Bahnhof släpper bredband på 10 000 Mbit/s för privatpersoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Och här är jag fast med Telia 100Mbit för 400kr/mån.
Inte kan vi byta leverantör heller - _-

Skickades från m.sweclockers.com

Och här sitter jag fast med telia som ger mig på en riktigt bra dag 4mbit ned och 0.8upp och inte kan jag göra mycket åt saken heller trevligt värre med telia

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Samma här. Har alltid undrat om det inte är en form av kartell / brott mot den fria konkurrensen när man inte får välja fiberleverantör i ett bostadshus.

Det kan ju rimligen inte vara särskilt svårt att lösa problemet då fiber är fiber, eller tänker jag fel?

Vi fick fiber för ett år sen, och vi band upp oss hos Telia i 4 år för att få ner priset. Betalar 299kr för 100/100, TV och telefon. Efter fyra år får vi byta till vilken operatör som helst. Tror dock inte bahnhofs super nät finns tillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Samma här. Har alltid undrat om det inte är en form av kartell / brott mot den fria konkurrensen när man inte får välja fiberleverantör i ett bostadshus.

Det kan ju rimligen inte vara särskilt svårt att lösa problemet då fiber är fiber, eller tänker jag fel?

Fastigheten (brf eller hyresvärd) har ett avtal med en leverantör (nätägare) ibland öppet nät där du kan välja flera olika leverantörer, ibland är det en enskild operatör som levererar hela vägen och ni kan bara välja dom etc. Allt beror på vem som äger vad och vilka avtal som finns. Det är generellt inte operatören man ska gnälla på, utan sin hyresvärd eller styrelse, då det är dom som handlar upp tjänsterna och bestämmer vad du som boende kan välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Problemet är de ”öppna” näten, som har blivit en landsplåga. Hur många sitter inte inlåsta bakom ”öppen” fiber? Det enda som öppnades i Telias öppna fiber var kommunernas dörr in till skattekistan.

Bahnhof kostar oss strax under 800 kr för 1gb, och det går max att komma upp i hälften av det. Misstänker att det lokala nätet har snålat in både på antalet fibertrådar, switchar och övrig utrustning när det upphandlades. Cat5-kabeln som lämnades kvar i mediaomvandlaren talar sitt tydliga språk.

Afrikanerna som grävde ner skiten hade knappast heller någon certifiering för jobbet, om man säger så. Jag är glad att en av dem kunde lite engelska så att vi kunde styra om från fullständig katastrof. Kommunerna snålar in på alla utgifter de kan, eftersom de flesta väntade in i det sista och sedan har börjat bygga ut samtidigt överallt. Då tar det snabbt slut på seriösa underleverantörer och antalet anbud i upphandlingarna blir färre och sämre. Jag utgår från att situationen inte har förbättrats sedan de grävde på vårt ort.

Det måste till politiska beslut för att få bort flaskhalsarna eller i vart fall ockerpriserna nätägarna tillåts ta ut. Men min upplevelse är att man från politiskt håll, både lokalt och regionalt, slår sig för bröstet med att man har Telia öppen fiber eller motsvarande.

Tror att det ha väldigt mycket med krav på offentlig upphandling. Man måste ta den billigaste och det är väldigt svårt att köra på kvalitet. Stadsnätet hos mina föräldrar verkar fungera väldigt bra och den är ganska ny så det går att göra rätt bara man vill och vet hur man kommer runt idiotiska regler som saboterar köp.

Permalänk
Medlem

Dags att flytta till päronen alltså... De har möjlighet för 10000/10000 enligt Banhofs hemsida.... Själv sitter man med Comhem 100/10 för en hundring mindre och för tillfället haft 40-70% av ping requst lost i i runt en månad, "stabilt bredband" ni vet...

Permalänk
Medlem

"Kostnaden för Bahnhof 10 000 Mbit/s ligger på 498 kronor i månaden"

Undrar om dom kommer sänka priserna på 250, 500, 1000, 2000 (?) Mbit/s.
Inte kollat på länge, är det samma hastighit upp som ned på 250+ ??
Fördelen med fiber var väl synkrona hastigheter.. till skillnad från ADSL.

Har nog sällan nytta av supersnabba hastigheter, men visst om man tankar ned något nytt spel på 50GB är det nog skönt att slippa väntetid

Permalänk
Medlem

Jaaa, nu blir det bara att önska att vi får något sånthär till Finland

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan inte dyrt ändå!
Nu är ju bara frågan, finns det nån konsumentprodukt som kan nyttja hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Läste du det du skriver? I stadsnät kan man byta och då finns det konkurrens. Om det är Telia eller någon annan som äger fibern så kan du inte byta utan är helt fast med den operatören. För tillfället har de lägre priser men var så säker att när konkurrensen försvinner, som du vill, så kommer priser att hoppa som bara den.

Jag har fiber som betalades av EU men som lokala ISP äger och det finns ingen konkurrens annat än super slö ADSL. Jag får vackert betala vad de än begär (45 € för 100 ner 10 upp för tillfället) och måste använda VDSL modem som tack för besväret. Deras kundtjänst är den drygaste på planeten och man får vacker betala extra för IPv4 annars sitter man bakom CGNAT och kan inte ansluta till sitt eget nätverk utifrån trots att man får IPv6...

Det värsta är att jag har det helt underbart jämfört med majoriteten i USA.

Som jag skrev. De flesta fastighetsägare kan fritt byta ISP om de vill. De äger fastighetsnätet och nätet utanför som stokab/skanova/annan äger är neutralt och kan enkelt hyras av vilken ISP som helst. Visst det är bra att stadsnät finns, hjälper säkert en del för konkurense. Du verkar dock inte veta hur nätstrukturen fungerar här, i usa är det helt annorlunda, där äger varje ISP allt i nätet.

Stadsnät = samma nät oavsett vilken ISP du väljer(enbart lite routing som skiljer efter stdsnätets drop off). Och för denna "fördel" får du betala 3x högre pris för samma tjänst och sämre support då du måste felanmäla till ISP som sedan eskalerar mot stadsnätet.

Jag säger inte alla stadsnät ska bort. De gör nog mest nytta på mindre orter etc där andra ISP's inte kan/vill placera ut noder pga. låg kundbas. Men för oss i storstäder är det sjukt ovärt med stadsnät.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Härligt. Bahnhof är ett vinnarbolag.

Enda svenska bolaget jag verkligen gillar skarpt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante9224:

Som jag skrev. De flesta fastighetsägare kan fritt byta ISP om de vill. De äger fastighetsnätet och nätet utanför som stokab/skanova/annan äger är neutralt och kan enkelt hyras av vilken ISP som helst. Visst det är bra att stadsnät finns, hjälper säkert en del för konkurense. Du verkar dock inte veta hur nätstrukturen fungerar här, i usa är det helt annorlunda, där äger varje ISP allt i nätet.

Stadsnät = samma nät oavsett vilken ISP du väljer(enbart lite routing som skiljer efter stdsnätets drop off). Och för denna "fördel" får du betala 3x högre pris för samma tjänst och sämre support då du måste felanmäla till ISP som sedan eskalerar mot stadsnätet.

Jag säger inte alla stadsnät ska bort. De gör nog mest nytta på mindre orter etc där andra ISP's inte kan/vill placera ut noder pga. låg kundbas. Men för oss i storstäder är det sjukt ovärt med stadsnät.

Om nätet utanför är neutral då är det i princip samma sak som stadsnät bara att stadsnäten finns på mindre orter där stora företag inte orkar lägga fiber. Grund punkten är att du har fortfarande ett neutralt nät där du kan välja ISP.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är väl knappast först med detta till privatpersoner?

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

Och här sitter jag fast med telia som ger mig på en riktigt bra dag 4mbit ned och 0.8upp och inte kan jag göra mycket åt saken heller trevligt värre med telia

Å tusan, jag hade aldrig flyttat dig isf
Men men, vi har alla olika förutsättningar, kanske ska vara nöjd iaf

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt gnäll i tråden, detta är ju sjukt coolt! Kommer folk gnälla över 5G också? Det har ju hiskeliga överföringshastigheter. Nyttja eller inte, priset är riktigt bra och man behöver aldrig någonsin oroa sig för att ha tillräckligt med bandbredd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Bahnhof är väl knappast först med detta till privatpersoner?

Vem mer erbjuder 10Gbit till privatpersoner?

Obenetwork hittar jag bara, fast utan pris.
https://www.obenetwork.com/bredband/10g

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Å tusan, jag hade aldrig flyttat dig isf
Men men, vi har alla olika förutsättningar, kanske ska vara nöjd iaf

jag hade lätt tagit 100mbit för 400kr

jag hade kunnat få fiber här men då måste man betala det mesta själv och det har vi inte råd med så tjoho jag får vänta tills jag kan flytta helt enkelt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror att det ha väldigt mycket med krav på offentlig upphandling. Man måste ta den billigaste och det är väldigt svårt att köra på kvalitet. Stadsnätet hos mina föräldrar verkar fungera väldigt bra och den är ganska ny så det går att göra rätt bara man vill och vet hur man kommer runt idiotiska regler som saboterar köp.

Mjae, det är en utbredd missuppfattning att enbart pris väger tungt i offentliga upphandlingar. Så utbredd att många upphandlare tycks tro att det är så också. Men funktion är minst lika viktigt. Dessutom kan upphandlarna sätta ska-kraven i kravspecen på ett sådant sätt att man garderar sig mot oseriösa aktörer. I nya LOU ska man dessutom diskvalificera "onormalt låga" anbud.

Men då stiger ju givetvis kostnaden också. I grund och botten handlar det om att kommunpolitiker sätter ramar utifrån att de vill spara så mycket pengar som möjligt, som de sedan kan lägga på kortsiktigt röstvinnande skitprojekt. Det i sin tur leder till flertalet dumsnåla investeringar som på sikt kommer visa sig vara sämre än om man hade handlat upp kvalitet från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår inte allt gnäll i tråden, detta är ju sjukt coolt! Kommer folk gnälla över 5G också? Det har ju hiskeliga överföringshastigheter. Nyttja eller inte, priset är riktigt bra och man behöver aldrig någonsin oroa sig för att ha tillräckligt med bandbredd.

Lika komiskt varje gång när folk blir helt skeptiska till det som "vad fan ska du med det till?"; Ja, vad ska man med en 500+ HP bil i Sverige till?

Har man svar på sista så har man också svar på första; obesvarat så ja, your loss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Mjae, det är en utbredd missuppfattning att enbart pris väger tungt i offentliga upphandlingar. Så utbredd att många upphandlare tycks tro att det är så också. Men funktion är minst lika viktigt. Dessutom kan upphandlarna sätta ska-kraven i kravspecen på ett sådant sätt att man garderar sig mot oseriösa aktörer. I nya LOU ska man dessutom diskvalificera "onormalt låga" anbud.

Men då stiger ju givetvis kostnaden också. I grund och botten handlar det om att kommunpolitiker sätter ramar utifrån att de vill spara så mycket pengar som möjligt, som de sedan kan lägga på kortsiktigt röstvinnande skitprojekt. Det i sin tur leder till flertalet dumsnåla investeringar som på sikt kommer visa sig vara sämre än om man hade handlat upp kvalitet från första början.

Jag får hoppas på att du har rätt. Jag vet att vi på jobbet kan gå runt lägsta budet men det är alltid ett jävla strul att göra det.

Sedan är dumsnåla investeringar vardagsmat i både det offentliga och inom privatsektorn. Det är nästan så att kortsiktighet inte betalar sig i längden men allt är uppbyggt så att det belönar kortsiktighet (inom företagen och politiken, samhället åker dit så klart och det gör företagen med i långa loppet men då har chefer/politiker redan stuckit med sina bonusar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jo jag vet men vore gött om de inkludera de även i statsnät och fått statsnätsoperatörer och ha lite stake och våga uppgradera utrustningarna, så skulle Sverige garanterad börja ta in 1:a platsen i världen som världens snabbast internet, vi förlorade ju den platsen om jag inte minns helt fel till Nederländerna.

Kina är väl snabbast? Eller räknar de medelhastighet per invånare?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

@XPerion: Ja, precis Knappast nytt.

Permalänk
Medlem

Riktigt prisvärt betalar likadant för 1000 mbit idag.

Dock behövs massa hårdvara uppdateras så inte riktigt värt det idag för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kostnaden för Bahnhof 10 000 Mbit/s ligger på 498 kronor i månaden, något som rabatteras till 298 kronor det första halvåret.

Okej, så dom med bahnhof betalar lika mycket (nästan) för 10000mbit som jag betalar för 100/100 från telia

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

pft... ser ingen anledning att byta ut mitt us robotics v.90 56k modem!

Är just nu 2 personer i mitt hushåll som delar på 250/100 och det fungerar utan problem men om familjen skulle växa samt om våra vanor ändras när det kommer till hur vi använder internet så kanske en uppgradering skulle vara på sin plats.

Kul att se att toppen på bandbredden ökar utan att priset sticker iväg allt för mycket

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Inaktiv

Blev nyfiken och kollade min adress på Bahnhofs hemsida men verkar inte som om man kan få deras nya 10,000 Mbit/s i Helsingborg där jag bor, synd

Undrar om dem kommer att lägga fiber där jag bor eller inte, hur kan man få reda på om det finns möjlighet till att lägga fiber där man bor?

EDIT: Nm, läste att det bara är Villor som kan få det just nu, alltför ofta som jag inte läser allt och missar viktiga detaljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Blev nyfiken och kollade min adress på Bahnhofs hemsida men verkar inte som om man kan få deras nya 10,000 Mbit/s i Helsingborg där jag bor, synd

Undrar om dem kommer att lägga fiber där jag bor eller inte, hur kan man få reda på om det finns möjlighet till att lägga fiber där man bor?

EDIT: Nm, läste att det bara är Villor som kan få det just nu, alltför ofta som jag inte läser allt och missar viktiga detaljer

BRF:er också
https://www.bahnhof.se/brf/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

wow, satte nästan colan i halsen när jag läste priset.. WOW! bara WOOOOW!
Nu blev jag riktigt sugen på att byta från BBB!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

100Mbit/s år 2020???

Känns som det var sjukt längesen man hade 100Mbit/s. Nångång när jag var lite mindre, mer än 10 år sen skulle jag tippa, i tid med CS1.6 och då hade bara en av mina polare 100Mbit/s, oh j*klar va snabbt det var!

Ikring där jag bor är det långt ifrån hela länet som har tillgång till fiber. Städerna och de större "byarna" såklart, men icke de mindre. Nu när Telia släcker ned kopparnätet finns det gott om människor som inte ens har täckning via sitt mobila bredband, och kommunen är ju jävla seg så de lovar en utbyggnad som är klar ca 6mån efter nedläggningen av kopparnätet.

I samhället jag växte upp var fiberanslutning fortfarande en dröm för 10 år sedan.
Är det bara Bollnäs kommun som är såhär efterbliven, eller känner fler igen sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Fan va coolt!
Skumt pris dock,
500kr/månaden är mindre än de 719kr/månaden Bahnhof tar för 1/0,5Gbit här.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Galna hastigheter och förvånansvärt billigt (jag betalar 99kr/mån för 1Gbits/1Gbits vilket är iof ovanligt billigt), tar nog ett tag dock innan man kommer kunna nyttja hastigheten som privat person, bästa "riktiga" hastigheten jag har sätt med min 1Gbits är 99.3MB/s (795Mbits), så har aldrig sätt den maxas förutom med syntetiska tester, men visst jag tar gärna
10Gbits, inte för att jag tror det skulle bli nån märkbar skillnad i dags läget.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com