Ni som dricker whisky, varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon176726:

Spot on, spot on! Du har talets gåva och har övertygat mig med dina flådiga ord
Dock är jag killen som beställer cidern xD

Jag kan förstå det de säger ovan också lite, med att späda ut med vatten så det inte är så starkt. Då är det ju trots allt kanske mest smaken kvar och det kan jag hålla med om är en fråga om smak. Men just något som är ~50% sprit är ju inte gott för någons smaklökar.

EDIT: Genom alla år har jag dock bara sett en vän dricka med vatten. Så utgår ifrån att det inte är så vanligt.

Alltså ville du helt enkelt med tråden få medhåll och var inte så mycket intresserad av en diskussion 🙄

Permalänk
Medlem

Jag dricker whisky för att jag tycker det är gott. Dock är jag inget fan av samtliga typer. Jag smuttar helst på rökiga Islay, som Laphroaig eller Lagavulin.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Vila i frid

Den bästa whiskeyn (eller sprit öht) är den man inte köper utan istället köper nåt kul till sina mekaniska älsklingar, typ ventilstyrningar eller nytt luftfilter.

/nykter sen firmafesten 1988 men trots det tycker att man även borde sälja gräs på systembolaget istället för Rinkeby torg etc.

Permalänk
Lego Master

Jag tror att man nånstans måste ta sig "förbi" spritsmaken och lära smaklökarna ignorera den innan man kan lära sig tycka om whisky. Lite som att du måste gå på ett gäng konserter och lyssna mycket på högkvalitativ musik innan du kan lära dig höra skillnad på olika instrument och uppskatta deras samklang på en högre nivå än en "casual listener".

Min whisky-bana började när jag blev bjuden på någon skabbig blended hemma hos farsan för många år sen. Det var inte direkt gott, men efter några gånger gav det ett annat intryck. Senare bjöds jag på single malt och insåg att det fanns en hel värld av smaker, när jag väl lärt mig ignorera spritsmaken som sagt ovan. Nuförtiden tycker jag bäst om det rökigaste du kan hitta, men även lena, fina går hem.

Absoluta favoriten var den gamla Glenlivet Nàdurra 16y (originalet, inte Oloroso-skiten som säljs nu) som vad jag vet är stört omöjlig att få tag i längre. Vilken pangwhisky!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Glenfiddich 12y är en utmärkt whiskey om man är ovan.
Tycker whiskey har så enormt mycket smak att du behöver väldigt lite i munnen.
Vatten behövs vanligen inte om alkoholhalten är 40%, nån tesked kan vara bra i starkare buteljeringar.
Ingen is och rumstempererat ska det vara. Brukar smutta och behålla det i munnen ett tag.. Låt det nå varje del av din mun innan du sväljer ner det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon179202:

Glenfiddich 12y är en utmärkt whiskey om man är ovan.
Tycker whiskey har så enormt mycket smak att du behöver väldigt lite i munnen.
Vatten behövs vanligen inte om alkoholhalten är 40%, nån tesked kan vara bra i starkare buteljeringar.
Ingen is och rumstempererat ska det vara. Brukar smutta lite grann och behålla det i munnen ett tag.. Låt det nå varje del av din mun innan du sväljer ner det.

https://img.thewhiskyexchange.com/900/gfdob.12yov7.jpg

Whisky != whiskey, bara så vi klarar ut det direkt.
Och Glenfiddich är whisky. Utan e.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Alltså ville du helt enkelt med tråden få medhåll och var inte så mycket intresserad av en diskussion 🙄

Ville gå förstå hela grejen och jag tycker att jag och @bakgrund har kommit fram till svaret på frågan.
Nu när jag tänker efter var det nog dumt att fråga folk som dricker whisky. Kanske hade varit bättre att fråga de som inte dricker då de som dricker inte kommer vara helt ärliga om de inte har rent mjöl i påsen 😝

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon176726:

Ville gå förstå hela grejen och jag tycker att jag och @bakgrund har kommit fram till svaret på frågan.
Nu när jag tänker efter var det nog dumt att fråga folk som dricker whisky. Kanske hade varit bättre att fråga de som inte dricker då de som dricker inte kommer vara helt ärliga om de inte har rent mjöl i påsen 😝

Nu tycker jag du tramsar lite väl mycket. Om du använder forumet till att ställa en fråga och därefter får svar på frågan, undvik gärna att kalla de som svarar för ”oärliga”, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Kan det vara så att man kan vänja kroppen vid vilka smaker som helst bara de typ kopplar rätt nervbanor i skallen på en?
Men i grunden smakar det bäver anus som du säger. Men man kan intala sig själv att det är coolt osv och fortsätta tvinga det i sig tills kroppen har kopplat ihop det med att det är gott eller något flummigt.

Jag orkar inte bemöda mig med att i gott uppsåt svara på frågan, eftersom frågan är ställd utan gott uppsåt, men efter att ha skummat lite tycker jag att det klart mest intressanta som kommit fram i tråden är att du har smakat bäveranus.

Så jag måste få ställa en motfråga: du som smakat bäveranus, varför? Var det för att bli cool i ditt fjortisgäng alt. UNF-klubb alt. övervintrade straightedge-krets? Ja, det måste det ha varit.

Permalänk
Inaktiv

Börja inte med dom tuffare sorterna.
Det finns whiskeys som är mycket mer lättdruckna.. börja där.
Annars finns risk att du blir botad för resten av livet, vilket är synd.
Man börjar i klass 1..och lär sig att tycka om det när tungan blir lite van
Required taste.

Permalänk
Medlem

Whiskey är något man lär sig uppskatta. Precis som öl tex. Tyckte inte de va speciellt gott med öl när jag va 18. Nu däremot uppskattar jag lite dyrare öl med mycket smak. Även Norrlands guld 3,5% är gott och ha en varm sommardag eller vid sidan om whiskeyn.
Man lär sig uppskatta de.

Jag föredrar den japanska Nikka, och rökiga whiskeyn. Bow More 12y är fin efter en Nikka all malts tex, sen kan man avsluta med en Bow More 15y eller ardbeg/laphroiag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Jag orkar inte bemöda mig med att i gott uppsåt svara på frågan, eftersom frågan är ställd utan gott uppsåt, men efter att ha skummat lite tycker jag att det klart mest intressanta som kommit fram i tråden är att du har smakat bäveranus.

Så jag måste få ställa en motfråga: du som smakat bäveranus, varför? Var det för att bli cool i ditt fjortisgäng alt. UNF-klubb alt. övervintrade straightedge-krets? Ja, det måste det ha varit.

https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=121029

Vet inte om det är sant men lite kul i så fall att det används i livsmedel 😂

Permalänk
Medlem

//Stäng tråd...Fjantigt..

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

//Stäng tråd...Fjantigt..

Eller så kan Mod ta bort TS inlägg i tråden så vips har vi en bra tråd med whisky/whiskey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Eller så kan Mod ta bort TS inlägg i tråden så vips har vi en bra tråd med whisky/whiskey.

Bra ide!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Eller så kan Mod ta bort TS inlägg i tråden så vips har vi en bra tråd med whisky/whiskey.

Skrivet av Don_Tool:

Ifall ni missat så finns det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/871393-traden-for-oss-...

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. en trollande och oseriös attityd, hänvisar istället till Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky-tråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...