Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coop säger upp avtalet med Postnord

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna låta PostNord driva egna kontor som enbart är till för post och paket. De skulle kunna ligga i en lämplig lokal i närheten av där folk bor och kallas för paketkontor eller kanske postkontor... 🤔

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

ett års uppsägningstid så sista december i år

Ok, då är det lugnt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Känns lite gött ändå att Postnord får ett av sina största långfinger hittills från en så stor mataffärskedja. Hoppas att dom inser att de behöver skärpa sig något ordentligt, klarar ju knappt av alla paket själva och så får deras utlämingsställen ingen kompensation för allt deras överflöd och pissiga kommentarer från missnöjda kunder. Saknar den gamla goda tiden där grejerna faktiskt kom enligt tidtabell, inte det här löjliga att det tar max 4 dagar från kina/usa eller 1-2 inom Europa och så får man vänta i nästan 3 veckor på att det ska komma från Stockholm. Köpte grejer till jul runt slutet av november som dykt upp så sent som 2 veckor sen men som fått bekräftelse att de nått sverige i december. Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Hade jag varit posten hade jag nästan tyckt det var bra och sedan höja ersättningarna till de andra. Färre platser och hämta/lämna paket borde innebära färre transporter.

Sant, men då ska de kvarvarande ha kapacitet nog för att ta hand om även den posten, vilket redan idag är ett problem. PostNord behöver fler utlämningsställen för att hantera ett ökat flöde, inte färre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det var mycket kinapaket sa dom ombuden jag var hos.

Drygt en femtedel av försändelserna är från Kina, men alla av dessa har inte hamnat hos ombuden.

Permalänk
Medlem

Bra! Då kanske jag slipper att sätta mig i bilen och åka 10 minuter till COOP varje jävla gång jag beställer någonting när jag har ett ica med postombud som ligger 2 minuters promenad bort men mina paket kommer nästan ALLTID till COOP. (Jävligt miljövänligt måste jag säga -.-) Kanske kommer till ica hädanefter kan man ju hoppas! Jävla postnords nötter!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Man skulle kunna låta PostNord driva egna kontor som enbart är till för post och paket. De skulle kunna ligga i en lämplig lokal i närheten av där folk bor och kallas för paketkontor eller kanske postkontor... 🤔

Minns den gamla goda tiden när man hämtade ut paket på postkontor. Inga sega jävlar som skulle lösa in en vinstlott och sedan komma på att det går att köpa en korv för pengarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att coop hade det här, aldrig sett någon hämta eller skicka paket på en coop butik.
Alltid behövt hämta på ica, okq8 eller pressbyrån.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En förhandlingstaktik, skulle bli stora problem om de försvann 300 utlämningställen. Nästan så att regeringen får gå in och rädda situationen då.

Här bytte de från Coop till ICA. De har jag mycket längre till. Alltid lika tradigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Man skulle kunna låta PostNord driva egna kontor som enbart är till för post och paket. De skulle kunna ligga i en lämplig lokal i närheten av där folk bor och kallas för paketkontor eller kanske postkontor... 🤔

I Ulricehamn har Postnord ett eget uthämtningskontor rätt nära bostadsområde. Problemet är bara att öppettiderna är horribla. Måndag till Fredag klockan 8.30-9.30 och 16.00-18.00. För min del tvunget när det är större paket som hämtas, finns dock andra som typ alltid måste hämta där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En förhandlingstaktik, skulle bli stora problem om de försvann 300 utlämningställen. Nästan så att regeringen får gå in och rädda situationen då.

Här bytte de från Coop till ICA. De har jag mycket längre till. Alltid lika tradigt.

Får de inte riktigt göra ens, postombuden sysslar mest med paket och det är inte en del av den samhällsomfattande posttjänsten som är under PTS tillsyn, och som de i vissa fall får stötta ekonomiskt. Paketutdelningen får inte regeringen stötta, skulle bli olagliga statsstöd. Sen är det knappast frågan om att avveckla ombudsverksamheten hos Coop heller.

Permalänk
Inaktiv

@Ljunggrens: Så det fanns ingen butik innan ni hade paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Det borde finnas nåt slag automatiskt postvaruhus där man bara kunde scanna sin lapp eller kod eller va fan som helst och få ut sitt paket automagiskt utan nån människa emellan

DHL har ett stort skåp i närmsta köpcenter med massa luckor där man kan gå och slå in sin kod och hämta paketet när man vill. Väljer alltid att få det levererat dit när jag kan välja det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det var mycket kinapaket sa dom ombuden jag var hos.

Jag jobbar på ett ombud som hanterar ganska stora volymer, kinabreven kanske snittar 30-50 om dagen medans det är minst 200 paket varje dag. Dom är generellt 3-4 ggr större också.

Permalänk
Medlem

Jobbar på en ica butik med postutlämning samt Schenker och skulle vi ta bort posten eller Schenker så hade vi förlorat en del kunder, så känns lite som dom lär förlora kunder i slutändan ifall ICA tex tar över efter deras avslut.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv

Såg en youtube där en snubbe hade beställt flera plattor burkläsk, han blev irriterad för att han behövde hämta på annan butik än på sin lilla butik på hörnet.. Coop med andra borde få rimligt betalt för lager & hantering! Expansionsfaser är svåra då det är brist på plats i lokaler, minska butikens hyllor för att göra plats för Postnord.. krånglig avvägning, coop måste hålla sitt franchise sortiment och minska på..?

Permalänk

@anon52047: Såklart där fanns en butik innan vi hade paketutlämning, det fanns också en butik innan vi hade Tofu i sortimentet och mycket annat. Din poäng är?

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tävlar du i att sätta ihop två helt orelaterade saker?

Postorderflödet har förändrats, och det är stora skrymmande paket som tar plats. Paket från tredje land är mest små kuvert som inte tar upp mycket plats alls, dessutom bara de skrymmande paketen som gått till ombuden, vilket är typ ett vadderat kuvert som är tjockare än 3 cm.

Jobbar på ett Postombud. Kinapaketen tar inte någon plats men de tar precis lika mycket tid.. Nä, de tar faktiskt längre tid. De är jävligt svåravlästa och svårskannade pga idiotiskt liten text.

Edit: Hatar fan Kinapaketen. De är ofta små typ halvrunda, så man kan inte ställa dem upp på kortsidan för att spara plats. 95% av dem hör inte hemma på ett ombud utan ryms i brevlådor och postboxar.

Permalänk
Skrivet av BigO161107:

Bra! Då kanske jag slipper att sätta mig i bilen och åka 10 minuter till COOP varje jävla gång jag beställer någonting när jag har ett ica med postombud som ligger 2 minuters promenad bort men mina paket kommer nästan ALLTID till COOP. (Jävligt miljövänligt måste jag säga -.-) Kanske kommer till ica hädanefter kan man ju hoppas! Jävla postnords nötter!

Det lite smått komiska med det hela, är att jag har precis tvärtom.

2 min gångväg till COOP och ca 8 min med bil till Ica.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Blir nog en förlust i längden jag handlar där jag hämtar paket. Inte ovanligt att jag får 1 paket i veckan. Har hemköp på nedervåningen men handlar alltid på coop i samma veva som jag hämtar ut mina paket.

Ska bli skönt att slippa dom dock, där jag hämtar ut paket har dom ingen officiell post avdelning utan man får stå i vanlig kön och sen ska tanten i kassan pilla med en smartphone för att scanna paketen som är alldeles för svårt. När hon gjort det ska hon ringa en kollega som måste hämta paketet på lager. Hoppas Hemköp på nedervåningen tar över

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@Ljunggrens: ICAbutiker är en av dom mest lönsamma företag vi har i Sverige så att säga att det hade gått dåligt om ni inte hade paketutdelning är en klar överdrift. För att ha många paket så måste man ligga centralt och i så fall görs det 10-tals miljoner i vinst ändå per år.

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Tror det är en förlust för Coop, jag brukar alltid handla något när jag är och hämtar paket. Mjölk, chips ect.

Skulle väl snarare påstå att det är tvärtom. Att folk passar på att hämta paket när de ska handla.

Dessutom så innebär de kanske att de snappar upp en bättre deal med Schenker. Tycker postnord är horribel i jämförelse

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jycken:

Har själv pratat med flera ICA handlare som säger samma sak, Och funderar på att säga upp postnordavtalet.

Skulle gärna se detta. Tvinga Postnord att fixa deras skit.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Lord_Moridin: får du dina paket till ica eller? xD

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Skrivet av anon52047:

@Ljunggrens: ICAbutiker är en av dom mest lönsamma företag vi har i Sverige så att säga att det hade gått dåligt om ni inte hade paketutdelning är en klar överdrift. För att ha många paket så måste man ligga centralt och i så fall görs det 10-tals miljoner i vinst ändå per år.

Vi ligger inte centralt men har senast jag hörde näst högst paketomsättning i Sverige. Vi har även en willy:s butik på andra sidan gatan och jag kan garantera att om vi inte hade paketutlämning hade vi tappat en hel del kunder till dem. Båda butikerna är av liknande storlek. Jag säger inte att det hade gått dåligt men att vi hade förlorat på att inte ha det.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

@Ljunggrens: ICAbutiker är en av dom mest lönsamma företag vi har i Sverige så att säga att det hade gått dåligt om ni inte hade paketutdelning är en klar överdrift. För att ha många paket så måste man ligga centralt och i så fall görs det 10-tals miljoner i vinst ändå per år.

Givetvis så skulle ICA gå med vinst hur som helst, dock jag jobbar på en ICA butik utanför Umeå och vi är i princip det enda utlämningsstället för posten samt Schenker på ett par mil, så alla byar kring vår butik hämtar ut sina paket hos oss. Så dom åker oftast till oss och hämtar ut paket samt handlar på samma gång.

