ARC fungerar inte – HDMI växeln sönder?

Permalänk
Medlem

ARC fungerar inte – HDMI växeln sönder?

Hej nu skulle jag behöva lite hjälp med mitt problem, det är så att jag har en yamaha rx-a 1020 där tydligen hdmi växeln har slutat att fungera. Varför tror jag det, jo för att min tv(panasonic tx-p50st60) säger att jag bör kolla den. Dessutom får jag inget ljud från tv:n via förstärkaren och arc fungerar inte heller, allt hör säkert ihop med att tv:n klagar på hdmi växeln.

Så hur kan jag lösa detta problem, lönar det sig med en reperation av förstärkaren eller är ett inköp av någon ny "bättre"? Och i så fall, vilken skulle ni rekommendera?

Förtydligade rubrik och tog bort korspostning
Permalänk
Bildexpert 📺

Tog bort den tidigare tråden du skapade om samma problem - tänk på att korspostning uppfattas som störande. Förtydligade också rubriken!

Angående din fråga så finns det inget direkt svar att ge. Enda sättet att avgöra om det är fel på någondera TV:n eller förstärkaren är att testa med andra prylar. Ibland är det inte svårare än att man rycker kablarna och fabriksåterställer allt.

ARC är generellt bråkigt. Även där kan en vaktmästaråterställning fungera. Stäng av ARC, aktivera det igen.

Permalänk
Medlem

Ok ursäkta för dubbelposting. Jag har fabriksåterställt både förstärkare samt tv men ingen skillnad, jag får ut ljud från min intel nuc samt blur-ray spelare men de är ju direktkopplade till förstärkaren. Det svårt att veta var problemet sitter, tv:n eller förstärkaren. Arc har jag aldrig haft några problem med tidigare, har alltid fungerat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@åsktor: Testat med annan HDMI-kabel? En trasig eller glapp kabel kan få problem med CEC men ändå fungera med bild då det går på olika pinnar på kontakten.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska prova det återkommer när jag har gjort det.

Permalänk
Medlem

Har nu testat med ny hdmi-kabel men ingen skillnad, samma problem "kontrollera inställningar och inkoppling till hdmi enheten" får jag till svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Då finns ingen annan åtgärd än traditionell felsökning och byta eller flytta på prylarna. För ljud ut från TV:n borde det gå att lösa på något sätt, till exempel optisk kabel till förstärkaren,

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har testat det, så prova att dra strömmen från TV och förstärkare också i tio minuters tid, och sen stänga av och slå på ARC på både TV och förstärkare.
Jag har liknande problem, och måste göra det med jämna mellanrum. (Håller på att bråka med Netonnet och Samsung om det dock, för jag vill inte att det ska vara så)

Permalänk
Medlem

Har dragit kontakterna nu, återkommer när de är inkopplade och jag ändrat arc på bägge samt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av åsktor:

Hej nu skulle jag behöva lite hjälp med mitt problem, det är så att jag har en yamaha rx-a 1020 där tydligen hdmi växeln har slutat att fungera. Varför tror jag det, jo för att min tv(panasonic tx-p50st60) säger att jag bör kolla den. Dessutom får jag inget ljud från tv:n via förstärkaren och arc fungerar inte heller, allt hör säkert ihop med att tv:n klagar på hdmi växeln.

Så hur kan jag lösa detta problem, lönar det sig med en reperation av förstärkaren eller är ett inköp av någon ny "bättre"? Och i så fall, vilken skulle ni rekommendera?

Har du följt http://www.theevilboss.com/blog/2014/2/16/how-to-configure-ar...

Permalänk
Medlem

Jo så har jag alltid gjort, får om en stund se när jag sätter tillbaka strömkablarna samt ställer in arc

Permalänk
Medlem

Har kopplat in strömsladdarna samt ändrade arc inställningarna fram och tillbaka, nej ingen skillnad mot förrut tyvärr. Att flytta på grejerna kan jag inte göra då bänken de står på är precis så de får plats. Allt står i denna ordning: Vänster golvhögtalare, och på bänken förstärkaren tv:n blu-ray spelaren intel nuc cdspelare och på den kassettdäcket och ovanpå den de 5 externa diskarna som är kopplade via usb-hub till min intel nuc och sist högra golvhögtalare. De har stått så sen 2013.
Det som finns kvar att testa är en kabel mellan tv:n och förstärkaren, hoppsan menar en optisk kabel

Permalänk
Medlem

Har nu även provat med optisk kabel får fortfarande inget ljud från tv:n till förstärkaren. Vad finns kvar att pröva?

Permalänk
Medlem

Har det fungerat tidigare eller har du ändrat någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Har det fungerat tidigare eller har du ändrat någon?

Allt fungerade till för 2 dagar sen och nej har inte ändrat, talesättet att inte ändra på något som fungerar är något jag följer.

Permalänk

Testat om TV:ns egna högtalare ger något ljud?
Tänkte om nån ljudmodul pajat i själva TV:n.

Annars är det ju om du har tillgång till en annan förstärkare eller TV som du kan testa med.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Testat om TV:ns egna högtalare ger något ljud?
Tänkte om nån ljudmodul pajat i själva TV:n.

Annars är det ju om du har tillgång till en annan förstärkare eller TV som du kan testa med.

Ljudet kommmer ur tv:ns egna högtalare, så det fungerar, vad gäller att testa mot en annan förstärkare, så jo jag har en gammal kenwood utan hdmi som jag eventuell kan testa mot. Vill bara säga att jag vari iväg och skaffat helt nya kablar, men det har inte hjälpt får samma fel som tidigare. Får kolla med min gamla kenwood men det får bli först i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av åsktor:

Hej nu skulle jag behöva lite hjälp med mitt problem, det är så att jag har en yamaha rx-a 1020 där tydligen hdmi växeln har slutat att fungera. Varför tror jag det, jo för att min tv(panasonic tx-p50st60) säger att jag bör kolla den. Dessutom får jag inget ljud från tv:n via förstärkaren och arc fungerar inte heller, allt hör säkert ihop med att tv:n klagar på hdmi växeln.

Så hur kan jag lösa detta problem, lönar det sig med en reperation av förstärkaren eller är ett inköp av någon ny "bättre"? Och i så fall, vilken skulle ni rekommendera?

Säker på att du kör rätt HDMI ingång på TVn? ofta är det ju så att bara en port har stöd för ARC. Det står allti ARC vid den porten. EDIT, såg nu att det har fungerat förut...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har nu testat tv:n mot min gamla kenwood förstärkare, men får inte ljud ut där heller. Så frågan återstår, är det tv:n eller den första förstärkaren som det är knas på. Kan ju förstås bero på att kenwood förstärkaren varken har hdmi eller optical ingång.