Vad har du för belägg för detta? Jämför low, medium och ultra inställningar i vilket modernt spel du vill och CPU belastning och antal trådar nyttjade kommer skilja drastiskt. Det är hela poängen med skalning av kvalité i nya spel...
Desto mer du sänker ingame kvalité desto mindre jobb kommer utföras av sekundära arbetstrådar och fokus flyttas till main render thread som i de flesta spel sällan är flertrådad och är den det så är det oftast uppdelat på 2 eller 4 arbetstrådar. Detta kan i DX12 vara spritt på fler men då overhead är betydligt lägre i dx12 så behöver man sällan dela upp den.
Det som händer är som sagt att vid låga ingame inställningar så kommer spelen bli mer & mer enkeltrådade, att då utföra benchmarks för cpu med GPU ute ur ekvationen men samtidigt fokusera mestadels på main render tråden blir en rätt underlig situation för att försöka påvisa cpu prestanda i moderna spel och att påstå att kvalitesinställningar inte skulle påverka CPU belastning till en märkbar grad är bara skitsnack på ren svenska.
Skickades från m.sweclockers.com
Tja, vilka belägg? Artikeln vi läser kanske?
Bästa sättet att påvisa att skalningen med kärnor inte påverkas nämnvärt mellan "medium" och "ultra" är SweClockers tester vid 2,8 GHz. Där vet vi att CPU-modeller med olika antal kärnor men samma mikroarkitektur har samma förutsättningar sett till prestanda per kärna, eventuell skillnad i prestanda är därmed isolerad till vad man kan extrahera från skalbarhet över kärnor.
Låt oss sedan använda 1500X och 1600X, dessa ligger på nedre halvan av graferna och därmed påverkas minst av GPU-flaskhalsar.
BF1: 1600X presterar 17 % bättre i 1920x1080 "ultra", medan skillnaden är 17 % även i 1280x720 "medium"
Witcher 3: 1600X presterar 9 % bättre i 1920x1080 "ultra", samt 13 % bättre i 1280x720 "medium"
Givet att man får räkna med en osäkerhet på ett par procent i varje mätning samt även variation från patchar och liknande (jämfört t.ex. SweClockers spelresultat i i9-7900X och i7-8700K artiklarna, finns fall där samma spel/CPU/GPU kombo skiljer sig >10 %) skulle jag säga att skalningen med kärnor är väl inom felmarginalen.
Att jämföra i3-8350K och i5-8400 (4C vs 6C) är lite är lite mer vanskligt då den senare ligger väldigt nära i7-8700K så svårt att veta hur pass nära GPU-bundenhet man är (går att få en hyfsad vink från resultaten där man kör normal CPU-frekvens).
Blir i alla fall
BF1: i5-8400 presterar 19 % bättre i 1920x1080 "ultra", medan skillnaden är 27 % även i 1280x720 "medium"
Witcher 3: i5-8400 presterar 23 % bättre i 1920x1080 "ultra", samt 29 bättre % i 1280x720 "medium"
Problemet i det senare fallet är att i5-8400 @ 2,8 GHz presterar nära i7-8700 @ stock i 1920x1080 här, så GPUn blir flaskhals och påverkar resultatet.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer