Datorn kraschar... fel på moderkortet? Hjälp?

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar... fel på moderkortet? Hjälp?

Hejsan!

Jag har märkt att under helgen så har min dator varit väldigt konstig, den har kraschat flera gånger under användningen helt randomly. Skedde i fredags när jag titta på youtube, skedde igår när jag streamade & precis. Jag vet inte vad som är felet. Misstänker att det är något med mitt moderkort. Vet inte hur jag ska kunna felsöka detta. All hjälp uppskattas. Tack!!

(Har en i7-4770k som sitter på en Asus ROG Formula Maximus VI moderkort med 4x8gb DDR3 G-Skill ram & 600w EVGA nätagg & en GTX 970, vet inte om detta hjälper men men...)

Permalänk
Inaktiv

Mycket möjligt att det är Intels/Windows mjukvara som spökar. Har hört liknande från flera olika om att datorn krashar eller startar om utan anledning.Kan vara värt att öppna och kolla att du inte har någonting som sitter snett som kan orsaka kortslutning vid din reset input

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Mycket möjligt att det är Intels/Windows mjukvara som spökar. Har hört liknande från flera olika om att datorn krashar eller startar om utan anledning.Kan vara värt att öppna och kolla att du inte har någonting som sitter snett som kan orsaka kortslutning vid din reset input

Kan det vara att mitt nätagg har bara en 8pins connector för CPUn men moderkortet har en 8pins och en 4pins?

Permalänk
Inaktiv

Skulle gissat att det är så ja. Om du inte har kopplat in alla kablar som moderkort + processorn behöver så är det nog inte så konstigt att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Skulle gissat att det är så ja. Om du inte har kopplat in alla kablar som moderkort + processorn behöver så är det nog inte så konstigt att det inte fungerar.

Dock hade mitt nätagg bara en 8pin

Permalänk
Inaktiv

Det finns CPU kablar som är 8+4 pin så kolla i din nätaggaggregatslåda om du har kvar den

Permalänk
Inaktiv

@Jiqzo:
@anon291781:

Nej, CPU'n behöver inte matas av 8+4-pin. Den extra kontakten finns där för extrema överklockare (typ flytande kväve), men behöver inte vara inkopplad. Finns ingen anledning att använda den till vardags. Läs manualen, allt står förklarat där. Kapitel 2, sidan 7, stycke 2.1.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Det finns CPU kablar som är 8+4 pin så kolla i din nätaggaggregatslåda om du har kvar den

Moderkortet är icke modulärt och CPU connectorn är en 4+4 pin på kabeln och det passade perfekt till mitt förra moderkort, men när jag bytte moderkort ca 1-2 månader sen så hade moderkortet en 4+8pin vid CPUn så jag kopplade mina 4+4 på den 8pin connectorn. Funkat utmärkt tills nu, denna helgen. Tror inte det är det.

Permalänk

Som nämnt tidigare så behöver du inte köra 8+4 till din cpu, hade de krävts så hade datorn inte ens startat upp utan att gett dig ett felmeddelande.

Jag hade börjat med att testa cpun. Youtube kan dra lite cpu, och de gör ju definitivt spelande/streamande.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp om du kan ladda ner en ny uppdatering av windows, det kom en buggad för en vecka sen som låste upp till 10% av din processor så om du inte har den senaste uppdateringen så har du ditt problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Som nämnt tidigare så behöver du inte köra 8+4 till din cpu, hade de krävts så hade datorn inte ens startat upp utan att gett dig ett felmeddelande.

Jag hade börjat med att testa cpun. Youtube kan dra lite cpu, och de gör ju definitivt spelande/streamande.

Vet dock inte hur jag ska testa/felsöka CPUn, har ingen annan CPU jag kan testa moderkortet med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jiqzo:

Vet dock inte hur jag ska testa/felsöka CPUn, har ingen annan CPU jag kan testa moderkortet med

Skickades från m.sweclockers.com

Kör ett cpu test. Prime95 tex. Uppstår samma problem så är de antagligen cpun.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kör ett cpu test. Prime95 tex. Uppstår samma problem så är de antagligen cpun.

Ska testa och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kör ett cpu test. Prime95 tex. Uppstår samma problem så är de antagligen cpun.

Är prime95 det smidigaste testet, är det lätt att fixa programmet och köra testet? Har aldrig gjort något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Du har väl inte överklockat? Och även om du inte har det så kan det vara värt att gå in i BIOS och kolla över alla inställningar så inget är överklockat utan att du vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du har väl inte överklockat? Och även om du inte har det så kan det vara värt att gå in i BIOS och kolla över alla inställningar så inget är överklockat utan att du vet om det.

Har aldrig överklockat. Har redan gjort det, körde med default/factory settings på moderkortet i BIOS men hade fortfarande samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kör ett cpu test. Prime95 tex. Uppstår samma problem så är de antagligen cpun.

Jag antar att det inte är CPUn, stresstestade precis i lite mer än 1 timme (100% usage) låg på 90-97*C och inget fel med den. Ska nu felsöka RAM & Hårddisk för att se om det är något med dom. Om det är inget fel på RAM & HDD så är det moderkortet som felet är på troligtvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jiqzo:

Jag antar att det inte är CPUn, stresstestade precis i lite mer än 1 timme (100% usage) låg på 90-97*C och inget fel med den. Ska nu felsöka RAM & Hårddisk för att se om det är något med dom. Om det är inget fel på RAM & HDD så är det moderkortet som felet är på troligtvis.

Eee, de temperaturerna ser rätt illa ut. Hur är kylningen? Byt kylpasta och montera om kylaren.

Permalänk
Skrivet av Jiqzo:

Jag antar att det inte är CPUn, stresstestade precis i lite mer än 1 timme (100% usage) låg på 90-97*C och inget fel med den. Ska nu felsöka RAM & Hårddisk för att se om det är något med dom. Om det är inget fel på RAM & HDD så är det moderkortet som felet är på troligtvis.

Testa GPUn också i heaven benchmark försäkerhetsskull, men de kan mycket väl vara ramminnet också.

Skrivet av Alle22:

Eee, de temperaturerna ser rätt illa ut. Hur är kylningen? Byt kylpasta och montera om kylaren.

Även om tempsen är höga i prime95 så uppnår han ju aldrig dessa värden i vanliga fall. Han kanske har intel's stockkylare? den är ju under all kritik!
Den uppnår ju aldrig dessa temps under youtube load. SÅ de är uteslutet från problemet han har.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Testa GPUn också i heaven benchmark försäkerhetsskull, men de kan mycket väl vara ramminnet också.

Även om tempsen är höga i prime95 så uppnår han ju aldrig dessa värden i vanliga fall. Han kanske har intel's stockkylare? den är ju under all kritik!
Den uppnår ju aldrig dessa temps under youtube load. SÅ de är uteslutet från problemet han har.

4k YouTube drar en del om han nu kollar men hade jag kollat kylningen oavsett

Permalänk
Skrivet av Alle22:

4k YouTube drar en del om han nu kollar men hade jag kollat kylningen oavsett

Självklart. Jag hade inte varit nöjd med dom tempsen. Men tror inte att problemet sitter där. Kan självklart ha fel också. Cpun trottlar väl vid 95+. Så över detta är ju inget bra!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Om cpun går upp i 90-95 grader utan något typ av throttling eller annat problem så har den antligen en redig bottleneck någonstans. 100% load vid 90 grader även i prime 95 är inte precis bra så något i kylningen gör inte riktigt sitt jobb.

Permalänk
Skrivet av anon291781:

Om cpun går upp i 90-95 grader utan något typ av throttling eller annat problem så har den antligen en redig bottleneck någonstans. 100% load vid 90 grader även i prime 95 är inte precis bra så något i kylningen gör inte riktigt sitt jobb.

