Ångerrätt vid "hämta i butik"?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt vid "hämta i butik"?

Tjena

Köpte en pryl idag från webhallen där jag lade ordern online och valde "Hämta i butik" varpå jag gick och hämtade ut den.

Jag undrar nu om det är så att ångerrätten gäller? Räknas detta som ett distansköp? Jag har öppnat och testat produkten men den är inte vad jag förväntade mig.

Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

@Rekl3M: Gjorde du din betalning på deras hemsida? Om så, ja. Annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Rekl3M: Gjorde du din betalning på deras hemsida? Om så, ja. Annars nej.

Nej betalade i butiken. Är du säker?

Permalänk
Medlem

som Andreaz1 skrev.

Betalade du för ordern online, och sen enbart hämtade ut den i butiken, så skedde köpet "online" och distansköplagen är tillämplig. vilket ger dig ångerrätt (mot prisavdrag beroende på skick)

Bokade du för upphämtning i butik, och hämtade samt betalade där, så skedde köpet inte förrän du var i butiken, konsumentköplagen är tillämplig, och butiken är inte skyldig att ge dig någon ångerrätt.

EDIT:
Vad för något har du köpt, hur är skicket nu, och varför vill du ångra köpet?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Tjena

Köpte en pryl idag från webhallen där jag lade ordern online och valde "Hämta i butik" varpå jag gick och hämtade ut den.

Jag undrar nu om det är så att ångerrätten gäller? Räknas detta som ett distansköp? Jag har öppnat och testat produkten men den är inte vad jag förväntade mig.

Någon som vet?

Jobbar för en återförsäljare där jag ställde samma fråga till den som var ansvarig för allt sånt som har med konsumenträtt att göra och fick då till svar att dom prövat det hos ARN och då SAS det att köpet görs på distans oavsett om betalning vid upphämtning eller om du betalar på nätet. Webhallen kan dock ha en annan åsikt om det då jag sett tidigare trådar om dom ej godkänt ångerrätt eftersom köpet gjorts i butik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Nej betalade i butiken. Är du säker?

Har du betalat på nätet ingick du i avtalet via distans och då gäller distansköpslagen. Annars har du praktiskt taget inte gjort något annat än att be dem lägga undan en viss produkt åt dig i butiken. Betalade du på plats har du inte ingått i avtalet på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Nej betalade i butiken. Är du säker?

Det är så det är. Webhallen erbjuder även 14-dagars Öppet Köp mot premissen att produkten är oanvänd/plombering intakt. Jag hade dock kastat iväg ett mail till kundtjänst/butiken och frågat. Är produkten av mindre känslig karaktär som exempelvis kablar kan det säkert avgöras individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har du betalat på nätet ingick du i avtalet via distans och då gäller distansköpslagen. Annars har du praktiskt taget inte gjort något annat än att be dem lägga undan en viss produkt åt dig i butiken. Betalade du på plats har du inte ingått i avtalet på distans.

Okok.

Skrivet av Marcuswb:

Det är så det är. Webhallen erbjuder även 14-dagars Öppet Köp mot premissen att produkten är oanvänd/plombering intakt. Jag hade dock kastat iväg ett mail till kundtjänst/butiken och frågat. Är produkten av mindre känslig karaktär som exempelvis kablar kan det säkert avgöras individuellt.

Yes ok. Grejen var att i butiken blev jag informerad om att ett visst innehåll skulle finnas med som visade sig inte finnas där. Kanske borde ses som en reklamation istället?

Permalänk
Medlem

Vad var det för produkt och vad saknades?

Permalänk
Medlem

@Rekl3M: Om personalen har sagt att något sak finnas där och inte finns så har du troligen rätt att få lämna tillbaka men det är svårbevisat då det isåfall är ord mot ord.

Permalänk
Medlem

Webhallen är extremt snåla och hårda med sånt här.. Om jag har möjlighet så köper jag hellre på netonnet där det aldrig är något tjafs bara man är försiktig med kartongen. Detsamma gäller elgiganten och även inet på senare tid då de har ändrat synsätt på detta.

Men vad gäller lagen är jag rätt säker på att du behöver betala varan online för att distansköplagen ska gälla.. Och om jag inte minns fel så måste även varan skickas någonstans. Så du kan inte stå i Webhallen butik och beställa via deras hemsida och sen direkt hämta ut varan i butiken för att distansköplagen ska gälla. Den måste skickas till dig eller till nån utlämningspunkt.

