Sony Playstation 5 kan baseras på AMD:s arkitekturer Zen och Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att man tvingar utvecklarna att göra en "version" för sämre enheten och en för nyare snabbare enheten. Bakåtkompatibilitet i all ära, men detta är varför en PC alltid har långtid användning vs en konsol. Du kan köra 10+ år gamla PC spel på en modern PC. Du kan även i vissa fall köra nyaste spelen med 5+ år gammal hårdvara. Inget av detta går egentligen med en konsol, om du ska behålla deras "koncept", då du plötsligt inte får standardiserad hårdvara, utan 10st olika "versioner".

Varför skulle inte detta fungera på konsoler? Nu är jag inte alls insatt i hur det fungerar idag, men med PS4 och Pro eller Xbone S och X, allt spelutvecklaren behöver göra är att välja lämpliga grafikinställningar för respektive hårdvara. Samma spel kommer ju till PC med 200 grafikinställningar öppna för användaren ändå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Det är enbart ett rykte, men det är intressant. Som nämns är värme ett megastort problem in konsoler, då de ofta står trångt, får en massa katt och hundhår i sig och har en billig och tyst fläkt till att börja med.
På konsoler idag vill man köra bakgrundsprocesser samt spela in spelande, det blir intressant hur de löser detta. Det känns som att någon hårdvarubaserad krets för att hantera inspelning är rimligt, visst blir den svår att uppgradera för nya format, men konsolägare är ofta inte ute efter det absolut senaste och det finns bra filmformat idag för 4k.

Ett annat problem konsoler har är ssd priset, 1TB ssd vore ej fel, allt under känns lite snålt och frågan är om det då inte blir en hybriddisk? (SSHD) Både ssd och hdd höjer kostnaden, varenda krona dyrare är ej bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Varför skulle inte detta fungera på konsoler? Nu är jag inte alls insatt i hur det fungerar idag, men med PS4 och Pro eller Xbone S och X, allt spelutvecklaren behöver göra är att välja lämpliga grafikinställningar för respektive hårdvara. Samma spel kommer ju till PC med 200 grafikinställningar öppna för användaren ändå.

/hulle.

I och med PS4 Pro och Xbox One X så har ju nyare spel börjat fått en del grafikinställningar som går att göra. Inte i närheten av vad man kan göra i samma spel på PC, som trots allt inte designats mot någon specifik hårdvara, men fortfarande bra mycket bättre än att inte ha något val alls. Att kunna välja att prioritera grafikkvalitet eller uppdateringsfrekvens är bra bara det och något jag hoppas blir vanligare med.

Permalänk
Medlem

jag vill inte att en ps5 ska komma ut i år.. det får gärna dröja lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet kommer "andra hållet", som Microsoft gjort med Xbox.

Att man tvingar utvecklarna att göra en "version" för sämre enheten och en för nyare snabbare enheten. Bakåtkompatibilitet i all ära, men detta är varför en PC alltid har långtid användning vs en konsol. Du kan köra 10+ år gamla PC spel på en modern PC. Du kan även i vissa fall köra nyaste spelen med 5+ år gammal hårdvara. Inget av detta går egentligen med en konsol, om du ska behålla deras "koncept", då du plötsligt inte får standardiserad hårdvara, utan 10st olika "versioner".

Imho kan de gör så gamla spel kan köras på nyare konsollen, är det bästa, då varje spel kostar typ 500kr+ och det krävs då inte många spel för att matcha kostnaden av konsolen i sig om du "uppgraderar". Sen kanske du får lite bättre prestanda på köpet och slipper dippar till 30 FPS iaf hela tiden, eller kan köra nativt 1080p iaf. Men... du tvingas då dumpa den gamla konsolen, utan nya spel.

Finns tonvis med uppdateringar till moderna konsoler. De behöver även de patchar för tex Spectre1 iaf:
http://www.nintendolife.com/news/2018/01/cpu_exploits_meltdow...
https://randomascii.wordpress.com/2018/01/07/finding-a-cpu-de...
Jaguar kärnan är väl för "dum" för att ha dessa, men Zen kommer ju ha dem. Lite osäker på spectre 1 dock, men den är ju mjukvaru patchad, så de måste ändå uppdatera webbläsare tex.

Både PS4 och XboX får ju nya system och liknande versioner rätt ofta (Feb/mars senast), och patchar på dessa precis som PC. Enda skillnaden är ju att du inte ser det mesta av detta.

Windows har ju kunna sköta detta i snart 10 år utan problem, utan att du egentligen behöver bry dig... så ser inte din poäng öht. Win 10 är ju dessutom så pass så den byter sin egen version utan att du behöver göra något, för denna "casual gamer".

Dock har PC en stor fördel:
"Can I go back to the old software version if I change my mind?

No. Once your console is updated, it will stay updated."

Jag förstår andemeningen i det du säger men jag kan inte hålla med om att "Windows har ju kunna sköta detta i snart 10 år utan problem, utan att du egentligen behöver bry dig". Jag har haft mången kompatibilitetsproblem med gamla spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Fast historiskt är det ju inget märkligt, kom ju nya konsoler stup i kvarten förr i tiden. Sen kom det ju även updaterade/expansioner som 32X rätt nära inpå Saturn tex (var väl dock inte så lyckat gjort). Håller de bakåtkompatibiltet ett par är till iaf så ser jag det bara som positivist.

Väldigt viktigt för utveckling att de får ut en ny generation, speciellt om de får en ZEN cpu. Den här generationen har verkligen en underdimensionerad CPU-del som begränsar utformandet av spel (lika som att mängden RAM/VRAM höll tillbaka spel förra generationen). GPU-delen känns inte lika intressant längre, mer prestandan där verkar ju bara påverka upplösning/aa/fps nu för tiden, absolut saker som gör visuell skillnad, men inget som "begränsar" multiplatform titlar. Så förhoppningsvis så kommer vi se ett lyft i speldesign.

Ska bli intressant att se vad som händer efter denna generation dock, vi har ju redan börjat se en platå av utvecklingen på PC-sidan (som lär förvärras när både intel och AMD får ut 8core över 4Ghz i mainstream segmenten), och på GPU-sidan så ser det även ut som att det börjar avta. Kommer konsolerna ikapp så tror jag vi kommer leva med den här nivån av spelteknologi ett bra tag framöver.

Ja, Sega fick ständig panik och uppdaterade i stort sett hela tiden och det är nog delvis därför som folk tröttnade på deras konsoler.

/ Sedan så tycker inte att Pro är någon liten uppdatering som många vill påstå, ska du ha det bästa och senaste från Sony så blir du tvungen att uppgradera igen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Äntligen kan 9'e generationen bli revolution kanske? Precis som DigitalFoundry tog upp om att den nuvarande generationen inte har visat lika stora enorma genombrott i teknik och rent visuellt som Xbox 360 och PS3 gjorde när deras dessförinnan pensionerades.

Detta gynnar inte bara att spel kan komma bli snyggare, utan att PC får mindre utvecklings hinder genom att spelutvecklare måste optimera efter en specifik hårdvara.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen på bakåtkompatibilitet, tror Sony äntligen insett att de verkligen skulle tjäna på detta. Sen tror jag inte på någon lansering i år då PS4 Pro fortfarande är hyfsat färsk och levererar rätt så bra i 4K (dock checkerboarding). Tror mer på nästa år.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varför skulle inte detta fungera på konsoler? Nu är jag inte alls insatt i hur det fungerar idag, men med PS4 och Pro eller Xbone S och X, allt spelutvecklaren behöver göra är att välja lämpliga grafikinställningar för respektive hårdvara. Samma spel kommer ju till PC med 200 grafikinställningar öppna för användaren ändå.

/hulle.

För det som krävts nästa all tid för utvecklarna på dagens konsoler är just den klena CPUn (redan i 2014). "Half of the CPU compute time is being used to help the rendering engine..." De har spenderat mycket tid på att optimera spelen så de nöd o näppe fungerar ibland, på dessa. När nästa gen kommer, med Zen CPU, betydligt mer kraftfull, kommer de inte vilja lägga utvecklingstid på jaguar CPUn någonsin igen (om de inte tvingas iaf).

Det är mao ett väldigt stort skifte i teknik som är på väg att ske, nästan oavsett vilken ny CPU de väljer. Jaguar kärnorna är stengamla.. nästan så jag tror ARM är bättre val snart.

Är ju lite som att spel på en PC idag kan fungera på äldre delar, men de sätter en min spec nivå... Du kan kanske köra det under den nivån, men det kanske inte fungerar så bra. Detta är ju varför konsoler kan köra öht på väldigt klen hårdvara, för man optimerar spelet för dem, och sedan portar det till PC... som du vet kan gå mindre bra.

Så det är mao betydligt mer jobb än att flippa lite grafikinställningar, tyvärr.
För XBox One vs OneX är det nog inte så svårt, då det är liknande design, men även där lär det vara helvete pga snabbt GDDR5 vs långsamt DDR3 och 32MB EDRAM skiten de gjorde. Den typ av besparingar och snåleri gör sånt hopplöst i framtiden.

Skrivet av Durkadur:

Jag förstår andemeningen i det du säger men jag kan inte hålla med om att "Windows har ju kunna sköta detta i snart 10 år utan problem, utan att du egentligen behöver bry dig". Jag har haft mången kompatibilitetsproblem med gamla spel.

Syftade på Windows updates, inte att Windows kan köra alla spel.

På den biten har du helt rätt, det är lite hit-N-miss. Rent tekniskt dock går det, och med äldre OS kan du säkert. Problemet är när man trycker in nyaste mjukvaran så kan det bli problem.

EDIT: @Allexz Ärligt... tex XBox OneX har mer än nog GPU kraft för att dra runt 4k spel. Det är inte problemet. Problemet är att man pga man var tvungen att använda jaguar kärnorna än (pga det skulle vara samma generation), var tvungen att hålla sig till den klena CPU prestandan. Är som folk som kör 4k spel på gamla 2600k/2500k utan problem, då CPUn är mer än nog där.

Det som hindrar både PS4 /Pro och XBox /X är CPUn... inget annat. De kan ösa på med effekter utan F... då det är GPUn, men inte hålla FPS pga processorn klarar inte av det, oavsett 720, 1080 eller 4k. Ja en 1-2 FPS mer kan de kanske få med lägre, men så säljer de inte öht.

Får de in en Ryzen CPU i maskinen, med vettig prestanda. Inga sabla DDR4 fusk (stirrar på dig MS), utan GDDR6 med bra bandbredd och vettig GPU, är de mer än nog kraftfulla för att ersätta många PC idag. 1080p60 blir inga problem då. Troligen inte heller 30-60 4k prestanda, beroende helt på grafikinställningar och spel.

@anon159643 Ang SSD så har vi trots allt 3½ konkurrenter på tillverkningen av NAND idag, vs 1-2 för bara 1 år sedan. Samsung har äntligen fått lite flås i nacken igen, och där är ökande produktion från många tillverkare. Jag håller med om att problemet ligger i att konsolen ska vara billig, och då är SSD inte attraktivt, men jag hade gärna sett ett alternativ, eller att man iaf gör som Sony gjort nu... dvs enkelt att själv byta.

512GB SSD var nere och vände för några år sedan på 1000kr nivån, och nu är de äntligen på väg ner dit igen. Jag tror ändå att man borde kunna göra "dual disk" stöd på något sätt. De kan ju redan använda USB disk, så 2 st 2,5" platser, eller en M.2 och en 2,5" borde kunna fungera. Jag tror dock inte 1TB SSD är något som kommer bli aktuellt, men 500GB SSD kan mycket väl bli. Kan man dessutom har 500+2TB är det ju win-win.

lagt till inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är enbart ett rykte, men det är intressant. Som nämns är värme ett megastort problem in konsoler, då de ofta står trångt, får en massa katt och hundhår i sig och har en billig och tyst fläkt till att börja med.
På konsoler idag vill man köra bakgrundsprocesser samt spela in spelande, det blir intressant hur de löser detta. Det känns som att någon hårdvarubaserad krets för att hantera inspelning är rimligt, visst blir den svår att uppgradera för nya format, men konsolägare är ofta inte ute efter det absolut senaste och det finns bra filmformat idag för 4k.

Ett annat problem konsoler har är ssd priset, 1TB ssd vore ej fel, allt under känns lite snålt och frågan är om det då inte blir en hybriddisk? (SSHD) Både ssd och hdd höjer kostnaden, varenda krona dyrare är ej bra.

Jag kommer nog vänta tills PS5 kommer med SSD på 1TB innan köp.
Om den släpps i år eller nästa år så blir det nog lansering utan SSD.

Jag hoppas på 4k, downscaled, 90hz VR.
Klarar den det bra så kanske jag skjuter på att uppgradera min PC för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och gällande att det då blir ”likt en PC”, fine. Men det går ändå aldrig att jämföra smidigheten med en konsol jämfört med PC. Det är inga uppdateringar av Windows, drivers, etc etc. allt sköter sig självt och det är redo och bara funkar när man väl vill lira, väldigt praktiskt för en medelålders casual gamer.

Att konsoler bara funkar är ren skitsnack, så kanske det var förr när det fanns mindre funktioner, nu när dom ska vara en PC nästan så är det även här massa problem hit och dit

Permalänk
Datavetare

Själv håller jag tummarna att nästa generation konsoler kör Aarch64 (64-bitars ARM), det är på flera plan det optimala valet för en konsol 2018.

  • Zen är primärt designad för servers, server-laster är i första hand många enkeltrådade fall som körs samtidigt. Spel är till skillnad från de flesta serverlaster ett program där man kör många saker parallellt, en optimal kisellösning ser annorlunda ut för detta och är precis detta de flesta ARM-designer är optimerad för (undantaget är de två ARM CPUer som är specifikt designade för servers).

  • I en konsol spelar kiselyta roll, kikar man på Cortex A75 så är den ungefär 1/4-del så stor som en Zen kärna, så på halva ytan kan man få 8C/8T jämfört med 4C/8T. Finns en fördel med "riktiga" kärnor i en konsol, de två senaste generationerna har kört en del saker i bakgrunden och man vill helst hålla det på separata kärnor från det spelmotorn kör på för att undvika FPS-dippar (PS4/XBO hade initialt två CPU-kärnor reserverade för icke-spelbruk)

  • Spel skrivs i C++, Aarch64 är en perfekt match för vad C++ specificerar gällande stöd för multitrådning (x86 är inte en perfekt match)

Men är det då realistiskt att köra ARM idag?

Det var inte realistiskt när PS4/XBO designades, Jaguar må vara långsam men den var ändå snäppet snabbare än de snabbaste ARM-designerna när dessa konsoler lanserades. Vidare var inte Aarch64 realistiskt vid det tidpunkten (Aarch64 lanserades 2011), 32-bitars ARM är inte alls lika bra så det hade inte varit något direkt fördel över x86.

Idag så ligger ARMs egna topp-design fortfarande efter AMD/Intel. Givet de benchmarks jag sett ligger nog Zen runt 20 % högre i IPC jämfört med Cortex A75. Dock är 3,0 GHz något som är realistiskt till och med på en telefon med Cortex A75 (uppskattningen är att det skulle dra ~2 W peak per kärna på 10 nm).

ARM är inte heller ensam om att tillverka ARM-designer. Drömmen vore förstås Apples ARM, den har ju i många fall passerat Skylake i IPC, men den säljs inte till andra. Samsung har dock sin M3 där benchmarks pekar mot ~50-60 % högre IPC jämfört med Cortex A75, vilket ger en IPC strax under Skylake (~20 % högre än Zen).

Svårt att se varför Samsung inte skulle kunna tänka sig licensiera den till Sony och Microsoft.

Uppenbara fördelen med att köra x86 en generation till är förstås bakåtkompatibilitet. Personligen ser jag det nästan mer som en nackdel än fördel för en konsol, för vem köper en ny konsol för att spela förra generationens spel?

Risken med en PS5/XBOX-whatever som är bakåtkompatibel är att vi får en relativt lång övergångsperiod där spelen blir kompromisser för att kunna fungera med förra generationen (som har en stor installbase). Problemet med det är just det som nämns i Digital Foundry som länkas tidigare i tråden, en svag CPU hindrar utvecklarna att skapa en ny nivån på upplevelsen. Grafik är relativt lätt att skala, CPU kraft är något man måste ha för att nå en viss vision på spelvärlden och är extremt svårt att skala (blir ett annat spel när fysik, AI etc skalas tillbaka).

Ser därför en fördel i att bryta bakåtkompatibilitet på en konsol. Tids nog kommer ändå de största klassikerna från föregående generationen komma med upphottad grafik till efterföljande generation (som t.ex. Last Of Us till PS4).

Har ändå inte speciellt svårt att tro på detta rykte, finns ju fördelar att få allt från en och samma tillverkare. Får hoppas på Microsoft, de verkar faktiskt rätt måna om att lämna sitt enorma beroende på x86.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om den blir bakåtkompatibel och boostar ps4-spelen till 4k skulle det vara givet köp. Annars kan jag klara mig med min ps4 och PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pepsin:

Det är bra att konsoler inte håller tillbaks utvecklingen som de gjorde förr. Samtidigt försvinner lite vitsen med en konsol istället för en PC om man måste köpa en ny efter 2-3 år. Då kan man lika gärna satsa på en dator som man kan uppgradera gradvis hela tiden.

Beror la på det där.

Sitter fortfarande på första generationen av PS4, den är väl inne på sitt 4.e år eller så nu.
Mao om PS5 inte förväntas släppas fören 2019/2020 så är ju ändå livscykeln lite drygt 6 år.

Nu är jag en PC entusiast och #PCMR hela vägen egentligen, men kan tycka att värdet jag fått ut av min PS4 i samband med dem exklusiva titlarna har varit ett otroligt svårslaget värdepaket faktiskt. PS4.an för runt 3500kr, samt att jag köpte hela uncharted samlingen, Horizon Zero Dawn, FF15 och några till spel för under 1500kr på mellandagarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, men Pro är ganska ny.

Verkar som MS och Sony får panik så fort den andra har snabbare konsol.

Pro är egentligen ingen helt ny produkt. Det är samma processor fast med en något snabbare GPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

PS2-PS3 6år~
PS3-PS4 7år~
PS4-PS4.5-PS5 <7år?

Vad är det som gör att vissa personer tror sig att något sådant vore möjligt. Om något så blir det >7 år mellan PS4-PS5 förstärkt med att en uppgraderad PS4 släpptes innan vilket förlänger PS4 ekosystemet.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd

@Boredbynoobs:
@Yatagarasu:

Fast det där är överskattat och har en komplexitet. Efterfrågan korrelererar negativt med komplexitet, nätverkseffekten blir låg och medan dina vänner spelar med varandra i soffan sitter PC-spelaren med en något fräckare upplevelse 10 gånger dyrare.

De och dem förresten, om man inte kan skilja på dessa så använd "dom".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChaosClocker:

PS2-PS3 6år~
PS3-PS4 7år~
PS4-PS4.5-PS5 <7år?

Vad är det som gör att vissa personer tror sig att något sådant vore möjligt. Om något så blir det >7 år mellan PS4-PS5 förstärkt med att en uppgraderad PS4 släpptes innan vilket förlänger PS4 ekosystemet.

Vad spelar den tidigare produkttakten för roll? Håller Gud koll på konsollanseringsscheman?

Uppenbart är att systemkretsarna är mer strömlinjeformade och lättare att uppgradera och utveckla för. FreeBSD på en x86-krets liksom.

Lägg därtill en konkurrent i One X. Kompatibilitet bakåt gör att ingen förlorar något utan bara kan vinna bättre grafik och spelkomplexitet.

Permalänk
Avstängd

@ChaosClocker:

Det många missar är att PS3 var toppen av prestanda när den kom, PS4an var medioker. att PS4an enns har hållits vid liv i över 4 år är för att den fick en PRO refresh. samma sak för Xbox one.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

PS5 + FreeSync TV(gärna monitor för den delen) + Rocket League(antingen bakåtkompatibelt eller en refresh) = Utopi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ChaosClocker:

Det många missar är att PS3 var toppen av prestanda när den kom, PS4an var medioker. att PS4an enns har hållits vid liv i över 4 år är för att den fick en PRO refresh. samma sak för Xbox one.

Var iofs billigare också men refresh har skjutit fram PS5 inget svårt att se.
PS5 2018 skulle behöva kosta 599usd minst för o va "next gen".

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak:
Off:
Fick inte Sony backa angånde det med Blueray?

On Tror att denna konsoll kommer bli som 4an och xbone, en konsol som ska gå med vinst från dag 1 och därav medioker hårdvara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ChaosClocker:

Det många missar är att PS3 var toppen av prestanda när den kom, PS4an var medioker. att PS4an enns har hållits vid liv i över 4 år är för att den fick en PRO refresh. samma sak för Xbox one.

PS3 toppen av prestanda? Ahm, näe...en skadeskjuten G70 som hölls i liv med konstgjord andning från Cell. Prestanda-problemen kom som ett brev på posten, tom i spel från Sonys egna erkänt duktiga utvecklare.

Det är förövrigt inte Pro som håller PS4 i liv, bas-PS4 säljer långt mer än Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS3 toppen av prestanda? Ahm, näe...en skadeskjuten G70 som hölls i liv med konstgjord andning från Cell. Prestanda-problemen kom som ett brev på posten, tom i spel från Sonys egna erkänt duktiga utvecklare.

Det är förövrigt inte Pro som håller PS4 i liv, bas-PS4 säljer långt mer än Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

PS3 var top of line när den släppts GPU var baserad på 7800 GTX problemet är att utvecklingen var väldigt snabb på den tiden och 8800 GTX som släppts några dagar innan PS3 var klart bättre men Sony kunde inte använda 8800 GTX då den kom för sent.

Ifall PS4 skulle släppas med motsvarande delar så skulle det förmodligen vara en Intel Sandy Bridge i5 2500/2600K + Nvidia GTX 680 alternativ AMD 7970.

Tänk på att varje såld PS3 var en förlust för Sony i början av PS3 livscykel tror det ca 250-300 dollar som Sony förlorade på varje såld enhet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Renrakad:

@Boredbynoobs:
@Yatagarasu:

Fast det där är överskattat och har en komplexitet. Efterfrågan korrelererar negativt med komplexitet, nätverkseffekten blir låg och medan dina vänner spelar med varandra i soffan sitter PC-spelaren med en något fräckare upplevelse 10 gånger dyrare.

De och dem förresten, om man inte kan skilja på dessa så använd "dom".

Woot?

Taggade du fel eller är det något jag missar här?
Vad har kostnaden av PC kontra dess upplevelse, min uppskattning av vad jag betalade för min PS4.a och varför jag ändå föredrar PC med överskattning/komplexitet att göra?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Snälla börja inte med sensationsinledningar på sweclockers..bättre kan ni
"Snart fem år efter lanseringen av Playstation 4 hittar de första uppgifterna om efterträdaren ut på webben"
PS5an har det ryktats om i minst tre år och det finns massa sidor enbart dedikerade till PS5 info.
Även om källan själv vill påvisa att det är första riktiga infon så är det ju bara fluff och rykten. Att PS5 ska baseras på någon AMD arkitektur runt 2019-2020 är väl ett tips lika bra som något annat - inte alls otroligt

Kanske kan vara värt att kolla lite på sin egen sida också
2017-07-12 https://www.sweclockers.com/nyhet/24118-analytiker-playstatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

@Boredbynoobs:
@Yatagarasu:

Fast det där är överskattat och har en komplexitet. Efterfrågan korrelererar negativt med komplexitet, nätverkseffekten blir låg och medan dina vänner spelar med varandra i soffan sitter PC-spelaren med en något fräckare upplevelse 10 gånger dyrare.

De och dem förresten, om man inte kan skilja på dessa så använd "dom".

10ggr dyrare då kan du inte mena när PS4an va ny och fräsch för kan inte tro att många Svensson köper dator för 40k

Permalänk
Avstängd

Kommer man kunna mina med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

PS4 kom 2013, fem år sedan. Att man måste byta ut grunden efter fem år är knappast märkligt om man vill ha utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär dessutom blir minst 6 år innan PS5 ens släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS3 toppen av prestanda? Ahm, näe...en skadeskjuten G70 som hölls i liv med konstgjord andning från Cell. Prestanda-problemen kom som ett brev på posten, tom i spel från Sonys egna erkänt duktiga utvecklare.

Det är förövrigt inte Pro som håller PS4 i liv, bas-PS4 säljer långt mer än Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Xbox 360 släpptes ju dessutom ett år innan PS3. Den var billigare och hade bättre prestanda i majoriteten av spelen.
Dess GPU hade funktioner som kom till PC först med HD 2000-serien.

Att PS3 ändå uppfattas som att den var ett monster för sin tid visar dock att Sony kan sin marknadsföring.