Så att ha tjänster som posten, Schenker m.m är ju en klar fördel än att inte ha denna tjänst.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

OK/Q8 som var uthämtningsställe för PostNord där vi bodde för en herrans massa år sedan nu sade upp sitt avtal med PostNord av exakt samma skäl. Det hände för c:a 5 år sedan (känner fortfarande grannar som bor kvar i området så håller lite koll). Förra året kom posten plötsligt tillbaka dit igen, eftersom OK/Q8 skulle lägga ner en annan tapp inte så långt därifrån, som hade uthämtning.

Jag är helt säker på att COOP kommer ha PostNord även efter 2018, men det kommer få mer betalt för besväret. Att det är ett jävla gissel att hantera PostNord paket kan knappast vara en någon hemlighet, men matbutikerna får ju i varje fall sin beskärda del av merförsäljning. Andra uthämtningsställen har det tusen gånger värre, mer relativt liten merförsäljning och även minder utrymme för att lagra paketen.

Folk beställer som galna. Vårt uthämtningsställe har haft stora plakat där de ber folk att hämta snabbt sedan november. Senast jag var där satt skyltarna fortfarande kvar. När jag frågade de som kör här ute om det var Black Friday och julrean som var värst fick jag till svar att det snarare var efter jul, för inför jul hämtar folk ut paketen men i januari-februari blir de liggandes i evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Givetvis så skulle ICA gå med vinst hur som helst, dock jag jobbar på en ICA butik utanför Umeå och vi är i princip det enda utlämningsstället för posten samt Schenker på ett par mil, så alla byar kring vår butik hämtar ut sina paket hos oss. Så dom åker oftast till oss och hämtar ut paket samt handlar på samma gång.

Så att ha tjänster som posten, Schenker m.m är ju en klar fördel än att inte ha denna tjänst.

Problemet är väl storstäderna med alla sina stormarknader, där ICA, Willys och COOP ofta etablerar sig bredvid varandra. Fler familjer storhandlar 2-3 gånger i månaden istället för att som förr kanske handlar 2-3 gånger i veckan i en butik som låg närmare. Willys har sin nisch med låga priser men begränsat utbud, ICA har sin nisch med stort utbud och att satsa på en "lyxig" kundupplevelse med fräscha butiker. COOP har kört länge på Eko, men nu har ju alla kedjorna egna Eko-produkter så det är ingenting som särskiljer från de andra mer än att de har de högstra priserna på i princip allt. Numera är de ofta dyrare än ICA. Deras bonussystem är inte lika populärt heller. Det enda COOP gjorde bra var att de länge hade den bästa självscanningen, eftersom det räckte att registrera sig en gång och sedan kunde man scanna i alla butikerna.

Det jag försöker komma till är att i storstäderna tjänar COOP förmodligen inte lika mycket på att ha paketutlämning, eftersom kunderna kan gå 2 minuter till andra sidan kundparkeringen och handla hos ICA eller Willys istället. Vilket de ofta gör. Samtidigt är volymerna i stora upptagningsområden helt groteskt stora nuförtiden och lagren i förbutikerna har inte kunnat byggas ut i samma takt som volymerna av paket har ökat.

Därför kan jag förstå varför COOP gör detta. Men att alla deras butiker skulle stå utan paketombud nästa år känns osannolikt. Antingen väljer de COOP ut de orter och butiker där de ser att pakethanteringen lönar sig, eller så förhandlar de till sig en högre ersättning över hela brädet och gör en kovändning. Det blir ju bra PR för PostNord, att de löste problemet, samtidigt som COOP aldrig riskerade någonting då de flesta ändå lär skylla allt på PostNord istället för på COOP*.

* I varje fall till dess att pensionärerna kommer med sina rullatorer och inte längre kan köpa frimärken till sina brev...

Permalänk
Skrivet av BigO161107:

@Lord_Moridin: får du dina paket till ica eller? xD

De kommer faktiskt till COOP, men det blir ju som du skrev, inte så miljövänligt, om jag ska behöva ta bilen varje gång jag måste i så fall till Ica för att hämta paket.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Ersättningen sjunker för postombud. Tidigare fick Postombud 10% marginal från frimärken och posttjänster, sen ströp Postnord ned det till 5,5% men håller en morot framför näsan som om man säljer för flera miljoner så går marginalen upp till hela 11,5% OH MY GOD! Är bombsäker på att systemet kommer förändras så fort för många postombud ligger över 9%.

Efter 2 år ligger postombudet jag jobbar på 8% idag, ca en halv miljon från 8,5%. Dessutom har Postnord helt upphört köra hem- och företagsleveranser i mitt område, dessa hämtas inte utan ligger och tar upp en femtedel av kapaciteten i 2 veckor innan den returneras och åter igen skickas tillbaka med 14 nya fräscha dagar att ruttna i hyllan.

Hurra för Postnord!

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH