Permalänk
Medlem

Se använt utrymme

Jag kör debian, och det verkar som något äter upp utrymme på disken

Disk Usage: 27.86GB/29.27GB (95.16%)

Hur kan jag se vad som tar plats på ett bra och eneklt sätt, normalt ansluter jag via putty, men möjlighet finns att koppla in en skärm samt mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert bättre sätt att göra det på, men ett enkelt sätt är att använda "du -sh *". du listar filstorlekar, -s summerar storleken för argumenten medan -h skriver ut storlekarna så läsbart som möjligt. Så kör du det i t.ex. / så kan du se vilken mapp som tar upp mest storlek, och sen är det bara att gå in i den mappen och upprepa.

Permalänk
Medlem

'du' är standardverktyget, men är rätt så klumpigt att använda i många fall. Jag skulle rekommendera att ta en titt på 'ncdu' vilket ger en förträfflig ncursesupplevelse.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Tycker det grafiska "Disk usage analyzer" eller Baobab som är bundlad med t.e.x mint fungerar väldigt bra, kräver ju dock att du har någon DE installerad

Permalänk
Medlem

Via SSH (Putty) kör kommandot:
df -h
(alternativt måste du använda: sudo df -h -om du har RAID-enheter som ägs av root/systemet)

Annars kan du fortbilda dig i kommandona df resp. du med:
man df
eller
man du

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.