AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Vad har du för belägg för detta? Jämför low, medium och ultra inställningar i vilket modernt spel du vill och CPU belastning och antal trådar nyttjade kommer skilja drastiskt. Det är hela poängen med skalning av kvalité i nya spel...
Desto mer du sänker ingame kvalité desto mindre jobb kommer utföras av sekundära arbetstrådar och fokus flyttas till main render thread som i de flesta spel sällan är flertrådad och är den det så är det oftast uppdelat på 2 eller 4 arbetstrådar. Detta kan i DX12 vara spritt på fler men då overhead är betydligt lägre i dx12 så behöver man sällan dela upp den.
Det som händer är som sagt att vid låga ingame inställningar så kommer spelen bli mer & mer enkeltrådade, att då utföra benchmarks för cpu med GPU ute ur ekvationen men samtidigt fokusera mestadels på main render tråden blir en rätt underlig situation för att försöka påvisa cpu prestanda i moderna spel och att påstå att kvalitesinställningar inte skulle påverka CPU belastning till en märkbar grad är bara skitsnack på ren svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, vilka belägg? Artikeln vi läser kanske?

Bästa sättet att påvisa att skalningen med kärnor inte påverkas nämnvärt mellan "medium" och "ultra" är SweClockers tester vid 2,8 GHz. Där vet vi att CPU-modeller med olika antal kärnor men samma mikroarkitektur har samma förutsättningar sett till prestanda per kärna, eventuell skillnad i prestanda är därmed isolerad till vad man kan extrahera från skalbarhet över kärnor.

Låt oss sedan använda 1500X och 1600X, dessa ligger på nedre halvan av graferna och därmed påverkas minst av GPU-flaskhalsar.

BF1: 1600X presterar 17 % bättre i 1920x1080 "ultra", medan skillnaden är 17 % även i 1280x720 "medium"
Witcher 3: 1600X presterar 9 % bättre i 1920x1080 "ultra", samt 13 % bättre i 1280x720 "medium"

Givet att man får räkna med en osäkerhet på ett par procent i varje mätning samt även variation från patchar och liknande (jämfört t.ex. SweClockers spelresultat i i9-7900X och i7-8700K artiklarna, finns fall där samma spel/CPU/GPU kombo skiljer sig >10 %) skulle jag säga att skalningen med kärnor är väl inom felmarginalen.

Att jämföra i3-8350K och i5-8400 (4C vs 6C) är lite är lite mer vanskligt då den senare ligger väldigt nära i7-8700K så svårt att veta hur pass nära GPU-bundenhet man är (går att få en hyfsad vink från resultaten där man kör normal CPU-frekvens).

Blir i alla fall

BF1: i5-8400 presterar 19 % bättre i 1920x1080 "ultra", medan skillnaden är 27 % även i 1280x720 "medium"
Witcher 3: i5-8400 presterar 23 % bättre i 1920x1080 "ultra", samt 29 bättre % i 1280x720 "medium"

Problemet i det senare fallet är att i5-8400 @ 2,8 GHz presterar nära i7-8700 @ stock i 1920x1080 här, så GPUn blir flaskhals och påverkar resultatet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, vilka belägg? Artikeln vi läser kanske?

Bästa sättet att påvisa att skalningen med kärnor inte påverkas nämnvärt mellan "medium" och "ultra" är SweClockers tester vid 2,8 GHz. Där vet vi att CPU-modeller med olika antal kärnor men samma mikroarkitektur har samma förutsättningar sett till prestanda per kärna, eventuell skillnad i prestanda är därmed isolerad till vad man kan extrahera från skalbarhet över kärnor.

Låt oss sedan använda 1500X och 1600X, dessa ligger på nedre halvan av graferna och därmed påverkas minst av GPU-flaskhalsar.

BF1: 1600X presterar 17 % bättre i 1920x1080 "ultra", medan skillnaden är 17 % även i 1280x720 "medium"
Witcher 3: 1600X presterar 9 % bättre i 1920x1080 "ultra", samt 13 % bättre i 1280x720 "medium"

Givet att man får räkna med en osäkerhet på ett par procent i varje mätning samt även variation från patchar och liknande (jämfört t.ex. SweClockers spelresultat i i9-7900X och i7-8700K artiklarna, finns fall där samma spel/CPU/GPU kombo skiljer sig >10 %) skulle jag säga att skalningen med kärnor är väl inom felmarginalen.

Att jämföra i3-8350K och i5-8400 (4C vs 6C) är lite är lite mer vanskligt då den senare ligger väldigt nära i7-8700K så svårt att veta hur pass nära GPU-bundenhet man är (går att få en hyfsad vink från resultaten där man kör normal CPU-frekvens).

Blir i alla fall

BF1: i5-8400 presterar 19 % bättre i 1920x1080 "ultra", medan skillnaden är 27 % även i 1280x720 "medium"
Witcher 3: i5-8400 presterar 23 % bättre i 1920x1080 "ultra", samt 29 bättre % i 1280x720 "medium"

Problemet i det senare fallet är att i5-8400 @ 2,8 GHz presterar nära i7-8700 @ stock i 1920x1080 här, så GPUn blir flaskhals och påverkar resultatet.

Så för att passa din ide så tolkar du resultat helt fritt utan mer underlag. ehh... För att göra den analys du försöker göra här (på en nästan skrattretande dålig nivå) så behöver du betydligt mer information, information som endast testarna kan få ut. Om du inte förstår det så är det ingen större ide att ens prata om saken.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

En liten detalj, nej motorn använder inte alla tillgängliga kärnor upp till 100%, det du ser i graferna är en aggregerad mätning över tid, en snitt mätning och dessutom en extremt icke högupplöst över tid mätning, vilket gör att du ser inte när trådar bollas mellan kärnor (vilket sker väldigt ofta per sekund i FC5), du kan inte få mer än 100% belastning på mer än 6 trådar samtidigt i FC5, oavsett inställningar eller gpu. Spelet nyttjar med andra ord inte fler än 6 arbetstrådar som mest men kan använda precis varenda kärna logisk som fysisk.
Att sedan peka på gtx1060 eller rx580 som någon slags indikation på hur många trådar som nyttjas blir mest lite hål i huvudet...

Spel använder något som kallas "work-stealing" scheduler för att sprida jobb över CPU-kärnor. Det är det en väldigt välkänd teknik som används inom långt fler områden än bara spel (har själv utvecklat flera sådan ramverk för inbyggda system, optimerade både för x86 och ARM).

Effekten jag beskriver är långt ifrån okänd, därför har visa ramverk möjlighet att både dynamisk och statisk skala hur många trådar man stoppar in i arbetspoolen. Sett till hur lasten från Far Cry 5 ser ut har man ingen begränsning, man kör en "worker" per CPU-tråd (gissar att de flesta spel saknar spärr, de borde nog ha en sådan vid nivån skalningen ändå planat ut).

Min invändning mot "spel X kan bara använda Y trådar" är att det logiskt sett inte finns någon gräns för hur många trådar som används. Explicit trådning användes när spel i bästa fall skalade till 2-3 kärnor, alla motorer som skalar förbi detta använder någon form av "work-stealing". Teoretiskt kan dessa motorer skala till oändligt antal CPU-kärnor, dock blir skalningen i praktiken begränsad av Amdahls lag

Amdahls lag är tyvärr lite svår att direkt mappa till kod (däremot kan man relativt enkelt regressionsanpassa resultat få ett bra värde på den seriella delens andel). Finns ett annat sätt att se på samma problem som kallas "span/work law" som lämpar sig betydligt bättre till att gå från algoritm/kod till bedöma hur pass mycket skalning man i praktiken kan förvänta sig. Tvivlar att speltillverkarna ligger på den nivån, de har en bra känsla för "bra" design och sedan testar man sig fram.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

Argumentet er mye sterkere for min del, for jeg snakker om å faktisk teste ting på lik linje som folks virkelige anstallinger.

Jag håller inte med! Och jag anser att du har fel Må vara subjektivt men finns ingen anledning att diskutera då DU anser att något annat är viktigt.

Den nivå du vill ha på tester gör sig bäst när man jämför hela speldatorer som vanligt folk ska köpa. Inte när man testar specifika komponenter där man vill se skillnaden.

- Varför inte testa Diskhastigheten med hur snabbt processorn kan rendera video?
- Varför inte testa 120Hz-spelskärmar med grafikkort som endast orkar 75 fps?

Jag har svaret... för att det är totalt meningslöst!

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Att köra 720p tester där begränsning av GPU hålls till ett minimum är på intet sätt en felaktighet i ett cpu test, det visar potentiell prestanda som finns tillgänglig när GPU inte är den begränsande faktorn. När du sedan kör med kraftigare gpu så vet du att det finns headroom uppåt i FPS vilket är mycket viktigt för de som spelar uppåt 200fps på skärmar som faktiskt kan visa det.

Igjen, dette argumentet har blitt besvart flere ganger. Du sier man vil kjøre kraftigere GPUer i fremtiden. Vel, like fullt kan det argumenteres for at man også med kraftigere grafikkort vil kjøre høyere oppløsning. Så der 1440p er vanlig for 1080 Ti i dag, vil 4K være oppløsningen en mulig fremtidig kraftigere GPU. Og dette vil igjen nulle ut enhver flaskehals du snakker om.

Skrivet av tellus82:

Alla tester i benchmarks behöver inte vara real world tester rakt av, kolla bara på de syntetiska testerna, många av dom är så långt från real world det kan bli men jag hör ingen gnälla om dom direkt?

Så du sammenstiller 720p med en syntetisk test alså? Vi snakker her om real-world benchmarks av spill. Det er meningen med slike benchmarks å reflektere FPSen til vanlige folk når de gamer de samme spillene. spill-benchmarks er ikke syntetiske tester. De skal være representerende FPS-tester for forbrukere, i tilfelle de vil kjøpe CPUen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

20 fps mer i 1080p är helt klart dominera!

Men du har en 7900 som kostar 10`000kr nu kan man få en AMD Ryzen 2700X för nästan 1/3 av priset med nästan samma prestanda. Så att du är irriterad på Intel kan jag förstå. Om någon månad kommer även intel med en 8/16 som kosta mindre än 4000kr.

Sedan måste du känna dig blåst då en gammal 7700K för 1/3 av priset mot din 7900 cpu är snabbare i vissa spel.

fallout 4
7700k=125bildet/s
7900X endast 88bilder/s
2700X 106bilder/s
Intels 10`000kronors cpu är hela 37bildet/s efter gamla 7700K
Intels 7900X är även sämre än 2700X med 18bilder/s

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

en processor som jag skulle vilja ha är 4c/8t coffe lake.....hur tror ni en sån presterar mot 6c/6t ????? Dumt att en sån inte finns men kanske de ville inte jämföra och blanda i5=äldre i7 alltför snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

en processor som jag skulle vilja ha är 4c/8t coffe lake.....hur tror ni en sån presterar mot 6c/6t ????? Dumt att en sån inte finns men kanske de ville inte jämföra och blanda i5=äldre i7 alltför snabbt

Jag tror att den skulle prestera ganska exakt som en 7700k. Du kan ju jämföra 8350k och 7600k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:

jag vet, men lite nyare teknik, säkert lite mindre cache så blir det lite sisådär med jämförelsen. Varför tror ni att en sån har inte kommit ut?
AMD verkar uttnytja hypertrading till fullo.

Permalänk
Gallerikonnässör

Så länge AMD har högre lägre-fps i spel håller jag mig till Intel. /s

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Dual-Tjur: En 4C/8T Coffee lake hade blivit en 7700K. Det är ingen skillnad på Skylake, Kabylake och Coffee Lake när det kommer till IPC eller liknande då de är samma arkitektur

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av FLAXMANNEN:

Så länge AMD har högre lägre-fps i spel håller jag mig till Intel. /s

Que!?

Permalänk
Medlem

AMD 2700X 8/16 är snabbare än Intels HEDT 7820X 8/16 i många av dessa tester. Intels kommande konsument 8/16 cpu kommer att ha mer prestanda än deras HEAD serie med 8/16 vilket visar vilket otroligt tryck AMD sätter på Intel

Intel 7820X 140W +5000kr
AMD 2700X 105W +3500kr Så AMD ger oss konsumenter en helt ny nivå på prestanda vs pris

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Spel använder något som kallas "work-stealing" scheduler för att sprida jobb över CPU-kärnor. Det är det en väldigt välkänd teknik som används inom långt fler områden än bara spel (har själv utvecklat flera sådan ramverk för inbyggda system, optimerade både för x86 och ARM).

Effekten jag beskriver är långt ifrån okänd, därför har visa ramverk möjlighet att både dynamisk och statisk skala hur många trådar man stoppar in i arbetspoolen. Sett till hur lasten från Far Cry 5 ser ut har man ingen begränsning, man kör en "worker" per CPU-tråd (gissar att de flesta spel saknar spärr, de borde nog ha en sådan vid nivån skalningen ändå planat ut).

Min invändning mot "spel X kan bara använda Y trådar" är att det logiskt sett inte finns någon gräns för hur många trådar som används. Explicit trådning användes när spel i bästa fall skalade till 2-3 kärnor, alla motorer som skalar förbi detta använder någon form av "work-stealing". Teoretiskt kan dessa motorer skala till oändligt antal CPU-kärnor, dock blir skalningen i praktiken begränsad av Amdahls lag

Amdahls lag är tyvärr lite svår att direkt mappa till kod (däremot kan man relativt enkelt regressionsanpassa resultat få ett bra värde på den seriella delens andel). Finns ett annat sätt att se på samma problem som kallas "span/work law" som lämpar sig betydligt bättre till att gå från algoritm/kod till bedöma hur pass mycket skalning man i praktiken kan förvänta sig. Tvivlar att speltillverkarna ligger på den nivån, de har en bra känsla för "bra" design och sedan testar man sig fram.

Fine, det kan hända att en del spel använder workstealing, det förändrar inte faktumet att FC5 inte kan nyttja mer än 6 samtidiga trådar till 100% belastning, dra igång skiten själv och kolla total cpu belastning... Oavsett hur jag belastar vid vilka inställningar och hur hög fps det än är kan total cpu belastning aldrig överstiga 6 fulla arbetstrådar. Med andra ord har man faktiskt begränsat hur mycket som kan göras samtidigt och förmodligen för att förhindra runaway overhead.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äntligen! en 2700X är beställd och på väg från Proshop! Min 1700 får maka på sig efter lång och trogen tjänst. Jag kommer dock ha kvar mitt ASUS Prime X370 Pro eftersom en av de sakerna jag tycker är jättehärligt med den här lanseringen är att man inte behöver byta moderkort, och som gammal AMD-räv så är det helt enkelt så jag tycker det ska vara. Processorn ska man byta varje år men moderkortet får hänga med tills det får rynkor. Jag kommer köra "3700X" eller vad som nu lanseras om ett år på samma moderkort som nu

https://www.youtube.com/watch?v=FKN20V5xXV0&feature=youtu.be&...

Bortkastade pengar, och trist att du kommenterar direkt när artikeln lagts upp, utan att först läsa igenom huvuddelarna, bara för att få din kommentar högst upp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Ser att prisskillnaden är i runda slängar 300:- mellan X och non-X vilket är vad en budgetkylare kostar. Om man måste köpa en budgetkylare för att kunna klocka upp en 2600 till 2600X rent prestandamässigt är det såklart inte värt att köpa 2600 framför 2600x men om det funkar att överklocka 2600 med den medföljande amd spire kylaren och den klarar av att hålla tillräckligt låga temps för en hälsosam 24/7 överklock så blir det värt det men det är frågan om den medföljande amd spire kylaren klarar av det.

Nån som vet svaret på detta? Är det ett gångbart alternativ att överklocka 2600/2700 till 2600x/2700x klockfrekvenser med de medföljande AMD StealtH/AMD Spire RGB kylarna eller blir tempsen för höga för att en overclock som ska hålla i flera år ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

https://www.youtube.com/watch?v=FKN20V5xXV0&feature=youtu.be&...

Bortkastade pengar, och trist att du kommenterar direkt när artikeln lagts upp, utan att först läsa igenom huvuddelarna, bara för att få din kommentar högst upp.

Ah! Gnäll lagom uttömmande tester har ju varit läckta i en vecka så det är inte som om Sweclockers test avviker från de andra. Att det är bortkastade pengar får stå för dig. Jag har räknat ut att jag i snitt kommer få ~14% bättre prestanda jämfört med min klockade 1700. Om man tar ökad frekvens, IPC, högre minneshastigheter osv med i beräkningen. Mums!

Dessutom har jag ett 3600Mhz minneskit som förhoppningsvis får sträcka på benen mer än de 3200Mhz som verkar vara taket för vad IMC'n i min 1700 orkar med, så för mig är det lätt värt det. Lätt.

Som sagt så hade jag förmodligen inte gjort bytet om det inneburit nytt mobo och minne, främst för att minne är dyrt nu, och moderkortsbyte är bökigt, men när det bara är CPU som behöver bytas så är det en jävla billig uppgradering som går på en kvart, och då är det för mig inget snack om saken

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah! Gnäll lagom uttömmande tester har ju varit läckta i en vecka så det är inte som om Sweclockers test avviker från de andra. Att det är bortkastade pengar får stå för dig. Jag har räknat ut att jag i snitt kommer få ~14% bättre prestanda jämfört med min klockade 1700. Om man tar ökad frekvens, IPC, högre minneshastigheter osv med i beräkningen. Mums!

Dessutom har jag ett 3600Mhz minneskit som förhoppningsvis får sträcka på benen mer än de 3200Mhz som verkar vara taket för vad IMC'n i min 1700 orkar med, så för mig är det lätt värt det. Lätt.

Som sagt så hade jag förmodligen inte gjort bytet om det inneburit nytt mobo och minne, främst för att minne är dyrt nu, och moderkortsbyte är bökigt, men när det bara är CPU som behöver bytas så är det en jävla billig uppgradering som går på en kvart, och då är det för mig inget snack om saken

Blir byte igen även nästa år antar jag för din del? Om AMD fortfarande stödjer ditt moderkort. Och nej inte bara jag som tycker det är bortkastade pengar, därför jag länka till en källa.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Nån som vet svaret på detta? Är det ett gångbart alternativ att överklocka 2600/2700 till 2600x/2700x klockfrekvenser med de medföljande AMD StealtH/AMD Spire RGB kylarna eller blir tempsen för höga för att en overclock som ska hålla i flera år ?

De medföljande kylarna funkar att klocka en del på ja, dom är förvånansvärt bra för att vara just medskick, ljusår bättre än de intel skeppar med. Det man ska veta med 2000 serien är dock att det verkar ligga en ungefärlig vcore vägg någonstans runt 4.2-4.3GHz, vill du upp dit kräver det oftast ganska ordentlig vcore och även ordentlig kylning.

Skillnaden mellan en klockad 2600x och en stock med XFR & PB är dessutom så liten att det är knappt värt besväret i slutändan om man nu inte lyckas få upp den i ~4.2 och uppåt, 2700x är lite likadan där XFR kan hålla en 4050MHz XFR all core boost och 4350MHz enkärnes boost och där imellan på olika antal kärnor, den måste upp i 4.2 innan det blir värt besväret och då är det ändå bara 150MHz extra vi pratar om vid all core boost (inte ens 4%), får du upp 2700x i 4300 så är det mer värt det men då behöver du för det mesta en rätt ansenlig spänning runt 1.4v+ vilket kommer skapa en hel del värme.

Edit: Undantaget är om man specifikt använder saker som nyttjar AVX där en stock Ryzen kommer sänka frekvenser ganska ordentligt för att hålla sig inom TDP & ström begränsning, i dom situationerna kommer klockning löna sig snabbt men det kommer också gå väldigt, väldigt varmt.

AMD är helt enkelt för bra på att pusha arkitekturen till dess frekvens/spänningsvägg redan med XFR/PB och desto bättre dom blir på det desto mindre anledning till OC kommer det finnas annat än att det är kul & hålla på med. Det är betydligt viktigare att ta sig upp i minnesfrekvens med låga timings, runt 3333/3466Mt med låga timings verkar fortsatt vara en sweetspot enligt gamersnexus & hardwareunboxed.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Blir byte igen även nästa år antar jag för din del? Om AMD fortfarande stödjer ditt moderkort.

Absolut. Och då blir det förhoppningsvis ännu mer värt det eftersom Zen2 blir en krympning till 7nm.

Undantaget skulle vara om Zen2 stödjer DDR5 och det är signifikant snabbare, då byter jag nog, även om "3700X" eller vad det blir skulle passa i mitt nuvarande. Gissningsvis blir det som på Phenom-tiden att det är dubbla IMC i processorerna. Och om det då visar sig att DDR5 ännu är en omogen teknik så stannar jag.

Men troligen blir det ett byte av cpu, ja. Jag är som ett barn i en leksaksaffär nu när AMD är med i matchen igen. Min FX-8350 började kännas trött och jag har saknat tiderna när man köpte ny processor varje år men behöll sitt moderkort. Så det är verkligen härliga tider nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Valet är ännu enklare om man vill ha en som kan göra båda och inte lägga en massa pengar i onödan...

8700k har sin poäng, helt klart. Men prestandan du får i spel är inte prisvärt, om du inte sitter på just 1080Ti. Köper du svagaregrafikkort för att köpa en 8700k gör du idiotiskt val, "för spel". 2600X ligger precis perfekt till här och kan ge 100+ FPS, men samtidigt inte bryta banken för de med 1060-1070/580 osv. De tjänar mer på att satas på mer/snabbare RAM eller bättre GPU än 8700k om budgeten är tajt.

Btw, sluta trolla med Z370. För inlägget ovan var inget annat än just det.

@Paddanx
I vissa spel är det inte gpun som gör hög fps, med min 8600K har jag average 150 fps mer än 1600X i cs med samma grafikkort så det är inget idiotiskt val att ta grafikkort under 1080Ti.

Om du inte läst tråden där Intel släpper sin 8kärniga Coffee lake snart så gör det.
Så du behöver inte skämmas för det.

It'll work on the real 300-series boards, but not Z(2+1)70
It's a rumor started along side the z390 mobos.
Which leads to speculation as a specialized chipset to be release with 8 core coffee lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Heh, jag sitter på en rätt bra presterande 1800x & är ändå sugen på en 2700x, rätt höga odds att jag inte skulle märka skillnaden alls faktiskt men om jag lyckas få tag i ett guld ex som kan ta sig till 4300MHz så skulle det faktiskt ge en rätt ordentlig ökning av prestanda, min 1800x kräver så förbenat hög vcore för 4050MHz eller 4100MHz...

Skrivet av anon200632:

@Paddanx
I vissa spel är det inte gpun som gör hög fps, med min 8600K har jag average 150 fps mer än 1600X i cs med samma grafikkort så det är inget idiotiskt val att ta grafikkort under 1080Ti.

Om du inte läst tråden där Intel släpper sin 8kärniga Coffee lake snart så gör det.
Så du behöver inte skämmas för det.

Det är tur att det finns gott om folk som inte spelar CS...

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Fine, det kan hända att en del spel använder workstealing, det förändrar inte faktumet att FC5 inte kan nyttja mer än 6 samtidiga trådar till 100% belastning, dra igång skiten själv och kolla total cpu belastning... Oavsett hur jag belastar vid vilka inställningar och hur hög fps det än är kan total cpu belastning aldrig överstiga 6 fulla arbetstrådar. Med andra ord har man faktiskt begränsat hur mycket som kan göras samtidigt och förmodligen för att förhindra runaway overhead.

Efter som du har så väldigt tvärsäkra uttalanden om detta så förutsätt jag att du har väldigt bra programmeringskunskap på området. Så det borde inte vara några större svårigheter att svänga ihop ett program där du begränsar en simpel "work-stealing" scheduler till en delmängd av antalet CPU-trådar, lämpligen sex stycken.

Posta gärna en skärmdump så vi ser hur Windows väljer att schema lägga detta.

För de som undrar, inte ens Windows scheduler är usel att den kommer lägga en jämn smet över alla CPU-kärnor i det fallet (det är en dålig idé rent prestandamässigt).

Har man en CPU med 6C/12T och begränsar ett program till 6 kärnor kommer lasten vara koncentrerad till sex specifika kärnor. Dessa kärnor väljs slumpmässigt, fast med restriktionen att en CPU-tråd väljs bara om den CPU-tråd som delar samma fysiska kärna inte är lastad alt. alla kärnor har redan en tråd last (vilket inte är fallet om begränsningen är 6T på en 6C/12T CPU).

För att få något som ser ut så här sett till last över kärnor

så är enda möjligheten att man har lika många "workers" som det finns CPU-trådar (är normalt alltid den första ansats man börjar med).

Att spel i praktiken lägger ut en relativt jämn smet är en konsekvens av att de nästan alltid just sätter antal programtrådar som deltar i "work-stealing" lika med antal CPU-trådar. Ska man stödja massor av olika PC-konfiguerationer är det inte perfekt för någon, men det är det bästa man kan göra sett till genomsnittet (möjligen skulle HEDT modellerna med väldigt många kärnor presterar märkbart bättre med explicit handpåläggning, men går inte att uttala sig om generellt).

Ska man begränsa är det viktigt att ta SMT i beaktande. Vore väldigt icke-optimalt att sätt en hård över gräns på 6 trådar oavsett CPU-konfiguration, det passar t.ex. 4C/8T modeller väldigt illa (där vill man ha 1-4 eller 8 trådar).

Antal trådar som rent logiskt används i ett program != momentana skalning != programmets genomsnittliga skalning med kärnor

Första är (för spel) en statisk egenskap. Nästa är en funktion av CPU-design (cache-design, antal kärnor SMT/icke-SMT, etc). Det sista är integralen över momentana skalningen mot tid.

Visa signatur

Permalänk
Gallerikonnässör

@Butcherswe: Många som uttrycker sig att Intel kör över AMD på spelsidan. Och i de flesta fall ligger Intels högsta FPS en bra bit över AMDs men samtidigt tappar Intel mycket på lägsta FPSen där AMD visar framfötterna.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Efter som du har så väldigt tvärsäkra uttalanden om detta så förutsätt jag att du har väldigt bra programmeringskunskap på området. Så det borde inte vara några större svårigheter att svänga ihop ett program där du begränsar en simpel "work-stealing" scheduler till en delmängd av antalet CPU-trådar, lämpligen sex stycken.

Posta gärna en skärmdump så vi ser hur Windows väljer att schema lägga detta.

För de som undrar, inte ens Windows scheduler är usel att den kommer lägga en jämn smet över alla CPU-kärnor i det fallet (det är en dålig idé rent prestandamässigt).

Har man en CPU med 6C/12T och begränsar ett program till 6 kärnor kommer lasten vara koncentrerad till sex specifika kärnor. Dessa kärnor väljs slumpmässigt, fast med restriktionen att en CPU-tråd väljs bara om den CPU-tråd som delar samma fysiska kärna inte är lastad alt. alla kärnor har redan en tråd last (vilket inte är fallet om begränsningen är 6T på en 6C/12T CPU).

För att få något som ser ut så här sett till last över kärnor
https://www.youtube.com/watch?v=cGDV1VVQyvo

så är enda möjligheten att man har lika många "workers" som det finns CPU-trådar (är normalt alltid den första ansats man börjar med).

Att spel i praktiken lägger ut en relativt jämn smet är en konsekvens av att de nästan alltid just sätter antal programtrådar som deltar i "work-stealing" lika med antal CPU-trådar. Ska man stödja massor av olika PC-konfiguerationer är det inte perfekt för någon, men det är det bästa man kan göra sett till genomsnittet (möjligen skulle HEDT modellerna med väldigt många kärnor presterar märkbart bättre med explicit handpåläggning, men går inte att uttala sig om generellt).

Ska man begränsa är det viktigt att ta SMT i beaktande. Vore väldigt icke-optimalt att sätt en hård över gräns på 6 trådar oavsett CPU-konfiguration, det passar t.ex. 4C/8T modeller väldigt illa (där vill man ha 1-4 eller 8 trådar).

Antal trådar som rent logiskt används i ett program != momentana skalning != programmets genomsnittliga skalning med kärnor

Första är (för spel) en statisk egenskap. Nästa är en funktion av CPU-design (cache-design, antal kärnor SMT/icke-SMT, etc). Det sista är integralen över momentana skalningen mot tid.

Du är nästan lite söt just nu... Du är medveten om att den där overlayen visar en aggregerad snitt belastning va? Skjut mig... Sen din beskrivning över hur saker hanteras mellan kärnor som om det vore en konstant oavsett hur något råkar vara programmerat är nästan än sötare... jeeezus..
Du vet inte ens om FC5 använder enbart workstealing, eller vet du det? Din insyn i hur FC5 är programmerat, eller rättare sagt din insyn i hur du tror att det är gjort är smått förbluffande...
Kolla i videon så ser du själv att total CPU belastning aldrig överstiger 6 fulla arbetstrådar samtidigt (läs där det står CPU utan en liten siffra bredvid, detta är total belastning) men att FC5 kan bolla lasten mellan alla tillgängliga kärnor, precis som jag sagt hela tiden, du börjar bli en aning irriterande nu...

Visa signatur

Permalänk

@Yoshman:

jag vet att du är en som tycker om hypertrading då det är energieffektivt men hur mycket energi krävs det extra för att hålla hypertrading igång vs 4/4?

Just nu har jag 1.35V för 4850Mhz..... (4900 vill ha över 1.40)
Om jag kunde slå på hypertradingen på min 8350k hur mycket spänning skulle jag behöva öka? troligen?

Något som har kanske testat och vet hur stor skillnad är?
Förr då man hade i5 vs i7 4kärnor verkade det vara samma spänningar när man överklockade vid testerna.
Har faktiskt ägt tiotals processorer men aldrig en med hypertrading!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den måste blivit ordenligt mycket bättre senaste halvåret isf(dvs sen senast jag körde något på windows), inte omöjligt då det hänt enormt mycket scheduler området i Linux-kärnan senaste året. Själv tycker jag tellus82 analys är klockren på det exempel som han visade (dvs FC5 utnyttjar max parallelism till en faktor 5-6). Svårt att säga mer utan att sett koden alternativt köra tester in absurdum.

För övrigt så anser jag work stealing bör förstöras (nåja, åtminstone är det för enkelt att både använda och missbruka idag). Work stealing funkar fint inom kluster men bryter ned fullständigt när det blir fler kärnor och minneshiarkier. 😉

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Du är nästan lite söt just nu... Du är medveten om att den där overlayen visar en aggregerad snitt belastning va? Skjut mig... Sen din beskrivning över hur saker hanteras mellan kärnor som om det vore en konstant oavsett hur något råkar vara programmerat är nästan än sötare... jeeezus..
Du vet inte ens om FC5 använder enbart workstealing, eller vet du det? Din insyn i hur FC5 är programmerat, eller rättare sagt din insyn i hur du tror att det är gjort är smått förbluffande...
Kolla i videon så ser du själv att total CPU belastning aldrig överstiger 6 fulla arbetstrådar samtidigt (läs där det står CPU utan en liten siffra bredvid, detta är total belastning) men att FC5 kan bolla lasten mellan alla tillgängliga kärnor, precis som jag sagt hela tiden, du börjar bli en aning irriterande nu...

Verifierade själv det jag skrev innan förra meddelandet postades. Precis som @andda715 påpekar är detta något som definitivt har förbättrats i nyare Windows-versioner (men fortfarande inte lika bra som Linux, där är det som-om man explicit låser ner trådar på specifika kärnor).

Är jag medveten om att overlayen visar ett genomsnitt? Självklart, det gör även aktivitetshanteraren. Vad jag säger är att när man kör med den algoritmen och hårt begränsar antal trådar till 6 st på en 6C/12T maskin kommer man se att hälften av CPU-trådarna har hög last och andra hälften har låg, det sett till det aggregerade värdet (som är aggregerat på ~1 sek).

Visst hoppande förkommer, men det är med en frekvens hög nog för att aggregeringen ska fånga det.

Låter man i stället maskineriet använda alla CPU-trådar, men genererar arbetsuppgifter tiden att lösa dessa är variabel (på enstaka millisekunder) och ser till att antalet sådana uppgifter som finns tillgängliga vid ett specifikt tillfälle varierar mellan 4-24 st (det för att simulera att uppgifter i en spelmotor har inbördes beroende, alla kan inte startas vid tid noll) så får man något som uppför sig väldigt likt videon.

Även Linux schduler kommer i detta fall "smeta" ut jobbet över alla CPU-trådar, det är helt enkelt den förväntande konsekvensen av att det ibland finns fler jobb än CPU-trådar men genomsnittet ger inte mer vad som "span law" kallar "parallel slackness" (hur mycket parallellism det momentant finns dividerat med antal CPU-kärnor/trådar) än strax under ett till någon enstaka heltalsfaktor.

Rent empiriskt har man sett att "parallel slackness" måste vara >= 10 för någorlunda perfekt skalning med kärnor, under det värde (och spel ligger klart under) så får man viss skalning med kärnor som planar ut i något läge beroende på hur lågt värdet är (vilket är precis vad Amdahls lag även beskriver).

Du kommer dissa även det här, det är fine. Jag vet att det är rätt och kan ju inte precis tvinga dig att tro på det...

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av tellus82:

De medföljande kylarna funkar att klocka en del på ja, dom är förvånansvärt bra för att vara just medskick, ljusår bättre än de intel skeppar med. Det man ska veta med 2000 serien är dock att det verkar ligga en ungefärlig vcore vägg någonstans runt 4.2-4.3GHz, vill du upp dit kräver det oftast ganska ordentlig vcore och även ordentlig kylning.

Skillnaden mellan en klockad 2600x och en stock med XFR & PB är dessutom så liten att det är knappt värt besväret i slutändan om man nu inte lyckas få upp den i ~4.2 och uppåt, 2700x är lite likadan där XFR kan hålla en 4050MHz XFR all core boost och 4350MHz enkärnes boost och där imellan på olika antal kärnor, den måste upp i 4.2 innan det blir värt besväret och då är det ändå bara 150MHz extra vi pratar om vid all core boost (inte ens 4%), får du upp 2700x i 4300 så är det mer värt det men då behöver du för det mesta en rätt ansenlig spänning runt 1.4v+ vilket kommer skapa en hel del värme.

Edit: Undantaget är om man specifikt använder saker som nyttjar AVX där en stock Ryzen kommer sänka frekvenser ganska ordentligt för att hålla sig inom TDP & ström begränsning, i dom situationerna kommer klockning löna sig snabbt men det kommer också gå väldigt, väldigt varmt.

AMD är helt enkelt för bra på att pusha arkitekturen till dess frekvens/spänningsvägg redan med XFR/PB och desto bättre dom blir på det desto mindre anledning till OC kommer det finnas annat än att det är kul & hålla på med. Det är betydligt viktigare att ta sig upp i minnesfrekvens med låga timings, runt 3333/3466Mt med låga timings verkar fortsatt vara en sweetspot enligt gamersnexus & hardwareunboxed.

Det här är ju även något som börjat hända mer och mer på grafikkortsfronten också. Både Vega och ex. GTX 1080 och 1080 ti ligger väldigt nära max redan från fabrik (åtminstone med AIB partners egna kylare för de två sistnämnda). Mitt GTX 1080 ti boostar till ~1950 Mhz direkt ut lådan... går att överklocka till ~2100 Mhz som bäst. 5% överklock...

Det är ju iofs bra att man får maximal prestanda direkt ur lådan, men lite tråkigt också för oss som gillar att hålla på och pilla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verifierade själv det jag skrev innan förra meddelandet postades. Precis som @andda715 påpekar är detta något som definitivt har förbättrats i nyare Windows-versioner (men fortfarande inte lika bra som Linux, där är det som-om man explicit låser ner trådar på specifika kärnor).

Är jag medveten om att overlayen visar ett genomsnitt? Självklart, det gör även aktivitetshanteraren. Vad jag säger är att när man kör med den algoritmen och hårt begränsar antal trådar till 6 st på en 6C/12T maskin kommer man se att hälften av CPU-trådarna har hög last och andra hälften har låg, det sett till det aggregerade värdet (som är aggregerat på ~1 sek).

Visst hoppande förkommer, men det är med en frekvens hög nog för att aggregeringen ska fånga det.

Låter man i stället maskineriet använda alla CPU-trådar, men genererar arbetsuppgifter tiden att lösa dessa är variabel (på enstaka millisekunder) och ser till att antalet sådana uppgifter som finns tillgängliga vid ett specifikt tillfälle varierar mellan 4-24 st (det för att simulera att uppgifter i en spelmotor har inbördes beroende, alla kan inte startas vid tid noll) så får man något som uppför sig väldigt likt videon.

Även Linux schduler kommer i detta fall "smeta" ut jobbet över alla CPU-trådar, det är helt enkelt den förväntande konsekvensen av att det ibland finns fler jobb än CPU-trådar men genomsnittet ger inte mer vad som "span law" kallar "parallel slackness" (hur mycket parallellism det momentant finns dividerat med antal CPU-kärnor/trådar) än strax under ett till någon enstaka heltalsfaktor.

Rent empiriskt har man sett att "parallel slackness" måste vara >= 10 för någorlunda perfekt skalning med kärnor, under det värde (och spel ligger klart under) så får man viss skalning med kärnor som planar ut i något läge beroende på hur lågt värdet är (vilket är precis vad Amdahls lag även beskriver).

Du kommer dissa även det här, det är fine. Jag vet att det är rätt och kan ju inte precis tvinga dig att tro på det...

Men snälla människa du bortser hela tiden från det faktumet att total cpu belastning aldrig överstiger 6 samtidiga fullt lastade trådar, du kan inte ha oändligt antal worker threads som är fullt belastade utan att också total cpu belastning stiger, det är helt enkelt inte möjligt oavsett hur och i vad det är programmerat. Oändligt antal worker threads skulle dessutom skapa extra overhead & det grövsta och även det synas i en markant ökad total cpu belastning, det sker inte heller i FC5...

Visa signatur