Permalänk
Medlem

Fastande för det första gg jag testare som 14 åring på en nyårsafton hemma. Farsan och min bror tycke att det skulle vara bra att få smaka för att avskräcka lite ... men det blev omvänt effekt jag ”älskade” det ! Jag gillar den intensiva smaken i en bra whiskey med inslag utav variation beroende på sort och tar ett glas då o då
Som kontrast förstår jag inte vin
För det får jag inte i mig trots flera försök men olika sorter ...
Och mjölk hur kan man dricka mjölk !
Så som flera andra skrivit vi är olika och det är vår stryka 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag inte öl t.ex. men Whisky går fint ibland när andan faller på. Är ingen finsmakare men lagom tjärig röksmak brukar sitta fint. Alkoholen i den är en del av upplevelsen då det ger en avslappnande effekt men det kanske är fult att påpeka i fina Whisky kretsar

Permalänk

Jag gillar verkligen inte whisky, men jag upptäckte att jag blir full på typ 1-2 shots för jag kan inte hantera alkohol for shit!! Och därav brukar jag dricka det för och bli full snabbt.. Faktiskt måste jag säga ju fullare jag är ju mera gillar jag whisky, kan hända för att den brännande känslan i halsen i stort sett försvinner när jag är full, eller jag känner inte av den lika mycket..

Dock blir typ allt gott när jag är full, kan fasiken dricka och äta allt när jag är full och tycka det är det bästa jag vet även om jag normalt inte gillar det.. Men ja whisky har som blivit ett sätt och bli full fort på för mig, dricker det inte direkt med super nöje, men måste erkänna det växer mera och mera för mig.. Så kanske en dag kommer jag dricka det med 100% nöje!!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Dock är jag killen som beställer cidern xD

Jag kan förstå det de säger ovan också lite, med att späda ut med vatten så det inte är så starkt. Då är det ju trots allt kanske mest smaken kvar och det kan jag hålla med om är en fråga om smak. Men just något som är ~50% sprit är ju inte gott för någons smaklökar.

EDIT: Genom alla år har jag dock bara sett en vän dricka med vatten. Så utgår ifrån att det inte är så vanligt.

Dricker du alkohol för att bli full eller för att det smakar på ett visst sätt?
Mörkt öl eller ljust öl?
Hur dricker du ditt Vin, rött eller vitt, bag in box?
Dricker du te eller kaffe?
Dricker du läsk eller vatten?

Själv drack jag alkohol för att bli full när man var ung.
Själv drack jag ljust öl när jag var ung det smakade mindre, idag dricker jag mörkt öl för att det är godare, det är smak i ölen, när man var 18 år hade då inte jag smaklökarna att tycka om Guinness till exempel.
Kaffe började jag gilla efter 30+ och även det smakar olika gott eller olika dåligt, jag dricker även te, jag gillar variation.
En cola i månaden max, eller en läsk i månaden max då läsk förstör smaklökarna och saboterar maten, sen är det bara tomma kalorier.
Att dricka rött vin till rött kött och vitt vin till fisk, det är ju inget de hittat på även om man kan tycka att det är bättre med mindre alkohol, men efter ett antal år av att ha fått det serverat när man är hemma hos föräldrarna så kan man förstå och känna smakerna det ger.

Från början drack man ju Lord Calvert blandat med Coca Cola, när man drack för att bli full, idag tycker jag att Lord Calvert luktar Aceton och borde inte räknas som Whisky. Här är det näsan som känner smaken, och det är oftast den som äldre använder, som inte tål alkohol. The Glenlivet Nr 543, 200ml och kostar en slant men prova den, kom tillbaka om några år och utvärdera om det smakar lika illa eller godare.

Just ja, Cider kan jag inte med. Det är för sliskigt, eller det var iaf ingen favorit på den tiden jag festade.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Då har du inte smakat god whiskey!

Men för att ungefär svara på din fråga - det smakar bra helt enkelt. Finns vissa som hatar öl och inte förstår varför folk gillar öl, men det har väl med bl.a. smaklökarna att göra.

Smaken är som baken helt enkelt.

uppenbarligen inte du heller eftersom du skriver Whiskey och inte whisky. Whiskey görs i USA bland annat och smakar rävgift

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

uppenbarligen inte du heller eftersom du skriver Whiskey och inte whisky. Whiskey görs i USA bland annat och smakar rävgift

Äsch, typos sker när man skriver på mobilen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Fastande för det första gg jag testare som 14 åring på en nyårsafton hemma. Farsan och min bror tycke att det skulle vara bra att få smaka för att avskräcka lite ... men det blev omvänt effekt jag ”älskade” det ! Jag gillar den intensiva smaken i en bra whiskey med inslag utav variation beroende på sort och tar ett glas då o då
Som kontrast förstår jag inte vin
För det får jag inte i mig trots flera försök men olika sorter ...
Och mjölk hur kan man dricka mjölk !
Så som flera andra skrivit vi är olika och det är vår stryka 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Håller fullständigt med gällande vin, odrickbart blask! 😎

Själv föredrar jag ren sprit och inte blanda med en massa skräp hit o dit.
Klarar bara inte av drinkar och sådant som är/blir för sött. Mohoijto samt red bull vodka är undantag.
När det kommer till livets vatten är det nästan uteslutande Single Malt, gärna åt det rökiga hållet. Lagavulin Distillers Edition, Talisker Storm, Laphroaig An Cuan Mor/lore och ett par mer obskyra sorter från Skottland. Där jag lärde mig dricka det och varje "by" har sin egen sort 😋

The Famous Grouse måste jag dock erkänna är god, likaså ett par från Mackmyra.

Dricker också hellre mörkare öl och ale. Bishops Finger är mkt trevlig.
(inge ljust <censur> piss som t ex Budweiser 🤬)
Humz, fast mest minnen numer då jag i stort sett inte dricker alkohol längre 😬

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

uppenbarligen inte du heller eftersom du skriver Whiskey och inte whisky. Whiskey görs i USA bland annat och smakar rävgift

Här har du en bättre förklaring än "Rävgift"

https://scotchwhisky.com/magazine/ask-the-professor/12991/whi...

Permalänk
Medlem

Hade gärna gillat Whisky, de som gör det verkar så entusiastiska. Har prövat lite olika sorter men tycker bara allt smakar som rökarom luktar.
Dock gillar jag mörk öl och vin, så jag tror inte att det bara handlar om att man har ett barns smaklökar.
Vissa smaker verkar vara en vattendelare helt enkelt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Fastande för det första gg jag testare som 14 åring på en nyårsafton hemma. Farsan och min bror tycke att det skulle vara bra att få smaka för att avskräcka lite ... men det blev omvänt effekt jag ”älskade” det ! Jag gillar den intensiva smaken i en bra whiskey med inslag utav variation beroende på sort och tar ett glas då o då
Som kontrast förstår jag inte vin
För det får jag inte i mig trots flera försök men olika sorter ...
Och mjölk hur kan man dricka mjölk !
Så som flera andra skrivit vi är olika och det är vår stryka 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ber om ursäkt om jag dumförklarar dig en aning nu. Men du kan väl inte vara seriös med detta? orsaken är självklar! precis som med allt annat, vissa gillar smaken vissa gör inte!

min dotter till exempel, HATAR läsk! hon tycker det är vidrigt och vägrar dricka någon form av läsk (med eller utan kolsyra) medans extremt många andra gillar det.

jag själv avskyr saltlakrits, men det gör inte att jag inte förstår att andra kan gilla det.

Sambon gillar varken kaffe eller ren choklad för fem öre men det gör inte att hon inte förstår varför andra gör de.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Snutta Whiskey, typ 30ml eller nåt räcker en timme till mig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vissa förstår inte att smaken är högst subjektiv.

Sedan så tror ju även vissa att dyrare whisky per automatik betyder att den är godare.

Och slutligen, ingen normal människa dricker whisky om de inte tycker det är gott. Finns billigare alternativ ifall man bara vill bli full.

Permalänk
Medlem

Desto rökigare desto bättre. Gillar endast rökiga sorter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Mätt i mängd är min konsumtion av alkohol generellt mycket låg, trots att mitt intresse och min uppskattning av diverse drycker är stor. Bryggt med finess och kunskap är många olika typer av drycker goda. Någon nämnde cider, fast här är det ju också en fråga om vad för slag av cider vi talar om, då de här hos oss mindre vanliga torra cidersorterna ifrån Frankrike och andra länder verkligen håller hög klass och lämpar sig utmärkt till mat.

För mig är mat, dryck och gott sällskap den vanligaste kombinationen. När det kommer till whisky kan det dock vara lite annorlunda. Det är en av de få drycker jag t o m själv, utan särskild anledning häller upp, men underförstått av det jag redan skrev, är det smuttande på små mängder. Det är väl också en av anledningarna till att jag gillar whisky mer än det mesta, för att varje droppe är så rik på smaker. Att det i whisky kan frigöras uppåt 500 smakämnen fascinerar mig. Alkoholen är något av en bisak för mig, men samtidigt ofrånkomlig, då det är en av de bästa smakbärarna.

Rökiga, tjäriga, taniga och kärva smaker tilltalar mig och några gör sig utmärkt med s k brungräddat knäckebröd. Ibland gör jag undantag och njuter av något mjukt, kanske med undertoner från sherryfat. Bra bourbon har jag inte heller något emot, och då dämpar jag gärna den lite sötare smaken med att knapra på kakaonibs.

Sedan finns det alla de där tillfällena då ingenting annat ger samma känsla. Att frusen och genomblöt en ruskig höstdag, kanske än hellre piskad av havsvind, och då komma in i värmen och njuta av lite whisky, är svårt att sätta ord på. Vissa saker är bara gjorda för varandra.

(Detta är det korta svaret.)

Permalänk

Oh det finns ju så mycket inom whisky! Ha en flaska från lagrat körsbärsfat med fruktig smak eller eller rökig whisky med smak av lägereld Det är ju det mest underbara som finns!

Edit: Whisky är lite som kaffe och andra beska smaker. Man lär sig uppskatta det till en början då vi i naturen inte gillar smaken beskt. Ge det några försök (inte typ famous) Lite därefter uppskattar du det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punnisher:

Dricker du alkohol för att bli full eller för att det smakar på ett visst sätt?
Mörkt öl eller ljust öl?
Hur dricker du ditt Vin, rött eller vitt, bag in box?
Dricker du te eller kaffe?
Dricker du läsk eller vatten?

Själv drack jag alkohol för att bli full när man var ung.
Själv drack jag ljust öl när jag var ung det smakade mindre, idag dricker jag mörkt öl för att det är godare, det är smak i ölen, när man var 18 år hade då inte jag smaklökarna att tycka om Guinness till exempel.
Kaffe började jag gilla efter 30+ och även det smakar olika gott eller olika dåligt, jag dricker även te, jag gillar variation.
En cola i månaden max, eller en läsk i månaden max då läsk förstör smaklökarna och saboterar maten, sen är det bara tomma kalorier.
Att dricka rött vin till rött kött och vitt vin till fisk, det är ju inget de hittat på även om man kan tycka att det är bättre med mindre alkohol, men efter ett antal år av att ha fått det serverat när man är hemma hos föräldrarna så kan man förstå och känna smakerna det ger.

Från början drack man ju Lord Calvert blandat med Coca Cola, när man drack för att bli full, idag tycker jag att Lord Calvert luktar Aceton och borde inte räknas som Whisky. Här är det näsan som känner smaken, och det är oftast den som äldre använder, som inte tål alkohol. The Glenlivet Nr 543, 200ml och kostar en slant men prova den, kom tillbaka om några år och utvärdera om det smakar lika illa eller godare.

Just ja, Cider kan jag inte med. Det är för sliskigt, eller det var iaf ingen favorit på den tiden jag festade.

Om vi säger så här. Jag köpte mig en kavarting vodka och tre öl förra sommaren. De står kvar i kylen än. Det är ganska långt mellan gångerna jag dricker. Jag personligen dricker here något annat än en öl eller vin. Men tycker inte man kan jämföra vin öl kaffe med whisky. Det är drycker med under 20% alkohol. Då kan man känna någon smak och jag förstår för fullo om någon gillar öl smak eller vin även om jag inte gör det. Men när det kommer till whisky så är det starksprit. Det skär i hela halsen. Det vänder runt magen och smakar starkt. Det är ju inte naturligt att dricka sprit.
Men som några sagt innan att man ska blanda ut med vatten för att få ned styrkan på alkoholen i whiskey då kan jag förstå det lite mer. Tycker dock att över 30% sprit är över gränsen för när något är gott. Också. Men blir lite lättare att förstå då iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon176726: Om du inte vill dricka det så drick inte, är ju lite onödigt att gå ut med "det är inte naturligt". Är ju inte naturligt att äta på mcDonalds heller, men det gör folk ändå!

Alla tycker olika, så gillar man det inte så behöver man inte.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Om vi säger så här. Jag köpte mig en kavarting vodka och tre öl förra sommaren. De står kvar i kylen än. Det är ganska långt mellan gångerna jag dricker. Jag personligen dricker here något annat än en öl eller vin. Men tycker inte man kan jämföra vin öl kaffe med whisky. Det är drycker med under 20% alkohol. Då kan man känna någon smak och jag förstår för fullo om någon gillar öl smak eller vin även om jag inte gör det. Men när det kommer till whisky så är det starksprit. Det skär i hela halsen. Det vänder runt magen och smakar starkt. Det är ju inte naturligt att dricka sprit.
Men som några sagt innan att man ska blanda ut med vatten för att få ned styrkan på alkoholen i whiskey då kan jag förstå det lite mer. Tycker dock att över 30% sprit är över gränsen för när något är gott. Också. Men blir lite lättare att förstå då iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, du tycker. Om du kunde hålla dig till det så hade ju den här tråden kanske kunnat få dig (och andra) att få lite nya uppslag, kanske till och med kunna förstå att vi har olika smak och att en del faktiskt tycker om whisky (eller mörk öl eller vad det nu må vara).

Istället verkar du ju hela tiden gå in med att det är på ett visst sätt och att de som tycker om whisky på något sätt har fel för att det är starkt, bränner i halsen, smakar äckligt, inte naturligt (det är inte naturligt att dricka mjölk heller) eller liknande. Det är ju verkligen jättekonstigt när det handlar om smaker, det finns ju per definition inget rätt eller fel när det kommer till smaker.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Om vi säger så här. Jag köpte mig en kavarting vodka och tre öl förra sommaren. De står kvar i kylen än. Det är ganska långt mellan gångerna jag dricker. Jag personligen dricker here något annat än en öl eller vin. Men tycker inte man kan jämföra vin öl kaffe med whisky. Det är drycker med under 20% alkohol. Då kan man känna någon smak och jag förstår för fullo om någon gillar öl smak eller vin även om jag inte gör det. Men när det kommer till whisky så är det starksprit. Det skär i hela halsen. Det vänder runt magen och smakar starkt. Det är ju inte naturligt att dricka sprit.
Men som några sagt innan att man ska blanda ut med vatten för att få ned styrkan på alkoholen i whiskey då kan jag förstå det lite mer. Tycker dock att över 30% sprit är över gränsen för när något är gott. Också. Men blir lite lättare att förstå då iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara för gnällig men jag tror jag har hittat forumet för dig, du är min farfar reinkarnerad:

https://sv.wikipedia.org/wiki/IOGT

Jag respekterar avikande åsikter men nu tror jag minsann att det är dags att du lämnar whiskey/whisky till oss som uppskattar det.

Ha det gôtt

Permalänk
Medlem

Mest irriterande hur snobbigt det låter när folk skryter om massa sällsynta sorter och skit Dricker det inte själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Hmm, du kanske är något på spåren. Bästa förklaringen so far.
Kan det vara så att man kan vänja kroppen vid vilka smaker som helst bara de typ kopplar rätt nervbanor i skallen på en?
Men i grunden smakar det bäver anus som du säger. Men man kan intala sig själv att det är coolt osv och fortsätta tvinga det i sig tills kroppen har kopplat ihop det med att det är gott eller något flummigt.

ditt nick borde vara prick (jag lyckas till och med rimma).

Varför tycker vissa om att starta onödiga trådar? Vill dom intala sig själv att dom är coola för att de väljer annan väg än andra?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

@St3amer: En JD-frände, härligt att se!

Jag köpte faktiskt en flaska Old Pulteney nyligen och den föll mig i smaken. Annars är det mest Auchentoshan som jag föredragit parallellt med JD.

Gällande Bourbons så är det nog Blantons och nyfödda Four Roses (under Jim Rutledge som nu gått i pension ser jag) som jag köper mest. FR small batch är väldigt prisvärd och synnerligen komplex och god. Så pass så att JD fick stryka på foten för den under nästan ett helt år!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av ens en shot whisky utan att kräkreflexen drar igång. De flesta spritsorter går ner men inte just whisky eller bourbon, har gett det flera försök och det går inte. Det går lättare med ett highball-glas tequila t.om.
Varje gång nån ska bjuda på en whisky som ska vara speciellt god tackar jag nej eftersom "det är slöseri på fin dricka", men jag har testat någon typ 20-årig och det var kräkreflex innan jag hann känna något annat än den generiska brännande spritkänslan.
Cola och whisky funkar men det är inget vidare det heller. Innis & Gunn har några öl lagrade på whiskyfat och de är riktigt goda, men det är ju inte direkt jämförbart.

Dock tror jag tyvärr att det är en betingning som aldrig kommer gå bort; när jag var 3 och tog en stor klunk ur farsans glas i tron att det var äppeljuice och ut flög det över hela trädgården som en vattenspruta
Någon som har förslag på hur man får bort en sån grej från hjärnan?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag klarar inte av ens en shot whisky utan att kräkreflexen drar igång. De flesta spritsorter går ner men inte just whisky eller bourbon, har gett det flera försök och det går inte. Det går lättare med ett highball-glas tequila t.om.
Varje gång nån ska bjuda på en whisky som ska vara speciellt god tackar jag nej eftersom "det är slöseri på fin dricka", men jag har testat någon typ 20-årig och det var kräkreflex innan jag hann känna något annat än den generiska brännande spritkänslan.
Cola och whisky funkar men det är inget vidare det heller. Innis & Gunn har några öl lagrade på whiskyfat och de är riktigt goda, men det är ju inte direkt jämförbart.

Dock tror jag tyvärr att det är en betingning som aldrig kommer gå bort; när jag var 3 och tog en stor klunk ur farsans glas i tron att det var äppeljuice och ut flög det över hela trädgården som en vattenspruta
Någon som har förslag på hur man får bort en sån grej från hjärnan?

Shot av whisky??

Aja. Smaken är som baken. Man blr dricka det man gillar och det är bra att testa nytt ibland.

Men visst. Vill man bli full på enklast sätt så kan man ju köra några xtra cider och någon flaska minttu hela kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Hmm, du kanske är något på spåren. Bästa förklaringen so far.
Kan det vara så att man kan vänja kroppen vid vilka smaker som helst bara de typ kopplar rätt nervbanor i skallen på en?
Men i grunden smakar det bäver anus som du säger. Men man kan intala sig själv att det är coolt osv och fortsätta tvinga det i sig tills kroppen har kopplat ihop det med att det är gott eller något flummigt.

Vet inte vad denna tråden ska leda till egentligen, om du är ute efter att sätta en etikett på att alla som dricker whiskey är hippa snubbar och inte egentligen tycker om det. Men men...

Jag tycker personligen att en whiskey på balkongen i lite gött väder rinner ner likt en änglaröst i strupen. Att kunna sätta fingret på vad jag egentligen tycker om och varför är helt omöjligt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Shot av whisky??

Aja. Smaken är som baken. Man blr dricka det man gillar och det är bra att testa nytt ibland.

Men visst. Vill man bli full på enklast sätt så kan man ju köra några xtra cider och någon flaska minttu hela kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var lite otydlig där, jag menade mängden (4 cl), inte sättet att inta det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är som allt, folk tycker olika då smak inte är något som delas mellan alla.

"Jag utgår ifrån att allt handlar om att man är lite cool och macho om man dricker whisky, annars får ni försöka förklara vad det är som är så "gott" med det." - Face palm

Så om man inte tycker som du är det genast så att det liggger något mindre charmigt bakom den andras beteende. Säger nog mer om vad du har för syn på dina vänner och övriga än något annat

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Jag har aldrig fattat hur man kan tycka om whisky.
Men vad det verkar är det ju så många som tycker det är "gott". Vad är det ni gillar med det?
Är det att det är romantiserat genom film/musik/litteratur?
Det smakar ju värre än ren brännvin om vi ska vara ärliga, och ren brännvin är ju inte heller gott.

Jag utgår ifrån att allt handlar om att man är lite cool och macho om man dricker whisky, annars får ni försöka förklara vad det är som är så "gott" med det.

Hur kan man tycka om lutfisk, surströmming, sill, weetabix, grape fruit, ostron, gammel dansk, bitter shots. Min smak har ändrats med åldern och jo en god single malt är inte fel men så är inte heller en Malbec eller ett glas färskt vatten. Smaken är som baken delad och som tur är har man ett frivilligt val.. säga ja eller säga nej......

Permalänk
Föredetting

Whisky är det enda jag aktivt dricker i alkoholväg. Fullkomligt avskyr öl, exempelvis. Ingen aning hur det kommit sig, mer än att jag faktiskt tycker det dels är gott, dels att det funkar att dricka långsamt i sociala sammanhang då ingen sitter och hetsar mig att dricka som någon fjortis på hemmafest.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Rätt så simpelt pågrund av Metallica, Whisky sitter fint till mycket grejer, men det beror lite på årstid också Sommaren då är det ofta kall öl, Rom som typ Kapten Morgan, på höst och vår sidan så är whisky nice för mig, och vintern då är det rena spriten.

Undantag för öl kan så klart vara när som helst också när man gör sjömansbiff, då har jag ofta öl i tillagningssyfte, men i grund och botten beror nog lite på vad man gör för middagar.