Så fungerar Asus Aimesh – förvandlar vanlig router till mesh

Permalänk
Medlem

Ytterliggare en fråga är hur L2-forwarderingen över wifi sker. Är det enligt "Bridged client mode", "WDS", annat? (referens/beskrivning om än gammal: https://wiki.openwrt.org/doc/howto/clientmode). Vilka MAC-adresser syns i vilket led?

Exempel1:
klient <wifi> AiMesh node 2 <wifi> AiMesh node 1 <wifi> AiMesh Router/AP <wired> Internet

Exempel2:
klient <wired> AiMesh node 2 <wifi> AiMesh node 1 <wifi> AiMesh Router/AP <wired> Internet

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Kanonbra video!

Någon som kan svara på följande frågeställning?

Har i dagsläget en RT-N66U (med merlin) som agerar enbart router, wifi avstängt. Funkar kanonbra och rullat på fint i 5 år nu. Denna står i källaren.

I vardagsrummet har jag en AC68U som AP (direktkopplad till RT-N66U med ethernet). Funkar också kanonbra, men lite dålig hastighet i två av rummen på våningen ovanför samt på baksidan av altanen.

1) Kan jag ha min AC68U i vardagsrummet som huvudnod utan att behöva blanda in min router i det hela?
2) Funkar ethernet backhaul med följande konfiguration: AC68U Huvudnod -> Switchen i routern -> Switch på ovanplan -> AC68U Slavnod?

Skulle detta funka hade jag kunnat köpa en AC68U till och sätta i kontoret på ovanplan vilket skulle löst mina täckningsproblem.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är skillnaden mellan mesh och en AP? Problemet jag har hemma med min AP är att det går allt annat än sömlöst till. Huvudroutern VÄGRAR släppa anslutningen till AP'n även om motagningen från AP'n är 100 ggr bättre. Kör samma ssid och kanal och AP läge på en äldre router. Båda är asus modeller.

Skulle aimesh vara något för mig, eller gör jag något fel?

Skickades från m.sweclockers.com

En accesspunkt kan antingen arbeta som en fristående basstation eller som en basstation i ett centralmanagerat system. Det centralmanagerade systemet kan vara allt från ett konsumentanpassat mesh-nätverk som täcker en bostad till ett enterprise-nätverk som täcker en hel arena. Om accesspunkten arbetar fristående är den helt ovetandes om vilka alternativa basstationer som finns. Det innebär att roamingen inte kan assisteras på något vis av basstationerna. Alla roaming-beslut ligger därmed på själva klienten.

Hur bra olika klienter är på att byta basstation varierar mycket beroende på såväl hårdvara som hårdvarans drivrutiner. Jag rekommenderar dig att börja med att kontrollera så att du har den senaste versionen av nätverkskortets/nätverkskretsens drivrutin installerad och att det är drivrutinen från tillverkaren (inte den Windows-inbyggda drivrutinen ifall det handlar om en Windows-klient). Om det inte hjälper skulle jag rekommendera dig att logga in i Asus-routern och ställa ned värdet som heter RSSI-tröskel med 10 dB (observera att skalan är negativ). Då kommer routern att ”sparka ut” klienter som är svaga och du tvingar din klient att leta efter/ansluta till bättre basstationer.

I och med att routern och accesspunkten enligt din beskrivning har överlappande täckning bör du också byta kanal. Annars stör accesspunkten och routern varandra, vilket leder till lägre överföringshastigheter. Använd kanal 1, 6 eller 9 på 2,4 GHz-bandet och kanal 36, 40, 44 eller 48 på 5 GHz-bandet för bästa kompatibilitet och störningsfrihet.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av tjoffo:

Bara en kort fråga, "Kjelle" inledde med att nämna att det går att öka effekten av routern. Eftersom jag inte är direkt insatt i ämnet så slog det mig direkt koppling till artikeln nedan. Likväl gäller detta smartphones etc.. och alla IoT devices.. men problemet kvarstår.. att ha en megamirovågsugn som tokstrålar i vardagsrummet är kanske inte det bästa ur hälsosynpunkt. Var är eran "say"? fake news? (och då skall ni ha rätt mkt på tungan för att kritisera amerikanska livsmedelsverket's kliniska studier). Som en teknisk obegåvad individ, så antar jag att det samma "typ" av strålning som refereras.

// We now have the first clear evidence cell phone radiation can cause cancer in rats // https://qz.com/1241867/cell-phone-radiation-can-cause-cancer-...

Detta är ett ofta diskuterat ämne. Jag har inga kunskaper inom mänsklig fysiologi, så mina svar på denna fråga hade inte varit värda något.

Det jag däremot kan konstatera är att vi har levt med dessa trådlösa tekniker i 20 år nu. Ifall Wifi- och mobilnät skulle vara farligt så vet vi i alla fall av historiska data hur farligt det är. Vi kan se vilka effekter det har fått på oss på 20 års tid. Mot denna bakgrund oroar jag mig själv inte överhuvudtaget.

Jag rekommenderar däremot ingen att ställa upp uteffekten på routern. Den avrådan har varken något med strålningen att göra eller faktumet att det är olagligt. Jag rekommenderar att använda routerns förinställda uteffekt av rena prestandaskäl. Det är den uteffekt som vi bygger och dimensionerar alla våra trådlösa nätverk efter. Jag pratar mer om detta i filmens första del.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av KplSteiner:

Känns som det ska vara en siffra där, om inte jag helt läst fel.

Hoppsan! Det var slarvigt av mig. Jag har lagt in den högst väsentliga siffran nu. Aimesh stöder i dagsläget upp till fem noder inklusive huvudnoden. Tack för att du noterade det!

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av mille74:

@nikka:

Jag saknar svar på "kryptering" mellan noderna i AiMesh-nätet. WPA2-TKIP? WPA2-AES? Annat?

Om du kan kolla med Asus om det är möjligt att stänga av WPS (och isåfall hur) på AiMesh-noderna också (utöver den centrala AiMesh-routern/apn) så vore det det tacksamt!

Angående avvägningen - det är alltid sådant som måste göras. Om man sen anser att det är ok eller inte är upp till var och en att bedömma, men känner man inte till designen så kan man inte ens göra den bedömning.

Aimesh använder WPA2-kryptering med AES-algoritmen. Det är möjligt att det går att köra TKIP-algoritmen också, men jag har inte testat det då jag inte ser någon anledning att använda den. Om du har en klient som saknar stöd för AES så kan jag testa åt dig.

Jag håller det osannolikt att det går att stänga av WPS, men jag ska absolut lyfta frågan med Asus. Jag samlar på mig ett gäng frågor att ta med Asus och återkommer med svaren.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av pi:

Har 2st AC68 routers som jag kör i AiMesh med senaste firmware. Själv använder jag android och har inget problem med hopp mellan noder, övriga familjemedlemma kör IOS och har klagat på att det inte funkar helt 100 med hoppen mellan noderna. Någon som har något teori och info om det? Kör med ethernet backhaul...

Intressant! Tack för info. Har du möjlighet att beskriva närmare hur de upplever problemen med roamingen? Är det att de inte släpper kopplingen till en sämre nod, att de tappar anslutningen under bytet eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Intressant! Tack för info. Har du möjlighet att beskriva närmare hur de upplever problemen med roamingen? Är det att de inte släpper kopplingen till en sämre nod, att de tappar anslutningen under bytet eller något annat?

Som att den tappar anslutningen och har svårigheter att koppla upp sig igen. Min 10 år gamla son svär över att youtube appen behöver startas om för att fungera helt korrekt. Alla thumbnails blir vita. Detta sker vid förflyttning i huset .... Alltså, den tappar inte anslutning men appen fungerar inte korrekt.
Min fru klagar när hon går från soffan och flyttar sig upp till övervåningen. Hamnar i limbo och måste avaktivera och aktivera wifi för att ansluta. Jag tror att enheterna får problem när de befinner sig i gränslandet där båda asusenheterna har ungefär lika kraftig signal. Ska låna en ipad och undersöka lite mer... Har dock inte hört så mycket gnäll från familjen sen jag installerad senaste firmware. Kan bero på att det lärt sig leva med problemet eller att något har blivit fixat

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Mycket bra och informativ introduktion till mesh!
Jag har en Asus RT-AC68U och skulle vilja få bekräftat att jag behöver en likadan till om jag vill få till ett aimesh? Alltså, min fråga är om en till RT-AC68U (ca 1500:-) är den billigaste lösningen jag kan köpa för ett få 2st noder i ett aimesh? Det finns inga "enklare"/billigare kompatibla enheter eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Mycket bra och informativ introduktion till mesh!
Jag har en Asus RT-AC68U och skulle vilja få bekräftat att jag behöver en likadan till om jag vill få till ett aimesh? Alltså, min fråga är om en till RT-AC68U (ca 1500:-) är den billigaste lösningen jag kan köpa för ett få 2st noder i ett aimesh? Det finns inga "enklare"/billigare kompatibla enheter eller?

Nej, AC68U är den billigaste du kan köpa för att nyttja AiMesh. Asus planerar inte att lägga till funktionen AiMesh till AC66U som det ser ut nu.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av mille74:

Ytterliggare en fråga är hur L2-forwarderingen över wifi sker. Är det enligt "Bridged client mode", "WDS", annat? (referens/beskrivning om än gammal: https://wiki.openwrt.org/doc/howto/clientmode). Vilka MAC-adresser syns i vilket led?

Exempel1:
klient <wifi> AiMesh node 2 <wifi> AiMesh node 1 <wifi> AiMesh Router/AP <wired> Internet

Exempel2:
klient <wired> AiMesh node 2 <wifi> AiMesh node 1 <wifi> AiMesh Router/AP <wired> Internet

Beklagar, men jag har inte undersökt detta närmare. Det enda relaterade jag undersökte var huruvida mesh-noderna hade egna BSSID:n ("trådlösa Mac-adresser"), vilket de hade. Jag ville kontrollera det för att säkerställa att de inte använde samma lösning som Ubiquiti Zero hand-off roaming baserades på (Ubiquiti har numera slutat använda den av prestandaskäl).

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Beta:

Kanonbra video!

Någon som kan svara på följande frågeställning?

Har i dagsläget en RT-N66U (med merlin) som agerar enbart router, wifi avstängt. Funkar kanonbra och rullat på fint i 5 år nu. Denna står i källaren.

I vardagsrummet har jag en AC68U som AP (direktkopplad till RT-N66U med ethernet). Funkar också kanonbra, men lite dålig hastighet i två av rummen på våningen ovanför samt på baksidan av altanen.

1) Kan jag ha min AC68U i vardagsrummet som huvudnod utan att behöva blanda in min router i det hela?
2) Funkar ethernet backhaul med följande konfiguration: AC68U Huvudnod -> Switchen i routern -> Switch på ovanplan -> AC68U Slavnod?

Skulle detta funka hade jag kunnat köpa en AC68U till och sätta i kontoret på ovanplan vilket skulle löst mina täckningsproblem.

Tack! Kort svar: Jepp!

Utförligt svar på fråga 1: Ja. Du kan låta accesspunkten i vardagsrummet vara huvudnod. Det spelar ingen roll att den är kopplad till en Asus-router vars trådlösa nätverk är avstängt. Koppla en kabel från LAN-porten på den routeragerande routern till WAN-porten på den accesspunktsagerande mesh-noden. Jag vet att det låter fel, men WAN-porten får ny funktionalitet när accesspunktsläget används. Du kan för övrigt använda den accesspunktsagerande mesh-nodens LAN-portar för att ansluta trådbundna klienter i vardagsrummet.

Utförligt svar på fråga 2: Ja. Börja med att lägga till övervånings-mesh-noden trådlöst (via gränssnittet i den accesspunktsagerande huvudnoden vars IP-adress visas i DHCP-listan i den routeragerande routern). Du får eventuellt flytta övervånings-mesh-noden till vardagsrummet under konfigurationen för att den ska vara tillräckligt nära. När guiden uppmanar dig att ansluta kabeln kan du flytta mesh-noden till övervåningen och ansluta kabeln till den. Koppla igen från en av LAN-portarna på den routeragerande routern till WAN-porten på den accesspunktsagerande mesh-noden. Även här kan du använda mesh-nodens LAN-portar för att ansluta trådbundna klienter på övervåningen.

Kom ihåg att all konfiguration av trådlösa inställningar ska ske från huvudnoden (inte från routern). Kom också ihåg att uppdatera firmware i både den routeragerande routern och huvudnodsagerande accesspunkten när det släpps nya uppdateringar.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av pi:

Som att den tappar anslutningen och har svårigheter att koppla upp sig igen. Min 10 år gamla son svär över att youtube appen behöver startas om för att fungera helt korrekt. Alla thumbnails blir vita. Detta sker vid förflyttning i huset .... Alltså, den tappar inte anslutning men appen fungerar inte korrekt.
Min fru klagar när hon går från soffan och flyttar sig upp till övervåningen. Hamnar i limbo och måste avaktivera och aktivera wifi för att ansluta. Jag tror att enheterna får problem när de befinner sig i gränslandet där båda asusenheterna har ungefär lika kraftig signal. Ska låna en ipad och undersöka lite mer... Har dock inte hört så mycket gnäll från familjen sen jag installerad senaste firmware. Kan bero på att det lärt sig leva med problemet eller att något har blivit fixat

Tack för förtydligandet. För att överlämningen ska kunna ske utan problem är det viktigt att de två trådbundet anslutna mesh-accesspunkterna överlappar varandra täckningsmässigt. Prova att öka området där täckningen överlappar för att se om det hjälper. Om inte det hjälper skulle jag rekommendera att se ifall problemet är relaterat till Smart Connect (funktionen som samlar båda frekvensbanden under ett SSID). Prova att inaktivera Smart Connect och skapa två nya SSID:n. Låt sedan IOS-enheterna enbart ansluta till antingen 2,4 GHz-bandet eller 5 GHz-bandet genom att enbart ange lösenordet till ett av de två SSID:na. Blir det någon skillnad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tack! Kort svar: Jepp!

Utförligt svar på fråga 1: Ja. Du kan låta accesspunkten i vardagsrummet vara huvudnod. Det spelar ingen roll att den är kopplad till en Asus-router vars trådlösa nätverk är avstängt. Koppla en kabel från LAN-porten på den routeragerande routern till WAN-porten på den accesspunktsagerande mesh-noden. Jag vet att det låter fel, men WAN-porten får ny funktionalitet när accesspunktsläget används. Du kan för övrigt använda den accesspunktsagerande mesh-nodens LAN-portar för att ansluta trådbundna klienter i vardagsrummet.

Utförligt svar på fråga 2: Ja. Börja med att lägga till övervånings-mesh-noden trådlöst (via gränssnittet i den accesspunktsagerande huvudnoden vars IP-adress visas i DHCP-listan i den routeragerande routern). Du får eventuellt flytta övervånings-mesh-noden till vardagsrummet under konfigurationen för att den ska vara tillräckligt nära. När guiden uppmanar dig att ansluta kabeln kan du flytta mesh-noden till övervåningen och ansluta kabeln till den. Koppla igen från en av LAN-portarna på den routeragerande routern till WAN-porten på den accesspunktsagerande mesh-noden. Även här kan du använda mesh-nodens LAN-portar för att ansluta trådbundna klienter på övervåningen.

Kom ihåg att all konfiguration av trådlösa inställningar ska ske från huvudnoden (inte från routern). Kom också ihåg att uppdatera firmware i både den routeragerande routern och huvudnodsagerande accesspunkten när det släpps nya uppdateringar.

Tackar för utförligt och bra svar! Kanoners, kanske blir inköp av en till AC68U då om jag inte kan Chromecasta från altanen i sommar.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tack för förtydligandet. För att överlämningen ska kunna ske utan problem är det viktigt att de två trådbundet anslutna mesh-accesspunkterna överlappar varandra täckningsmässigt. Prova att öka området där täckningen överlappar för att se om det hjälper. Om inte det hjälper skulle jag rekommendera att se ifall problemet är relaterat till Smart Connect (funktionen som samlar båda frekvensbanden under ett SSID). Prova att inaktivera Smart Connect och skapa två nya SSID:n. Låt sedan IOS-enheterna enbart ansluta till antingen 2,4 GHz-bandet eller 5 GHz-bandet genom att enbart ange lösenordet till ett av de två SSID:na. Blir det någon skillnad då?

Ok, ska kika lite på smart connect. Är medveten om att enheterna kanske står lite för nära....men ändå inte för nära?? (se bild)
Kan inte placera den längre bort då det inte finns några ethernetuttag. Nedervåningen är ca 120 kvm. Har inga ethernetuttag på ovanvåning. Vet inte om jag orkar fixa med nya ssid. Ska leka lite med RSSI tror jag... Varför jag vill ha noden där är för att maximera wifi ut mot baksidan av huset samt få optimal kräm vid tvn med chromecast. Förut hade jag 1-2 bars vid den ytan och på det stora träcket var det fläckvis ingen mottagning alls.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om dom kunde släppa några billigare routrar där man enbart kan slå på att vara mesh-slavar. har en 5300, så att köpa till en RT-AC68U för 1500:- är inte direkt aktuellt.

Hade dock varit trevligt att sätta en mot ytterväggen till uteplatsen för att boosta WiFi ut dit.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Hej, Har en RT-AC5300 huvudnod och Asus Lyra AC2200 mesh-node. Fast i den nuvarande konfig, har 2 olika sids.
Det ska gå att koppla båda i AImesh ?
Hur gör man det?

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av neo_rtr:

Hej, Har en RT-AC5300 huvudnod och Asus Lyra AC2200 mesh-node. Fast i den nuvarande konfig, har 2 olika sids.
Det ska gå att koppla båda i AImesh ?
Hur gör man det?

Hej. I dagsläget är Asus Lyra dessvärre inkompatibel med Aimesh, så det går inte. Det är däremot möjligt att Asus Lyra får Aimesh-stöd i framtiden genom en mjukvaruuppgradering.

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvirrad. Ord som "revolutionerande" och "unik" används men jag förstår inte hur detta mesh-grejs skiljer sig från att länka WiFi-routrar (av olika tillverkare och prestanda) som vi kunnat göra i många år redan.

Är det att de kommunicerar trådlöst med varandra och man bara behöver konfa en? Jag har mina kopplade med sladd och det är inte många minuter som behövs för att konfa dessa en och en. Har f ö stadig täckning på alla tre våningar (inkl betongkällare) i 2,4Ghz, och 5Ghz i samlingspunkter (vardagsrum, kök, osv).

Vilken fördel har denna mesh-teknik för såna i min sits? Jag gillade exemplet med glödlamporna btw, bra sätt att relatera informationen.

Permalänk
Medlem

Intressant koncept för att lära ut om en ny teknik, gillar det, bra swec

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Raphaei:

Jag är lite förvirrad. Ord som "revolutionerande" och "unik" används men jag förstår inte hur detta mesh-grejs skiljer sig från att länka WiFi-routrar (av olika tillverkare och prestanda) som vi kunnat göra i många år redan.

Är det att de kommunicerar trådlöst med varandra och man bara behöver konfa en? Jag har mina kopplade med sladd och det är inte många minuter som behövs för att konfa dessa en och en. Har f ö stadig täckning på alla tre våningar (inkl betongkällare) i 2,4Ghz, och 5Ghz i samlingspunkter (vardagsrum, kök, osv).

Vilken fördel har denna mesh-teknik för såna i min sits? Jag gillade exemplet med glödlamporna btw, bra sätt att relatera informationen.

Hej. Den stora skillnaden är just, precis som du är inne på, att de kommunicerar trådlöst med varandra och att administratören kan göra alla inställningar från en av dem. Ytterligare en fördel är mesh-systemens funktion som automatiskt skickar trafiken den optimala vägen.

För din del, som redan har trådbunden backhaul, är den enda fördelen att du kan sköta all konfiguration och allt underhåll från huvudnoden (i stället för att behöva upprepa konfigurationen och underhållet i varje enskild nod).

Permalänk
Medlem

Fin video och fin presentation. Lagom teknisk samt pedagogiskt framfört. Ser fram emot nästa del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag är lite förvirrad. Ord som "revolutionerande" och "unik" används men jag förstår inte hur detta mesh-grejs skiljer sig från att länka WiFi-routrar (av olika tillverkare och prestanda) som vi kunnat göra i många år redan.

Är det att de kommunicerar trådlöst med varandra och man bara behöver konfa en? Jag har mina kopplade med sladd och det är inte många minuter som behövs för att konfa dessa en och en. Har f ö stadig täckning på alla tre våningar (inkl betongkällare) i 2,4Ghz, och 5Ghz i samlingspunkter (vardagsrum, kök, osv).

Vilken fördel har denna mesh-teknik för såna i min sits? Jag gillade exemplet med glödlamporna btw, bra sätt att relatera informationen.

Grejen är att det är mycket lättare för en Svensson att komma igång. Sedan att de har en egen kanal för kommunicera med varandra (backhaul). Då många inte vill dra kabel, de kan inte själva och dyrt att anlita någon.

Sedan kan ju du köpa ett mesh-kit men länka ihop dem via kabel istället. Men du vinner inte så mycket mer än en central punkt för administration. Sedan prestandan beror helt på om du köper snabbare enheter än tidigare och roamingen blir bara bättre om tillverkaren man köper har byggt in sådana funktioner.

Permalänk
Medlem

Detta var ju kalas!
Sjukt nöjd och imponerad av sådana här videos. Ingen feedback från mig mer än att det är jätte uppskattat och bra att ni gör sådana här saker! Har själv en asus router med detta, så var grymt att du även visade vart du klickade och stegen så till och med en weekend nörd som jag kunde hänga med. Lagom nivå på det hela tyckte jag

Tack och åter igen väldigt uppskattad video, mer sånt här!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Olika sätt att försöka få bättre täckning på wifit har man ju hållt på med några år nu

Skönt att det äntligen börjar dyka upp grejjer som funkar till rimliga priser på konsumentnivå också

I höstas gjorde Björn Endre här på forumet en test av TP-Link EAP 245. DTP-link verkar inte kalla sitt för mesh, men det de har är väl samma typ av funktionalitet? Är det någon som jämfört TP-link och Asus mesh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Dig har man ju saknat från Kjelle. Välkommen hit!

@Nikka
Mindblown när jag ser mannen som utbildade mig min första vecka på Kjell & Co står i rutan hos Sweclockers
Välkommen!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Hej

Märkte nu när jag uppdaterat min ASUS RT-AC66U att den nu verkar ha Aimech stöd fast det inte står på ASUS hemsida att den ska ha det??
Blir ju lite billigare om man kan använda en till 66:a i blivande bygget....
Nån som kan verifiera att RT-AC66U funkar att köra Aimech med?

Mvh Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av trionic7:

Hej

Märkte nu när jag uppdaterat min ASUS RT-AC66U att den nu verkar ha Aimech stöd fast det inte står på ASUS hemsida att den ska ha det??
Blir ju lite billigare om man kan använda en till 66:a i blivande bygget....
Nån som kan verifiera att RT-AC66U funkar att köra Aimech med?

Mvh Robban

Den verkar ha stöd för det nu enligt Asus hemsida "Asus RT-AC66U B1" . Det hade den inte i vintras när Aimesh lanserades. Trevligt tillskott!

https://www.asus.com/AiMesh/

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Hade varit trevligt om dom kunde släppa några billigare routrar där man enbart kan slå på att vara mesh-slavar. har en 5300, så att köpa till en RT-AC68U för 1500:- är inte direkt aktuellt.

Hade dock varit trevligt att sätta en mot ytterväggen till uteplatsen för att boosta WiFi ut dit.

Skrivet av Gabe:

Nej, AC68U är den billigaste du kan köpa för att nyttja AiMesh. Asus planerar inte att lägga till funktionen AiMesh till AC66U som det ser ut nu.

Se inlägg ovan gällande 66U som nu stödjer Aimesh.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Den verkar ha stöd för det nu enligt Asus hemsida "Asus RT-AC66U B1" . Det hade den inte i vintras när Aimesh lanserades. Trevligt tillskott!

https://www.asus.com/AiMesh/

Kanon,tack !!!

Skickades från m.sweclockers.com