Permalänk
Medlem

Lång sladd till 144hz skärm

Hej Alla

Jag vill flytta min skärm till en annan plats, avståndet är ungefär mellan 4 till 5 m. Att köpa en långt sladd det är ingen problem, men eftersom jag har 144hz då vill jag helst behålla den.

Min baksidan på skärmen ser ut så här:
https://www.dropbox.com/s/qlhx4e22nivgke4/IMG_20180318_235306...

Jag tror att grafikkort har dessa portar:
https://www.dropbox.com/s/bxqdt3qg0ugaxux/sk%C3%A4rm.JPG?dl=0

Vilken LÅNG sladd sak jag köpa samt att jag vill behålla mina 144hz?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

144hz, inte mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

144hz, inte mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Tack för hjälp

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Du ser ut att ha hdmi och dvi i din skärm,vet inte hur hdmi är men dvi fungerar med rätt kabel. Inte säker på exakt namn men 'dual dvi' är vad som krävs för 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Eftersom skärmen inte ens har DisplayPort så kan vi nog utgå ifrån att man inte kan få ut 144Hz via HDMI-porten, så DVI Dual-Link är i så fall det enda som gäller. Men 1920x1080@144Hz (vilket jag antar din skärm kör i brist på annan info) ligger precis på gränsen till vad DVI-DL klarar av, så allt över säg 2m är en chansning. Det kan fungera, men enda sättet att ta reda på det är att testa.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sleepyoh:

144hz, inte mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen skrivs det Hz inte hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tänk på att det alltid blir besvärligt så fort det bli lite längre kabelländer - bara för att det är digitalt så blir det inte alltid bättre, snarare tvärt om, inte sällan ännu mer känsliga.

På gamla analogmonitorer så såg man effekterna av detta som att tecknen i en text ändrade sig och blev mer suddiga och vid lite längre sträckor så börja man se skuggor - ghostning.

precis samma sak sker även med dataströmmen mellan grafikkortet och monitorn och det är upp till kretsen på monitorn att tolka rätt på en allt mer svag och distorderad binärström (som också i flankerna blir all suddigare precis som pixlarna i analogskärmen). sådana system är ofta designade med en maxgräns - ofta på 2-3 meter och allt kortare ju högre upplösning/skämuppdatering man har.

wikipedia säger "Displayport 1.1 stöder upp till 8,64 Gbit/s över ett avstånd av max 2 meter och version 1.2 stöder upp till 17,2 Gbit/s." vilket innebär man har att välja mellan hög upplösning men inte så snabb uppdatering eller snabb uppdatering men lägre upplösning, och vid lägre kabelländer (typiskt över 3 meter - med kvalitetskabel kanske man kan gå upp till 5 meter) så måste man gå ned i uppdateringstakt eller upplösning.

Det gör att det kanske räcker med några dm för lång kabel för att bilden skall plötligt gå från bra till ganska dåligt direkt när mottagarkretsen inte lägre kan avkoda bitströmmen korrekt och kanske börja gå på ghostningen ibland och antingen (vill) växlar med i fart eller att kvaliten blir dålig.

kvaliten på kabeln (läs hur väl impedansampassad och vilken dämpningsfaktorn på ledarna samt hur väl kontakterna är inlödda) kan i viss mån modulera maxlängden när man ligger nära gränsen för en viss upplösning och hastighet, men sådant går i princip inte att läsa sig fram när man väljer kabel utan kanske måste provas fram av flera olika typer.

Enklaste att lösa problemet är att ställa datorn där skärmen är med max enstaka meter kabel mellan och förläng tangentbord och mus istället - med trådlösa dito kan du vara ett antal metrar ifrån datorn oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Enklaste att lösa problemet är att ställa datorn där skärmen är med max enstaka meter kabel mellan och förläng tangentbord och mus istället - med trådlösa dito kan du vara ett antal metrar ifrån datorn oftast.

Hej

Tack för svaret, jag hade en sladd med display port på en ende och hdmi på den andra, kopplade fick bilden med inga 144hz.
Måste jag ha display port på båda två ende?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret, jag hade en sladd med display port på en ende och hdmi på den andra, kopplade fick bilden med inga 144hz.
Måste jag ha display port på båda två ende?

mvh
Njanja

Är det möjligtvis en GSync skärm?

Permalänk
Bildexpert 📺

@njanja: Underlättar ifall du talar om vilken skärmmodell du har. Jag gissar av foten att det är en Acer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@njanja: Underlättar ifall du talar om vilken skärmmodell du har. Jag gissar av foten att det är en Acer?

Hej

Japp det är korrekt, jag har Acer, men vet ej vilken modell, ska kolla när jag kommer hem.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB