fraktandelen till Tyskland ifrån första början.
Det betyder att min OEM tillverkare bakar in den tyska fraktandelen i fraktpriset. Annars skickar Tyska tullen tillbaka paketet.
Det finns avtal mellan tyska Staten och Kinesiska staten att detta måste följas på punkt och prick.
Tror att Tyskland är tillräcklick stor ekonomisk att "vi" kan sätta press på Kineserna.

Hur det är med Sverige och Kina, vet jag dock ej.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Du har helt rätt med det du säger. Jag tror att Kina fullständigt skiter i svenska tullen eller Postnord, och Kinamannen som sålt varorna som han sen får tillbaka blir inte heller less på att kunna sälja allt tredubbelt.

Nu vet jag inte exakt hur Tyskland har löst det med Kinapaket från Wish och Banggood, iom jag aldrig har beställt något där själv, men jag vet att när jag importerar saker som privatman och inte via mitt företag, beror det på fraktbolag som jag väljer att låta det skicka med hur förfarandet blir.

Väljer jag DHL från Kina, får jag följande brev:
https://uploadix.de/image/Lna4Z.jpg

Där kan man sen låta varan deklareras hos tullen av GDSK och pröjsa 26,95 Euros per Paket genom att underteckna option "A"
Eller göra deklarationen helt själv med all papperskrig det för med sig genom att kryssa i den högsta checkboxen och INTE underteckna option "B" (Fast det står att man skall om man ska deklarera själv) och skicka ett foto som detta med DITT brev med nummer och adress på via E-Mail till GDSK.
Sen är det upp till dig att leta fram TARIC-Nummret till din produkt, fylla i tullens ATLAS online dokument, skicka skärmklipp/kopia av din Bank betalning/PayPal betalning till tullen samt klickbar länk i en .doc eller .odt fil som länkar till produktens sida av nätbutiken du köpt det ifrån.
Går inte detta för att du köpt av en OEM tillverkare som inte lägger ut priser på deras sida, skall du ange exakta modelbeteckningen samt full kontaktdata av OEM tillverkaren så tyska tullen kan göra en egen "privat" förfråga hos OEM tillverkaren för att kolla om du ljugit för dem eller inte.
Har du gjort allt detta, får du sen paketet hemskickat av DHL medans du inväntar tullens faktura på moms, tull och eventuella importavgifter.

Jag brukar ibland importera carbonfälgar, navsatser, snabbkopplingar, ekrar och nipplar för att bygga lättviktiga hjulsatser som jag sen donerar till sportföreningar som har ungdoms avdelningar som förbereder för Olympia eller andra internationella tävlingar.
Så jag har gått igenom det hela ett antal gånger själv.

Låter jag skicka grejorna via TNT-Express, får jag som privatperson ingen möjlighet att deklarera själv och behöver då betala omkring samma summa per paket till TNT för deklarationen.

Det har med att göra att TNT:s logistik centrum ligger utanför tullzonen där frakten anländer när den når tyskland.
Medans GDSK har sina lokaler inom tullzonen direkt på flygplatsen in Frankfurt Main.

Hade mycket bråk om detta med TNT och varför jag inte fick deklarera själv, fast lagen säkerställer att jag får det om jag vill.

Nu vet jag inte hurvida Postnord har sina lokaler inom svenska tullens tullzon eller om svenska lagar tilllåter ett annat förfarande.

Men en sak vet jag iaf, Kinas postföretag (oavsedd vilket) MÅSTE kräva kunden på fraktandelen till Tyskland ifrån första början.
Det betyder att min OEM tillverkare bakar in den tyska fraktandelen i fraktpriset. Annars skickar Tyska tullen tillbaka paketet.
Det finns avtal mellan tyska Staten och Kinesiska staten att detta måste följas på punkt och prick.
Tror att Tyskland är tillräcklick stor ekonomisk att "vi" kan sätta press på Kineserna.

Hur det är med Sverige och Kina, vet jag dock ej.

Sorry jag orkade tyvärr inte läsa hela ditt inlägg. Men man bör tänka på vilka fraktbolag man ska välja om man inte vill fastna i tullen. Jag vet att man inte ska välja DHL iaf. TNT vet jag inte mycket om. Men jag gissar på att man inte ska välja de heller. Och grejen är ju att Kina paketen skickas som "gift". Det finns inte en chans att man ska ha kvitto eller nåt underlag för betalning om man inte har köpt nåt. Sen beror det oxå på hur stora eller små paketen är. För stort och tungt kommer bli intaget per automatik känns det som.