Far Cry 5 PC kommer ingen DVD skiva

Permalänk
Avstängd

När man köper digitalt har man rätt att nyttja varan tills den dag då säljaren anser att man inte längre har rätt att nyttja varan.

Med andra ord äger man då endast en licens som styrs av säljarens villkor.

När man köper fysiskt äger man varan "för alltid", tills den går sönder eller slarvas bort. Gällande spel har det dock blivit mer och mer onödigt att köpa fysiskt med tanke på hur dåligt optimerade/ofärdiga spelen ofta är när de släpps nuförtiden. Allt ska ju fixas med en massa patchar och utökas med en massa betald DLC istället för att utvecklarna släpper spelet när spelet faktiskt är helt komplett och färdigt.

Den kod som ligger på skivan är ju utdaterad redan innan spelet har släppts officiellt men med sagt så äger man ju i alla fall någonting till skillnad från att köpa digitalt.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Går du på bio eller ladda du ner filmen när det går att ladda ner? Som att gå på bio så är det känslan man vill ha och jag får ingen känsla av att ladda ner ett spel däremot får jag en stor känsla av att öppna DVD fodral och känna lukten som kommer fram det är en känsla som inte går att ladda ner.

Så på julen när alla får massa julklappar och du får en jätteliten julklapp och när du har öppnat julklappen så ser du bara en handskriven lapp där det står kolla din steam konto eller vore det trevligt om man öppnar julklappen och ser ett grymt spel som man kan öppna upp och sen springa in till sitt rum och börja installera spelet.

Eller om du fick pengar som julklapp skulle du vilja ha en handskriven lapp där det står hur mycket pengar dom har sätt in på banken eller massa pengar som man kan hålla med handen och kunna visa upp för alla.

Det jag vill komma till är att det inte är så skoj med allt digital och känsla är lika med noll.

Det enda man känner när man går på bio är irritation över dålig bild och ljud, bråk och prat, mobiltelefoner och prasslande i godispåsar. Usch, aldrig mer bio. Hade inte 4k blu ray tagit så mycket plats, hade jag mycket hellre haft digitala kopior i en klient där alla filmer är sparade i ett bibliotek än på skivor.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

@superegg: fast med en skiva så riskerar du att den får en repa och kan ej användas mer, men kan hålla med dig till en viss del, känslan är viktig, men inte när det kommer till ett spel, visst är det roligt att slita bort skyddsplasten på en tv eller liknande.

Dock om spelet är på en BD skiva kan jag nog överväga att köpa ett spel då en BD skiva är mer snäll mot repor och smuts.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@superegg: fast med en skiva så riskerar du att den får en repa och kan ej användas mer, men kan hålla med dig till en viss del, känslan är viktig, men inte när det kommer till ett spel, visst är det roligt att slita bort skyddsplasten på en tv eller liknande.

Dock om spelet är på en BD skiva kan jag nog överväga att köpa ett spel då en BD skiva är mer snäll mot repor och smuts.

Jag har köpt massa spel och jag har inte ens en enda repa.

Om du får repor på skivan så lätt så borde du ha massa repor på mobilen med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

GLAD GUBBE 71 ÅR

Program och spel SKALL vara på av mig ägda och fysiskt hanterbara media. Bara känslan av att stoppa in cd-romen med Colin McRae 2 och vid registering koden 6*4 siffror och bokstäver bli verifierad och starta. De ni -digitallusar utan känslor. Tro inte ni äger något - utgivaren kan radera din digitala kod och du orkar och har inte råd att processa mot utgivaren eller registratorn STEAM eller UBI eller orgin eller ngt. annat om din behörighet till varan. STOREBROR RULES. kuriosa - ( mitt första spel var MS Flight sim. på 600kb diskett och operativsystemet i den andra diskettstationen också på 600 kb diskett.Det var på en McIntosh 1986? tror jag allt i sv. men alla var avundsjuka jag hade en. Excel 1.1 hade jag också på en sådan diskett.) ANARKI- meddela UBI inget köp förren FC 5 finns på skiva också. "Ynglen" får väl köpa download,- när fysiska skivan finns.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag ser inte detta som något negativt utan snarare en positiv utveckling. Det är mycket mer hållbart för miljön om vi undviker att köpa på oss en massa onödig plast!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, förutom att man inte vill betala dubbla priset utan anledning, det är ju i stället en motivering att göra tvärtom.
Endast digital kopior= kommer att bli en ansträngning på svenskt konsumentskydd, som med tiden kommer att ge efter. Kommer bli som i andra länder där man "hyr" spelen. Den dagen är PC spelandet ett minne blott, på pappret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Program och spel SKALL vara på av mig ägda och fysiskt hanterbara media. Bara känslan av att stoppa in cd-romen med Colin McRae 2 och vid registering koden 6*4 siffror och bokstäver bli verifierad och starta. De ni -digitallusar utan känslor. Tro inte ni äger något - utgivaren kan radera din digitala kod och du orkar och har inte råd att processa mot utgivaren eller registratorn STEAM eller UBI eller orgin eller ngt. annat om din behörighet till varan. STOREBROR RULES. kuriosa - ( mitt första spel var MS Flight sim. på 600kb diskett och operativsystemet i den andra diskettstationen också på 600 kb diskett.Det var på en McIntosh 1986? tror jag allt i sv. men alla var avundsjuka jag hade en. Excel 1.1 hade jag också på en sådan diskett.) ANARKI- meddela UBI inget köp förren FC 5 finns på skiva också. "Ynglen" får väl köpa download,- när fysiska skivan finns.

Du har ju knappt någonting på dvd skivan ändå. Du måste ladda ner resten av spelet digitalt. Det är totalt meningslöst att köpa fysiska spel idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du har ju knappt någonting på dvd skivan ändå. Du måste ladda ner resten av spelet digitalt. Det är totalt meningslöst att köpa fysiska spel idag.

När jag tänker och pratar fysiska kopior menar jag självstående media som ej kräver konton eller nedladdning för att fungera. Skivor med en nedladdningslänk eller kod till steam skulle jag inte kalla en fysisk kopia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

@superegg: fast på mobilen har jag ett skydd, och mobilen har jag i fickan, inte i en släde.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med båda sidor, gillar själv collector's boxar osv, men det är som sagt mycket plast i onödan ur en miljösynpunkt.

Jag gillar även att ha det på steam, för en enklare tillgång av alla spel och oftast en rätt hög nedladdnings hastighet.

Dock så behöver jag fortfarande ha skiva då jag sitter på mobilt bredband

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@superegg: Kan absolut förstå charmen med en fysisk produkt men allt pekar på att dessa kommer att försvinna i stort med bara hoppet om att det släpps ett "Game of the Year" i fysiks kartong.

Se det lite som LP skivan, som idag är mer ett nostalgi föremål.

Personligen gillar jag inte heller steam, Origin, UPlay eller någon av de andra leverantörerna (Bortsett ifrån GOG) men av andra orsaker än att de inte tillhandahåller ett fysiskt media för de spel jag spelar.

Det tåls dock att påpeka att dessa leverantörer i grunden är bra för industrin, små utvecklare kan enklare distribuera sina spel utan att behöva "övertala" eller "överlåta" distributionen till en jätte som tar en stor del av intäkterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@superegg: fast på mobilen har jag ett skydd, och mobilen har jag i fickan, inte i en släde.

Skivan har med ett skydd som är fodralet jag kan inte förstår hur du lyckas repa skivan men tar ut skivan från fodralet och sen sätter man in den i dvd läser i dator och sen när man inte behöver skivan så lägger man tillbaka den och hur lyckas man repa den då.

Men känner personer som låter skivan ligga på golvet och att dom inte bry sig om skivan så då förstår man varför den får repor.

Skrivet av gonace:

@superegg: Kan absolut förstå charmen med en fysisk produkt men allt pekar på att dessa kommer att försvinna i stort med bara hoppet om att det släpps ett "Game of the Year" i fysiks kartong.

Se det lite som LP skivan, som idag är mer ett nostalgi föremål.

Personligen gillar jag inte heller steam, Origin, UPlay eller någon av de andra leverantörerna (Bortsett ifrån GOG) men av andra orsaker än att de inte tillhandahåller ett fysiskt media för de spel jag spelar.

Det tåls dock att påpeka att dessa leverantörer i grunden är bra för industrin, små utvecklare kan enklare distribuera sina spel utan att behöva "övertala" eller "överlåta" distributionen till en jätte som tar en stor del av intäkterna.

Jag tänker så här alla Far Cry har kommit med skivan och man samla på dom och sen så slutar dom med det och då förstör man sin samling.

Men om det kommer ett nytt spel som aldrig har kommit till någon skiva så gör det inget om det är på steam.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Goa Landahl

På mina äldre CD:s som inte kräver UBI , Steam m.fl finns allt på skivan. Jag behöver inte vara uppkopplad på internet, vare sig vid installation eller spel. Är du så ung att du aldrig varit med om detta ? Då har du missat något som är bra. Passa dig, storebror ser dig och foliehatten på Ha, ha ! När jag har den sortens skiva - då ÄGER Jag !

Permalänk
Avstängd

@superegg: fast fortfarande har du inte skrivit en anledning varför det är bättre med en skiva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@superegg: fast fortfarande har du inte skrivit en anledning varför det är bättre med en skiva

Finns inget som är bra med en skiva isig det ända som jag kommer på är att man kan installera spelet utan internet och att man kan samla på dom.

Sen så använder jag mitt internet till massa andra saker så vill inte att allt ska gå till att ladda ner ett spel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Förr fick man med mycket saker när man köpte ett fysiskt spel. Det första Witcher spelet hade en massa böcker och musik i fodralet plus annat. Elder scrolls Oblivion hade karta på världen mm. Nu förtiden får man en dvd och en kod för nedladdning. Jag slutade köpa fysiska spel för många år sen. Visst var det roligt förr men nu är det ingen mening att köpa fysiska spel. Jag är förundrad över varför man fortfarande säljer fysiska spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag har inte haft en optisk läsare i datorn på flera år

Jag satte i en i veckan för att rippa några skivor, hade en liggandes i förrådet. Har inte heller haft någon på säkert 3 år innan det.

Skrivet av landahl:

Helt seriöst så förstår jag inte folk som samlar på spel nu för tiden. Förut innan spel såldes digitalt så fick man ju med en hel del i spel man köpte som en fet bok med instruktioner och bilder mm. Nu får man ett fodral med en skiva och högst ett litet papper i. Det var många år sedan jag köpte ett fysiskt spel, dels är det förlegat dels tar det upp plats i bokhyllan. Vad ska man samla på fysiska spel för? Det är mycket roligare att samla på spel i Steam.

600 spel? Spelar du dygnet runt eller? Jag har 44 spel i Steam och jag har handlat spel digitalt sen 2011.

Jag har 750, skyller på bundles och Steams shut-up-and-take-my-money-sales

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

@superegg: fast dom flesta spel kräver internet fast du har en skiva, speciellt stora spel som BF 1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@superegg: fast dom flesta spel kräver internet fast du har en skiva, speciellt stora spel som BF 1.

Men dom har förstört BF då dom tog bort meny och gjorde en web panel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Äh vafan skiten tar ju bara plats sen sitta och vänta innan man får skivan sen installera skiten via skiva tar ju längre tid än att tanka ner det.
Sen har du begränsad data mängd men har en fett dator rig kanske dags att prioritera om lite.
Det slutar med att du tröttnar på spelet sen ligger lådan och skiva och samlar damm.

Det var bättre för häst och vagn och allt det där mysiga.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Det slutar med att du tröttnar på spelet sen ligger lådan och skiva och samlar damm.

Men i det läget hade man haft möjligheten att sälja spelet vidare. Man får tillbaka lite och någon annan sparar lite.

Vilket inte längre går.

Helt sjukt att de har rätt att förinta begagnatmarknaden på spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

När man köper digitalt har man rätt att nyttja varan tills den dag då säljaren anser att man inte längre har rätt att nyttja varan.

Med andra ord äger man då endast en licens som styrs av säljarens villkor.

När man köper fysiskt äger man varan "för alltid", tills den går sönder eller slarvas bort. Gällande spel har det dock blivit mer och mer onödigt att köpa fysiskt med tanke på hur dåligt optimerade/ofärdiga spelen ofta är när de släpps nuförtiden. Allt ska ju fixas med en massa patchar och utökas med en massa betald DLC istället för att utvecklarna släpper spelet när spelet faktiskt är helt komplett och färdigt.

Den kod som ligger på skivan är ju utdaterad redan innan spelet har släppts officiellt men med sagt så äger man ju i alla fall någonting till skillnad från att köpa digitalt.

Förutom via cog då <3

Däför de är så underbara. Köper du mjukvaran är den din. Det enda du behöver göra för att ha den för alltid är att lagra.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Förutom via cog då <3

Däför de är så underbara. Köper du mjukvaran är den din. Det enda du behöver göra för att ha den för alltid är att lagra.

Ja, givetvis finns det undantag. De är dock tyvärr väldigt få.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om denna?

https://www.ebay.com/itm/Far-Cry-5-PL-PC-DVD-Polish-RELEASE-N...

Någon som vet om Far Cry 5 är på Svenska då Far Cry 4 är på Svenska?

Far Cry 4 står på Svenska.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Du kan samla spel på steam och göra en snygg display av din profil med spel etc så alla ser. Jag har över 600 spel nu, antar att du enbart köper eller köpte spel på skiva? jag är helt tvärt om finns det inte på steam så köper jag inte.

Tja det kommer att bli svindyrt för dig när Steam tar bort dina 600+ spel år 2033 för att du ska tvingas köpa om dem eftersom dom byter format (hur ska dom annars tjäna pengar på sina gamla spel). Har man dem på skiva så kan man bara ta en bild på denna och fodralet så får man en gratis version av det gamla spelet för downloading, så gjorde jag på Origin och Uplay när det gällde min samling. Men å andra sidan så har ju fler börjat med en kod i fodralet istället vilket minskar miljöhotet ytterligare. Men det är väl också en tidsfråga innan det försvinner. Fanns förresten Far Cry 5 med kod i fodral eller bara på Uplay och steam som nedladdningsbart??? Det framgick inte av ts.

Permalänk
Medlem

Digitalt är inte så bra. Stängde inte Nintendo ner sin wii server nyligen?
Lycka till med att få tag på spel du köpt digitalt då eller har jag missat något?

Att cdskivan skulle påverka miljön. Ja möjligt men istället för att skaffa ny leasingbil var 3e år så kan man behålla sin bil iaf i 6år så har man nog minskat miljöpåverkan mer än vad ens cd skivor någonsin gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fördelen med fysiska spel är att när licenser går ut så kan du fortfarande finna begagnade spel.

Finns ex många spel som fanns på PSN och Xbox live men nu är borta och inte säljs längre. Likaså när det kommer till PC.

My life as a king från SquareEnix går aldrig mer att få tag på nu när Wii shop släcktes ned av Nintendo.

Med andra ord spel som blir klassiker kan inte hitta ny publik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Problemet med argumenten om att sälja spel vidare och att använda dem offline, om steam har försvunnit eller så, är att skivan inte hjälper mot detta. Spel måste i de allra flesta fall aktiveras online oavsett skiva eller inte. Koden eller nyckeln funkar förstås bara för en person och sannolikt måste du ta ner en stor patch för att kunna spela ändå.

För konsollspel är det annorlunda dock, där funkar ju fortfarande skivan oavsett hur många som har använt den, dock krävs fortfarande stora patchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Digitalt är inte så bra. Stängde inte Nintendo ner sin wii server nyligen?
Lycka till med att få tag på spel du köpt digitalt då eller har jag missat något?

Att cdskivan skulle påverka miljön. Ja möjligt men istället för att skaffa ny leasingbil var 3e år så kan man behålla sin bil iaf i 6år så har man nog minskat miljöpåverkan mer än vad ens cd skivor någonsin gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tror att tjänstebilar skrotas efter 3 år? Det finns mkt slit och släng i samhället, inklusive bilköp, men leasingtiden har inget med miljön att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Så du tror att tjänstebilar skrotas efter 3 år? Det finns mkt slit och släng i samhället, inklusive bilköp, men leasingtiden har inget med miljön att göra.

Det sa jag aldrig. Du får tänka ett steg längre. Om 2 personer har varsin bil i 6år och sedan säljer vidare så påverkar det miljön mindre än om samma personer behåller sin bil i 3 år och sedan köper ny.

Antingen tillverkas 4 bilar om man har de i 3 år eller 2 bilar om man har de i 6 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz