Permalänk
Medlem

Ny dator sämre bild i windows

Hej
Har nyligen införskaffat en ny dator (begagnad). När jag kopplar in skärmen och drar igång windows upptäcker jag att bildkvalitéen är avsevärt mycket sämre än med den gamla datorn. Bilden är gryning. Bilder, video och text är otydligare och den avger ett blekare mindre fylligt sken. Den nya datorn är både nyare och har bättre komponenter än den gamla. Problemet gäller endast i windows och inte i spel.

Specs:
GPU: ASUStek GeForce GTX970 4GB
Minne: Kingston 225GB SSD SH103S3240G
CPU: Intel Core i7 2600K 3.4GHz
Moderkort: ASUSTek P8P67
RAM: 16GB DDR3
Skärm: ASUS vx238
Kabel: hdmi(in i skärm) till dvi(in i dator)

Åtgärder:
*Nyinstallerat Windows 10
*Installerat senaste drivrutinerna till GPUn
*Kalibrerat skärmen(windows guide med gamma, kontrast, brightness etc.)
*Ökat dpin till 125%,150% och 175% förbättringen är marginel medan allt blir på tok för stort även med skärmens maxupplösning på 1920x1080

Har testat i princip allt som står i den tidigare tråden på ämnet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1422963-ny-dator-dalig-bildkvalite-i-windows-men-bra-i-spel-bilder?p=1

Misstäker kanske att grafikkortet kan vara skadat men är osäker då det har ett exeptionellt bra flyt i spel. Kanske kan det vara något kompatibilitetsproblem mellan dator och skärm. Den tidigare datorn var just en ASUS dator som kom med skärmen i ett paket, men det borde ju inte spela någon roll.

Någon som har förslag på vad det kan vara eller vad jag kan testa?

Permalänk
Medlem

@Davvvvv3: Kolla så inte HDR är påslaget i Win-X.
För mej gör den bilden ljusare och grynigare i windows miljön. Med HDR spel ser det fantastiskt ut med HDR på, då jag har en HDR kompatibel skärm. Men i Windows suger det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Davvvvv3: Den vanliga förklaringen är att du på din tidigare dator har skruvat på inställningarna för bild och färg för grafikkortet för att matcha din skärms egenskaper. En vanlig förändringar är att du inte matchar referensnivåer för svart och vitt i bilden, ett situation som lätt uppstår när HDMI är inblandat.

Går igenom detta med dator- och videonivåer här: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Permalänk
Medlem

@Davvvvv3: Har du "Utdata dynamiskt område" satt till "Fullständig" i NVIDIAs kontrollpanel? Den inställningen finns under "Ändra upplösning". Om du har den satt till "Begränsad" så blir färgerna väldigt blaskiga och bleka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Davvvvv3: Kolla i Nvidia drivrutinen att inte DSR är påslaget.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Davvvvv3: Kolla så inte HDR är påslaget i Win-X.
För mej gör den bilden ljusare och grynigare i windows miljön. Med HDR spel ser det fantastiskt ut med HDR på, då jag har en HDR kompatibel skärm. Men i Windows suger det.

Skrivet av Addechew:

@Davvvvv3: Har du "Utdata dynamiskt område" satt till "Fullständig" i NVIDIAs kontrollpanel? Den inställningen finns under "Ändra upplösning". Om du har den satt till "Begränsad" så blir färgerna väldigt blaskiga och bleka.

Antar att HDR och "utdata i dynamisk område" är ungefär samma sak. Satte på det till full i nvidias kontrollpanel och skillnaden var märkbar vad gäller färgdjup och "glans". Blekheten är helt borta, en viss gryninghet i bilder och text kvarstår dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

@Davvvvv3: Kolla i Nvidia drivrutinen att inte DSR är påslaget.

Nope är av, upplösningen är inställd på skärmens "native" max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Davvvvv3: Den vanliga förklaringen är att du på din tidigare dator har skruvat på inställningarna för bild och färg för grafikkortet för att matcha din skärms egenskaper. En vanlig förändringar är att du inte matchar referensnivåer för svart och vitt i bilden, ett situation som lätt uppstår när HDMI är inblandat.

Går igenom detta med dator- och videonivåer här: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Har redan genomfört skärmkalibreringen i windows där kontrast, brightness, gamma etc. justeras för att passa skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att ändra inställningen för Clear Type?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Davvvvv3: Jag skulle inte använda det reglaget någonsin. Blir mest fel. Kanske bör ta en titt igenom dock.

Jag använder http://www.lagom.nl/lcd-test/ för att kolla de grundläggande detaljerna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Davvvvv3:

Antar att HDR och "utdata i dynamisk område" är ungefär samma sak. Satte på det till full i nvidias kontrollpanel och skillnaden var märkbar vad gäller färgdjup och "glans". Blekheten är helt borta, en viss gryninghet i bilder och text kvarstår dock.

Det är inte samma sak. Det du gjorde var att ändra så att datorn skickar ut RGB-nivåer mellan 0 och 255 (Full Range) istället för mellan 16 och 235 (Limited Range, som traditionellt används för videoproduktion, varför drivrutinen defaultar till det om skärmen är ansluten med HDMI).

Översättningen till svenska för övrigt katastrofalt dålig om det står som du säger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att ändra inställningen för Clear Type?

Yes, det ingick i fortsättningen på skärmkalibreringen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Körde just igenom Windows kalibreringsguide. Herrejösses vad man kan sabotera bilden där. Kan inte rekommendera någon att köra denna någonsin.

@Davvvvv3: Grundprincipen är denna. Så länge man inte rör på bildreglagen i datorn - vilket är en dålig idé till att börja med oavsett om det är Windows egen "kalibrering" eller de extra färgreglage som finns i Nvidias kontrollpanel - så kommer en och samma skärm se likadan ut oavsett grafikkort. Det kan finnas subtila skillnader, men just det: subtila skillnader. Inte något drastiskt utan snarare sådant som jag ser när jag granskar testmönster

Så förklaringen till vad du upplever har i grunden en och samma förklaring. Datorn är annorlunda. Skärmen har förmodligen inte ändrat.

Men förklaringen kan komma från flera håll:

Det kan vara så att din gamla dator hade fel inställningar och din nya dator ger oförvanskad. Men du är nu så van med detta fel du hade i så lång tid (flera år) att du reagerar över det. Fast att bilden kanske är mer rätt med nya datorn.

Eller så har du en normalt bild med gamla datorn. Men förre ägaren hade dragit i reglagen och påverkar bilden i helt godtycklig riktning.

Ett steg är därför att Nolla Windows kalibreringsguide, man gör det genom att starta den, trycka på återställ, gå vidare och dra RGB-reglagen till max. Återställ sedan skärmen. Sista steget är att installera och nolla alla drivrutiner (rensa med DDU) så att du undviker alla problem de kan skapa.

Efter det kommer bilden du får vara oförstörd från datorn. Bilden du ser kan fortfarande vara kass, men då är det i alla fall för att skärmen är kass.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

@Laxpudding:

Den gamla datorn var faktiskt bara ca 3 veckor gammal också ett begköp. Tyckte inte den räckte och kände att jag ville uppgradera hårdvaran lite. Båda datorerna jämfördes på samma version av helt nyinstallerade Windows 10. Så mjukvarumässigt är de så lika det kan bli på två olika burkar. Hårdvaran är givetvis skilda, säkert där av skillnaden i bild. Lite irriterande dock att den datorn med dyrast komponenter skapar en (i min mening) tråkigare bild (i windows). Objektivt sätt kanske det inte är så att den är mycket sämre men med den gamla som referens tycker jag personligen det.

Med Output Dynamic Range på full på den nya så är iallfall blekheten löst. Detta var för mig det enda som gjorde någon skillnad. Upplever fortfarande att bokstäverna är något skrovliga, som om de vore stansade ur formar som har rostiga kanter.