Permalänk
Medlem

@trollhattan:

Så samtliga långtradare på motorvägen kör på fel sätt alltid då enligt dig.

Du bör hålla dig kring hastighetsangivelsen OM det inte finns något annat som innebär att du borde sänka den.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

När jag skulle ta körkortet för ett antal år sedan så fick jag som "tips" av min far att jag alltid skulle tänka att det alltid sitter en älg och kör varenda bil jag ser, helt oberäknelig och livsfarlig. Ganska bra tips ändå måste jag säga, utgår du från att det är ett primitivt djur som inte ens kan greppa en ratt med sina klövar så blir du inte så förvånad när dom helt plötsligt kört rakt ut framför dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det finns ingen lag som säger att du inte får köra långsammare. Du bör följa trafikrytmen men om situationen kräver det får du sänka farten. Tex om du övningskör eller behöver navigera för att inte missa svänga där du ska. Kommer man till en ny stad kan det vara svårt att veta vart man ska eller vilka filer som går vart då är det bättre att köra lite långsammare än att behöva kasta sig fram och tillbaka mellan filerna eller köra helt fel och behöva vända någonstans.

Du ska givetvis inte sänka farten mer än nödvändigt för att allt ska flyta och att medtrafikanter inte ska behöva störas för mycket.

Det är sällsynt, men folk har fått böter för att köra för sakta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Stämmer, du får inte köra för långsamt heller.

Citat:

Fråga: Kan man få böter eller straff om hastigheten är för låg på 90-, 70- och 50-sträckor?
Svar: Ja, men det är en bedömning från fall till fall. Om man till exempel på motorväg skulle köra 30 km/tim där det är 110km/tim. Då anser jag att det är ett klart fall då det endast är fordon som går fortare än 40 km/tim som får framföras på motorväg. I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Dan Johansson

Trafikpolisen

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du ska hålla den hastighet som angivs varken mer eller mindre.

Där har du dock väldigt fel.

Det jag stör mig något enormt på, är folk som ligger rakt i arlset på en. Jag skiter fullständigt i om dom krockar i något annat eller vad som händer med dom, men det är jag som kör framför som kommer drabbas av den värsta smärtan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Där har du dock väldigt fel.

Det jag stör mig något enormt på, är folk som ligger rakt i arlset på en. Jag skiter fullständigt i om dom krockar i något annat eller vad som händer med dom, men det är jag som kör framför som kommer drabbas av den värsta smärtan.

Nej du får inte köra för långsamt om de inte råder speciella omständigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är väl snarare böter för att störa trafikrytmen än att du faktiskt kör för långsamt. Såvida det inte är motorväg men det är en annan grej. Du behöver köra under 80 på motorväg för att kunna räknas som ett hinder. Och enligt en citerad text ovan verkar det vara under 40 km/h på motorväg som är olagligt. Men allt är efter situation. Är det kraftigt snöoväder är det eventuellt acceptabelt att köra i 20 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Läst vad epaaj klistade in? Speciella omständigheter är ju dock mycket tolkning i det hela, så att du säger "man får inte köra saktare än vad det står" är ju fel. Det är väl egentligen bara på motorvägar du inte får köra saktare än 40km/h.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ditt FEL i cirkulationskörning !!!!!!! HÄPP

@htbtoma: Du bytte körfält (fil) i cirkulationen och SKALL påvisa detta ned körriktningsvisare samt att du har att sakta in (ev bromsa) så att du säkert kan köra över den högra filen utan att orsaka obehag för den bilist som ligger i sin fil till höger om dig. Sedan från den högra filen dit du säkert tagit dig kan du lämna cirkulationen ut till höger och du är då ålagd att visa med körriktningsvisare att du tänker lämna ditt körfält ut till höger och in på en ny väg (körbana). Tänk på att dubbla körfält i en cirkulationsplats är enligt vår trafiklagstiftning en vänstersvängande oändlig tvåfilig väg. Jag förstår att du är en sådan förare som byter fil utan att "blinka," tränger dig före och prejar andra för DU tror väl du lagen vilket inte är fallet. LÄR dig trafiklagstiftningen eller lämna in körkortet för vårt alla andras väl som kör enligt gällande lagstiftning. Ja-ja jag vet att "storstadsbilister" (jag vet inte om du är en sådan,) tror att dom vet bäst. Väl mött i trafiken när du läst på så du kan reglerna och följer dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

@htbtoma: Du bytte körfält (fil) i cirkulationen och SKALL påvisa detta ned körriktningsvisare samt att du har att sakta in (ev bromsa) så att du säkert kan köra över den högra filen utan att orsaka obehag för den bilist som ligger i sin fil till höger om dig. Sedan från den högra filen dit du säkert tagit dig kan du lämna cirkulationen ut till höger och du är då ålagd att visa med körriktningsvisare att du tänker lämna ditt körfält ut till höger och in på en ny väg (körbana). Tänk på att dubbla körfält i en cirkulationsplats är enligt vår trafiklagstiftning en vänstersvängande oändlig tvåfilig väg. Jag förstår att du är en sådan förare som byter fil utan att "blinka," tränger dig före och prejar andra för DU tror väl du lagen vilket inte är fallet. LÄR dig trafiklagstiftningen eller lämna in körkortet för vårt alla andras väl som kör enligt gällande lagstiftning. Ja-ja jag vet att "storstadsbilister" (jag vet inte om du är en sådan,) tror att dom vet bäst. Väl mött i trafiken när du läst på så du kan reglerna och följer dom.

Det här är redan avklarat. Det var en specialrondell. Han gjorde inget fel själv. Du får leta i tråden om du vill ha detaljer eller gå in via användaren och kolla tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är väl snarare böter för att störa trafikrytmen än att du faktiskt kör för långsamt. Såvida det inte är motorväg men det är en annan grej. Du behöver köra under 80 på motorväg för att kunna räknas som ett hinder. Och enligt en citerad text ovan verkar det vara under 40 km/h på motorväg som är olagligt. Men allt är efter situation. Är det kraftigt snöoväder är det eventuellt acceptabelt att köra i 20 km/h.

Vad rubriken på boten är spelar väl mindre roll, poängen är att man inte får köra hur sakta man vill.
Och att det framför allt gäller på motorvägar är väl rätt givet, på andra vägar får ju LGF-fordon framföras.
Och att snöstorm eller liknande är undantag är väl också rätt självklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du ska hålla den hastighet som angivs varken mer eller mindre.

Så jävla fel så det fladdrar om öronen.

Märket anger förbud mot att föra fordon med högre hastighet än den som anges på märket.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@Hello Kitty:
vad dillar du om och vad är det du inte förstår från min bild?
jag byter aldrig till högerfil, rondellen är tvåfilig både där jag kör in och ut, däremot upphör högerfilen vid den utfart där jag tog av och blev påkörd. Det var alltså bilen i högerfil som korsar mitt körfält och inte tvärt om. Hur kan du någonsin få det till något annat? Försäkringsbolagen såg det iallafall glasklart, jag var inte skyldig till kollissionen.

och jag blinkar självklart ut när jag ska ur rondeller.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@Hello Kitty:
vad dillar du om och vad är det du inte förstår från min bild?
jag byter aldrig till högerfil, rondellen är tvåfilig både där jag kör in och ut, däremot upphör högerfilen vid den utfart där jag tog av och blev påkörd. Det var alltså bilen i högerfil som korsar mitt körfält och inte tvärt om. Hur kan du någonsin få det till något annat? Försäkringsbolagen såg det iallafall glasklart, jag var inte skyldig till kollissionen.

och jag blinkar självklart ut när jag ska ur rondeller.

Du borde kanske lägga till bilden på första posten så du slipper få 100 kommentarer om att du gjorde fel, haha.

On topic:
Generellt håller jag med om att många kör som svin. Men att säga att alla andra kör som idioter är överdrivet. Man kanske inte ska ta det för bokstavligt..

Håller med om en av föregående talare att det värsta som finns är när någon ligger rätt upp i baken på den. Speciellt på landsväg, mörkt (risk för vilt). Då är det köra om eller hålla avstånd som gäller, inget mellanting där man bara trycker på.

Permalänk
Medlem

Imorse var det ett helvete att köra i Göteborgsområdet, det var inte många som vågade köra snabbare än 60 på vissa sträckor av E45:an för att det var så halt och jävligt. Ändå är det ett flertal puckon som ska nosa en i arslet, vad fan är det bra för?