Har för mig att jag läst detta i affärsjuridik dessutom har Webhallen själva just uttalat detta till mig vid flera tillfällen. De vägrar rubba på den regeln med varjefall i mina fall.. Precis så man förlorar kunder imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Webhallen är extremt snåla och hårda med sånt här.. Om jag har möjlighet så köper jag hellre på netonnet där det aldrig är något tjafs bara man är försiktig med kartongen. Detsamma gäller elgiganten och även inet på senare tid då de har ändrat synsätt på detta.

Men vad gäller lagen är jag rätt säker på att du behöver betala varan online för att distansköplagen ska gälla.. Och om jag inte minns fel så måste även varan skickas någonstans. Så du kan inte stå i Webhallen butik och beställa via deras hemsida och sen direkt hämta ut varan i butiken för att distansköplagen ska gälla. Den måste skickas till dig eller till nån utlämningspunkt.

Har för mig att jag läst detta i affärsjuridik dessutom har Webhallen själva just uttalat detta till mig vid flera tillfällen. De vägrar rubba på den regeln med varjefall i mina fall.. Precis så man förlorar kunder imo

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är varför jag handlar på Webhallen, slipper få någons använda prylar

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Webhallen är extremt snåla och hårda med sånt här.. Om jag har möjlighet så köper jag hellre på netonnet där det aldrig är något tjafs bara man är försiktig med kartongen. Detsamma gäller elgiganten och även inet på senare tid då de har ändrat synsätt på detta.

Men vad gäller lagen är jag rätt säker på att du behöver betala varan online för att distansköplagen ska gälla.. Och om jag inte minns fel så måste även varan skickas någonstans. Så du kan inte stå i Webhallen butik och beställa via deras hemsida och sen direkt hämta ut varan i butiken för att distansköplagen ska gälla. Den måste skickas till dig eller till nån utlämningspunkt.

Har för mig att jag läst detta i affärsjuridik dessutom har Webhallen själva just uttalat detta till mig vid flera tillfällen. De vägrar rubba på den regeln med varjefall i mina fall.. Precis så man förlorar kunder imo

Skickades från m.sweclockers.com

Fast samtidigt så är det inte så kul att få tillbaka använda rakapparater, eltandborstar och dylikt. Jag har jobbat på "andra" sidan, det är fullt förståeligt att man inte vill ta tillbaka en använd vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Webhallen är extremt snåla och hårda med sånt här.. Om jag har möjlighet så köper jag hellre på netonnet där det aldrig är något tjafs bara man är försiktig med kartongen. Detsamma gäller elgiganten och även inet på senare tid då de har ändrat synsätt på detta.

Men vad gäller lagen är jag rätt säker på att du behöver betala varan online för att distansköplagen ska gälla.. Och om jag inte minns fel så måste även varan skickas någonstans. Så du kan inte stå i Webhallen butik och beställa via deras hemsida och sen direkt hämta ut varan i butiken för att distansköplagen ska gälla. Den måste skickas till dig eller till nån utlämningspunkt.

Har för mig att jag läst detta i affärsjuridik dessutom har Webhallen själva just uttalat detta till mig vid flera tillfällen. De vägrar rubba på den regeln med varjefall i mina fall.. Precis så man förlorar kunder imo

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så vill man undvika strulpellar som konstant köper och returnerar saker på öppet köp. Låter som att du är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Okok.

Yes ok. Grejen var att i butiken blev jag informerad om att ett visst innehåll skulle finnas med som visade sig inte finnas där. Kanske borde ses som en reklamation istället?

Blev du informerad om att visst innehåll skulle fungera så är det en annan sak, svårt att bevisa att så är fallet, men är ju bara att gå dit och stå på sig. (på rätt sätt) Då är inte produkten som utlovad, och du har rätt att häva köpet
Var saklig, lugn och mer av sorten "jag vill lösa detta" och inte "Ni ska fixa detta åt mig" åtminstone i början.
beroende på hur mycket du haft sönder, slarvat bort mm så är det ju även skäligt att de gör ett prisavdrag. (beroende på givetvis)

Trevlig attityd när du kommer in som kund och vill att någon "ska lösa något i goodwill" är alltid bra.

Vad saknades, vad sa säljaren och vad för produkt är det?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Fast samtidigt så är det inte så kul att få tillbaka använda rakapparater, eltandborstar och dylikt. Jag har jobbat på "andra" sidan, det är fullt förståeligt att man inte vill ta tillbaka en använd vara.

Ja, använda rakapparater, eltandborstar och dylikt är vidrigt.
Men om någon öppnat t.ex ett tangentbord och direkt konstaterade att de där blåa brytarna inte var något för honom, och försiktigt packar ner det igen, så är det ju inget konstigt i min värld.
De vettiga butikerna t.ex Inet, Netonnet mfl märker ju upp sådana saker tydligt med, så att du istället kan ta något annat exemplar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Detta är varför jag handlar på Webhallen, slipper få någons använda prylar

Mm säljer dom varorna på fyndhörnan oroa dig inte.

Skrivet av evirob:

Fast samtidigt så är det inte så kul att få tillbaka använda rakapparater, eltandborstar och dylikt. Jag har jobbat på "andra" sidan, det är fullt förståeligt att man inte vill ta tillbaka en använd vara.

Rakapparat är en hygienprodukt. Helt andra regler här..
Samt se svar ovan.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eller så vill man undvika strulpellar som konstant köper och returnerar saker på öppet köp. Låter som att du är en av dem.

Jag har nog handlat elektronik för mycket mer än average konsument senaste åren. Det är mitt absolut största intresse och hobby. Då blir det så att vissa saker behöver lämnas tillbaka inget konstigt med det. Vill man kalla det strulpelle så är man rätt trångsynt och ser enbart på saken ur en kassörs synfält inte ur en företagares synsätt..

Vi pratar inte om någon liten gullig småföretagare här utan detta är rätt stora företag ute efter ett konkurrera på hög nivå. Där finns andra stora företag som hanterar saker på ett mycket bättre sätt.
Då kan man antingen anpassa sig och se långsiktiga vinster eller så kan man sitta där och häva ur sig ord som strulpelle om kunder som vill returnera en vara då och då...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Fast samtidigt så är det inte så kul att få tillbaka använda rakapparater, eltandborstar och dylikt. Jag har jobbat på "andra" sidan, det är fullt förståeligt att man inte vill ta tillbaka en använd vara.

De produkterna går ju rimligen under undantaget för hygienprodukter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man godkänner villkoren när man handlar via hemsidan och det står:
""Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans. Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik eller om man direkt, utan att boka något på vår hemsida köper något över disk i butik, omfattas ej av ångerrätten. ""

Just därför kör jag alltid med Klarna faktura när jag hämtar i butiken.
Men stämmer inte varan så reklamerar du ju köpet.

Permalänk
Medlem

@Json_81: det är nog det som är grejen.. Jobbat på "andra sidan" innebär av att läsa ut på de senaste kommentarerna: kassör.. Inget illa menat med dom men de är inte deras företag. Det är inte deras pengar som förloras eller tjänas.. Problemet är ofta att på denna nivå ser man minsta lilla grej som en förlust i inkomst men man ser inte lika bra långsiktigt på hur ett företag överlever i längden och får konkurrensfördel vilket är ett måste idag.

Det är skillnad på anställda och anställda inom samma bransch beroende på företag man jobbar på.. Diskutera möjligheten att försiktigt få öppna tangentbordet hemma och testa med en webhallenanställd och dom tittar på dig som att du planerar köra ett flygplan in i lokalen.

Frågar du samma fråga i de andra butikerna lyssnar dom och förklarar att spara kvitto och var väldigt aktsam när du öppnar paketet bara..

Undra vilket företag det kommer gå bäst för i längden?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Webhallen är extremt snåla och hårda med sånt här.. Om jag har möjlighet så köper jag hellre på netonnet där det aldrig är något tjafs bara man är försiktig med kartongen. Detsamma gäller elgiganten och även inet på senare tid då de har ändrat synsätt på detta.

Men vad gäller lagen är jag rätt säker på att du behöver betala varan online för att distansköplagen ska gälla.. Och om jag inte minns fel så måste även varan skickas någonstans. Så du kan inte stå i Webhallen butik och beställa via deras hemsida och sen direkt hämta ut varan i butiken för att distansköplagen ska gälla. Den måste skickas till dig eller till nån utlämningspunkt.

Har för mig att jag läst detta i affärsjuridik dessutom har Webhallen själva just uttalat detta till mig vid flera tillfällen. De vägrar rubba på den regeln med varjefall i mina fall.. Precis så man förlorar kunder imo

Skickades från m.sweclockers.com

Mina erfarenheter säger också att elgiganten och netonnet inte krånglar eller tjafsar. Var försiktig med varan och kartong ska det inte vara några problem. Personligen väljer jag dessa butiker före andra då den servicen är värd mycket i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Nej betalade i butiken. Är du säker?

100%

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Okok.

Yes ok. Grejen var att i butiken blev jag informerad om att ett visst innehåll skulle finnas med som visade sig inte finnas där. Kanske borde ses som en reklamation istället?

Steg 1 är att du går till butiken, berättar vad som hänt och ser vad de säger. Felaktig produktinformation föregående köp skulle kunna vara grund för reklamation, men om de verkligen vill har butiken goda möjligheter att fitta sig ur det, som det heter på fackspråk. ARN är ingen domstol så att vara formell och drämma paragrafer i huvudet på en 20-nånting säljare ger dig sällan det du vill ha. Var hellre en missnöjd kund, och låt alla i närheten veta att du är det. Till slut kommer butikschefen inse att det är billigare att ge dig vad du vill ha än att du är en stor fet klump av badwill för de andra kunderna. Var artig, var tillmötesgående, men ge dig aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men vad gäller lagen är jag rätt säker på att du behöver betala varan online för att distansköplagen ska gälla.. Och om jag inte minns fel så måste även varan skickas någonstans. Så du kan inte stå i Webhallen butik och beställa via deras hemsida och sen direkt hämta ut varan i butiken för att distansköplagen ska gälla. Den måste skickas till dig eller till nån utlämningspunkt.Skickades från m.sweclockers.com

Nja, så länge själva KÖPET är gjort på nätet (t.ex. via PayPal) så gäller distanslagen även om du hämtar ut produkten i butiken. Webhallen själva skriver det också:

  • Köp och betala i fysisk butik (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller ej

  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Paypal, Internetbank, Bitcoin, Digitalt presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller

  • Köp och betala i nätbutik för hemleverans (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller

  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Yes ok. Grejen var att i butiken blev jag informerad om att ett visst innehåll skulle finnas med som visade sig inte finnas där. Kanske borde ses som en reklamation istället?

Förstår inte detta, om du inte beställde utifrån det du redan visste online låter det underligt att hänvisa till online ångerrätten om man beslutade sig utifrån information i den fysiska butiken.
Reklamera borde däremot inte vara något problem oavsett vilket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@jnsson: ok tack för upplysningen. Det är alltså betalningen som representerar hela köpet. Alltså med andra ord betala online och köpet är gjort och distansavtal gäller.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@jnsson: ok tack för upplysningen. Det är alltså betalningen som representerar hela köpet. Alltså med andra ord betala online och köpet är gjort och distansköplag gäller.

Precis. Därför jag nästan alltid betalar med PayPal hos Webhallen och sedan hämtar ut produkten i butiken 20 minuter senare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: jag har varit hos webhallen flera gånger och velat köpa saker jag velat ha öppet köp på. T. Ex. Fläktar jag inte vet hur dom låtit osv. Dom har alltid förklarat att det inte finns något sätt alls. Den ska beställas via nätet och måste skickas via posten. Inga undantag som vanligt från deras sida heller..

Men jaja där ser man.. Man får gräva som en jurist för att få rättigheter hos dom.. Därför ja föredrar handla av de mer hjälpsamma tillmötesgående butikerna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@jnsson: jag har varit hos webhallen flera gånger och velat köpa saker jag velat ha öppet köp på. T. Ex. Fläktar jag inte vet hur dom låtit osv. Dom har alltid förklarat att det inte finns något sätt alls. Den ska beställas via nätet och måste skickas via posten. Inga undantag som vanligt från deras sida heller..

Men jaja där ser man.. Man får gräva som en jurist för att få rättigheter hos dom.. Därför ja föredrar handla av de mer hjälpsamma tillmötesgående butikerna.

Det är bara o stå på sig. Dem har sagt det till mig också, men då har jag sagt att jag köpt på nätet och då har dem motvilligt gått med på det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enkelt och kort svarat; Köp inte hos Webhallen, dem har värdelös policy och ännu sämre kundservice.
Förstår inte varför så många går till dem, ända fördelen dem har är att dem har butiker i relativt bra lägen. Dock har NetOnNet etc kommit till det stadiet numera, så ser absolut ingen anledning och/eller varför man ska gå till Webhallen.