Bästa lösning just nu med chromecast, firetv, android boxes etc

Permalänk
Medlem

Bästa lösning just nu med chromecast, firetv, android boxes etc

Hej! Jag funderar på att köpa en tvbox, chromecast, fire tv eller liknande. Jag har tidigare haft en intel NUC och kört trådlös mus+tangentbord men vore ganska gött ändå att ha nåt som startar lite snabbare (även om det är ssd). Har även en rasp pi btw.
Iaf, tänkte fråga om någon kan tipsa vad de tycker är de bästa lösningen. T ex är ju chromecast billigt liksom och nu har VLC stöd för det via mobilen men det är ju kanske inte göttigast att ha massa filmer osv ifrån mobiler. Inte heller supergött att ha en dator vid sidan av. Fire tv stick verkar ju helt okej men osäker om man kan se nerladdat material? En liten fjärrkontroll verkar ju gött men en fire stick är ju typ dubbla priset men kanske värt? Sen finns det ju androidboxar osv, bla från Aliexpress. Roku osv. Annan lösning kan ju vara att ha en extra mobil bara som är gjord för netflix/utorrent/filmer och på nåt sätt connecta den till tvn. Några som har nån åsikt?

PS: En annan sak som vore gött men absolut inte nödvändigt är bärbarhet. T ex en amazon fire stick kan man ju lätt ha med på resa medans större grejer kanske inte är det mest bekväma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

unRAID-Server + Raspberry Pi 3 med LibreELEC = Win

Kör även en VM med FreeBSD på unRAID som huserar rtorrent + ruTorrent samt MySQL för databas av Kodi-biblioteket så jag får samma bibliotek på alla mina Pis och kodi-enheter.

Har även köpt ett USB 3.0 Nätverkskort till mina Pis så jag får ut ca 200-300 Mbps vilket gör det lite snabbare.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

@shabik: använder denna tillsammans med chromecast

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Beta:

unRAID-Server + Raspberry Pi 3 med LibreELEC = Win

Kör även en VM med FreeBSD på unRAID som huserar rtorrent + ruTorrent samt MySQL för databas av Kodi-biblioteket så jag får samma bibliotek på alla mina Pis och kodi-enheter.

Har även köpt ett USB 3.0 Nätverkskort till mina Pis så jag får ut ca 200-300 Mbps vilket gör det lite snabbare.

Av nyfikenhet. Vilket nätverkskort har du köpt?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Av nyfikenhet. Vilket nätverkskort har du köpt?

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00FFJ0RKE/ref=oh_aui_det...

Detta kör jag i två Pis, funkar perfekt, var Plug n' play.

Gick på rekommendation från denna blogpost: https://www.jeffgeerling.com/blogs/jeff-geerling/getting-giga...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Chromecast själv. Har en V2 och jag använder den mest för Netflix/Youtube/SVT Play/Barnkanalen. Funkar utmärkt till detta (Behöver rätt bra Wifi signal dock).

Chromecast Ultra har ju "Kablad" nätverksmöjlighet, om det finns dålig täckning till TV:n

Spelar jag "offline" material kan jag koppla en USB direkt till TV:n, så har aldrig riktigt haft Media spelare behov.

Dock sugen på att testa en Pi v3 med PLEX för att kunna steam:a till Chromecasten.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@shabik: använder denna tillsammans med chromecast

Även jag använder videostream, upplever dock att det har blivit lite sämre sedan de tog bort stödet för chromepluggins .

Skrivet av Beta:

unRAID-Server + Raspberry Pi 3 med LibreELEC = Win
Kör även en VM med FreeBSD på unRAID som huserar rtorrent + ruTorrent samt MySQL för databas av Kodi-biblioteket så jag får samma bibliotek på alla mina Pis och kodi-enheter.
Har även köpt ett USB 3.0 Nätverkskort till mina Pis så jag får ut ca 200-300 Mbps vilket gör det lite snabbare.

Ni som använder mer avancerade lösningar som beta tex beskriver, vad är fördelarna med den lösningen? Jag förstår inte vilka extra funktioner man får för det.

Permalänk
Medlem

Hej alla. Jag köpte en chromecast som funkat bra för mig innan men tyvärr nu är hemsk. Jag kan inte chromecast ifrån nån dator (har testat 3 st), vlc-stream funkar nuförtiden allright men endast ifrån mobilen och netflix är verkligen supermegaflakey. Vi har testat 3 androidtelefoner och 1 os och bara en har chromecast-ikonen och det funkar relativt sällan. Väldigt ofta får jag gå in på screenshare och starta appen istället, det händer också rätt regelbundet att den av nån märklig anledning bara pausar sig och funkar bara om jag startar om mobilen + tvn. Jag ska nog lämna tillbaka den.

Amazon fire stick tv med alexasupport ska jag köpa istället hade jag tänkt. Lite trist att amazon+google verkar bråka sen några månader tillbaka och tagit bort stödet men ärligt talat kollar jag knappt på youtube så det är nog lugnt.

Funderar på om en android-tv-box dock med fjärrkontroll är bästa lösningen. Gött att kunna köra in ett usb-minne, också gött med fjärrkontroll. Lösningen ovan lät ju kanske fet men lite för komplicerad för min smak.

Visa signatur