Lite roligt dock att några av dom efter ett tag försökte köra om men så fort de hamnade i vänsterfilen såg man hur de saktade in och skamset körde tillbaka till högerfilen.

Skrivet av trollhattan:

Du har rätt. Däremot verkar du inte förstå att "speciella omständigheter" kan vara nästintill vad som helst.

Dålig sikt, halt, risk för halka, ovan förare, ej van med bilen, skrikande barn, en buske i vägkanten m.m.

Visst är det farligt att köra 30 på en motorväg i normalfallet och det bör resultera i böter. Däremot kommer ju ingen polis med halvt vett bry sig om ifall du kör 50 på en 70-väg. Om det nu är någon polis som bryr sig så kan jag tipsa dom om att flytta till Gotland, finns ingen jävel där som kör lika snabbt som hastighetsbegränsningen.

Permalänk
Medlem

Köra under hastighetsbegränsningen på motorväg är ju hur fint som helst, kör sällan över 90 och ibland ner mot 80.

Har aldrig varesig fått böter eller varit inblandad i en olycka än så länge.

Permalänk
Medlem

@backspace: Stämmer bra, hastighetsmätaren visar i stort sett alltid enhögre hastighet än vad du faktiskt kör. Detta gäller, med få undantag, alla personbilar gjorda för konsumentbruk och handlar i regel om upp till 10% skillnad. Är inte helt säker på varför, men gissar att det har att göra med att man dels vill ha en felmarginal, dels att man ska kunna byta däckstorlek utan att hastighetsmätaren ska visa för hög hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@backspace: Stämmer bra, hastighetsmätaren visar i stort sett alltid en lägre hastighet än vad du faktiskt kör. Detta gäller, med få undantag, alla personbilar gjorda för konsumentbruk och handlar i regel om upp till 10% skillnad. Är inte helt säker på varför, men gissar att det har att göra med att man dels vill ha en felmarginal, dels att man ska kunna byta däckstorlek utan att hastighetsmätaren ska visa för hög hastighet.

Mätarna visar för mycket inte för lite. Skulle de visa för lite skulle tillverkarna gå i KK från alla böter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mätarna visar för mycket inte för lite. Skulle de visa för lite skulle tillverkarna gå i KK från alla böter.

Fel av mig, skriver snabbare än jag tänker. Tackar för rättelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Köra under hastighetsbegränsningen på motorväg är ju hur fint som helst, kör sällan över 90 och ibland ner mot 80.

Varför kör du inte 110/120 som det oftast är på motorvägar?

Du kanske inte förstått att du orsaken till ett tillbud pga du kör för långsamt och vilket gör att andra behöver göra onödiga och dumma manövrar?

Permalänk
Medlem

Blev omkörd på enfiligt direkt efter en rondell när första snön hade lagt sig. Jag skulle köra om en lastbil dessutom och hade placerat mig till vänster strax innan där vägen särar på sig i 2 filer... hörde ett buller från sidan av bilen och sket nästan ner mig när jag såg en subaru. En cm från mig. F**an va förbannad jag blev.

Skrivet av htbtoma:

Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen.

Får man fråga vem som fick/ska få skulden i rondellkrashen? Har själv hamnat i samma situation där folk i högerfilen gör en "full-sväng" utan någon som helst signalering, även fast man själv kör i innern och ska rakt fram.

Har själv alltid fått kört EXTRA långsamt - dvs lägga i ettan och stannat - för man kan lukta sig till när det är på väg att hända. Nån gång för länge sen läste jag att man alltid har väjningsplikt när man gör filbyten, därför är jag skraj för att köra ut ur rondellen.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Avstängd

Skumt, allt jag skrivit försvann alldeles innan jag skulle posta verkar det som...
Fast är kanske någonting på min dator...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag har varit med om 2 Olyckor/Krockar.
Första va 2015 när jag blev påkörd på Essingeleden i tung Rusningstrafiken klockan 17:00 - 18:00
Jag hade precis köpt nytt Grafikkort på webhallen i Fruängen och vart påväg hem. Vid tunneln ifrån Lilla essingen så är det Kö, som står helt stil. Jag är i yttre körfärltet, och kommer till ett helt stopp, 5 sekunder går och jag tittar upp i backspegeln och ser att det kommer en Gul Hyundai i 70 knyck. Det ända som flyger genom mitt huvud är bara en sak och det är att förbereda sig för den Enorma krock som kommer inträffa 2 sekunder senare. Det blir en serie krock på 4 fordon och jag är första fordonent i raden. Den Gula Hyundaien blir en pannkaka och min bil blir amputerad i backre delen. personen som körde på mig klara sig. jag får hjälp av kvinnan som satt i bilen framför mig att komma ut ur min bil. Där jag går ner på knä och är beredd att spy upp hela min omtumlade tarmar.

krocken

Andra gången var i Danmark när jag är påväg till Sommar stugan i Vajers Strand. på Motorväggen mellan Köpenhamn och Roskilde så håller danskarna på med att enormt ombyggnad av motorväggen som gör att vissa fält är uppdelade och igen, jag kör på yttre filen klockan 03:00 på morgonen och ser i motsatta körriktningen en Volkswagen Golf göra en 360 spinn och tappar sitt backre hjul och flyger över i mitt körfält jag bromsar in kraftigt och slår på Nödblinkers och kommer till ett komplett stopp. jag hoppar ur bilen och springer fram till personerna i Golfen, Men ungdomarna som satt i golfen hoppar ur bilen och lägger benen på ryggen och springer av motorväggen.
Endast föraren sitter kvar i bilen. och försöker ringa en bärgare och polisen.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Du kanske inte förstått att du orsaken till ett tillbud pga du kör för långsamt och vilket gör att andra behöver göra onödiga och dumma manövrar?

Jag trivs helt enkelt med det, har sällan särskilt bråttom privat och tycker det är en lagom avvägning mellan komfort och hastighet. Stör mig heller inte på när andra kör långsammare än jag gör, vill jag köra om så letar jag bara efter ett lämpligt tillfälle att göra det, ser inte problemet.
Andra positiva saker är lägre soppaförbrukning, mindre slitage och säkrare/kortare stoppsträcka.

Har aldrig varit med om att det varit nån olycka i min närhet i trafiken heller så din beskrivning att man skulle vara nån form av olycksgenerator känner jag inte igen mig i, stör inte trafikrytmen mer än en lastbil eller bil med släp.

Och om man ska hårddra det så får andra förare ta ansvar för sina handlingar, jag varken kan eller bör hållas ansvarig för vilka manövrar de utför och kan man inte hantera att ett fordon kör 20 km/h under hastigheten på en flerfilig motorväg, ja då är kanske inte bakom ratten på ett fordon är rätt ställe att vara på. Att köra som en idiot är ju inget man "behöver" göra, det har ju mycket med personlig mognad och sunt förnuft att göra. Vållande till en incident måste väl vara bilen som utför den dumma manövern, tycker du inte det?
Men som sagt, so far so good!

Kan faktiskt minnas att jag med nuvarande bilen (V70 ofc) en gång kört 120, va på väg 40/e4:an i Jönköping när jag skulle kolla vilken hastighet man kom upp i om man frirullade nedför den jättebacken där, nästan så det kittlade i magen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag trivs helt enkelt med det, har sällan särskilt bråttom privat och tycker det är en lagom avvägning mellan komfort och hastighet. Stör mig heller inte på när andra kör långsammare än jag gör, vill jag köra om så letar jag bara efter ett lämpligt tillfälle att göra det, ser inte problemet.
Andra positiva saker är lägre soppaförbrukning, mindre slitage och säkrare/kortare stoppsträcka.

Har aldrig varit med om att det varit nån olycka i min närhet i trafiken heller så din beskrivning att man skulle vara nån form av olycksgenerator känner jag inte igen mig i, stör inte trafikrytmen mer än en lastbil eller bil med släp.

Och om man ska hårddra det så får andra förare ta ansvar för sina handlingar, jag varken kan eller bör hållas ansvarig för vilka manövrar de utför och kan man inte hantera att ett fordon kör 20 km/h under hastigheten på en flerfilig motorväg, ja då är kanske inte bakom ratten på ett fordon är rätt ställe att vara på. Att köra som en idiot är ju inget man "behöver" göra, det har ju mycket med personlig mognad och sunt förnuft att göra. Vållande till en incident måste väl vara bilen som utför den dumma manövern, tycker du inte det?
Men som sagt, so far so good!

Kan faktiskt minnas att jag med nuvarande bilen (V70 ofc) en gång kört 120, va på väg 40/e4:an i Jönköping när jag skulle kolla vilken hastighet man kom upp i om man frirullade nedför den jättebacken där, nästan så det kittlade i magen

Att köra 20-30 under skyltad hastighetsgräns anser jag klart störande av trafikrytm. Ta bara tung trafik som exempel som inte har samma omkörningsmöjligheter och det är troligen ingen bra körekonomi att harva bakom dig...

Och om du inte kört i 110/120, hur har du ens någon aning om din bil drar mindre bränsle vid 80-90? Utväxlingen kanske är anpassad för 110 och drar mer vid 80-90

Om du inte trivs att köra motorväg så kanske du inte passar bakom ratten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Får man fråga vem som fick/ska få skulden i rondellkrashen? Har själv hamnat i samma situation där folk i högerfilen gör en "full-sväng" utan någon som helst signalering, även fast man själv kör i innern och ska rakt fram.

Har själv alltid fått kört EXTRA långsamt - dvs lägga i ettan och stannat - för man kan lukta sig till när det är på väg att hända. Nån gång för länge sen läste jag att man alltid har väjningsplikt när man gör filbyten, därför är jag skraj för att köra ut ur rondellen.

Fallet som htbtoma talar om är ett specialfall där högerfilen försvinner och lämnar rondellen. Så föraren i högerfilen som försöker fortsätta i "höger fil" kör egentligen in i vänster fil och orsakar krocken.
Se följande inlägg för bild och vidare förklaring:

I en normal rondell där det är två filer runt hela är det tyvärr helt tillåtet att köra ett helt varv i höger fil om man känner för det och du i vänstra filen får anpassa dig och antingen bromsa in eller ta ett extravarv om de inte släpper ut dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Skrivet av Otori:

Folk som kör 80-90 på motorvägen upplever inte jag som ett problem, de håller sig i regel i högerfilen.
Det är ju dessutom högsta tillåtna hastighet för många fordon.

Däremot de som kör 40-50 på en 70-väg i sommarväglag...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Folk som kör med dimljus+halvljus när det är mörkt verkar vara något inkompetent beteende och är förbjudet.

Va nära jag körde på en fotgängare för några dagar sedan när jag vart bländad.
Försökte vända och skulle åka efter och läxa upp föraren men han ej.

Permalänk
Medlem

Som ung BMW-förare så faller jag nog inom många stereotyper som nämnts här i tråden och visst, jag kan erkänna att det går ganska fort ibland men då är det sällan mycket annan trafik runtikring. Filbyten, avstånd, rondellkörning, och blinkers är jag petnoga med för jag blir så in i helvetes irriterad när andra inte klarar av detta. Mobilen, visst pillas det med den ibland t.ex för att byta spellista på spotify men jag fattar inte dom som sitter och spelar spel, surfar på nätet, kollar sociala medier, eller sitter och skriver med folk. Jag kanske bara är dålig på att multitaska men det känns ju som att man helt tappar kontrollen över vad man gör. Var ner till Stockholm i våras för att hälsa på brodern och på vägen ner så hamnade vi mitt i rusningstrafiken. Jag tror att nästan varannan jäveln satt med mobilen på ratten och körde. Tittade på serier, spelade spel, osv samtidigt som dom körde mit i värsta trafiken, ofta med stora SUVar.

Sedan vilka som kör sämst. Ja, man ska ju inte dra alla över en kam men gamlingar, hantverkare, invandrare, folk i SUV.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att köra 20-30 under skyltad hastighetsgräns anser jag klart störande av trafikrytm. Ta bara tung trafik som exempel som inte har samma omkörningsmöjligheter och det är troligen ingen bra körekonomi att harva bakom dig...

Och om du inte kört i 110/120, hur har du ens någon aning om din bil drar mindre bränsle vid 80-90? Utväxlingen kanske är anpassad för 110 och drar mer vid 80-90

Om du inte trivs att köra motorväg så kanske du inte passar bakom ratten

Nu är det ju såhär att max 80 med släp som gäller i Sverige, så att tung trafik lider nog inte av att köra sin maxhastighet.

Det är även fullt tillåtet att inte köra om.