De va längesen jag testade prime95 nu. Men jag vill minnas att jag fick höga temps, speciellt med AVX2 (eller vad de heter). Jag sitter på en costume loop. Jag skyller på intels värdelösa värmeöverföring mellan DIE och IHS. Limmat jävla skit.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör memtest är nog fel på någon av minnesstickorna

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Självklart. Jag hade inte varit nöjd med dom tempsen. Men tror inte att problemet sitter där. Kan självklart ha fel också. Cpun trottlar väl vid 95+. Så över detta är ju inget bra!

Jag kör stock cooler. CPU har aldrig varit så hög temp som när jag stresstesta. Brukade vara typ 70 när jag spela CS + streamade på twitch. Kan GPU krascha datorn?? Tror frf det är moderkortet. Testade RAM & HDD inget fel med dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Kör memtest är nog fel på någon av minnesstickorna

Det var det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jiqzo:

Jag kör stock cooler. CPU har aldrig varit så hög temp som när jag stresstesta. Brukade vara typ 70 när jag spela CS + streamade på twitch. Kan GPU krascha datorn?? Tror frf det är moderkortet. Testade RAM & HDD inget fel med dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Av egen erfarenhet så är de väldigt sällan moderkortet. Jag har varit med om moderkort som felar, men då är de tex de inbyggda nätverkskortet som strular eller något annat. De enklaste är att testa cpu/gpu och ram. Om de funkar som de ska bli de lite svårare om man inte har extra delar. Jag har svårt och tänka mig att du kört memtest. De tog flera timmar hos mig när jag byggt en dator till en liten kille som hade problem. Tog flera timmar sen trillade de in 17000 fel helt plötsligt. Vi fick nya minnen till den datorn och de har funkat sedan dess.

CPU/GPU eller ram tippar jag på.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Av egen erfarenhet så är de väldigt sällan moderkortet. Jag har varit med om moderkort som felar, men då är de tex de inbyggda nätverkskortet som strular eller något annat. De enklaste är att testa cpu/gpu och ram. Om de funkar som de ska bli de lite svårare om man inte har extra delar. Jag har svårt och tänka mig att du kört memtest. De tog flera timmar hos mig när jag byggt en dator till en liten kille som hade problem. Tog flera timmar sen trillade de in 17000 fel helt plötsligt. Vi fick nya minnen till den datorn och de har funkat sedan dess.

CPU/GPU eller ram tippar jag på.

Dock om det hade varit GPU då hade man väl fått blue screen och datorn hade inte stängts av? CPU var inga problem. Jag körde test på RAM genom windows minnesdiagnostisktest eller vad det heter och den visa att det inte fanns några fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har två tillfällen när jag fått att datorn stängs ner utan blå skärm, är med asus moderkort vid dessa två tillfällen, 1 när gpu inte sitter som den, (testa att dra ur och sätt i gpu igen eller byt pci) andra gången har det varit usb hub ihop med överklockning särskilt den man har i skärmen.

mer vanlig att den slås av är ju annars när något blivit för varmt, tex cpu eller i ditt fall skulle jag nog fundera på ditt nätagg får jobba lite hårt? har du kollat om nätagget är väldigt dammigt, min tanke här är att det har fungerat men att efter fått ett lager damm på sig klarar det inte kyla ner sig vid högre belastning som tex youtube och streama kan ge.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

@Jiqzo: Det är nog väldigt värt att investera i en Hyper 212 Evo eller liknande om du kör stock, det gör en hel värld av skillnad för temps och effektivitet.

@TaunyTiger: Ja Prime 95 har ju en tendens att pissa på temps. Kör själv med en Maelstrom 240t med 4st SP120 fläktar i push/pull men går fortfarande över min genomsnittliga load med ~17°C. Har stresstestat som fan utan delid på min 4690k men den kommer inte över 70° med GTA, spotify, youtube och twitch igång men den blir bara seg utta helvete. Men så drar man igång prime och går upp i 83° efter min första bench.