Val mellan Acer Aspire A515 och Acer Aspire Nitro 5

Permalänk

Val mellan Acer Aspire A515 och Acer Aspire Nitro 5

Så, jag håller på och letar efter en bra laptop för att jobba med microsoft office, adobes program som photoshop osv och, om möjligt, kunna hantera CAD-program. Kan hända att jag spelar nåt spel men vill använda den främst som jobb/pluggdator. Efter att ha letat ett tag har jag fastnat mellan två Acer modeller och kan inte riktigt bestämma mig. En av de viktigaste egenskaperna jag vill ha är en skärm med bra färgåtergivning och att den ska vara ganska tystgående. Dessa två kanske inte har den bästa skärmen men tror inte jag kan få så mycket bättre för samma pris.

Datorerna i fråga är

Acer Aspire Nitro 5 (NH.Q2SED.001)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Pris: 7999kr
Skärm: 15,6" Ips-skärm på 1920*1080
Processor: i5-7300HQ
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 1050
Ram: 8Gb
Hårddisk: 256 Gb SSD
Batteritid: står 8,5tim men vet inte hur sant det är
Vikt: 2,7kg
Den verkar som en ganska bra dator för det priset, dock verkar den ha dålig värmehantering men vet inte hur mycket det kommer påverka mig. Tangentbordets upplägg är jag lite tveksam över då jag kommer sitta och skriva rätt så ofta med den.

Acer Aspire A515 (NX.GT0ED.001)
https://www.inet.se/produkt/1961610/acer-aspire-a515-i5-8gb-2...
Pris: 7999kr
Skärm: 15,6" Ips-skärm på 1920*1080
Processor: Core i5 8250U
Grafikkort: Nvidia GeForce MX150
Ram: 8Gb
Hårddisk: 256 Gb SSD
Batteritid: står 7tim men vet inte hur sant det är
Vikt: 2,2kg
Utseendet på den här tycker jag mer om än på Nitro. Processorerna verkar vara rätt så lika i prestanda men grafikkortet på A515 ser ut att vara lite sämre än Nitros GTX 1050. Den är även lite lättare.

Bägge datorer verkar vara rätt så lika förutom utseende, grafikkort och processor. De kostar även samma (åtminstone i nuläget) men frågan är om det är nån som har en klar fördel över den andra rent prestandamässigt. Skärmarna står det samma saker på men finns det nån egentlig skillnad mellan dem? Kanske det är nån som använder en av dessa laptops som kan ge mig lite mer input.
Det verkar ju som att det finns väldigt många olika versioner under samma namn. Har exempelvis hittat typ samma dator som Nitro men för 7700kr på https://www.komplett.se/product/950489/gaming/gaming-pc/barba...
Finns det nån egentlig skillnad mellan bägge nitro för jag kan inte se nåt mer än att den har ett annat artikelnummer.

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Denna för 6990 kr är mer prisvärd än den datorn med MX150 som du länkade.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Denna för 6990 kr är mer prisvärd än den datorn med MX150 som du länkade.

Är det stor skillnad mellan de två grafikkorten? Räcker det för att rättfärdiga pris-skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanspanska:

Är det stor skillnad mellan de två grafikkorten? Räcker det för att rättfärdiga pris-skillnaden?

Här har du en jämförelse mellan de båda datorerna sida vid sida. Som du kan se är det processorn, grafikkort och batteri som är de huvudsakliga skillnaderna. Den dyrare datorns processor och grafikkort presterar bättre till priset av högre strömförbrukning vilket innebär mycket sämre batteritid i resursintensiva applikationer och högre värmeutveckling men bättre fps(minst ~10% bättre) i spel och högre prestanda i cad. Jag arbetar inte själv i CAD men för CAD är tydligen processorn viktigare än grafikkortet.

Om du kommer vara på språng och befinna dig i situationer där du inte kan ha datorn ikopplad mycket skulle jag välja den billigare laptopen annars tycker jag 1000kr är värt det för den extra prestandan. Båda är prisvärda val men det beror helt enkelt på dina prioriteringar.

Båda datorerna jag länkade väger lika mycket så om det är viktigt för dig med en lätt dator kan du välja den lättare datorn du länkade.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Här har du en jämförelse mellan de båda datorerna sida vid sida. Som du kan se är det processorn, grafikkort och batteri som är de huvudsakliga skillnaderna. Den dyrare datorns processor och grafikkort presterar bättre till priset av högre strömförbrukning vilket innebär mycket sämre batteritid i resursintensiva applikationer och högre värmeutveckling men bättre fps(minst ~10% bättre) i spel och högre prestanda i cad. Jag arbetar inte själv i CAD men för CAD är tydligen processorn viktigare än grafikkortet.

Om du kommer vara på språng och befinna dig i situationer där du inte kan ha datorn ikopplad mycket skulle jag välja den billigare laptopen annars tycker jag 1000kr är värt det för den extra prestandan. Båda är prisvärda val men det beror helt enkelt på dina prioriteringar.

Båda datorerna jag länkade väger lika mycket så om det är viktigt för dig med en lätt dator kan du välja den lättare datorn du länkade.

Tack så mycket för ditt svar! Valde att beställa den dyrare varianten. Får se hur den känns att arbeta med.