Permalänk
Medlem

Hemmaserver i lackrack

För en tid sedan skapade jag ett galleri för mitt Lackrack. Nu börjar det sakta men säkert hamna lite utrustning i det, även om det finns mycket kvar att fylla den med!

Tänkte visa hur långt jag har kommit hittills! Kan tillägga att än så länge, beträffande framtiden, har jag bara planerat för en liten 1u server med pfSense som ska lira som router. Men mer plats finns ju i racket, vilket är bra!

Nu sitter där:
En netgear gb-switch
Cat6 patchpanel
Rackmonterad grej som håller nätverkskabel på plats
Egenbyggd Esxi host.

Det här galleriet behandlar mest servern
Specs:
Chassi: Inter-Tech Case IPC Server 4U-4088-S
CPU: Xeon E3-1230V5
Moderkort: Supermicro X11SSm-F
PSU: FD Edison M 450W
Minne: Kingston 16GB DDR4 2133MHz ECC
Kontrollerkort: IBM serveraid m1015
SSD: Crucial BX200 480GB
HDD: WD RED/GREEN, Seagate Ironwolf, Barracuda Green. Totalt 24TB
Bakplan: Icybox IB-555SSK 5x3,5"
Fläktar: Lite Fractal design fläktar som låg på hyllan

Hittills kör jag VM för plex, openvpn, pihole och owncloud.
20TB disk är tillägnat plex, 4TB till owncloud.

En anledning till att jag inte la pengarna på en begagnad rackserver med typ dubbla xeons är helt enkelt att jag inte har plats för fulldjupsrack. Garderoben som lackracket står i är 60-70cm djup.

En annan anledning är ljudnivå och elförbrukning.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Hehe Babblarna, funkar på alla barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Hehe Babblarna, funkar på alla barn

Precis vad jag tänkte! Man förstår det om man tittar på hur många visningar den videon har.

Permalänk
Medlem

Ja man är så less på babblarna nu så man vill bara spy.... hahaha

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem

Hur lyckas du fästa sakerna i bordet då? Lackrack-benen är ju stort sett ihåliga med billig papp och inget som skruvarna drar i, förutom längst upp och längst ner i socklarna. Jag har en liknande lösning hemma och inget fäster i benen såvida man inte drar en skruv rätt igenom och drar en bult på andra sidan. Eller så får man fylla benet med nåt som härdar så att skruvarna kan fästa i nåt.

Permalänk
Medlem

Riktigt ballt!

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Har inga problem att fästa utrustning i benen. Materialet är tillräckligt tjockt. Använder korta monteringskruvar från Clas Ohlson. Har till och med gängat i och ur ett flertal gånger.

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Hur lyckas du fästa sakerna i bordet då? Lackrack-benen är ju stort sett ihåliga med billig papp och inget som skruvarna drar i, förutom längst upp och längst ner i socklarna. Jag har en liknande lösning hemma och inget fäster i benen såvida man inte drar en skruv rätt igenom och drar en bult på andra sidan. Eller så får man fylla benet med nåt som härdar så att skruvarna kan fästa i nåt.

man fyller benen med regel 45x45mm, kostar 6,95kr metern på Byggmax. Då kan man fästa tyngre utrustning utan att oroa sig övre hållfastheten, extra bra när man sätter ihop två Lack i varandra som Ts gjorde fast man slipper ha några extremt fula metall beslag.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0