Hur kom "Avast Free Antivirus" in i min dator?

Permalänk
Medlem

Hur kom "Avast Free Antivirus" in i min dator?

Känner mej digitalt våldtagen!
Mitt förra bygge agerar idag "media-PC" i vardagsrummet.
Familjen kollar mail filmer och YouTube, thats it! Den har och skall bara ha Widows deffender. PUNKT!
Idag skulle jag ladda ner lite filer och fick inte ordning på Torrent clienten. Så jag avinstallerade den och stoppade in en annan.
Allt lugnt, kan man tycka. MEN...
När jag var inne i lägg till/ta bort program, såg jag i ögonvrån, ett program jag aldrig har stoppat in...
Avast Free Antivirus??? Hur tusan har den myglat sig in? Och den går heller inte att avinstallera???
Min första, och även nu, uppfattning är att det minsann inte är något "ANTI"! Utan mera ett "VIRUS"!!!
Om jag inte har bett om den och den inte går att avinstallera, då är det ett virus enligt min definition.

Så jag har två frågor:
*Finns det något legitimt sätt den kan ha installerats?
*Hur får jag bort skiten?

Tacksam för snart svar, då det känns väldigt olustigt att "någon har myglat sig in i mitt hem".

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Känner mej digitalt våldtagen!
Mitt förra bygge agerar idag "media-PC" i vardagsrummet.
Familjen kollar mail filmer och YouTube, thats it! Den har och skall bara ha Widows deffender. PUNKT!
Idag skulle jag ladda ner lite filer och fick inte ordning på Torrent clienten. Så jag avinstallerade den och stoppade in en annan.
Allt lugnt, kan man tycka. MEN...
När jag var inne i lägg till/ta bort program, såg jag i ögonvrån, ett program jag aldrig har stoppat in...
Avast Free Antivirus??? Hur tusan har den myglat sig in? Och den går heller inte att avinstallera???
Min första, och även nu, uppfattning är att det minsann inte är något "ANTI"! Utan mera ett "VIRUS"!!!
Om jag inte har bett om den och den inte går att avinstallera, då är det ett virus enligt min definition.

Så jag har två frågor:
*Finns det något legitimt sätt den kan ha installerats?
*Hur får jag bort skiten?

Tacksam för snart svar, då det känns väldigt olustigt att "någon har myglat sig in i mitt hem".

Det kan ju has följt med bundlat med något annat som installerats. Men det förutsätter ju att något har installerats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Följde med torrentklienten du installerade

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis CCleaner eller andra program av Piriform installerade?
https://www.ghacks.net/2017/11/19/avast-bundles-ccleaner-with-avast-free-antivirus/

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:
För att ta bort det, prova Avast's egna avinstallations verktyg.
Avast Uninstall Utility

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Haha, du har med största sannolikhet glömt att bocka ur "installera avast anitivirus"...

Exempelvis...

Permalänk
Medlem

Utorrent erbjuder avast väldigt diskret, ser ut som ett villkor man måste acceptera höll själv på att falla i fällan idag!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan ju has följt med bundlat med något annat som installerats. Men det förutsätter ju att något har installerats.

Det tror jag också. Jag försöker komma fram till vad det kan vara, då min fru säger att hon inte installerat någonting, så tror jag hon ur sitt perspektiv talar sanning. Så om hon inte uppfattat att hon accepterat installationen, hur..?

Skrivet av TommyToad:

Följde med torrentklienten du installerade

Jag upptäkte installationen i samband med att jag AVinstallerade den förra clienten. Dessutom var Avast installerad 1/3.

Skrivet av Poppu-chan:

Har du möjligtvis CCleaner eller andra program av Piriform installerade?
https://www.ghacks.net/2017/11/19/avast-bundles-ccleaner-with-avast-free-antivirus/

Nej, datorn är förhållandevis ren från små-program.

Skrivet av Belzader:

@Turbonisse:
För att ta bort det, prova Avast's egna avinstallations verktyg.
Avast Uninstall Utility

Tack!
Jag hittade avinstallations programmet, efter jag postat. Men jag får ändå ingen ro, innan jag listat ut hur den snirklat sig in på min hårddisk. :-/

Skrivet av Overwatch:

@Turbonisse: Haha, du har med största sannolikhet glömt att bocka ur "installera avast anitivirus"... Jag gjorde det på nya datorn, men det var en månad sedan. Kom bundlad med ASUS drivisar och program.

Exempelvis...
https://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2016/04/amazon-asst-offer.png

(Jag packade till en säkerhets kopia tagen tre timmar tidigare, så jag vart av med den ordentligt.) Jag funderade lite på om det räcker att båda maskinerna har mitt MS konto inlagt. Men program borde ändå inte få installeras på en annan maskin på det sättet.. eller???

Någon med flera idéer? Please!!!
Sådant här kan hålla mej vaken om nätterna. :-/

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Utorrent erbjuder avast väldigt diskret, ser ut som ett villkor man måste acceptera höll själv på att falla i fällan idag!

Fy tusan!
Jag avinstallerade en annan client idag. (Då jag upptäkte installationen.) och lade sedan in Utorrent. Så vart den inte installerad innan, så hade den kanske blivit det idag...
Inte bra!
Men då hade jag åtminstone haft min förklaring till hur programmet kommit in.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det tror jag också. Jag försöker komma fram till vad det kan vara, då min fru säger att hon inte installerat någonting, så tror jag hon ur sitt perspektiv talar sanning. Så om hon inte uppfattat att hon accepterat installationen, hur..?

Jag upptäkte installationen i samband med att jag AVinstallerade den förra clienten. Dessutom var Avast installerad 1/3.

Nej, datorn är förhållandevis ren från små-program.

Tack!
Jag hittade avinstallations programmet, efter jag postat. Men jag får ändå ingen ro, innan jag listat ut hur den snirklat sig in på min hårddisk. :-/

(Jag packade till en säkerhets kopia tagen tre timmar tidigare, så jag vart av med den ordentligt.) Jag funderade lite på om det räcker att båda maskinerna har mitt MS konto inlagt. Men program borde ändå inte få installeras på en annan maskin på det sättet.. eller???

Någon med flera idéer? Please!!!
Sådant här kan hålla mej vaken om nätterna. :-/

Du kan väl se datum den installerades och försöka klura ut vad som hände den dagen, om något annat program installerades då. Om inte i "Kontrollpanelen\Program\Program och funktioner" så kan du högerklicka på mappen i c-disken där den installerades för att se datumet den skapades.

Hade jag varit du, hade jag utgått ifrån att någon glömt bocka ur det vid installation av något annat program. Om du fortfarande inte känner dig till ro efter det kan du ju alltid formatera och börja om på nytt, denna gång med ögonen öppna för "bundles"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Du kan väl se datum den installerades och försöka klura ut vad som hände den dagen, om något annat program installerades då. Om inte i "Kontrollpanelen\Program\Program och funktioner" så kan du högerklicka på mappen i c-disken där den installerades för att se datumet den skapades.

Hade jag varit du, hade jag utgått ifrån att någon glömt bocka ur det vid installation av något annat program. Om du fortfarande inte känner dig till ro efter det kan du ju alltid formatera och börja om på nytt, denna gång med ögonen öppna för "bundles"

Avast vart installerad 1/3, då var jag själv inte i Sverige.
Min fru brukar sitta o kolla YouTube med datorn. Annars sitter hon mest på sociala medier med näsan i mobilen. Hon installerar inte själv någonting medvetet. Inte på sin egna laptop och i synnerhet inte på min dator. (Givetvis har någon installerat någonting, det krävs väl ett godkännande av något slag innan program hoppar in på disken?) Jag försöker förstå hur, så jag kan sätta P för det. För nu har jag ju mecket att bli av med skiten, den går ju inte att avinstallera på normalt vis. :-/

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Inget annat som installerades den dan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Fy tusan!
Jag avinstallerade en annan client idag. (Då jag upptäkte installationen.) och lade sedan in Utorrent. Så vart den inte installerad innan, så hade den kanske blivit det idag...
Inte bra!
Men då hade jag åtminstone haft min förklaring till hur programmet kommit in.

Off-topic men varför använder du inte qbittorrent istället? Fritt från reklam och open source.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Nu ber jag om ursäkt om detta inte hör hit, men varför köra med Windows Defender? Vilken större gratis tredjeparts mjukvara för antivirus som helst hittar virus bättre än Windows Defender

Jag e inte ute efter en stor diskussion, men det vore intressant att veta varför du tycker att Windows Defender är bättre än Avast

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

@Turbonisse: Inget annat som installerades den dan?

Inget som jag kan se.

Skrivet av Bakgrund:

Off-topic men varför använder du inte qbittorrent istället? Fritt från reklam och open source.

Det var den jag använde till idag. Av någon anledning ville den inte lira helt plötsligt, så den åkte ut.

Skrivet av sparkar_boll:

Nu ber jag om ursäkt om detta inte hör hit, men varför köra med Windows Defender? Vilken större gratis tredjeparts mjukvara för antivirus som helst hittar virus bättre än Windows Defender

Jag e inte ute efter en stor diskussion, men det vore intressant att veta varför du tycker att Windows Defender är bättre än Avast

Den frågan var väntad och är lätt att svara på. Enligt mitt sätt att tänka, blev jag inte pålurad Defender i form av bloatware (Vilket en del givetvis inte håller med om!) vilket Avast helt klart är i detta fall!
Windows inbyggda program, är just det, "inbyggda" i operativ systemet. Jag har aldrig varit någon jätte vän av MS, men vid det här laget börjar de få skaplig ordning på sitt skit. (Även om de stora uppdateringarna av WinX fortsätter att ställa till trassel för miljoner.)
Jag vet att enligt tester så är Defender inte bäst, men jag har inga problem med det. Den duger, den kräver inga ytterligare pengar.
Jag öppnar inte okända bilagor. Jag är inte ute och porrsmurfar eller är ute på andra suspekta sidor. Jag vet att detta inte garanterar någonting, men jag betraktar mej som "lågrisk" i sammanhanget.

Att min åsikt angående antivirus landade där den är, är en lång och brokig historia, jag skall inte ens försöka dra den, ingen skulle orka läsa allt. Men jag har provat många olika genom åren.
Det brukar gå till som så:
Man är trött på den gamla, "den sänker hela datorn". Den nya är skit bra!
Två år senare har den nya vuxit med uppdateringar och tilläggs funktioner, så nu är den "den gamla, som sänker hela burken". Och så går ekorrhjulet runt...
För fyra år sedan fick jag tipset att ge Defender en chans (När nu mitt senaste antivirus "sänkte hela burken")
Defender gör ingen märkbar skillnad på prestandan, den arbetar helt osynligt. Med någon dags mellanrum får jag notis att inga hot hittats. Eller om den hittar nått, så får jag givetvis reda på det omgående.

Nu har jag valt att ha Defender som mitt skydd. Så jag är måttligt förbannad, när jag upptäcker att ett annat program tagit över!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Då var skiten avinstallerad(?) Frågan är hur mycket skräpfiler den lämnade kvar? Det får jag aldrig reda på :-/
Om jag fick lägga ner närmare en timma (Denna tråd givetvis INTE medräknad) för att researcha hur göra och sedan utföra.
Hur mycket av världens timmar slösar svinen med då? (Jag har inget snällare sätt att beskriva dessa vedervärdiga människor, som tycker att detta är ett bra sätt att få ut sin produkt.)
Om jag lade en timma. Hur många fler människor i världen fick lägga en timma av sitt liv på detta onödiga intrång?
Hundra tusentals? Miljoner?
Om programmet så hade varit det bästa i värden, kommer jag för överskådlig tid, nu tycka det är skit och berätta för alla vad jag tycker.
Så kan man verkligen tjäna någonting i längden på att bete sig såhär?

P.S.
Hittade en installation den 1/3. Ominstallerade Dropbox på den maskinen. Jag har dock ingen aning om Avast kom med där?

EDIT:
Här är vad jag fick göra.
*Googla på "how to remove avast" gav mej länken till ett avinstallations program från Avast. (Varför går den inte avinstallera normalt?)
*Googla på "how to reboot in safe mode win10" gav mej lösningen. Håll nere "skift" när man klickar på starta om.
Miljön man nu hamnade i, var inte kristall klart var man skulle klicka, men till slut hittade jag till en meny, där man måste välja en siffra (4) för att starta i felsäkert läge.
*Körde EXE-filen jag laddat ner från Avast, som givetvis säger att "om du gör fel här, så kan du ställa till det" (?)
*Starta om.
*Nu fungerade inte "PIN koden", jag var tvungen att logga in med MS kontots lösenord. Tur jag kollade, då familjen inte hade kommit in i datorn annars. "Hur ställer man om till PIN?" Under rutan för lösenordet finns en text "Inloggnings alternativ"... Där...

Alla kataloger med Avast är nu borta. Den finns inte heller med i "lägg till ta bort program".
Frågan är hur många ställen man hittar den i registret när man börjar söka? (Vilket jag inte bryr mej om just nu.)

När jag migrerat över allt till denna nya dator, installerar jag om WinX. Så försvinner allt skit som ackumulerats under ca tre år.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!