Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Mja missade Asgard 2 där i listan, har en Magni 2 nu. Tänkt att ha till Hifiman HE-4XX samt Sennheiser HD6XX.

Hur är det med Arcam rHead jämfört med Asgard 2 t.ex.?

Har ju inte testat någon av Schiits prylar utöver Magni, och jag gillar inte deras ljud men det är ju en smaksak. Som jag förstått från tråden däremot så verkar rHead vara en höjdare tillsammans med 6XX. Men gillar du Magni (eftersom du funderar över en 3:a), varför vill du byta? Den har ju kraft så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Jag föredrar ju att handla för mina pengar. Alla har ju inte råd att "bränna" up dem.

Påminner mig om vaskduellen

Apropå rörförstärkare och mellanregister ja det är helt otroligt sanslöst vad de kan göra. Musiken blir så otroligt levande och de får sån ljudbild varför går de inte få med solid state förstärkare? Jag har bara testat en rörförstärkare och otaliga solidstate de flesta förvisso med försök att va relativt neutrala men ingen solid state kommer ens nära realismen i mellanregistret utan man känner att man lyssnar på ett par hörlurar.

Synd de är så smått omöjligt dema rörförstärkare. Skulle vilja testa en med en massa watt för LCD-2n också för min Head One orkar inte riktigt där. På solid state utklassar den Elear men så fort jag sätter Elearen på rörförstärkare så växer den något så sinnes. Än mer än vad Hd 800 gjorde

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

HifiMan

Hej jag har ett par Hifiman 5Le som jag är mycket nöjd med förutom att de är öppna och andra runt omkring hör vad som kommer ut

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tack för att snabbt och bra svar. Sennheiser Momentum Wireless är precis i prisklassen så jag kommer att kika närmare på just dessa. Annars är jag även sugen på B&W också trots 1000kr mer.

Edit: Det blir dessa till slut:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sennheiser-pxc-550-wirel...

Tror inte du kommer att ångra dig. När jag lyssnade på dem så gillade jag dem. Komforten var bra och den var inte bättre än många andra, men aldrig sämst och funkade med BT och kopplingar riktigt bra. Ett tips är att ha med kabeln till luren då den med en enklare DAC/AMP samt analog ingång tar ett skutt upp i glädjekanalen!

Permalänk
Medlem

Har haft min rHead ett tag nu är mycket nöjd med den.
Det är inte bara ljudnivån som höjs, jag upplever det som att den extra kraften gör att det blir bättre separation av instrumenten också.
Driver ett par DT1990 Pro med den. De är ganska trögdrivna och det känns som en bra matching. Förstärkaren känns väldigt neutral men rundar ev. av diskanten något.

Lite sugen på att prova en rörförstärkare, de verkar kunna ge ett väldigt roligt och livfullt ljud.

Permalänk
Medlem

Vill bara komma med en liten review på mina Sennheiser PXC 550.

NC är riktigt jävla bra och trots att jag har spisen på max och steker något så hör jag det knappt. Även när jag är ute och promenerar bland bilar så hörs dom minimalt. Det finns 3 olika alternativ på NC, av - medel - max (adaptiv) vilket är grymt! Man vill inte ha det påslaget hemma tex då det drar mer batterier så det är bra att alternativet stäng av finns. Ljudet är fenomenalt. Det finns 4 olika förinställda "effect mode" som är: AV - Club - Movie - Speach. Här märker man faktiskt en skillnad mellan dessa och de nås enkelt via en knapp på hörselkåpan. Basen är det tryck och precis lagom som det ska vara. Vill man prata med andra så kan man dubbeltap på hörselkåpan så går mikrofonen igång så man hör tal och musiken stoppas. Vad jag fann också grym är att när man tar av sig dom så pausas musiken och när man tar på dom så startar musiken. Detta går att stänga av i appen CapTune.

Nackdelen är skitappen CapTune som inte ens har stöd för Spotify men det hoppas jag kommer i en framtida uppdatering.

Överlag - GRYMT BRA!

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det finns bra pads till Onkyo A800?

Permalänk
Medlem

@nimren: Kul med en liten recension på dessa, speciellt eftersom jag själv varit nyfiken på just den modellen men inte haft möjlighet att prova själv.

Vad anser @wurpan om dessa?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Har ju inte testat någon av Schiits prylar utöver Magni, och jag gillar inte deras ljud men det är ju en smaksak. Som jag förstått från tråden däremot så verkar rHead vara en höjdare tillsammans med 6XX. Men gillar du Magni (eftersom du funderar över en 3:a), varför vill du byta? Den har ju kraft så det räcker och blir över.

Hmm ja du har en poäng där angående Magni 2.. blir att behålla den ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@nimren: Kul med en liten recension på dessa, speciellt eftersom jag själv varit nyfiken på just den modellen men inte haft möjlighet att prova själv.

Vad anser @wurpan om dessa?

