Postnord anmäls till konkurrensverket

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scienta:

Ska vi prata om onödigt så kan man ju ifrågasätta hela vår livsstil. Att du drar gränsen vid viss import gör dig absolut inte till någon hjälte - så sitt inte och tro att du är bättre, när du redan har erkänt att du har exakt samma agenda som alla andra.

Och ja, klassiska.

Nej jag försöker göra rätt för mig 100 %
Jag betala tull på det paketet så inga konstigheter här.

Så försök inte.

'"när du redan har erkänt att du har exakt samma agenda som alla andra."
Har jag inte gjort för 5 öre.

Då jag inte undvikt Tull eller import / avgifter.
Och jag betala skatt för sakerna.

Och inga klassiska saker i detta med vad jag säger nej.

"så sitt inte och tro att du är bättre"
Tror inte, jag vet att jag försöker göra det bättre och stödja Svensk marknad så långt det går.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Vet folk som jobbat i detaljhandeln och många butiker tar betalt bara för att de kan, när de t.ex. säljer en TV för 5000-6000:- på rea med kanske 400:- i vinst men sen säljer en HDMI kabel för 300 med 200:- i vinst så innebär det ju inte att omkostnaderna för en liten kabel är hälften av vad det är för en hel TV.

Det betyder dock att man kompenserar "förlusten" på TVn med att höja kostnaden på kabeln. Om du inte vill betala överpriser för kablar så finns det faktiskt butiker som är mer vettiga. Skippa t.ex. Elgiganten för Internethandeln. Skillnaden är ganska stor.

Denna utgift däremot existerar för en orsak. Det är att kompensera tiden som det tar arbetarna att komplettera en felaktig deklaration från ett företag som vill få ned priset. Folk arbetar inte gratis och tid är pengar (som det så fint brukar sägas).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. TröskelvärdetpdfEnglish är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet."

"Exempel från verkligheten
Ibland betalar du högre moms
Lucie från Belgien beställer en bok från en nätbutik i Storbritannien. När hon ska betala och anger sin adress upptäcker hon att priset plötsligt har gått upp. Det beror på att företaget tar ut belgisk moms på 6 % i stället för brittisk moms på 0 %.

I Belgien är tröskeln för att slippa ta ut belgisk moms 35 000 euro. Det innebär att ett företag som under ett år sålt varor för mer än 35 000 euro till Belgien måste tillämpa den belgiska momssatsen. Nätbutiken där Lucie handlat levererar ofta till Belgien och måste därför ta ut belgisk moms, även om boken skickas från Storbritannien."

Innan Caseking blev stora i Sverige så betala jag 19 % skatt Aka Tyskland.
Nu får jag betala Svensk skatt för jag skattar i Sverige.

Skrivet av FlyingFinn:

Helt fel. Affärer som säljer över en viss summa(35k€-100k€ enligt landets regler) till ett visst land betalar momsen till dett land och lägger till den på priset. Småbutiker som säljer nångång nu och då berörs inte men nätvaruhus som Thomann, Amazon etc betalar moms till landet varan levereras till.

Okej så det beror på vilken butik man köper ifrån, fick lägre moms en gång när jag köpte ett grafikkort från Tyskland antog att det alltid var så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Folk kommer aldrig komma överens om såna här saker, så ingen större idé att jag ger mig in på det.

Men. Finns det något sätt att undvika denna avgiften och deklarera och betala in moms själv?

Amazon t.ex. lägger väl det på priset vid betalning? Just Kinapaket tror jag inte det finns något system för.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BlackBird:

Stackars människor som måste betala 75 kr för något som nån måste lägga ner arbete för och annars får noll kronor i ersättning för. Gratis ska det va! Snöflingor.

Skrivet av tvelander:

Tycker kan höja avgiften för kina paket till minst 300kr +.

Beställa en nyckel ring från kina för 4kr och få den gratis frakt är ej rimligt.
Vidrigt beteende dom som sitter hela dagarna köper små paket från Kina bara för det är billigt.

Jag personligen har inget problem att betala för mig.
Men dagens avgifter är hutlösa för vad det faktiskt är... Om jag ville skicka som du säger Tvelander (en nyckelring), då kostar det mig 2st frimärken, ett A5 ark/kuvert och lite tejp på sin höjd.

Det skulle vara riktigt smidigt om Postnord kunde starta en tjänst för Kina-paket istället, där t.ex. dem kan samla flera småpaket och lägga i en stor låda som sedan skickas med spårbart. Jag skulle utan problem kunna betala 150-250kr för en sådan tjänst (exkl. moms) istället för att det ska trilla in 20st småpaket över en månads tid.

Avgiften är inte ny, så är inte heller fallet med att vara momsberättigad - Men det blir ett slag 'i aniktet' när folk är vana att slippa dessa saker och nu helt plötsligt lär göra det dem alltid borde ha gjort.

Det verkar i vilket fall bara medföra extra jobb för PostNord just nu då företag som Fyndiq (Fyndiq AB - Fyndiq / Fyndiq Superbilligt) redan kommit på metoder att kringå detta och få in paketen direkt från sitt egna lager eller 3.e parter i sin app direkt från Kina.
Fyndiq Superbilligt t.o.m. stoltserar med "Postnord avgift: 0kr" som en del av sin marknadsföring...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men. Finns det något sätt att undvika denna avgiften och deklarera och betala in moms själv?

Vill minnas att nån myndighet, om det var tullen, Postnord eller nån annan hade planer på en app där man kan deklarera sina importerade produkter. Det finns väl ett mer byråkratiskt och "korrekt" sätt, men för vanliga Svenssons så blir det ju lite väl pyssligt.
Får hoppas den appen ser dagens ljus som ett alternativ. För mindre försändelser så blir ju påslag på 75 kr rätt saftigt.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Det finns flera såna tjänster, men inte från PostNord (?!) utan från kinesiska företag. Dvs. de samlar in paket i Kina/Shenzhen/Hong Kong och skickar gemensamt, eventuellt efter ompackning. Borde lätt bli lönsamt eftersom fraktavgiften inom Kina är låg, eller gratis från många internationella butiker.
Google-termer: Combined shipping, consolidated shipping, package forwarding.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gaidal:

@Yatagarasu: Det finns flera såna tjänster, men inte från PostNord (?!) utan från kinesiska företag. Dvs. de samlar in paket i Kina/Shenzhen/Hong Kong och skickar gemensamt, eventuellt efter ompackning. Borde lätt bli lönsamt eftersom fraktavgiften inom Kina är låg, eller gratis från många internationella butiker.
Google-termer: Combined shipping, consolidated shipping, package forwarding.

Har kikat på möjligheten med det lite som hastigast tidigare, men kanske ska ge det en till sväng.

Men tanken jag hade var framförallt om Postnord skulle erbjuda en sådan tjänst så skulle det nog vara riktigt attraktivt för svenssons så att säga. Kanske t.o.m. en prenumerations-tjänst där man betalar en fast avgift, så samlas alla paket på månadsbasis eller något

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Stackars människor som måste betala 75 kr för något som nån måste lägga ner arbete för och annars får noll kronor i ersättning för. Gratis ska det va! Snöflingor.

Faktiskt. Det är riktigt drygt att betala dom pengarna pga att man är tvungen att beställa saker utanför lilla Sverige, då det inte finns ett skit att få tag på här när man väl ska få tag på vissa saker, oftast små saker som inte kostar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Miljöförstöring för privatimport av ett mobilskal? Menar du då att de mobilskal som säljs i svenska butiker tillverkas i Sverige? Vart är då dessa fabriker? Eller kan det vara så att även dessa skal tillverkas i Kina och, faktiskt även de fraktas hit? Men dom kanske teleporteras om man köper ett större parti då? Eller hur fraktas de mindre miljöfarligt?

Ja det går ju bra att lägga ord i munnen på folk när argumenten är ihåliga... Fy vad dålig stil. Verkligen mycket omoget och tramsigt.

Självklart har det även miljöpåverkan om produkterna säljs i Svenska butiker, men det blir inte lika många leveranser eftersom folk inte tokköper grejer för 3Kr i Sverige, eftersom det är dyrare när butikerna här vill ha sitt påslag. Och som sagt... Köper man grejerna här så kommer ju pengarna oss till gagn. Det gör de inte om man sitter och köper på Wish.

Skrivet av Ortovox:

Förstår lite hur du tänker men detta kommer troligen primärt leda till att de stora el/teknik/pryl butikskedjorna kommer tjäna mer pengar när folk slutar köpa direkt från Kina. Folk kommer ju inte sluta köpa grejer som t.ex mobilskal för att de kostar 40:- i sverige istället för 10:- från Kina, möjligen att man köper lite färre såna grejer.
Och de stora butikskedjorna kommer inte börja köpa Sverigetillverkade saker som de sen knappt kan sälja med vinst för att andra butiker köper liknande grejer från Kina där de kan sälja med några 100% i påslag.

Jag som köper(köpt) en hel del från Kina kan säga att det oftast är samma "Kinaskit" som säljs i Svenska ofta bara ommärkta eller ompaketerat. I varjefall om man har koll på det man köper.

Det positiva som kommer ut från detta är att de större butikerna förhoppningsvis gör någon sorts elsäkerhetskoll på det som de importerar så då kommer färre livsfarliga usbladdare och transformatorer osv komma in i Sverige. Sen så kommer det kunna minska en del onödigt handlande där folk köper saker man egentligen inte behöver bara för skojs skull när det kostar 3:-.

Men inga stackars Kineser kommer få det bättre av detta (sen undrar jag hur viktig exporten till Sverige egentligen är för Kina, kanske en piss i nilen).

Mvh Jonas

Ja, det är en annan viktig aspekt. Köp från kina vet man inget om. Det kan vara farlig elektronik, elektronik som är utrustad med spionmjukvaror. Plaster som utsöndrar hormonstörande ämnen och all möjlig skit, som inte vi har möjlighet att kontrollera. Det som säljs i Svenska butiker är i alla fall CE-märkt, har gått igenom elsäkerhetsverkets kontroller osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Folk kommer aldrig komma överens om såna här saker, så ingen större idé att jag ger mig in på det.

Men. Finns det något sätt att undvika denna avgiften och deklarera och betala in moms själv?

Nej, Postnord hanterings avgift kommer man inte undan om paket skickas direkt från Kina, momsen kan man välja deklarera själv.
Enda sättet att slippa Postnord hanteringsavgift och Sveriges höga moms/tull. Beställa från ett EU land, eller Kina butik som erbjuder EU shipping/warehouse ex Gearbest. Så betalar man bara summan som det står när skall betala. Många Kina e-butiker tar vägen via EU land som har lägre tull/moms än Sverige och då betalas tull/moms till det landet som varor skickas från deras Kina lager.

Skrivet av tvelander:

Nej jag försöker göra rätt för mig 100 %
Jag betala tull på det paketet så inga konstigheter här.

Så försök inte.

'"när du redan har erkänt att du har exakt samma agenda som alla andra."
Har jag inte gjort för 5 öre.

Då jag inte undvikt Tull eller import / avgifter.
Och jag betala skatt för sakerna.

Och inga klassiska saker i detta med vad jag säger nej.

"så sitt inte och tro att du är bättre"
Tror inte, jag vet att jag försöker göra det bättre och stödja Svensk marknad så långt det går.

På vilket sätt gynnar det Svenska marknaden, även du betalar tull/moms och skatt som går direkt till Svenska regeringen?
Om du vill göra 100% rätt och stödja Svensk marknad, då skall du beställa allt från Svenska butiker och inte beställa utomland för det är mycket billigare än Sverige. Frakt, tull/moms går inte direkt till Svenska butikers ficka, utan Svenska regeringen. Ser inte hur du stödjer Svenska marknaden genom beställa saker som är billigare än Sverige utomlands?

Sen har ingen försökt att undvika betala tull/moms, utan det är PostNord själva som inte brytt sig om ta betalt för det genom åren.
Inte kan det vara konsumenternas fel att PostNord själva har gjort fel alla dessa år?

Alla är det samma och vill komma undan så billigt som möjligt. T.o.m miljardärer vill slippa betala för mycket skatt. Multinationellt företag vill komma undan skatt och flyttar utomland till det billigaste landet för tillverkning.
Tror inte vanliga Svenssons är pass mycket bättre än dessa multi företag.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XPerion:

Nej, Postnord hanterings avgift kommer man inte undan om paket skickas direkt från Kina, momsen kan man välja deklarera själv.
Enda sättet att slippa Postnord hanteringsavgift och Sveriges höga moms/tull. Beställa från ett EU land, eller Kina butik som erbjuder EU shipping/warehouse ex Gearbest. Så betalar man bara summan som det står när skall betala. Många Kina e-butiker tar vägen via EU land som har lägre tull/moms än Sverige och då betalas tull/moms till det landet som varor skickas från deras Kina lager.

På vilket sätt gynnar det Svenska marknaden, även du betalar tull/moms och skatt som går direkt till Svenska regeringen?
Om du vill göra 100% rätt och stödja Svensk marknad, då skall du beställa allt från Svenska butiker och inte beställa utomland för det är mycket billigare än Sverige. Frakt, tull/moms går inte direkt till Svenska butikers ficka, utan Svenska regeringen. Ser inte hur du stödjer Svenska marknaden genom beställa saker som är billigare än Sverige utomlands?

Sen har ingen försökt att undvika betala tull/moms, utan det är PostNord själva som inte brytt sig om ta betalt för det genom åren.
Inte kan det vara konsumenternas fel att PostNord själva har gjort fel alla dessa år?

Alla är det samma och vill komma undan så billigt som möjligt. T.o.m miljardärer vill slippa betala för mycket skatt. Multinationellt företag vill komma undan skatt och flyttar utomland till det billigaste landet för tillverkning.
Tror inte vanliga Svenssons är pass mycket bättre än dessa multi företag.

Köpte det via Taiwan va inte ens kina, men va tvungen då 80 % av sakerna som jag också behövde av samma företag säljer dom bara på deras egen sida.

Resten av allt jag kan köpa i Sverige göra jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@SBASWilliam: Man kan ju också se det som så här : Posten har varit schyssta och agerat skattesmitare åt dig i många år - något som de andra speditörerna INTE gjort. Men nu är de ena jävla elakingar som till slut gör rätt i sak. Och även om de nu gör det - då ska de minsann inte ta betalt för den tid det tar för dom när de lägger ner arbetstid på att förtulla DITT paket? Vad är det för planet folk bor på? Gratis och billigt är allt som betyder nåt. Gnäll över småpengar i sammanhanget.

Kanske får detta folk att fatta VARFÖR saker kostar i Sverige. Men det lär väl bara sitta och tjutas ändå. Kan ju fortsätta att handla på nätet från utlandet så kommer det snart inte finnas en fackhandelsaffär kvar i landet. För att dessa "utsugare" minsann tar 99 kr för en USB-kabel - något en normalt lagd person inte direkt köper 40 om året av.

Hade det varit en politiker som säg, genom ett eget importbolag, plockat ut saker privat innan de skattats och tullats - då hade det blivit ett JÄVLA liv på folk. Men nu när det är privatpersoner så är det helt plötsligt nån slags mänsklig rättighet?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker kan höja avgiften för kina paket till minst 300kr +.

Beställa en nyckel ring från kina för 4kr och få den gratis frakt är ej rimligt.
Vidrigt beteende dom som sitter hela dagarna köper små paket från Kina bara för det är billigt.

Är det verkligen konsumenterna som ska jagas? I praktiken så är det ett klassiskt "färre mellanhänder"-scenario när folk kan handla antingen direkt från tillverkaren eller någon "distributör" direkt i Kina, ser inget fel med det. I dagsläget har vi istället ett scenario där diverse svenska företag köper billiga prylar från Kina och sedan säljer dessa för priser som ligger en magnitud över vad de betalat.

Nuvarande postregler med avseende på just Kina härstammar från slutet av 1800-talet, det kanske är dessa regler som ska ses över istället?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBASWilliam:

Faktiskt. Det är riktigt drygt att betala dom pengarna pga att man är tvungen att beställa saker utanför lilla Sverige, då det inte finns ett skit att få tag på här när man väl ska få tag på vissa saker, oftast små saker som inte kostar mycket.

Så du vill alltså att de som ser till att saker går rätt till ska jobba gratis? Orsaken till denna avgift beror inte på PN utan på att Kinesiska företag vägrar att momsdeklarera. Alltså borde du skälla på dessa och inte på PN som bara följer lagar. Lagar som de tidigare skitit i bara för att folk inte ska bli sura och för att det innebär en massa jobb. Så indirekt sitter folk och gnäller på att PN följer lagen.

Skrivet av Dimman:

Nuvarande postregler med avseende på just Kina härstammar från slutet av 1800-talet, det kanske är dessa regler som ska ses över istället?

Det gjorde man 1992.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Vet folk som jobbat i detaljhandeln och många butiker tar betalt bara för att de kan, när de t.ex. säljer en TV för 5000-6000:- på rea med kanske 400:- i vinst men sen säljer en HDMI kabel för 300 med 200:- i vinst så innebär det ju inte att omkostnaderna för en liten kabel är hälften av vad det är för en hel TV.

Ser du nåt fel med det? Hur många TV-apparater tror du de säljer per dag? Löner, hyra och avgifter måste betalas - sen ska man gärna gå mer än plus minus noll med. Inte konstigt alls. Eftersom folk nu har blivit så jävla gnidna under åren så är det klart att man vill ha lägsta möjliga priser på huvudprodukterna. Sen får man ta igen det lite på tillbehören.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dimman:

Är det verkligen konsumenterna som ska jagas? I praktiken så är det ett klassiskt "färre mellanhänder"-scenario när folk kan handla antingen direkt från tillverkaren eller någon "distributör" direkt i Kina, ser inget fel med det. I dagsläget har vi istället ett scenario där diverse svenska företag köper billiga prylar från Kina och sedan säljer dessa för priser som ligger en magnitud över vad de betalat.

Nuvarande postregler med avseende på just Kina härstammar från slutet av 1800-talet, det kanske är dessa regler som ska ses över istället?

Tycker det borde ändras ja.
Men om du köper en nyckelring för 4kr så ska du ju betala frakten då säg 20-29kr från halva klotet.
Inte gratis hela vägen till postlådan.
Samma sak om jag köper från USA så är inte frakten 0kr någonsin, köper jag en sak där för 50kr får jag betala 200kr frakt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

En konsument har anmält..
.. lågvattenmärke på att skapa nyhetsvärde i en anmälan, om anmälan leder någon vart, är väl nyhetsvärdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tror jag aldrig läst så mycket dravel i hela mitt liv.

Finns inget värde i din kommentar, men du citerar mig så jag citerar tillbaks av ren artighet.

Skrivet av Evil Peter:

Att fullständigt förringa allvaret med diktaturer genom att påstå att Sverige, ett land som konstant rankas som ett av de friaste länderna i världen, skulle ens börja vara jämförbart hjälper inte din poäng. Det får dig bara att framstå som totalt verklighetsfrånvänd.

Du verkar heller inte ha förstått problematiken i ämnet. Postnord har inte något som helst att göra med de internationella bestämmelser som Världspostföreningen med 194 länder beslutade. Postnord har bara alternativet att antingen ta betalt för hanteringen av paket från Kina, eller att stå för kostnaden själv, vilket i förlängningen innebär skattebetalarna.

Avtalet bör göras om då när det bestämdes så räknades Kina som utvecklingsland, men är idag världens största exportör så de borde inte räknas på samma sätt. Det är dock som sagt inte en fråga som berör Postnord över huvud taget.

Din sista paragraf är också enormt märklig. Påstår du att drogsmugglare inte får hårdare straff om de blir upptäckta än vad en person som laddat hem en film får? Dessutom påstår du att Postnord skulle vara skyldiga, vilket är som att påstå att din intenetleverantör är skyldig när din son tankar hem filmer illegalt. Jag konstaterar att verklighetsfrånvänd är en passande beskrivning.

Verklighetsfrånvänd, vackra ord du använder, men beskriver dom egentligen mig eller i sanning dig själv?
Har du någon källa för att vi skulle vara rankat som friaste länderna? Och vem har i så fall publicerat informationen? Är det du själv så väljer jag att starkt ta avstånd från ditt påstående. Media styrs i dag, det kontrolleras och filtreras för att förfina och ge en falsk bild av samhället i stort. Precis som man gör i t.ex. Ryssland och Kina, tydliga diktaturer. Jag passar bollen tillbaks.
Fick flera träffar om censur i svenska media och om vår väg mot diktatur på google, några av dom kommer här:
http://www.helahalsingland.se/opinion/insandare/svenska-medie...
http://hagenbo.blogspot.se/2017/07/om-sveriges-vag-mot-diktat...

Vad beträffar kostnader, det går alltid att förhandla och strukturera om. Alternativt involvera fler aktörer och skapa konkurrens.
Det ligger i Postnords intresse att diskutera möjligheter kring avtal och pusha för ändring även om makten inte ligger hos dom. Gör dom det? Om ja, bra, fortsätt. Om inte, okej varför?
Vem eller vilka är ansvariga? Gör berörda instanser vad dom kan?

Du missförstår och snackar om helt andra saker i ditt motargument. Läs igen, återkom först när du förstår vad du läser.

Skrivet av Fatmajk:

Håller med, det har varit allt för många gånger med sånt här trams. Det är inte okej.

Det värsta va nonchalansen när man framförde klagomål. Ingen ursäkt, bara konstatera, jaha, sånt som händer. Blev ju onödig väntan för mig när Posten slarvar, men ingen ursäkt, ingen kompensation. Bedrövligt är ett milt ord.

Skrivet av Frispel:

Det finns alternativ, dhl fedex osv brukar finnas som fraktalternativ från kina. Men då blir det inte lägre fraktfritt plus att även de kommer att ta ut en avgift för att momsdeklarera åt dig. Ofta då en högre avgift än den postnord nu tar ut.

Det gör kanske det, nån enstaka gång, men 9 gånger av 10 är det endast posten som är aktuellt. Det beror mest på varifrån man skickar.
Jag är inte ute efter fraktfritt, jag vill ha alternativ att välja på och konkurrens med flera aktörer som vill att jag ska använda deras tjänster.
Är dom dyrare kanske säkerheten är högre, eller hanteringen sker bättre eller något annat som är annorlunda som jag kanske hellre vill betala för, och kan tänka mig betala extra för.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker det borde ändras ja.
Men om du köper en nyckelring för 4kr så ska du ju betala frakten då säg 20-29kr från halva klotet.
Inte gratis hela vägen till postlådan.
Samma sak om jag köper från USA så är inte frakten 0kr någonsin, köper jag en sak där för 50kr får jag betala 200kr frakt.

En nyckelring väger inte nog för att bli klassad som ett paket, det kostar 14kr att skicka ett brev till Kina från sverige, varför ska man behöva betala 4x så mycket i momsavgifter än vad porto+produkt kostade?

Hur fan lyckas du med 200kr frakt från usa? Hundring för typ en hoddie/skor brukar vara ganska standard... Skrymmande blir dyrare såklart men då lär det ju inte kosta 50kr om du inte valt ngt jävligt lustigt ;D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sekips:

En nyckelring väger inte nog för att bli klassad som ett paket, det kostar 14kr att skicka ett brev till Kina från sverige, varför ska man behöva betala 4x så mycket i momsavgifter än vad porto+produkt kostade?

Hur fan lyckas du med 200kr frakt från usa? Hundring för typ en hoddie/skor brukar vara ganska standard... Skrymmande blir dyrare såklart men då lär det ju inte kosta 50kr om du inte valt ngt jävligt lustigt ;D

https://i.imgur.com/R82A1rW.png

Dom siter jag köper dator delar så räcker med några 100g så är frakt över 100kr.

Köper aldrig kläder utomlands.

Nu pratar jag om vad jag handlat.

Jag förstår detta är svår fråga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Vad har de skatter du för upp med diskussionen att göra? Att ifrågasätta min kompetensnivå för att du för fram argument som är irrelevant till diskussionen är ju även det ganska skrattretande.

Ditt andra försök gick inte så bra heller utan som du säger så är du ganska skrattretande. Att vräka ur sig något som "irrelevant" utan att ge ett enda argument för det kan tyda på låg kompetensnivå så jag undrade om så kan vara fallet?
Jag tycker mitt första inlägg är glasklart i varför de skatter jag nämner hänger samman med detta. Det handlar om priser på elektronik i Sverige. Om EU hade sett till att Sverige inte fick införa dessa extra "skatter" på elektronik så hade privatimportbehovet minskat.

En liten stödlänk ifall du fortfarande har problem att se kopplingen:
https://www.svd.se/fel-och-olagligt-med-avgift-for-privatkopiering

Utöver det så kritiserade jag svenska butikers prissättning av tillbehör vilket späs på av dessa skatter de måste betala för att hålla huvudprodukterna attraktivt prissatta. Kanske börjar det gå upp ett ljus även för dig om hur pass relevant mitt inlägg var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ditt andra försök gick inte så bra heller utan som du säger så är du ganska skrattretande. Att vräka ur sig något som "irrelevant" utan att ge ett enda argument för det kan tyda på låg kompetensnivå så jag undrade om så kan vara fallet?
Jag tycker mitt första inlägg är glasklart i varför de skatter jag nämner hänger samman med detta. Det handlar om priser på elektronik i Sverige. Om EU hade sett till att Sverige inte fick införa dessa extra "skatter" på elektronik så hade privatimportbehovet minskat.

En liten stödlänk ifall du fortfarande har problem att se kopplingen:
https://www.svd.se/fel-och-olagligt-med-avgift-for-privatkopiering

Utöver det så kritiserade jag svenska butikers prissättning av tillbehör vilket späs på av dessa skatter de måste betala för att hålla huvudprodukterna attraktivt prissatta. Kanske börjar det gå upp ett ljus även för dig om hur pass relevant mitt inlägg var?

Vi säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har näthandlat i 20 år och aldrig fått ett skadat eller försenat paket.

Totalt hundratals. 95% uppskattar jag gått genom posten/postnord.

Att postbestämnelserna är sjuka är inte postnords sak att ensamma förhandla fram utan det går genom en internationell sammanslutning. Kina har lyckats klara sig som u-land och kommit undan med att betala frakten (definition av u land är ibland kärnvapenmakt med rymdprogram.och högteknologisk utveckling i världsledande klass inom många områden) . Det blir lite som att bli uppringd ala mottagaren betalar utan möjlighet att avvisa samtalet.

Förändring är på gång då kina post kommer att få en 20+ % höjning per år fram till 2023 om jag minns rätt.

China post finansieras av kinesiska staten som antagligen inte har något emot att gratis kunna konkurrera ut utländska företag genom handelsfördelar, jag klandrar dom inte. För det, man ser om sitt eget hus först.

Men för de som upplever en sämre service från postnord än jag gör skulle kunna betänka att det här antagligen spelar en relativt stor roll i den ekvationen. Hur stor har jag ingen aning om men knappast obetydlig.

Det är mina tankar och erfarenheter rörande postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Det gör kanske det, nån enstaka gång, men 9 gånger av 10 är det endast posten som är aktuellt. Det beror mest på varifrån man skickar.
Jag är inte ute efter fraktfritt, jag vill ha alternativ att välja på och konkurrens med flera aktörer som vill att jag ska använda deras tjänster.
Är dom dyrare kanske säkerheten är högre, eller hanteringen sker bättre eller något annat som är annorlunda som jag kanske hellre vill betala för, och kan tänka mig betala extra för.

Men det bör väl rimligen inte vara postnords ansvar att se till att säljarna i kina ser till att de erbjuder alternativa leveranssätt?

Permalänk
Medlem

Anmälan har inlämnats till Post och Telestyrelsen, Konsumentverket och Konkurrensverket gällande PostNords administrationsavgift.

Den som känner för det får gärna ligga på ovanstående myndigheter genom att skicka ett mail till respektive myndighet med nedanstående innehåll!

Bakgrund
Med start från 1 mars 2018 har PostNord infört en administrativ avgift som man hävdar ska täcka kostnader för deklaration av brev som ankommer från utlandet. Avgiften debiteras mottagaren och är tvingande för denne att betala för att få ut paketet. Avgiften uppgår till 75 - 125 kr. Avgiften har införts sedan Tullverket uppmärksammat PostNord på att moms ska erläggas på försändelser från utlandet, men har i sig inget att göra med Tullverkets åläggande gentemot PostNord om att ta ut moms utan är ett eget initiativ från PostNords sida för att täcka egna kostnader i samband med detta.

Sammanfattning av synpunkter till grund för anmälan

  • Grundläggande i svensk rättsordning är att för att någon ska kunna debitera en avgift för en tjänst är att det finns stöd i avtal mellan de båda parterna alternativt stöd i lag för en sådan ordning. I detta fall finns inget rättsförhållande över huvud taget mellan mottagaren och PostNord, och inte heller stöd i lag för åtgärden.

  • Det finns inte heller några alternativa sätt för mottagaren för att undvika avgiften. Det finns inte möjlighet att välja annan aktör än PostNord för leverans av brev eftersom PostNord är utsedd som nationell part i förhållande till UPU-konventionen.

  • Avtalsförhållandena är oskäliga i förhållande till 36§ Avtalslagen.

  • Den åtgärd PostNord vidtar, bestående i att överföra värdet på försändelsen från dess deklarationsblankett till Tullverkets system är inte heller proportionerlig i förhållande till ett självkostnadspris utan är rent vinstdrivande. Konsekvensen blir också att ett brev med värde på 1 krona debiteras 25 öre moms och 75 kr administrativ avgift, vilket är direkt oskäligt. PostNord utnyttjar således sin marknadsdominerande ställning för att ta ut en oskälig avgift.

Grund för uttag av avgift från mottagaren
I konversation med PostNord via mail har dessa tillstått att det inte finns någon laga grund för dem att ta ut den administrativa avgiften. Det finns inget avtalsförhållande mellan mottagaren och PostNord och inte något stöd i lag. Mottagaren har över huvud taget inget förhållande till PostNord eftersom det är avsändaren som beställt posttjänsten. Man har istället hänvisat till att Tullverket har ålagt PostNord att tillse att moms betalas på inkommande brev, och att möjligheten för PostNord att ta ut avgiften skulle kunna utläsas analogt ur Tullverkets åläggande gällande moms. Detta är inte förenligt med svensk lag. I konversationen har även PostNord uppgett att avgiften inte är knuten till deklarationstjänsten, utan konsumenten ska även betala avgiften om denne på egen hand deklarerar breven. Avgiften är istället knuten till "transport och lagring av postförsändelsen", vilket är en tjänst som omfattas av Postlagen och för vilken avsändaren har betalat porto.
Vidare har PostNord hänvisat till sina villkor https://www.postnord.se/globalassets...udsvillkor.pdf
I dessa villkor framgår att PostNord sköter förtullning av inkommande brev och att mottagaren genom att lösa ut paketet, alltså efter att tjänsten utförts, utser PostNord till ombud för denne och godtar villkor och avgift. Det framgår vidare att om mottagaren inte accepterar PostNord som ombud kommer försändelsen returneras till mottagaren. Några alternativ till att godta PostNord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag.

Ett alternativ hade varit om konsumenten tydligt informerades om att istället själv deklarara breven, t ex via nätet, och att denne har ett aktivt val att acceptera PostNords tjänst.

Oskäliga avtalsvillkor
Som tidigare nämnts är avtalsvillkoren, utöver att de saknar grund i avtalsförhållande eller lag, oskäliga. En lågvärdesförsändelse på exempelvis 4 kronor åläggs moms på 1 krona, medan PostNords avgift är 75 kr. Avtalsvillkor som är oskäliga ska lämnas utan avseende enligt 36§ Avtalslagen. Särskild vikt ska härvid läggas om det rör sig om förhållandet mellan konsument och företag enligt 2 st.
Även i förhållande till tjänstens innehåll är avgiften oskälig. Efter egen erfarenhet som importör så vet jag att tidsåtgången för en van handläggare att läsa CN22-blanketten i paketet och införa det i Tullverkets EORI-system handlar om några få minuter, på sin höjd 2-3. Detta innebär att PostNord tar ut en avgift på 1500 kr i timmen, vilket är oskäligt, framför allt med tanke på att tjänsten inte är beställd.

Mot bakgrund av ovanstående begär jag att ni granskar PostNords agerande och vidtar åtgärder mot företaget.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Vad fan handlar du för en femtiolapp som väger så mkt så du får betala 200kr frakt? Speciellt när det är datorprylar?

Ngt exempel hade ju varit trevligt?

@Westelindh!: Tyvärr har du nog haft tur isåfall, fick hem en halvt förstörd transormator (metall var böjd och stort hål i emballaget) Såg ut som dom hade tagit ett 80x80x80cm paket och bara kastat ut det ur lastbilen och spetsat det på ngt. Har även haft mindre paket helt tömda på innehåll, försiktigt uppskurna såg det ut som. (brev från företag, ej paket)

Tror mycket handlar om var man bor faktiskt, vissa postkontor sköter sig, andra inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk köper billiga mobilskal för att de vill ha billiga mobilskal, inte för att de vill gynna Kinesisk export fattar du väl?

Dessutom så är det inte bra för Kinas ekonomi heller att vi fortsätter köpa deras billiga skit. Det är klart att det är självklart att det är så billigt för att de får väldigt dålig lön där borta, och det perpetuerar vi genom att fortsätta handla. Det är dåligt.

Så allderles oavsett om man har Sveriges bästa eller Kinas bästa för ögonen när man handlar sin Kinaskit så är det dåligt. Det är inte så svårt att förstå.

Så det är helt OK att Kjell/Deltaco/etc etc. handlar "Kinaskit" som sedan säljer samma "Kinaskit" här i Sverige men inte privat personer?

Förstår vad du menar med Sveriges bästa och jag hade gärna köpt mitt "Kinaskit" i Sverige om det inte vore för att de Svenska återförsäljarna väljer att ha typ 300-500+% påslag för exakt samma "Kinaskit" (min erfarenhet baseras på elektronik komponeter).

Citat:

Sen kan det såklart vara så att man vill ha sina billiga produkter och skiter i både Sveriges och Kinas ekonomi, men då tycker jag man ska stå för att man är en självisk jävel som bara tänker på sig själv och skiter i allt och alla.

Så du påstår att människor som redan betalar 30-50+% i skatt (och då är inte dubbelbeskattnigen på vissa varor inräknad) skiter i allt och alla bara för att individen själv bestämmer att han/hon vill köpa "Kinaskit" istället för att köpa samma "Kinaskit" som importeras av Kjell/Deltaco/etc etc. i Sverige?

Gissar att en privat person köper "Kinaskit" för <5 000 SEK/år vilket är en piss i Missi....jämfört med vad som individen redan betalar i skatter.

För mig är det ett sundhetstecken att välja det mest prisvärda alternativet. Sverige borde följa andra EU länders praxis med en max summa på avgifts fritt.

Permalänk
Medlem

Vad man skulle vilja veta är hur andra "drabbade" länder har hanterat det hela.
Vad de än har gjort så är det garanterat inte med denna nivå av klumpighet.
Och hur har den danska staten (som äger 40% av företaget) hanterat saken?
Priset ÄR orimligt.
Tänk följande scenario: Inget beteende förändras. Folk fortsätter att handla som de gjorde före 1:a Mars.
Vilka nya intäkter pratar vi om? (Bortse moms) Är dessa nya intäkter rimliga?
Själv handlar (ursäkta; handlade) jag mycket kretskort och skulle antagligen betalat minst en tusing i månaden om jag fortsatt. Whoa...

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att självklart ska Postnord ha ersättning för att dem hanterar paketen/breven, men då ska de gå efter precis samma riktlinjer som för inrikesbrev. Om jag har beställt något(ej skrymmande) och det väger mellan 50-100g så ska avgiften ligga på 18kr!!!
Tabell finns här: https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/priser-och-port...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W