Så fungerar Asus Aimesh – förvandlar vanlig router till mesh

Permalänk
Medlem

Jag försökte med Powerline och det funkade sådär (speciellt Netflix och Viaplay), men vågade inte ge mig in på AiMesh trots att jag har hört talas om det. Tack vare denna video, så bestämde jag mig för att testa. Jag köpte en ny RT-AC88U och min gamla 66 B1 fick bli nod. Funkar verkligen skitbra - jag valde också att ha separata SSID, där jag var lite småelak och ungarna fick bara 2,4 och jag kör ostört med 5 på tv:n. Ingen har klagat än så länge;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zunfire:

Har ej löst sig och det verkar som fler har samma problem med just H/W Vet.:B2, men osäkerhet ännu, så återkom gärna med resultatet.

https://www.snbforums.com/threads/adding-another-ac66u_b1-int...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag hämtat min. Det är samma HW Ver. som du har, alltså B2. Jag har kunnat koppla min 66U till min 68U i ett Aimesh. För tillfället kör jag trådlöst mellan enheterna, men ska dra en kabel i framtiden.
Jag får återkomma imorgon när jag hunnit testa lite hur det funkar.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Införskaffat 2 st 66U-B1 med HW ver. B2 på Webbhallens rea.
Följt konfigurationsvideon i första inlägget i tråden och kan konstatera att för mej verkar Aimesh funktionen fungera problemfritt.
Kör nu trådat från comhem routern till första 66U-B1 som då är konfigurerad som router, därifrån trådlöst till nästa 66U-B1 som är konfigurerad som aimesh-nod och därifrån trådat igen till den stationära datorn.

Permalänk
Medlem

Mitt Aimesh verkar också funka bra efter lite testande. 68U + 66U B1 (HW ver. B2). Kör trådlöst mellan enheterna. Senaste mjukvaran enligt det inbyggda uppdateringsverktyget.

Mycket smidig setup.
1. Koppla in strömmen till 66U.
2. Vänta några minuter så att 66U har bootat.
3. Öppna Asus-appen och sök efter nya Aimesh-enheter.
4. Lägg till 66U i nätet (tar ca 5 min att "installera om" enheten från router till mesh)
5. Tuta och kör!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludo:

Införskaffat 2 st 66U-B1 med HW ver. B2 på Webbhallens rea.
Följt konfigurationsvideon i första inlägget i tråden och kan konstatera att för mej verkar Aimesh funktionen fungera problemfritt.
Kör nu trådat från comhem routern till första 66U-B1 som då är konfigurerad som router, därifrån trådlöst till nästa 66U-B1 som är konfigurerad som aimesh-nod och därifrån trådat igen till den stationära datorn.

Hur funkar det för dig nu när det har gått några veckor?
Jag upplever att mitt Wifi på mobilen försvinner i korta perioder, och då tillfälligt så kopplar mobilen upp sig på 4G istället i ca 30 sekunder innan Wifi fungerar igen. Wifi på mobilen försvinner gissningsvis någon eller kanske några gånger per timme. Jag har inte listat ut om det beror på att mobilen är ansluten till min 66U (min 66U kör trådlöst till min 68U). Ev. får jag testa med att dra en kabel mellan 66U till 68U för att se om det förbättrar situationen. Om jag kopplar ur strömmen till min 66U så fungerar Wifi klockrent stabilitetsmässigt, fast med sämre täckning än när 68U och 66U kör Aimesh. Även min Chromecast var lite svajig i uppkopplingen (oklart om den då var ansluten till 68U eller 66U). Kan man ha enheterna för nära varandra? Mina är ca 7-8m ifrån varandra, och de visar att de har utmärkt signalstyrka mellan sig.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag har en RT-AC66U (Firmware Version:3.0.0.4.382_50470) men jag hittar ingen inställning för Aimesh... (Jag har förvisso bara en enhet, dyker det upp först om man skaffar "nummer 2" ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Jag har en RT-AC66U (Firmware Version:3.0.0.4.382_50470) men jag hittar ingen inställning för Aimesh... (Jag har förvisso bara en enhet, dyker det upp först om man skaffar "nummer 2" ?)

Har du en RT-AC66U-B1? Det finns tidigare versioner av Asus RT-AC66U som inte har stöd för AiMesh.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Med risk för att bli riktigt dumförklarad.

Om jag kör en ac68 som huvud router och sedan drar en kabel vidare till en till ac68 och använder den som mesh (accespunkt?) kan jag då ansluta kabel från router 2 till min dator och få internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar ethernet backhaul om man har en switch mellan huvudnod och meshnod?

Skrivet av nikka:

Tack! Kort svar: Jepp!

Utförligt svar på fråga 1: Ja. Du kan låta accesspunkten i vardagsrummet vara huvudnod. Det spelar ingen roll att den är kopplad till en Asus-router vars trådlösa nätverk är avstängt. Koppla en kabel från LAN-porten på den routeragerande routern till WAN-porten på den accesspunktsagerande mesh-noden. Jag vet att det låter fel, men WAN-porten får ny funktionalitet när accesspunktsläget används. Du kan för övrigt använda den accesspunktsagerande mesh-nodens LAN-portar för att ansluta trådbundna klienter i vardagsrummet.

Utförligt svar på fråga 2: Ja. Börja med att lägga till övervånings-mesh-noden trådlöst (via gränssnittet i den accesspunktsagerande huvudnoden vars IP-adress visas i DHCP-listan i den routeragerande routern). Du får eventuellt flytta övervånings-mesh-noden till vardagsrummet under konfigurationen för att den ska vara tillräckligt nära. När guiden uppmanar dig att ansluta kabeln kan du flytta mesh-noden till övervåningen och ansluta kabeln till den. Koppla igen från en av LAN-portarna på den routeragerande routern till WAN-porten på den accesspunktsagerande mesh-noden. Även här kan du använda mesh-nodens LAN-portar för att ansluta trådbundna klienter på övervåningen.

Kom ihåg att all konfiguration av trådlösa inställningar ska ske från huvudnoden (inte från routern). Kom också ihåg att uppdatera firmware i både den routeragerande routern och huvudnodsagerande accesspunkten när det släpps nya uppdateringar.

Hej,
Jag kan inte utläsa om du svarar på hela fråga 2? Fungerar det att koppla en switch mellan huvudnod och meshnod för ethernet backhaul?
//Dan

Permalänk

AiMesh med kabel mellan routrar, varför reserveras ett 5GHz-band för backhaul?

Kör AiMesh med en RT-AC5300 och en RT-AC68U med kabel mellan routrarna men kan ändå endast använda ena 5GHz-bandet. ASUS meddelar '5 GHz-2 is now used as dedicated WiFi backhaul under AiMesh mode'.

Någon som vet varför ett wifi-band låses när det finns kabelförbindelse?

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Kompatibla tänker jag rätt?

Jag har en Asus RT-AX58U. Jag har flyttat till hus och behöver förlänga wifi till fristående garage och gårdsplan ca 4-6meter utanför huset.
Om jag förstår rätt så kan jag använda 2-Pack RT-AX92U att förlänga wifi som AiMesh?
Utan att blanda in nätverkskablar.