Glömde tillägga att dom är riktigt lätta, blev förvånad över hur lätta dom var.

Permalänk
Medlem

HD800 till salu hos akkelis för 6k. Bra pris imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt på begagnat hifi, var ska man hålla koll?
Nuvarande spanar jag på:
Blocket
http://www.hifimagasinet.com
https://hifitorget.se/
https://www.rehifi.se/
https://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Jag är på jakt på begagnat hifi, var ska man hålla koll?
Nuvarande spanar jag på:
Blocket
http://www.hifimagasinet.com
https://hifitorget.se/
https://www.rehifi.se/
https://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/

Glöm inte Ebay.

Permalänk
Medlem

Du har täckt in det rätt bra. Dock så har i princip varje hifibutik en fyndhörna, så kolla upp dem lite då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga här som jag inte har lyckats få svar på vart jag än ställer den. Det kanske är lite off-topic men det finns mycket duktiga personer med kunskap om ljud här så jag ställer den ändå.

Jag har ett Sound blaster Z från creative.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

Problemet jag har haft med detta ljudkortet sen jag började använda det är mikrofonen blir jättelåg när jag kopplar in den. Om jag går in under ljud och pratar kan jag se att mikrofonen knappt plockar upp något ljud. Detta är med 100% ljud och 0db boost.

Kopplar jag in mikrofonen rätt in i moderkortet hörs jag betydligt högre, (men också med sämre kvalité eftersom att det är ett sämre ljudkort i moderkortet).

Är det någon här som kan svara på om det bara är så att 1: Kortet är så dåligt att det helt enkelt inte plockar upp ljudet på ett tillfredsställande sätt eller 2: Det finns något här som jag missar.

Det är flera personer som har samma problem med kortet jag har, både här på Sweclockers men också på andra forum. Hittar inga bra svar någonstans!

//Pontus.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@Sinery: https://www.hifishark.com/

Den sidan samlar ihop resultaten åt dig, en väldigt bra sida och jag har funnit en del fynd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har fått svar från Hifiman nu och de ska skicka ett nytt par, så det löste sig. ZMF Headphones skickade också min order idag, med USPS, så vi får se om paketet ens kommer fram..

Fick paketet från Hifiman i Måndags, fick dem helt gratis, ingen tull eller något sådant heller så det var skönt. Relativt snabb leverans med DHL måste jag säga, snabbare än USPS med ZMF paketet i alla fall, får se när den dyker upp... Om den dyker upp.

Permalänk
Medlem

Jag har precis inhandlat mig ett par Fidelio X2 och en V-Moda Boompro.
Supernöjd med ljudet men känner att det finns lite extra jag kan klämma ur dem och har funderat på en dac/amp combo, t.ex. en Fulla 2.
Problemet jag har är att jag behöver en dac/amp som har mic input vilket har visat sig vara väldigt svårt att hitta.
Det jag sneglar på just nu är en Mayflower ARC, men då sticker det iväg lite för min budget.

Är det någon som har samma uppsättning som jag och har en bra lösning?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Jag har precis inhandlat mig ett par Fidelio X2 och en V-Moda Boompro.
Supernöjd med ljudet men känner att det finns lite extra jag kan klämma ur dem och har funderat på en dac/amp combo, t.ex. en Fulla 2.
Problemet jag har är att jag behöver en dac/amp som har mic input vilket har visat sig vara väldigt svårt att hitta.
Det jag sneglar på just nu är en Mayflower ARC, men då sticker det iväg lite för min budget.

Är det någon som har samma uppsättning som jag och har en bra lösning?

Vad driver du dem med nu? Och hur 'känner du' att det kan bli bättre? X2 är ju väldigt lättdrivna och det är tveksamt vad en förstärkare kan förbättra.

Jag menar inte att vara dryg eller så, utan jag tycker mest att man bör ha en nykter syn på behovet av att köpa på sig extra saker som ibland inte gör någon skillnad, och att en förstärkare inte ger så mycket som en hel del människor på internet ger sken av. Sen om man helt enkelt gillar att testa nya saker så är det ju bara att köra i vind.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad driver du dem med nu? Och hur 'känner du' att det kan bli bättre? X2 är ju väldigt lättdrivna och det är tveksamt vad en förstärkare kan förbättra.

Skickades från m.sweclockers.com

Idag har jag ett ASUS B85M-GAMER, Socket-1150 men kommer uppdatera till ett Asus Rog Strix Z370-F inom en snar framtid.

Jag började med att testa hörlurarna direkt in i moderkortet (B85M-Gamer) med originalsladden för att sedan addera Boompro.
Det konstiga med detta var att jag upplevde en sämre ljudkvalitet med Boompro sladden och hade jag problem med att få micken att fungera.
Tillslut fick jag igång mikrofonljudet när jag körde in hörlurarna/micken i den här HyperX Cloud USB Soundcard

Jag vet att hörlurarna är lättdrivna men har läst lite här och där att folk upplever att dem får en liten boost i ljudet när dem kör dem genom en dac/amp.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Jag vet att hörlurarna är lättdrivna men har läst lite här och där att folk upplever att dem får en liten boost i ljudet när dem kör dem genom en dac/amp.

Just det fetade jag menar. Nog för att de säkerligen låter bättre med en ordentlig förstärkare, men ha rimliga förväntningar är väl det jag försöker få fram. Den här kanske kan vara ett alternativ? https://www.komplett.se/product/916502/datorutrustning/pc-kom.... Finns ju inte jättemycket modeller bortsett från Creative samt olika professionela märken som har 3.5 mm input.

OnT: Bidde en ny förstärkare för mig till mina E-MU. Kunde inte motstå priset när jag hittade den via Hifishark. Min Espressivo med 100 ohms utgångsimpedans hade inte funkar klockrent ändå tror jag.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Just det fetade jag menar. Nog för att de säkerligen låter bättre med en ordentlig förstärkare, men ha rimliga förväntningar är väl det jag försöker få fram. Den här kanske kan vara ett alternativ? https://www.komplett.se/product/916502/datorutrustning/pc-kom.... Finns ju inte jättemycket modeller bortsett från Creative samt olika professionela märken som har 3.5 mm input.

OnT: Bidde en ny förstärkare för mig till mina E-MU. Kunde inte motstå priset när jag hittade den via Hifishark. Min Espressivo med 100 ohms utgångsimpedans hade inte funkar klockrent ändå tror jag. https://i.imgur.com/9ew0qLT.jpg

Vilken Börson är det? De är så lika

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Vilken Börson är det? De är så lika

Skickades från m.sweclockers.com

Blev en Soloist MK2. Låter mycket bra imho, lite mer neutral än HA-160D som jag haft förut. Kommer nog passa utmärkt till E-MU. Dessutom utgångsimpedans på 3 ohm. Gick på strax över 3k med garanti kvar och i originalkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Problemet jag har är att jag behöver en dac/amp som har mic input vilket har visat sig vara väldigt svårt att hitta.

Behöver du det? Kan du inte bara dra micen till vanliga inbyggda ljudkortet i moderkortet?
Eller blir det för många sladdar överallt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Clibben:

Problemet jag har är att jag behöver en dac/amp som har mic input vilket har visat sig vara väldigt svårt att hitta.
Det jag sneglar på just nu är en Mayflower ARC, men då sticker det iväg lite för min budget.

Är det någon som har samma uppsättning som jag och har en bra lösning?

Det kan per definition inte existera men inget brukar hindra att man ansluter mikrofonen oberoende via ett ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan per definition inte existera men inget brukar hindra att man ansluter mikrofonen oberoende via ett ljudkort.

Jag läste att det lätt kan bli problem med grounding då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Problemet jag har är att jag behöver en dac/amp som har mic input vilket har visat sig vara väldigt svårt att hitta.
Det jag sneglar på just nu är en Mayflower ARC, men då sticker det iväg lite för min budget.
Är det någon som har samma uppsättning som jag och har en bra lösning?

Va precis som dig inne på Mayflower ARC men innan dom uppdaterat den kändes det inte rätt. Ljudet från inputen är för känslig och man låter riktigt illa faktiskt. Finns lite videos med ljudkvaliten på youtube.

Slutade med att jag kör Schiit Stack (modi 2 uber + magni 3) som jag kör hörlurarna från, sen kör jag modmic 5 via deras USB plug som jag har kopplat på en usbförlängning som sitter precis där jag kopplar in hörlurarna så dem nästan går till samma ställe ändå så det inte blir kablar åt olika håll.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Va precis som dig inne på Mayflower ARC men innan dom uppdaterat den kändes det inte rätt. Ljudet från inputen är för känslig och man låter riktigt illa faktiskt. Finns lite videos med ljudkvaliten på youtube.

Slutade med att jag kör Schiit Stack (modi 2 uber + magni 3) som jag kör hörlurarna från, sen kör jag modmic 5 via deras USB plug som jag har kopplat på en usbförlängning som sitter precis där jag kopplar in hörlurarna så dem nästan går till samma ställe ändå så det inte blir kablar åt olika håll.

Ja det låter helt klart som ett alternativ. Valde mellan boompro och modmic 5 och det föll på boompro för att slippa ha två sladdar från lurarna.
Kör du också ett par X2or till din stack eller vilka hörlurar använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Tja ex Xonar U7 finns ju finns väl säkert fler liknande lösningar om lurarna inte är alltför trögdrivna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Clibben: Kör HD650. Boompro har ju oxå 3,5mm plug så om du har en liknande sån här kan du ju ha den på en förlängning som mig brevid oavsett vad du köper för förstärkare och så kör du micen igenom den. Har satt min med dubbelhäftande tejp lite snyggt så det ser bra ut. Fast smidigast är såklart ha allt i ett

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |