Permalänk

Bränt grafik-kort??

Hur säkerställer man om grafik-kortet på en laptop är bränt??

Asus K53U

Permalänk

Får du bild?

Ja = nej troligen inte

Nej = kanske om det garanterat inte är fel på kabeln eller skärmen.
Kan även vara moderkortet i den s gett upp men oftast är moderkort och grafikkortet i laptops ett och samma kretskort så man får byta bägge ändå om något av dom är bortom räddning.

Grafikfel?

ger det artefakter kan vara tecken på risigt grafikkort, dåliga drivrutiner, eller värme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:

Ja, jag har bild. Det hackar/låser sig när man spelar upp media och datorn är väldigt seg.
Vad är artefakter för något??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crystalize:

@Rouge of Darkness:

Ja, jag har bild. Det hackar/låser sig när man spelar upp media och datorn är väldigt seg.
Vad är artefakter för något??

Kan visa sig som förgglada prickar på skärmen.
Texturer som strecthas ut.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Inaktiv

Artefakter är symptom på ett grafikkort som slänger in handduken, men kan också vara symptom på annat om man håller på med överklockning. Hade min bärbara däremot fått artefakter så hade jag gjort en ordentligt backup på allt viktigt.

Permalänk
Skrivet av Crystalize:

@Rouge of Darkness:

Ja, jag har bild. Det hackar/låser sig när man spelar upp media och datorn är väldigt seg.
Vad är artefakter för något??

Tippar på något av slitet ramminne, halvdassig hårddisk eller dålig internetuppkopling om du menar när du typ kollar youtube.

Datorn ska fixa att köra 1080p blueray utan problem möjligen att 2gb ram är på gränsen för lite men tveksamt.

Kör diagnostikprogram för hårddisken och ramminnen och återkom.

Hd test
https://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Ramtest (kräver att bli bränd och bootad från skiva eller usbminne)

https://www.memtest86.com

Låt den köra nån/några timmar hittar den några fel så är det troligen dax att byta ut ramminnen

Även tips att kolla datorn efter virus. Kan mycket väl. vara så attt den dragit på sig något som ligger och drar prestanda i bakgrunden typ en cryptominer som minar bitcoins åt nån.

Malwarebytes och avira brukar kunna hitta det mesta om du inte redan har något installerat och uppdaterat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

När jag kollar på film ser det ut som på bilden....

Permalänk

Problem löst

Vill tacka de personer som lagt ner tid på mitt "problem".
*You're not forgotten*
Bytte RAM-minne och DVD-spelare och nu funkar den som vanligt...

Mvh
Crystalize