Telia TV med thomson router och asus accesspunkt

Permalänk
Medlem

Telia TV med thomson router och asus accesspunkt

Hej,

Har försökt få till det med telia tv ett tag nu och löser inte problemet så tänkte försöka igen (har försökt lite lätt tidigare i tråden hur man får telia tv att fungera utan thomson routern).

Börjar att försöka förklara hur allt är kopplat.

Inteno bredbandsprylen -> Thomson 799 xtreme (kabelansluten). Thomson agerar router, med wifi avstängt, inte bryggad
Thomson -> Asus rt n66 (kabelansluten). Asusen är satt som accesspunkt och har inte möjligheten att konfigureras för att hantera vlan enligt den andra tråden.
Asus rt n66 -> Telia tv (kabelansluten).

Allt fungerar finfint så länge jag inte strömsätter telia tvn. Thomson routern sköter ethernetanslutningarna finfint. Asusen sköter alla wifi anslutningar finfint. 100% som jag vill ha det.
När jag sen sätter i strömmen i telia tvn så fungerar fortfarande ethernetanslutningarna i thomson routern. Wifi är igång i asusen, men så fort telia tvn har bootat upp så fungerar tvn som den ska den men ingen av de wifi anslutna enheterna kan komma åt internet eller de enheter som är kopplade via ethernet på thomson routern.

Nån som har nån idé på hur jag löser detta (utan att köpa ny utrustning) eller om jag inte kommer få det att fungera med den här setupen?

/roinart

Permalänk
Medlem

Skippa Telia routern helt. Och stoppa i telias tvbox i den gula porten på Intenon. Och använd Asus routern som router i den röda porten på intenon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zynken: Vill tyvärr ha kvar routern från telia då asusen står mitt i huset just som en accesspunkt medans thomsonen står där jag har servrar och inkommande fiber.
Löser jag det inte med nuvarande setup så får jag lov att dra en ny kabel från intenon till specifikt tvn, men jag vill helst slippa det.

Permalänk
Medlem

@roinart1:

kolla så du inte har någon adresskonflikt. Vad har dina ASUS för IP? Krockar de med något?

Permalänk
Medlem

@madtop: Asusen får IPt från thomson routern eftersom den är satt som accesspunkt bara. Ska försöka se om jag kan se teliaboxens ip nummer i thomson routern när den är igång och se om det krockar med nåt annat. Spontant känns det inte som att det borde vara problemet eftersom tvn som går genom både asusen och routern fungerar som den ska medans allt annat via asusen slås ut. Då borde inte tvn fungera heller tycker jag. Men jag är ingen nätverkskung Ska kika så fort jag kommer hem från jobbet, tack för tipset.

/roinart

Permalänk
Medlem

@roinart1:

Den andra möjliga förklaringen är att ASUS:en får fnatt när det kommer en massa multicast.
Har den några inställningar för IGMP? Testa att slå t.ex "igmp-snooping".

Permalänk
Medlem

@madtop: Inga ip konflikter och hittar tyvärr inga inställningar för igmp över huvud taget i asusen...

Suck, blir väl till att dra den där sladden då... =(

Permalänk
Medlem

En lösning, billig, om än inte optimal, är att du sätter en kabeldelare vid mediaomvandlaren och Teliaroutern och en kabeldelare till vid din Asus, och därifrån en kabel vidare till tvn. Det drar ner bandbredden till 100 Mbit/s på det trådlösa men om det är bökigt med en ny kabeldragning kanske det det är värt det.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joalin: Tack för tipset, kan vara ett alternativ tills den dagen ny kabel kan dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roinart1:

@madtop: Inga ip konflikter och hittar tyvärr inga inställningar för igmp över huvud taget i asusen...

Suck, blir väl till att dra den där sladden då... =(

Ett alternativ till kabel är en annan wifi-brygga. Telia säljer TG234, köper du den så bör det funka:
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/te...

Permalänk
Medlem

@madtop: Ja det har jag såklart kikat på, även via elnätet, men hade helst inte velat lägga en spänn på detta utan lösa det med befintlig utrustning. Kabel är väl i slutändan bäst, men den dragningen får vänta till sommaren och värmen

Tack för tipsen till er båda!

/roinart

Permalänk

Boxen gör att porten byter VLAN. Du får lägga dom på varsin port i routern.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Boxen gör att porten byter VLAN. Du får lägga dom på varsin port i routern.

Nej så funkar det inte, det finns inga vlan vare sig i TV-boxen, ASUS eller på LAN-sidan av Telia routern.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nej så funkar det inte, det finns inga vlan vare sig i TV-boxen, ASUS eller på LAN-sidan av Telia routern.

Stoppar du Teliaboxen i en LAN-port på Telias router så kommunicerar dom med varandra och boxen talar om för routern att den vill ha TV VLAN:et styrt ut på den LAN-porten. Nej det finns inget VLAN ut på porten. Men porten hamnar på VLAN för IPTV. Det är därför som allt annat som vill ha "vanliga internet" går ner när han startar boxen. Stänger han av den och väntar, så kommer det igång igen. Alternativt startar om routern så fungerar det direkt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Stoppar du Teliaboxen i en LAN-port på Telias router så kommunicerar dom med varandra och boxen talar om för routern att den vill ha TV VLAN:et styrt ut på den LAN-porten. Nej det finns inget VLAN ut på porten. Men porten hamnar på VLAN för IPTV. Det är därför som allt annat som vill ha "vanliga internet" går ner när han startar boxen. Stänger han av den och väntar, så kommer det igång igen. Alternativt startar om routern så fungerar det direkt.

Nej så funkar det inte, routern är en router med ett (1) LAN. Datorer och TV-box sitter på samma nät och alla portar på routern är likvärdiga. Och det är just därför du kan koppla in t.ex en switch efter router utan några problem.

Hemma hos mig har jag t.ex en switch i TV-bänken som försörjer såväl TV-box som t.ex en PS4 utan några som helst problem.

Vad routern gör är att routa trafiken ut på 2 olika WAN-interface beroende på paketens ip-destination. Paket som ska till TV-servrar routas ut på TV-WAN och övrig trafik routas ut på Internet-WAN, det är tom så att trafik från TV-boxen kan gå ut två olika vägar. Om du t.ex tittar på youtube via boxen routas den trafiken via Internet-WAN.

Permalänk

Ska förtydliga eftersom det verkar oklart:

Han stoppar i sin utrustning enligt ovan. Då får ASUS och hans klienter som går via ASUS, sin IP-config från Telias router. Dom får sin IP, DNS etc och allting fungerar som det ska. All trafik går in ut via routern och ut i Telias nät på rätt VLAN.

När han stoppar i Telias tv-box i asus så kommer boxen via asus och vidare till routerns LAN-port, skicka begäran att "hej routern, det är TV-boxen här. Kan du lägga den här LAN-porten knuten till VLAN för IPTV så jag kan köra lite TV?" "Japp, det fixar jag. Din LAN-port styrs nu om så du hamnar på vårt VLAN för TV-tjänster".

Boxen får IP-configg från Telia och samtidigt slutar alla andra enheter som ligger anslutna via samma LAN-port att fungera då dom helt plötsligt blir inkastade i nätet för IPTV.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

(i många fall, beroende på vilket nät du är kopplat mot etc, så KAN det fungera ÄNDÅ, men många gånger med störningar om du använder både Tv och mycket internettrafik på den LAN-porten samtidigt. Så det fungerar i många fall. Men en del fall inte alls och för det mesta med mer eller mindre störningar då enheterna slåss).

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

När han stoppar i Telias tv-box i asus så kommer boxen via asus och vidare till routerns LAN-port, skicka begäran att "hej routern, det är TV-boxen här. Kan du lägga den här LAN-porten knuten till VLAN för IPTV så jag kan köra lite TV?" "Japp, det fixar jag. Din LAN-port styrs nu om så du hamnar på vårt VLAN för TV-tjänster".

En intressant lösning. Lite klumpig och hemsnickrad kanske.
Men nej, det är inte så det fungerar.

Routern dedicerar inte en port för TV utan den agerar router, den avgör hur paketen ska skickas genom att titta på dst-ip.

Skrivet av Andreas Epradius:

Boxen får IP-configg från Telia och samtidigt slutar alla andra enheter som ligger anslutna via samma LAN-port att fungera då dom helt plötsligt blir inkastade i nätet för IPTV.

Nej så är det inte, alla enheter bakom LAN-porten fungerar som de ska.

Här är ett exempel hemifrån mig:
Jag har en TV-box och en RPi inkopplad på samma switch bakom en "telia smart".
Såväl RPi som box fungerar helt utan problem och det roliga är att jag från min RPi kan pinga TV-boxen:
$ ping 192.168.1.98
PING 192.168.1.98 (192.168.1.98) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.1.98: icmp_req=1 ttl=64 time=3.14 ms
64 bytes from 192.168.1.98: icmp_req=2 ttl=64 time=1.35 ms

Vidare kan jag titta i ARP-tabellen och konstatera att min RPi och TV-boxen sitter på samma broadcast-segment, de sitter på samma LAN:
$ arp 192.168.1.98
Address HWtype HWaddress Flags Mask Iface
STB1.lan ether 00:02:9b:c9:a3:17 C eth0

Vi har mao bevisat att det på LAN-sidan inte finns ett "TV-nät" och ett "Internet-nät" utan att det bara finns ett LAN.
Vi har bevisat att en LAN-port inte blir dedicerad för IPTV.
Vi har även bevisat att det fungerar utmärkt att på samma switch koppla in såväl TV som en dator.

Permalänk
Skrivet av madtop:

En intressant lösning. Lite klumpig och hemsnickrad kanske.
Men nej, det är inte så det fungerar.

Routern dedicerar inte en port för TV utan den agerar router, den avgör hur paketen ska skickas genom att titta på dst-ip.

Nej så är det inte, alla enheter bakom LAN-porten fungerar som de ska.

Här är ett exempel hemifrån mig:
Jag har en TV-box och en RPi inkopplad på samma switch bakom en "telia smart".
Såväl RPi som box fungerar helt utan problem och det roliga är att jag från min RPi kan pinga TV-boxen:
$ ping 192.168.1.98
PING 192.168.1.98 (192.168.1.98) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.1.98: icmp_req=1 ttl=64 time=3.14 ms
64 bytes from 192.168.1.98: icmp_req=2 ttl=64 time=1.35 ms

Vidare kan jag titta i ARP-tabellen och konstatera att min RPi och TV-boxen sitter på samma broadcast-segment, de sitter på samma LAN:
$ arp 192.168.1.98
Address HWtype HWaddress Flags Mask Iface
STB1.lan ether 00:02:9b:c9:a3:17 C eth0

Vi har mao bevisat att det på LAN-sidan inte finns ett "TV-nät" och ett "Internet-nät" utan att det bara finns ett LAN.
Vi har bevisat att en LAN-port inte blir dedicerad för IPTV.
Vi har även bevisat att det fungerar utmärkt att på samma switch koppla in såväl TV som en dator.

Läs hela mina inlägg och alla. Att det fungerar hos dig är ingen garanti att det gör det hos honom. Så som du beskriver det är tanken att det SKA fungera. Men det fungerar inte så i alla delar av nätet. I TS fall beter sig hans anslutning precis så som det gör och gjort i många delar av nätet, att boxen säger åt routern att slänga över porten att köra mot vlan för tv och då dör resten på den porten.

Ingen idé att försöka förklara mer. Bra att det fungerar hemma hos dig, men det hjälper inte TS som istället bör kontakta Telia och se om dom kan hjälpa honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: TS kör med telia play och chromecast så länge tills kabel kan dras fram till tv boxen för att inte behöva lägga pengar på detta då det används ca 2 timmar i månaden i snitt Kanske går att lösa med annan utrustning eller om man har mer koll på asusen än vad jag har, men jag löser det med kabeldragning så småningom